Man krijgt 100 jaar cel voor neerschieten agent na anti-ICE-demonstratie in VS

Een demonstrant is woensdag in de Amerikaanse staat Texas veroordeeld tot een gevangenisstraf van honderd jaar voor terrorisme na een protest tegen een detentiecentrum van immigratiedienst ICE. Acht anderen kregen straffen tot zeventig jaar.

De negen activisten waren in maart onderdeel van een protest bij een detentiecentrum voor immigranten in de stad Alvarado. Daarbij werd vuurwerk afgestoken naast het gebouw. Een aantal van de deelnemers splitste zich af van de groep en pleegde vandalisme in de omgeving.

Zo zouden ze schade hebben aangericht op een parkeerplaats en een beveiligingscamera hebben vernield. Een van de demonstranten schoot een politieagent in zijn schouder nadat die met een getrokken wapen op hen afstapte.

De demonstrant is veroordeeld tot een gevangenisstraf van honderd jaar. Hij is schuldig bevonden aan poging tot moord op een politieagent. In een verklaring zegt de demonstrant dat hij zijn pistool uit zelfverdediging gebruikte, omdat hij ervan overtuigd was dat de agent een andere activist zou neerschieten.

Een andere activist krijgt zeventig jaar cel en vijf anderen vijftig jaar. Al deze activisten zijn veroordeeld voor het verstoren van de openbare orde, het bezitten van explosieven en het verlenen van materiële steun aan terroristen.

Aanklagers beschuldigen de activisten ervan deel uit te maken van de “linkse militante groep antifa”. Antifa is een internationale protestbeweging die zich verzet tegen fascisme en extreemrechts. De beweging kent geen overkoepelende organisatie en is daardoor minder georganiseerd dan veel andere actiegroepen. Volgens een van de twee rechters die uitspraak deden was er geen sprake van een protest, maar van een aanval op de democratie.

De Amerikaanse onderminister van Justitie Todd Blanche prijst de veroordelingen van de activisten in Texas. “Hun gewelddadige extremisme heeft geen plek in ons land”, schrijft hij in een verklaring. “Het ministerie van Justitie zal doorgaan met het onderzoeken, verstoren en vervolgen van mensen die onze rechtsstaat bedreigen.”

De advocaten van de activisten ontkennen dat er sprake was van een door Antifa georganiseerde actie. Volgens hen hadden hun cliënten wapens bij zich voor hun eigen bescherming. Eerder dit jaar waren er meerdere gevallen van agressief optreden door ICE tegen demonstranten, soms met dodelijke afloop.

De opgelegde straffen worden als opvallend zwaar gezien. Volgens een voormalige officier van justitie uit het Obama-tijdperk hebben de rechters de straffen voor de verschillende feiten bij elkaar opgeteld, terwijl ze die normaal gesproken tegen elkaar afwegen. Meerdere activisten, onder wie de veroordeelde die honderd jaar cel kreeg, hebben al aangekondigd in beroep te gaan.

Bron: https://www.nu.nl/algemeen/6400559/man-krijgt-100-jaar-cel-voor-neerschieten-agent-na-anti-ice-demonstratie-in-vs.html

Verdachte van schietpartij in Joodse wijk van Montreal liet gewelddadig incel-manifest achter gericht tegen vrouwen

De dader van de zware schietpartij in het Canadese Montreal heeft een “gewelddadig en vrouwonvriendelijk incelmanifest achtergelaten”. Dat melden Canadese media. Bij de schietpartij zijn maandag drie doden gevallen: een politieagent, een burger en de schutter zelf. Het is voor het eerst in 24 jaar tijd dat er in Montreal een agent in functie is doodgeschoten.

Nog een politieagent raakte zwaargewond en verkeert naar verluidt in stabiele toestand, aldus politiechef Fady Dagher van Montreal. Een andere burger raakte lichtgewond.

De schutter zou een gewelddadig incel-manifest tegen vrouwen hebben verspreid, meldt de Franstalige publieke omroep Radio Canada. De incel-beweging bestaat uit voornamelijk online groepen jonge mannen die hun gebrek aan seksuele activiteit wijten aan vrouwen.

