Discriminatiewaakhond vraagt FIFA arbiter weg te sturen na ‘extreemrechts’ handgebaar

De organisatie die namens de FIFA waakt voor racisme en discriminatie in het voetbal, Fare network, heeft opgeroepen tot de verwijdering van scheidsrechter Shaun Evans van het WK 2026. De Australiër zou een handgebaar hebben gemaakt dat ook door witte supremacisten wordt gebruikt.

Evans was gisteren assistent-VAR tijdens Duitsland – Curaçao (7-1). Toen hij en de andere videoscheidsrechters kort voor de aftrap aan de tv-kijkers werden voorgesteld, maakte hij met zijn rechterhand een gebaar dat in sommige kringen een racistische betekenis heeft.

“De kijk van onze experts is dat het gebaar duidelijk een omgekeerd ‘oké-handgebaar’ is dat wereldwijd in extreemrechtse kringen wordt gebruikt als symbool van White Power”, zegt Fare network. “Overduidelijk heeft deze official geen rol meer te spelen op dit WK.”

Het gebaar, waarbij de duim en wijsvinger een cirkel maken en de andere vingers gestrekt worden, is door de Amerikaanse Anti Defamation League in 2019 beoordeeld als een symbool van haat.

Bij de Olympische Spelen in Parijs van 2024 werd de accreditatie ingenomen van een man die werkte als onderaannemer van het Olympic Broadcast Center (OBC). Bij een skateboardfinale had hij tweemaal het bewuste gebaar gemaakt terwijl hij in beeld was.

Een Australische terrorist die in het Nieuw-Zeelandse Christchurch in 2019 vijftig bezoekers van een moskee doodde, maakte hetzelfde gebaar toen hij in de rechtbank werd voorgeleid.

Bij de wedstrijden die na Duitsland-Curaçao gespeeld werden, kwamen de VAR-arbiters niet meer in beeld voor de wedstrijd. De FIFA heeft The Athletic laten weten zich bewust te zijn van het incident, maar wilde nog niet verder reageren. Ook Evans zelf heeft nog niet gereageerd op de ontstane ophef.

Alternatieve verklaringen voor Evans’ gebaar doen daarom ook de ronde. Het handgebaar van Evans wordt bijvoorbeeld door scholieren wereldwijd gebruikt in een spelletje dat verder onschuldig is en geen omstreden betekenis heeft.

Verder zou het ook kunnen dat de Australische videoscheidsrechter simpelweg het oké-gebaar maakte en zich niet bewust was van de betekenis die het in sommige kringen heeft.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618680-discriminatiewaakhond-vraagt-fifa-arbiter-weg-te-sturen-na-extreemrechts-handgebaar

Oud-politicus Geert Dales veroordeeld voor belediging en doxing van taxichauffeur

Oud-politicus Geert Dales is vandaag door de Amsterdamse politierechter schuldig bevonden aan belediging van een taxichauffeur, smaad en doxing. Het gaat om een incident uit november 2024 op station Sloterdijk in Amsterdam. De 74-jarige oud-partijvoorzitter van 50Plus heeft van de rechter een taakstraf van 80 uur opgelegd gekregen, waarvan 40 uur voorwaardelijk.

De rechter acht het bewezen dat Dales op 25 november 2024 ’s avonds bij het station een taxichauffeur heeft uitgescholden voor “kut-Marokkaan” en “vuile moslim”.

Na het incident plaatste Dales berichten erover op X. Daarin adviseerde hij niet in de betreffende taxi te stappen en plaatste hij een foto van het kenteken van de chauffeur. Dat bevestigt een woordvoerder van de rechtbank Amsterdam. Doxing(opent in nieuw venster) is het verspreiden, verzamelen of openbaar maken van iemands persoonlijke gegevens zonder toestemming, met als doel angst aan te jagen of te intimideren.

De rechter sprak van “vervelende feiten, met vervelende berichten op sociale media met vervelende woorden” die gericht waren op “bang maken, intimideren en kleineren”. “U bent de grenzen van het strafbare overgegaan”, citeert persbureau ANP de rechter.

De chauffeur verklaarde dat Dales dronken bij hem instapte en niet wilde zeggen waar hij heen wilde. Ook zou de oud-politicus volgens de chauffeur hebben gezegd: “Jullie haten homo’s, jullie weten niet wie ik ben.” Getuigen verklaarden dat ze Dales zagen instappen en even later weer uitstappen.

