Australische oud-realityster verdacht van onthoofding partner

Australië is in de ban van een luguber moordmysterie. Het hoofd van een man die bruut om het leven werd gebracht is zoek, melden Australische media. De verdachte is een Australische oud-realityster, Tamika Chesser.

Politieagenten arresteerden de 34-jarige Chesser ruim een week geleden. Ze wordt ervan verdacht haar partner, de 39-jarige Julian Story, om het leven te hebben gebracht. Op dinsdag 17 juni rond middernacht zou Chesser hem hebben onthoofd in de plaats Port Lincoln in het zuiden van het land.

Een getuige schakelde de brandweer in, omdat hij zag dat er veel rook uit Chessers appartement kwam toen ze vertrok om de honden uit te laten. In de badkamer werd het lichaam gevonden, volgens de politie “ernstig verbrand en verminkt”.

Een van de rechercheurs die betrokken zijn bij het politieonderzoek zei vrijdag tegen media dat het nog niet duidelijk is waar het hoofd van Story is.

De politie heeft beelden bekeken waarop te zien is hoe Chesser kort na de vermeende moord op haar partner met haar drie honden in een zwarte hoody over straat loopt. Ze zou geen voertuig hebben. Rechercheurs zijn nog op zoek naar verdere aanwijzingen over waar ze het hoofd heen heeft gebracht.

Chesser werd in 2010 bekend als deelnemer aan het populaire Australische realityprogramma Beauty and the Geek. Ook stond ze in meerdere mannenbladen, zoals Playboy, Ralph en FHM. De rechtbank maakte haar identiteit vrijdag bekend.

De politie zegt dat het duidelijk is dat Chesser en Story een relatie hadden, maar dat het nog niet duidelijk is wat het motief van de oud-realityster was. Chesser wordt nu vastgehouden in een psychiatrische instelling, in afwachting van haar rechtszaak.

Bron: https://www.nu.nl/opmerkelijk/6360613/australische-oud-realityster-verdacht-van-onthoofding-partner.html

Belgische man drogeerde jarenlang eigen vrouw met thee om haar te misbruiken

De Belgische politie heeft in de provincie Limburg een man opgepakt die jarenlang zijn vrouw drogeerde om haar vervolgens te misbruiken. Belgische media als Het Belang van Limburg (HBVL) en De Standaard vergelijken de zaak met die van Gisèle Pelicot, die in Frankrijk ongeveer hetzelfde overkwam.

“Limburg heeft zijn eigen zaak-Pelicot”, schrijft HBVL en volgens De Standaard ‘doen de feiten sterk denken aan de Pelicot-affaire’.

In de Belgische zaak gaat het om een man van in de vijftig die begin dit jaar al is opgepakt, maar de nu komt het verhaal pas naar buiten.

Hij gaf zijn vrouw tien jaar lang dusdanig zware medicatie dat ze niet meer bij bewustzijn was. De man, die werkte als bankier, verkrachtte haar daarna met ‘allerlei attributen’ en filmde vrijwel alles.

De vrouw kreeg zelf argwaan omdat ze vaak versuft wakker werd en vergeetachtig werd. Op veel avonden maakte de man een kop thee voor haar, schrijven Belgische media. Daarin zou verschillende medicatie zitten. Op dagen dat ze geen thee dronk, voelde ze zich de volgende dag een stuk beter.

De vrouw liet zichzelf onderzoeken, en al snel bleek dat ze verschillende soorten medicatie in haar bloed had. De link met haar echtgenoot was vervolgens snel gelegd. Toen de politie ook beeldmateriaal vond van seksuele handelingen, werd de man aangehouden.

Dominique Pelicot liet zijn vrouw ook door anderen verkrachten, maar dat is voor zover bekend niet het geval in deze zaak.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5515959/belgische-man-drogeerde-jarenlang-vrouw-om-haar-te-misbruiken

Ruimtebedrijf raakt as van 166 overledenen kwijt na crash in Stille Oceaan

Een ruimtecapsule met de as van 166 mensen aan boord is gecrasht in de Stille Oceaan. Daarbij ging de as verloren. Het bedrijf achter de vlucht hoopt dat nabestaanden er troost vinden in dat hun dierbaren “een historische reis” hebben meegemaakt.