Een van de dodelijkste massamoorden in Canada, een aanslag met een auto in Toronto in 2018 waarbij 10 mensen omkwamen, werd in verband gebracht met de incel-ideologie.

De schietpartij veroorzaakte urenlang grote onrust in de buurt, waar veel Joodse handelszaken en restaurants gevestigd zijn. De politie riep inwoners aanvankelijk op om binnen te blijven en sloot een nabijgelegen snelweg af.

Op beelden die circuleren op sociale media is te zien hoe zwaarbewapende agenten de omgeving afsluiten. “Het leek alsof iemand in alle richtingen aan het schieten was”, vertelde Jean‑Pierre Maca, manager van een verfwinkel in de buurt, aan lokale media. Volgens hem stroomde de politie kort daarna massaal toe en moesten voorbijgangers zich verstoppen in winkels.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/verdachte-van-schietpartij-in-joodse-wijk-van-montreal-liet-gewelddadig-incel-manifest-achter-gericht-tegen-vrouwen~ac00e147/

Vrouw (42) verdronken in Waal nadat ze kinderen in veiligheid had gebracht

Een 42-jarige vrouw uit Lunteren is zondag verdronken in de Waal, nadat ze enkele kinderen in veiligheid had gebracht die zich bij een krib in het water bevonden.

Het gebeurde zondagmiddag bij de Waalbandijk in de Gelderse plaats Ochten in de gemeente Neder-Betuwe. Rond 14.00 uur hielp de vrouw een paar kinderen die zich in een krib in het water bevonden. Een krib is een korte stenen dam die haaks op de rivieroever in het water ligt.

Daarbij verdween ze uit het zicht, meldt de politie. Aanwezigen sloegen alarm en er werd een zoekactie op poten gezet, schrijft Omroep Gelderland. Daarbij waren onder meer boten, een duikteam en een drone betrokken.

Na een uur werd de vrouw levenloos aangetroffen. Hulpverleners zouden nog hebben geprobeerd haar te reanimeren, maar dat was tevergeefs. “We wensen haar aanwezige familie veel sterkte”, schrijft de politie.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6400234/vrouw-42-verdronken-in-waal-nadat-ze-kinderen-in-veiligheid-had-gebracht.html

Man gearresteerd na anti-islamitische aanvallen in Edinburgh

In Schotland is een 36-jarige man gearresteerd na een reeks aanvallen van vrijdagavond in Edinburgh, waarbij vijf mannen gewond zijn geraakt. Volgens de Britse premier Keir Starmer lijkt de verdachte gedreven door “anti-islamitische haat”.

De aanvallen begonnen in de buurt van een moskee in het westen van de hoofdstad. Volgens de Schotse Vereniging van Moskeeën werden twee gelovigen aangevallen in een park nadat ze de moskee hadden verlaten. Ze raakten hierbij gewond.

Later kwamen meer meldingen binnen bij de politie over incidenten rond winkels in het westen en noorden van Edinburgh, waarbij nog drie mannen werden aangevallen. De verwoningen van het vijftal zijn volgens de politie niet levensbedreigend.

Op beelden op sociale media is te zien hoe de verdachte met ontbloot bovenlijf en een groot wapen door Edinburgh loopt. Vermoedelijk gaat het om een groot mes.

De man heeft ook een benzinestation vernield en de deur van een pizzeria ingeslagen. In deze pizzeria werd hij aangehouden.

MEND Scotland, een organisatie die zich inzet voor de moslimgemeenschap, heeft bevestigd dat de slachtoffers uit die gemeenschap afkomstig zijn. De Schotse politie laat in een verklaring weten dat in Schotland “geen plek is voor racisme of haat op basis van geloof”.

Premier Starmer zegt op X dat de aanvallen ogenschijnlijk waren ingegeven door anti-islamitische haat. Hij noemt de daad “absoluut verwerpelijk”. “Niemand zou geweld op onze straten mogen ondervinden. Ik zal dit niet tolereren. Hij moet worden gestraft volgens de wet.”