Volgens Dales was dat “volstrekte onzin”. “Dit is een waanzinsscenario, dit klopt niet, dit stinkt”, citeert ANP de advocaat van Dales. Volgens de rechter is het mogelijk dat de taxichauffeur ook iets tegen Dales heeft gezegd, maar dit maakt de uitspraken van de oud-politicus niet minder strafbaar. “Ik moet het doen met wat in het dossier zit”, aldus de rechter.

Dales was sinds 1998 raadslid en later fractievoorzitter voor de VVD in de gemeenteraad van Amsterdam. In 2000 werd hij wethouder in de stad. Van 2004 tot 2007 was Dales burgemeester van Leeuwarden. Tot 2016 bleef de politicus lid van de VVD, maar verliet daarna de partij voor 50Plus, waar hij lijstduwer was bij de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.

Van 2018 tot 2020 was hij landelijk voorzitter van de partij, maar stapte op nadat partijprominenten het vertrouwen in hem hadden opgezegd. Senatoren en bijna de gehele Tweede Kamerfractie noemden de stijl van Dales “autocratisch en weinig democratisch” en hij zou met “grof taalgebruik” vooraanstaande leden hebben beledigd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2617945-oud-politicus-geert-dales-veroordeeld-voor-belediging-en-doxing-van-taxichauffeur

Gezinnen bij rellen in Belfast uit huis verdreven: ‘Waanzinnig racisme’

Verslaggevers van de BBC melden vanochtend apocalyptische taferelen vanuit Belfast. In het oosten van de stad smeulen na de rellen van gisteravond in brand gestoken auto’s en een bus nog na en liggen huizen erbij als ruïnes. Er hangt de geur van verbrand hout en plastic, en overal ligt as.

Een protest tegen immigratie, na een brute mesaanval op straat door een migrant uit Sudan, liep uit op geweld, vernielingen en branden. De chaos wordt vanochtend breed veroordeeld.

“Groepen gemaskerde mannen die gezinnen uit hun huizen verdrijven door brand te stichten, is niets minder dan walgelijke lafheid”, zegt premier van Noord-Ierland, Michelle O’Neill. Andere politici zeggen diepbedroefd en woedend te zijn over “zoveel waanzinnig, walgelijk racisme en vernieling op straat”.

De Britse premier Starmer omschrijft de chaos in Belfast als “schokkend en volstrekt onacceptabel”. Volgens hem is het duidelijk dat mensen werden aangevallen vanwege hun achtergrond. “Degenen die achter het geweld zitten zullen de volle kracht van de wet voelen”, zegt hij.

De Noord-Ierse minister van Justitie, Naomi Long, geeft online onruststokers van extreemrechts de schuld van het aanwakkeren van raciale spanningen en omschreef hun acties als “verachtelijk”.

De relschoppers vielen op verschillende plekken in de stad woningen aan waarvan ze dachten dat er migranten woonden. Onder meer een Afrikaans gezin moest hun huis uit toen de ramen ervan werden ingeslagen. Volgens de BBC woonden ze er al meer dan twintig jaar. “Ze worden weggestuurd puur omdat ze zwart zijn,” vertelde een dominee aan de BBC.

Ook de woning van een Noord-Ierse vrouw brandde volledig uit en haar Oekraïense buren ontvluchtten hun huis, nadat gemaskerde mannen de voordeur in brand hadden gestoken.

De 19-jarige dochter van het Oekraïense gezin beschreef de gebeurtenissen tegenover de BBC(opent in nieuw venster) als angstaanjagend: “Ik was met mijn hond in huis, dus ik moest via de achterdeur vluchten. Gelukkig wonen mijn vrienden in de buurt, dus ik kon bij hen overnachten.”

De politie meldt veel mensen te hebben gered, onder anderen een baby van twee maanden oud. “Het waren gezinnen uit alle lagen van de bevolking die gisteravond het slachtoffer werden van dit afschuwelijke gedrag”, zei hoofdcommissaris Jon Boutcher in het radioprogramma Good Morning Ulster.

“Hier is absoluut geen excuus voor,” zei Boutcher. Hij noemde de rellen een “enorme daad van zelfbeschadiging, gepleegd door hersenloze idioten die eigenlijk alleen hun eigen toekomst in gevaar brengen”.

De leider van de Ulster Unionist Party, Jon Burrows, was gisteravond in de Newtownards Road in Oost-Belfast, waar een bus in vlammen opging. Hij zag vooral veel jonge relschoppers: “Het waren voornamelijk kinderen jonger dan 16, met bedekte gezichten, die dachten dat het hun patriottische plicht was om een bus in brand te steken en huizen te vinden die gelinkt waren aan immigranten.”