Het was de bedoeling dat de capsule met de as aan boord na enkele rondjes om de aarde weer veilig zou dalen met een parachute. Daarna zouden de nabestaanden de capsules met de as van hun dierbaren weer overhandigd krijgen.

Maar bij de landing op maandag ging het mis, schrijft Celestis op zijn website. Het Amerikaanse bedrijf organiseert sinds 1994 zogenoemde Memorial Spaceflights. Na twee rondjes om de aarde opende de parachute niet, waarna de zogeheten Nyx-capsule in de Stille Oceaan stortte.

“Als gevolg van deze onvoorziene gebeurtenis verwachten wij dat we de vluchtcapsules niet kunnen bergen”, schrijft het bedrijf. Dat betekent dat de as nooit meer wordt teruggevonden.

“Wij delen de teleurstelling van onze families en betuigen onze oprechte dank voor hun vertrouwen”, meldt Celestis. Het bedrijf hoopt dat de nabestaanden troost vinden in het feit dat hun overledenen “een historische reis” hebben meegemaakt.

Missie volgens capsulebouwer ‘deels succesvol en deels gefaald’
Het was de eerste keer dat de as na een ruimtereis van Celestis naar de aarde zou terugkeren. In het verleden bleef de as achter in de ruimte.

De Nyx-capsule werd gelanceerd met een Falcon 9-raket van SpaceX. De bouwer van de capsule, The Exploration Company, blikt op de ruimtemissie terug als “deels succesvol en deels gefaald”. Volgens het bedrijf ging alles goed tot op het allerlaatste moment, toen de communicatie met het ruimtevaartuig werd verbroken.

“Wij bieden onze excuses aan aan al onze klanten die ons hun ladingen hebben toevertrouwd”, schrijft het bedrijf. Celestis was een van de klanten die gebruikmaakten van de ruimtecapsule van The Exploration Company.

Bron: https://www.nu.nl/wetenschap/6360563/ruimtebedrijf-raakt-as-van-166-overledenen-kwijt-na-crash-in-stille-oceaan.html

Jara dronk jarenlang elke dag een fles wijn leeg: ‘Telde de uren af tot ik weer kon drinken’

Al vanaf haar zestiende was Jara (30) een stevige drinker. Vijf jaar geleden kapte zij resoluut met alcohol drinken. “Na werk liep ik meteen naar de supermarkt om een fles wijn te kopen die ik dan op een bankje in het park leegdronk.”

“Nog steeds begrijp ik niet zo goed hoe het zo uit de hand kon lopen. Ik heb een prima jeugd gehad met fijne ouders. Ik had leuke vriendinnen en op school ging het goed. Er waren dus geen grote problemen of heftige gebeurtenissen die ik wilde wegdrinken.

De enige verklaring is dat ik het gewoonweg heerlijk vond om wijn te drinken en langzaam in een dronken roes te komen. Als ik naar mijn kinderen kijk, ben ik nog iedere dag blij dat ik de kracht vond om hiermee te stoppen.”

“Het begon onschuldig. Op mijn zestiende kocht ik met vriendinnen in het weekend een fles Hugo of Liebfraumilch: zoete slobberwijn die we mee naar boven smokkelden en snel achterover gooiden. Dikke lol hadden we dan. Wel merkte ik toen al dat de rest er sneller genoeg van had dan ik.

Als zij niet meer wilden drinken, zei ik dat ik ook naar huis ging. Maar stiekem nam ik dan de wijn mee die over was, en daarmee zocht ik buiten een rustig plekje om de rest op te drinken terwijl ik naar de sterren keek. Héérlijk vond ik het, ik genoot ervan.”

“Mijn ouders dronken ook, maar zeker niet problematisch. Alcoholisme zit niet in onze familie. Bij het woord alcoholist zag ik het beeld voor me van een dakloze die in een portiek ligt met een fles drank. Door deze hardnekkige beeldvorming onderschatte ik de situatie en duurde het lang voordat ik zelf doorhad dat ik een drankprobleem had. Want ik zag er immers verzorgd uit en had mijn leven prima op orde.”

“Vanaf mijn achttiende werd ik echt een stevige drinker. Elke avond dronk ik een fles wijn voor het slapen. Daar werd ik vooral heel vrolijk van, niet per se lastig of luidruchtig. Daarom hadden mijn ouders het waarschijnlijk niet echt door. Soms zei mijn moeder dat het wel wat minder kon met de drank, maar meestal zagen ze het niet. De volgende ochtend gooide ik de fles in de glasbak, geen haan die ernaar kraaide.