Antiterreuronderzoekers zijn ingeschakeld. “Er is een rapport ingediend bij de officier van justitie en de verdachte zal te zijner tijd voor de rechter verschijnen”, meldde de politie zaterdagavond.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6400220/man-gearresteerd-na-vermoedelijk-anti-islamitische-aanvallen-in-edinburgh.html

Bestuurder rijdt door na aanrijding bij Biddinghuizen, fietser (32) overleden

Een 49-jarige man uit Biddinghuizen heeft zich bij de politie gemeld vanwege zijn betrokkenheid bij een dodelijk ongeluk. Hierbij kwam gisteravond een 32-jarige fietser om het leven. De verdachte reed door.

De man die zichzelf op het politiekantoor meldde, is vermoedelijk de chauffeur van het gezochte bestelbusje, meldt Omroep Flevoland(opent in nieuw venster).

Hij is aangehouden en zit vast voor verhoor. Zijn voertuig is in beslag genomen voor onderzoek.

De politie kreeg gisteravond laat een melding over een spookrijdende fietser die zonder verlichting op de Biddingringweg reed. Nog voordat agenten ter plaatse waren, kwam er een melding van een aanrijding binnen.

De politie trof de fietser zwaargewond aan. Hulpdiensten probeerden hem nog te reanimeren, maar hij bezweek ter plaatse aan zijn verwondingen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2619646-verdachte-dodelijk-ongeluk-biddinghuizen-meldt-zich-bij-de-politie

Vrouw (25) bij Emmen omgekomen door noodweer

In het dorp ’t Haantje bij Emmen is een dode gevallen door het noodweer vannacht. Een 25-jarige vrouw uit Joure kwam om toen een boom op haar auto viel. Het ongeval gebeurde rond 00.15 uur.

“Hulpverlening mocht niet meer baten. Het slachtoffer is ter plaatse overleden”, laat de politie vanmorgen weten.

Het noodweer dat gisteravond en vannacht over het land trok, heeft op meer plekken schade veroorzaakt. De onweersbuien gingen gepaard met veel blikseminslagen en harde windstoten. Op sommige plekken in het land vielen hagelstenen met een diameter van ongeveer 2 centimeter.

Bron: https://nos.nl/artikel/2619441-vrouw-25-bij-emmen-omgekomen-door-noodweer-ook-veel-schade-elders

Man op tractor rijdt vrouw (21) dood langs de Amstel

Een 21-jarige vrouw uit Amsterdam is vanochtend om het leven gekomen door een aanrijding op een weg langs de rivier de Amstel ten zuiden van de hoofdstad.

Volgens de politie reed het slachtoffer op een fiets en werd ze aangereden door een tractor. De bestuurder van het voertuig, een 28-jarige man uit Waverveen, is vanwege het ongeval aangehouden.

Het ongeluk gebeurde rond 08.35 uur op de weg Rondehoep West bij Ouderkerk aan de Amstel. Hulpverleners hebben de vrouw nog gereanimeerd, maar ze stierf later alsnog.

De Forensische Opsporing doet onderzoek op de plek van het ongeluk. Agenten doen buurtonderzoek.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5618982/fietsster-21-overleden-na-aanrijding-langs-amstel-bij-amsterdam

Actrice Daveigh Chase, bekend van The Ring en als stem van Disney’s Lilo, op 35-jarige leeftijd overleden

Voormalig kindactrice Daveigh Chase, vooral bekend van haar rol in de horrorfilm The Ring en als de stem van Lilo van Lilo & Stitch, is overleden. De Amerikaanse stierf dinsdag op 35-jarige leeftijd, meldt TMZ.

Chase kreeg een sepsis na een hersenvliesontsteking en een bloedvergiftiging, waarna haar organen ermee ophielden. Volgens de Amerikaanse entertainmentsite werd ze eerder deze maand opgenomen in een ziekenhuis in Los Angeles.