Hij zei in het radioprogramma dat hij hun gedrag “volledig veroordeelt” en dat “het geen plaats heeft in onze samenleving. Het hoort niet thuis in een legitiem gesprek over migratie.” Hij riep ouders op om hun kinderen binnen te houden.

Correspondent Arjen van der Horst:
“De migrantenpopulatie in Noord-Ierland is eigenlijk heel klein, maar toch zijn er al jaren spanningen. Dat is niet los te zien van het gewelddadige verleden van Noord-Ierland. Het is nog steeds een sektarische samenleving en dat zie je vooral in een stad als Belfast. Daar heb je een lappendeken van protestante en rooms-katholieke wijken naast elkaar, waar mensen opgroeien met angst voor de ander.

Voor protestanten was die ander decennialang ‘de katholiek’ en voor katholieken was dat ‘de protestant’. De laatste jaren is er een ‘nieuwe ander’ bij gekomen: de migrant. Er is verzet tegen verandering en vooral in de protestante wijken is dat verzet heel territoriaal. Waar ze in het verleden katholieke nieuwkomers verjoegen, richt de agressie zich nu meer en meer op migranten.”

De Noord-Ierse politie houdt rekening met meer onrust en in verschillende Noord-Ierse steden zijn extra politiemensen op de been.

De verdachte van de steekpartij, een 30-jarige Sudanees, is gisteravond aangeklaagd voor poging tot moord, het bezit van een scherp voorwerp op een openbare plaats en doodsbedreigingen. Hij moet vandaag voor de rechtbank van Belfast verschijnen.

Het slachtoffer, een man van in de veertig, liep zware verwondingen op aan zijn ogen en snijwonden in zijn gezicht en op zijn rug.

Volgens de politie is op de plek van de aanval een keukenmes gevonden. Een aantal omstanders wist de aanvaller te stoppen, voordat de politie arriveerde en hebben daarmee waarschijnlijk het leven van het slachtoffer gered.

Bron: https://nos.nl/artikel/2617918-gezinnen-bij-rellen-in-belfast-uit-huis-verdreven-waanzinnig-racisme

Grensproblemen stapelen zich op richting het WK: ‘Lijn is duidelijk discriminerend’

Een topscheidsrechter uit Somalië die toegang tot de VS wordt geweigerd, een Iraakse spits die zeven uur wordt vastgehouden door de Amerikaanse grenspolitie en supporters uit Iran die ineens niet meer welkom zijn op het WK voetbal. Aan de vooravond van het wereldkampioenschap staat het omstreden grensbeleid van de VS opnieuw in de schijnwerpers.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty Nederland waarschuwt al langer dat het visumbeleid van gastland VS discriminerend is. “Dat er nu al misstanden zijn, stemt niet gerust voor het verdere verloop van het WK”, zegt directeur Dagmar Oudshoorn tegen de NOS.

Op beelden op sociale media(opent in nieuw venster) is te zien dat spelers van het Senegalese elftal van top tot teen worden gefouilleerd bij aankomst in de VS. Ook is te zien(opent in nieuw venster) hoe de Oezbeekse ploeg gisteren met honden werd gecontroleerd voorafgaand aan de oefenwedstrijd tegen Nederland. Volgens de Oezbeekse bondscoach(opent in nieuw venster) Fabio Cannavaro was die controle alleen voor zijn team.

Wat er precies is gebeurd en of Nederlandse spelers ook op deze manier zijn gefouilleerd, is niet duidelijk. De KNVB heeft nog niet gereageerd op vragen van de NOS.

Het WK in de VS, Mexico en Canada is het grootste ooit, met 48 deelnemende landen. Driekwart van de 104 WK-wedstrijden in de komende vijf weken wordt in de VS gespeeld; voor gastlanden Canada en Mexico is een kleinere rol weggelegd.

Het Nederlands elftal speelt komende zondag de eerste groepswedstrijd, om 22.00 uur tegen Japan. De finale is op 19 juli in New York.

Rationeel gezien is een WK een prestige-evenement waarmee de VS zich internationaal goed op de kaart kan zetten, zegt jurist en Amerika-kenner Kenneth Manusama. “Maar we hebben de afgelopen anderhalf jaar al gezien hoe het Amerikaanse immigratiebeleid en de gedachte erachter in werking zijn geweest. Dat houdt in: zoveel mogelijk mensen, en met name mensen van kleur, weren.”