Ik vond het stoer om op school te zeggen dat ik weer gezopen had en dat het laat was geworden. Uiteraard vertelde ik er niet bij dat ik in mijn eentje op mijn kamer had gedronken. Ergens had ik wel door dat dat sneu was. Katers had ik toen nog niet, op die leeftijd kon ik er prima tegen.”

“Nadat ik klaar was met school ging ik in een winkel werken. Dat vind ik leuk en ik was een harde werker. Maar drank kreeg een steeds grotere rol in mijn leven. Tijdens een werkdag telde ik de uren af tot ik weer kon drinken. Nadat ik de winkel afsloot, liep ik meteen naar de supermarkt om een fles wijn te kopen die ik dan op een bankje in het park leegdronk. Daar schaamde ik me wel voor, dat ik dit deed hing ik nooit aan de grote klok.”

“Inmiddels had ik wel last van katers. Gruwelijke katers zelfs, alsof ik een nare griep te pakken had. Elke ochtend spookte door mijn hoofd: dit moet stoppen, ik wil dit niet meer. Dan was ik bang dat ik met mijn dronken kop iets geks had gezegd tegen de buurman of iets anders stoms had gedaan.

Toch ebde dit gevoel weer weg in de loop van de dag. Drinken vond ik leuk, dus voelde het logisch om ermee door te gaan. Na een fles wijn voelde ik me euforisch. Mijn ouders dachten dat ik als jonge meid gewoon lekker aan het fladderen was. Zij hadden er geen idee van dat ik zo veel dronk.”

“Ondertussen had ik een relatie gekregen met mijn huidige vriend. We gingen samenwonen. Ik voelde aan alles dat ik een toekomst met hem wilde. Dolgraag wilde ik kinderen met hem. Maar ik wist heel goed dat een kinderwens niet samenging met mijn levensstijl. Naast het drinken vapete ik ook veel. Geen haar op mijn hoofd die wilde roken en zuipen tijdens een zwangerschap, wat mijn kind kon schaden.”

“En dus stopte ik vijf jaar geleden cold turkey met alcohol en vapen. Het was hartje zomer en ik had nog een halve fles witte wijn open. Ineens voelde ik dat ik het gezuip en de katers kotsbeu was. Ik stond op, liep naar de gootsteen en gooide de fles wijn daarin leeg. Mijn vapes wierp ik in de afvalbak.

De eerste dagen waren heel moeilijk. Ik had gekke, koortsachtige dromen, bibberde over mijn hele lijf en had trillende handen. Echt afkickverschijnselen. Het was extra moeilijk en zwaar omdat ik hier alleen voor stond. Niemand wist dat ik afkickverschijnselen had. Door mijn vrij eenzame verslaving voelde ik niet de ruimte om dit te delen of om hulp te vragen.”

“Een paar dagen was het doorbijten, daarna voelde ik me langzaam beter. Steeds hield ik in gedachten dat ik dit deed voor mijn toekomstige kind. Deze denkbeeldige baby beloofde ik dat ik nooit, maar dan ook nooit meer zou drinken.

Negen maanden later was ik zwanger. Het was magisch en alles wat ik altijd al wilde. Wat was ik blij met mijn keuze. Ik dronk niet meer, rookte niet meer en at supergezond voor mijn baby. Toen mijn zoon werd geboren, was ik dolgelukkig en apetrots.”

“Dat ik niet meer dronk, viel anderen natuurlijk op. In het begin vertelde ik niet dat ik een drankprobleem had. Ik zei gewoon dat ik er klaar mee was en geen zin meer had in wijn. Of ik grapte dat het tijd was om volwassen te worden. Ik wilde niet dat bijvoorbeeld mijn ouders zich zorgen over mij zouden maken of zich schuldig zouden voelen dat ze mij niet hadden geholpen.

Inmiddels weten zij wel de waarheid en zijn ze enorm trots dat ik gestopt ben. Andere mensen vinden het soms saai dat ik niet meer drink. Daar trek ik me niets van aan. Hun bemoeienis vind ik raar: wat boeit het dat ik niet meer drink? Niemand heeft daar last van, toch hebben ze er een mening over.”