Bron: https://www.ad.nl/show/actrice-daveigh-chase-bekend-van-the-ring-en-als-stem-van-disneys-lilo-op-35-jarige-leeftijd-overleden~aa0226c9d/

Zeeuws filmtalent Ilya Vierhout (28) overleden bij verkeersongeval

De uit Veere afkomstige regisseur Ilya Vierhout is om het leven gekomen bij een verkeersongeval. Dat meldt het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR). Vierhout werd geboren in Rotterdam, maar groeide op in Veere. Na zijn studie in Los Angeles verhuisde hij naar Rotterdam, waar hij aan zijn filmcarrière werkte.

Bron: https://www.ad.nl/veere/zeeuws-filmtalent-ilya-vierhout-28-overleden-bij-verkeersongeval~a460f3fa/

Tay Keith (29) overleden, producer achter hits Drake en Travis Scott

De Amerikaanse muziekproducer Tay Keith, bekend van hits als Sicko Mode van Travis Scott en Nonstop van Drake, is overleden. De 29-jarige producer, wiens echte naam Brytavious Chambers was, werd gisteren dood aangetroffen in zijn appartement in Nashville in de staat Tennessee.

Agenten troffen Chambers ’s middags levenloos aan tijdens een controle in zijn huis, meldt de politie van Nashville. De politie liet weten dat er geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf. Over de doodsoorzaak is nog niets bekendgemaakt. Er wordt een autopsie uitgevoerd.

Keith groeide op in Memphis en begon als tiener muziek te plaatsen op YouTube en hiphopplatforms als DatPiff. Op zijn veertiende ontmoette hij rapper BlocBoy JB, met wie hij jarenlang samenwerkte. Zijn doorbraak volgde in 2018 met nummers als Look Alive van BlocBoy JB en Drake en Never Recover van Lil Baby, Gunna en Drake.

Later dat jaar brak hij wereldwijd door als medeproducer van Sicko Mode van Travis Scott. Voor dat nummer ontving hij in 2019 zijn eerste Grammy-nominatie. In 2024 volgde een tweede nominatie voor Rich Flex van Drake en 21 Savage.

Ondanks zijn successen maakte hij zijn studie in media- en managementstudies af. In een interview met het universiteitsmagazine zei hij(opent in nieuw venster) in 2020: “Het had geen zin gehad om naar de universiteit te gaan als ik niet van plan was mijn studie af te maken.” Wel merkte hij op dat hij al “in mijn laatste week op de universiteit mijn eerste nummer 1-hit had”.

Tijdens zijn carrière werkte Keith samen met enkele van de grootste namen uit de muziekindustrie, onder wie Beyoncé, Drake, Eminem, 21 Savage, J. Cole, Cardi B, Lil Nas X en DJ Khaled. Tot zijn grootste successen behoren de Billboard Hot 100-nummer 1-hits van rapper Drake: First Person Shooter en Nonstop.

Keith speelde daarnaast een belangrijke rol in de doorbraak van rapper Sexyy Red. Hij produceerde onder meer haar hits Pound Town en Get It Sexyy. Voor zijn werk ontving hij driemaal de prijs voor Producer of the Year bij de BMI R&B/Hip-Hop Awards, meest recent in 2024.

In 2025 werd hij opgenomen in de prestigieuze 30 Under 30-lijst(opent in nieuw venster), de jaarlijkse Forbes-lijst met veelbelovende jonge talenten onder de 30 jaar, in de categorie muziek.

Het overlijden van Chambers leidt tot geschokte reacties uit de hiphopwereld. Rapper en jeugdvriend BlocBoy JB uit Memphis schrijft op Instagram: “We spraken elke dag met elkaar. Je hebt me niet verteld dat je weg zou gaan.” Bij zijn bericht plaatste hij een lange lijst(opent in nieuw venster) van recente telefoongesprekken met Chambers op zijn telefoon.

Ook de muziekproducent Hitkidd en dj en platenproducer DJ Scheme hebben hun medeleven betuigd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2619289-tay-keith-29-overleden-producer-achter-hits-drake-en-travis-scott