De VS, en vooral president Trump, vrezen dat fans die uit allerlei delen van de wereld voor het WK komen, in het land blijven hangen, zegt Manusama. “Daarom willen ze vasthouden aan hun strenge immigratiebeleid, inclusief inreis- en visumverboden. Voor het WK zullen ze daarop geen uitzondering maken, het immigratiebeleid heeft topprioriteit.”

Er bestaat de vrees dat agenten van de immigratiedienst ICE rond de elf stadions in de VS zullen rondlopen en mensen willekeurig zullen aanhouden om hun papieren te controleren. “Dat zijn praktijken die je kunt verwachten van ICE”, zegt Manusama. “Met name niet-witte voetbalfans lopen risico. En die lijn is duidelijk discriminerend.”

Vergeleken met het WK in Qatar in 2022 klinkt er bij het WK in de VS duidelijk andere kritiek, maar opnieuw zijn het de mensenrechten die het onderspit delven. Waar in Qatar migranten omkwamen bij de bouw van de stadions, zijn het in de VS immigranten die het risico lopen om illegaal uitgezet of geweigerd te worden.

“Ook de VS is geen gastvrij land. Berichten dat de tickets voor supporters uit Iran zijn ingetrokken of stafleden van het Iraanse team die nog wachten op een visum, dragen er niet aan bij dat mensen naar Amerika willen. De algemene perceptie is vrij negatief”, zegt Manusama. Hij vreest dan ook voor halflege stadions; duizenden tickets voor het WK zijn nog niet verkocht.

Na de luide protesten tegen het WK in Qatar heeft de FIFA een mensenrechtenbeleid opgesteld, dat dit jaar voor het eerst van kracht is. Daarin eist de wereldvoetbalbond dat de zestien speelsteden concrete mensenrechtenplannen opstellen, om bijvoorbeeld journalisten, immigranten en lhbti’ers te beschermen. Slechts vier van de zestien speelsteden hebben die plannen gepubliceerd, waarvan drie in de VS (Atlanta, Dallas, Houston).

Amnesty-directeur Oudshoorn noemt het schrijnend dat ICE in geen van de opgestelde protocollen wordt genoemd. “Daardoor biedt de FIFA geen garanties voor de veiligheid van fans, spelers, immigranten en journalisten. De FIFA houdt zich daarmee niet aan zijn eigen opgestelde mensenrechtenbeleid.”

Oudshoorn is niet verrast door de gevallen waarbij mensen met een niet-westerse achtergrond aan de Amerikaanse grens worden tegengehouden, maar is wel verontwaardigd. “Onze zorgen zijn hiermee uitgekomen”, zegt Oudshoorn. Ze vraagt zich af of dit een voorbode is voor de rest van het WK. “Als zelfs spelers, scheidsrechters en journalisten worden tegengehouden, wat gaat er nog meer volgen?”

Sinds Trump is teruggekeerd in het Witte Huis, is er een heuse mensenrechtencrisis ontstaan, stelt Oudshoorn. Ze wijst onder meer op deportaties van illegale migranten, en massadetentie, surveillance, etnisch profileren, en discriminatie van specifieke groepen als lhbti’ers. “Het WK maakt die ontwikkelingen alleen nog maar zichtbaarder en tastbaarder.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2617821-grensproblemen-stapelen-zich-op-richting-het-wk-lijn-is-duidelijk-discriminerend

Webwinkels met anti-azc-producten promoten ook extremer materiaal

Nederlandse webwinkels achter merchandise die wordt gebruikt bij azc-protesten, promoten vaak ook veel extremere denkbeelden en producten, blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. Wie bijvoorbeeld zoekt naar een rood-wit-blauwe vlag of een ‘anti-azc’-sticker, komt bij veel webwinkels ook ‘remigratie’-stickers tegen. Deze term(opent in nieuw venster) is een eufemisme voor het deporteren van mensen met een migratieachtergrond.

De webshops zijn ook actief op sociale media. De drie shops met de meeste volgers herplaatsen bijvoorbeeld video’s over remigratie, neonazi’s en geweld bij protesten in binnen- en buitenland.

Volgens criminologe Elanie Rodermond van de Vrije Universiteit spelen de verkopers daarmee een belangrijke rol in het normaliseren van extreme denkbeelden. “Als zulke ideeën mainstream worden, wordt de drempel lager om deze te uiten en voor sommigen ook om ze verder te verspreiden.”