“Nooit meer wil ik alcohol drinken, geen druppel meer. Ik neem zelfs geen toetje waar drank in zit. Want ik ken mezelf: één drankje worden er altijd meer. Dat wil ik niet meer. Met alcohol vergiftig je je lichaam. Je leeft maar een keer, je moet goed voor jezelf zorgen.

Sinds ik niet meer drink, heb ik veel meer rust. Veel mensen snakken na een drukke dag naar een drankje om te ontspannen, maar ik heb dat niet meer nodig. Vaak had ik een opgejaagd gevoel. Later besefte ik dat die onrust juist door drank werd veroorzaakt. Nu ben ik fitter en energieker dan ooit. En dat gun ik mezelf en mijn gezin van harte.”

Bron: https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5515616/jara-elke-dag-fles-wijn-leeg-nooit-meer-drinken-vapen-kinderwens-baby

Fatale steekpartij in flat Emmen: slachtoffer (21) en verdachte kenden elkaar

In Emmen is gisteravond een 21-jarige man neergestoken en overleden. Hij werd gevonden op de galerij van een flat aan de Statenweg, hulpverleners konden zijn leven niet meer redden.

De politie heeft kort na het steekincident en 28-jarige man uit Emmen aangehouden. Hij zit vast en zal worden verhoord. De politie doet onderzoek naar de toedracht en achtergrond van het incident.

Rond 22:05 uur kreeg de politie een melding over de steekpartij. Agenten en ambulancemedewerkers snelden naar de flat, maar het slachtoffer uit Emmen is ter plekke overleden.

Volgens de politie gebeurde het steekincident in een appartement, en kenden het slachtoffer en de verdachte elkaar. Onderzoek moet uitwijzen of de verdachte betrokken is bij de dood van de man.

Het onderzoek gaat dan ook verder, er wordt sporenonderzoek en buurtonderzoek gedaan. Wie informatie heeft over de zaak, wordt verzocht contact op te nemen met de politie.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5515797/steekpartij-emmen-galerijflat-dode-verdachte-kende-slachtoffer

34-jarige Nederlander overleden op Mallorca, vermoedelijk door hitte

Een 34-jarige Nederlandse man is donderdagmiddag overleden tijdens een wandeling op het Spaanse eiland Mallorca. Hij is vermoedelijk onwel geworden door de hitte, schrijft onder meer het Spaanse Ultima Hora.

De hulpdiensten troffen de man buiten bewustzijn aan nadat ze rond 15.00 uur een noodoproep hadden ontvangen. De hulpverleners hebben nog geprobeerd om de man te reanimeren, maar hulp mocht niet meer baten.

In de plaats Sóller, waar de man onwel werd, liep het kwik donderdag op tot 31 graden. Spaanse media schrijven dat de man waarschijnlijk is overleden aan de gevolgen van de hitte.

Als je lichaam te warm wordt en die warmte niet meer kwijt kan, kun je een zonnesteek krijgen. “Die kan ontstaan door extreme hitte, een te hoge luchtvochtigheid of door inspanning in de warmte”, legde een huisarts eerder uit aan NU.nl.

Het lokale medium Crónica Balear roept mensen op om op de symptomen van een zonnesteek te letten, zoals een verhoogde hartslag, hoofdpijn, duizeligheid, braken en (het gevoel van) flauwvallen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6360481/34-jarige-nederlander-overleden-op-mallorca-vermoedelijk-door-hitte.html

Pastor vermoord door man met hitlijst van 14 geestelijken

Adam Sheafe (51) bekende op 26 juni 2025 in een gevangenisinterview dat hij William “Bill” Schonemann (76), een Amerikaanse pastor, had vermoord door hem te kruisigen in zijn huis in New River, Arizona. Sheafe zei dat hij probeerde het kruisigingsmoment van Jezus na te bootsen als onderdeel van zijn zogenaamde “Operatie Eerste Gebod”.

Sheafe had een lijst van 14 geestelijken die hij wilde doden omdat hij vond dat zij hun “schapen op het verkeerde pad brachten”, vooral omdat zij verkondigen dat Jezus God is. Met een Hebreeuws tatoeage op zijn nek en gekleed in een donkerblauw gevangenispak, vertelde hij dat hij begon in Arizona, zijn geboortestaat.