Als je zoekt naar ‘anti-azc’-merchandise of een Nederlandse vlag komen zeven webshops naar boven. Nieuwsuur onderzocht deze sites en benaderde de eigenaren. Zij zijn allemaal man. Vier webshops bestaan pas sinds eind vorig jaar.

Een populaire webshop is Operatiehijsdevlag. Eigenaar Bo Schurink zegt dat hij is gestart “uit liefde voor Nederland”. Hij zegt al tienduizenden stickers te hebben verkocht. “We verkopen de ‘Trots op Nederland’-sticker heel veel. Ik vind dat dat vaker uitgesproken mag worden.”

Zijn webshop verkoopt, net als de meeste andere, ook de oranje-wit-blauwe prinsenvlag. Die vlag stamt uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog en de VOC, maar werd later gebruikt door de NSB. De prinsenvlag is nu een veelgebruikt symbool(opent in nieuw venster) door extreemrechtse groepen.

De webshop Inheems Europees van de voor racisme veroordeelde Jan van de K. verkoopt stickers met ‘White Lives Matter’ en de tekst ‘Maak blanke kindjes’. Van de K. zegt hierover: “Ten eerste zijn blanke kindjes gewoon hartstikke leuk.”

Ook schrijft hij: “Wij krimpen als bevolking. Wij vinden dit een gevaarlijke trend, vooral omdat het establishment dit als een kans ziet om ‘het gat op te vullen’ met niet-blanken. Verder vinden we rassenmenging een serieus probleem omdat ons volk er langzaam van verdwijnt.”

Volgens onderzoeker Rodermond is dit het narratief van rechtsextremistische groepen. “Als je dit onder het mom van merchandise verkoopt en zegt ‘we moeten ons witte Nederland weer terugkrijgen’, dan kan je zeggen: daar is niks mis mee, maar ik denk dat het wel degelijk een vorm is van rechtsextremisme.”

Drie grote webshops delen ook video’s van anderen op hun kanalen. Het account van HeelHollandPlaktt herplaatst(opent in nieuw venster) bijvoorbeeld aan 13,7 duizend volgers een bericht over de onlangs gehouden ‘remigratietop’ in Porto waar uiterst rechtse politici en activisten spraken.

Operatiehijsdevlag plaatst vooral filmpjes over het ophangen van vlaggen, maar herplaatst(opent in nieuw venster) op Instagram ook een video(opent in nieuw venster) van Ongehoord Nederland over de brand bij de azc-locatie in Loosdrecht. Op de video is vuurwerk te horen en het gejoel van demonstranten.

Op de vraag waarom hij dit bericht deelt, zegt eigenaar Schurink: “Ik snap natuurlijk dat dit een verkeerde indruk kan geven aan mensen. Alleen ik denk dat ieder normaal denkend mens het niet goedkeurt om een huis in de fik te steken waar mensen binnen zitten, ongeacht afkomst, kleur, gewicht, hoogte, grootte.”

Operatiehijsdevlag deelde ook een promotievideo van Patriot Front, een Amerikaanse white supremacy-groep. Op de video zijn marcherende leden met witte bivakmutsen te zien. Schurink zegt de video in een opwelling te hebben geplaatst. “Ik zie dat voorbijkomen en denk bij mezelf: ‘Ja, het straalt wel iets uit’. Maar het is zeker niet wat ik wil uitstralen. Ik heb hier geen bedoeling mee.”

Het Instagram-account van webshop Defend-Holland, met ruim twintigduizend volgers, herplaatste(opent in nieuw venster) onder andere een promotievideo van de NNB, een Nederlandse neonazigroep. De video eindigt met een link naar een openbare Telegramgroep van NNB waarin wordt opgeroepen om je aan te melden.

Rodermond: “Hier zie je: deze winkeltjes staan niet op zichzelf. Mensen beginnen op een openbaar platform en worden doorgesluisd naar de besloten platforms. En we weten dat daar veel heftigere content wordt gedeeld.”

Ook inlichtingendienst AIVD waarschuwt in opeenvolgende jaarverslagen voor de normalisering van een “rechts-extremistisch geluid”. Volgens de AIVD proberen personen en groepen die denkbeelden breed geaccepteerd te krijgen. “Daarbij presenteren ze hun gedachtegoed veelal in een mildere vorm om zo acceptabeler over te komen, terwijl ze achter de schermen het rechts-extremistische doel van een ‘blanke etnostaat’ nastreven”, schrijft de AIVD.

Onderzoeksverantwoording
We zochten via Google en op sociale media naar merchandise die te zien is bij azc-protesten. Zeven webwinkels zijn het meest prominent aanwezig in zoekresultaten en via eigen profielen op sociale media.