Op Paaszondag volgde hij Schonemann tot diens huis. Twee vrouwen die daar verschenen liet hij ongemoeid: “Ik ben niet geïnteresseerd in het doden van anderen dan pastoors.” Daarna reed hij naar Sedona om zijn volgende slachtoffers te doden, maar werd gearresteerd voordat hij zijn tweede aanslag kon uitvoeren.

Sheafe uitte geen spijt en eiste de doodstraf: “Ik wil snel geëxecuteerd worden zodat we kunnen laten zien wat ik wil bereiken.”

Sheriff Jerry Sheridan noemde de zaak een van de vreemdste in zijn 40 jaar bij het Maricopa Sheriff’s Office. De familie van de pastor veroordeelde de uitzending van Sheafe’s interview en uitte zorgen over zijn groeiende bekendheid en mogelijke aanhang.

Bron: https://www.telegraph.co.uk/us/news/2025/06/26/pastor-crucified-religious-fanatic-arizona/

Zwitserse vrouwen verliezen ‘geheim’ oefenduel met 7-1 van Luzern Onder-15

Het nationale vrouwenelftal van Zwitserland kent een moeizame voorbereiding op de start van het EK in eigen land. De vrouwen verloren in een oefenwedstrijd tegen de Onder-15 (jongens) van FC Luzern. De uitslag had eigenlijk geheim moeten blijven.

Op woensdag 2 juli gaat het EK van start voor de Zwitserse vrouwen. Zij spelen dan een wedstrijd tegen Noorwegen. In aanloop naar het toernooi zocht de Zwitserse voetbalbond nog een oefentegenstander. Die vond het in de Onder-15 van FC Luzern, een jongenselftal. Om niet te veel gewicht te hangen aan dit duel, werd afgesproken de wedstrijd achter gesloten deuren af te werken.

Dat gebeurde in Nottwil, aan de oevers van het Sempachermeer. Een van de jeugdspelers van Luzern hield zich echter niet aan de afspraak. Hij plaatste amateurbeelden van de wedstrijd op zijn sociale media en verklapte dat Luzern de wedstrijd, die drie keer dertig minuten duurde, met 7-1 had gewonnen.

Bron: https://www.vi.nl/nieuws/zwitserse-vrouwen-verliezen-geheim-oefenduel-met-7-1-van-luzern-onder-15

Dodelijke schietpartij in Mexicaanse stad Irapuato

Bij een schietpartij tijdens een katholiek feest in de Mexicaanse stad Irapuato zijn dinsdagavond minstens 11 mensen omgekomen, waaronder een 17-jarige. Twintig anderen raakten gewond. De regio Guanajuato, waar Irapuato ligt, kampt al jaren met zwaar bendegeweld. Autoriteiten onderzoeken de zaak.

Bron: https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/least-10-killed-home-shooting-central-mexico-2025-06-25/

In Belgische greppel gevonden lichaam blijkt van Nederlandse bolletjesslikker

Een man die in april dood en in folie gewikkeld werd gevonden in een greppel in het Belgische Brecht blijkt een 54-jarige Nederlander uit Curaçao. Zijn identiteit is dinsdag bekendgemaakt, meldt onder meer de Belgische krant Nieuwsblad.

De man had geen zichtbare verwondingen, maar in zijn lichaam werden wel bolletjes cocaïne gevonden. “Het ging in totaal om ongeveer 900 gram en dat heeft meer dan waarschijnlijk tot de dood geleid”, zegt het Openbaar Ministerie van Antwerpen.

Vorige week zijn een 53-jarige man uit Rijkevorsel en een 38-jarige man uit Lille aangehouden. “De feiten zijn op dit moment gekwalificeerd als handel in verdovende middelen met de dood tot gevolg”, meldt het OM.

Pillen waarin cocaïne zit worden al jaren gebruikt om de drug te smokkelen. Op de luchthaven in het Belgische Zaventem worden regelmatig mensen opgepakt die dit doen. Het idee is dat de drug na aankomst vanzelf via de stoelgang weer naar buiten komt, maar soms gaat het mis.

Als zo’n pil stukgaat in de maag, kunnen de gevolgen dodelijk zijn. In onderstaande video is een drugskoerier te zien bij wie het misgaat. Hij kon op tijd worden geopereerd in het ziekenhuis.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6360202/in-belgische-greppel-gevonden-lichaam-blijkt-van-nederlandse-bolletjesslikker.html