Het gaat om Operatiehijsdevlag, Defend-Holland, Heelhollandplaktt, Hooliganstickers, Rechtseplakkers, Voorpost en Inheems Europees. We hebben deze webwinkels vragen gestuurd over hun beweegredenen en hun producten.

Vier van die webwinkels, Operatiehijsdevlag, Defend-Holland, Heelhollandplaktt en Hooliganstickers, zijn opgericht in het najaar van 2025, na de rellen op het Malieveld. Twee webwinkels, Rechtseplakkers en Inheems Europees, bestaan sinds eind 2024. Ook het extreemrechtse Voorpost verkoopt stickers, deze organisatie bestaat al langer.

Alleen van webwinkel Heelhollandplaktt hebben we de eigenaar niet kunnen achterhalen. De webwinkel beantwoordt geen vragen. Opmerkelijk is wel dat een rechts-radicale influencer met de artiestennaam Convex Kafka(opent in nieuw venster) de webwinkel actief promoot. Hij stuurde al ruim dertig keer een bericht hierover aan zijn tienduizenden volgers.

In zes webshops worden naast anti-azc-stickers ook producten verkocht die extremere denkbeelden promoten. Bijvoorbeeld producten met de prinsenvlag of de term remigratie. Alleen Hooliganstickers verkoopt zulke producten niet.

Via sociale media verspreiden vijf webwinkels, naast reclame voor hun producten, ook andere content met extremere denkbeelden. Bij Hooliganstickers en Rechtseplakkers vonden we dit soort video’s of reposts niet.

Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2617403-webwinkels-met-anti-azc-producten-promoten-ook-extremer-materiaal

Hart onder de riem voor eigenaren restaurant Wijdenes na racistische leuzen

Bij het restaurant in Wijdenes waar dinsdag brand uitbrak en racistische leuzen op de muur werden geklad, zijn vandaag spandoeken opgehangen met een tegengeluid. Op de doeken staat ‘Hier is geen ruimte voor haat’. Ze werden geplaatst door inwoners van het West-Friese dorp.

De brand brak in de nacht van maandag op dinsdag uit. Het pand is volledig verloren gegaan. Op de muren waren racistische leuzen geklad, zoals ‘oprotten’ en ‘kanker turk’.

De eigenaren, een vader en een zoon van Turkse afkomst, waren aangeslagen door de teksten. “Het lijkt persoonlijk tegen ons gericht en dat is heel heftig. Wij hebben met niemand problemen. Dit doet heel veel pijn.” Het restaurant, Ora Restaurant & Café, ging een jaar geleden open.

De politie gaat er vanuit dat de brand is aangestoken. Op camerabeelden van het restaurant zijn twee mensen met bivakmutsen te zien. Er is nog niemand aangehouden.

Tientallen mensen verzamelden zich vanmiddag bij restaurant Ora. Een van de eigenaren van het restaurant was er ook bij. Hij kreeg een bos bloemen. “Bedankt voor jullie allemaal”, zei hij.

De initiatiefnemer van de actie was Sanne den Adel. De brand en de leuzen maakten de afgelopen dagen veel los, vertelt ze aan regionale omroep NH(opent in nieuw venster). Daarom vond zij het belangrijk om een tegengeluid te laten horen. “We willen ons uitspreken tegen de racistische teksten. En laten weten dat een heel groot deel van de gemeenschap daar zeker niet achter staat.”

Inwoonster Mariëlle is het daarmee eens. “Er gebeurt hier normaal nooit wat. Dit is extreem, kippenvel tot je kruin.”

Burgemeester Diepstraten van de gemeente Drechterland, waarin Wijdenes ligt, reageerde ook geschokt. “Voor discriminatie, racisme en haat is geen plaats”, zei hij. “Een gebeurtenis als deze past niet bij wie wij zijn als gemeente. Juist daarom raakt dit incident ons diep.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2617180-hart-onder-de-riem-voor-eigenaren-restaurant-wijdenes-na-racistische-leuzen

Pols na één dag ontslagen bij Tata Steel, verzweeg extreemrechts verleden

Staalbedrijf Tata Steel uit IJmuiden heeft het contract met directeur duurzaamheid en communicatie Donald Pols beëindigd. Het voormalige boegbeeld van de actiegroep Milieudefensie was pas een dag in dienst.

NRC meldt(opent in nieuw venster) dat Pols in zijn studententijd in Zuid-Afrika voorman is geweest van de extreemrechtse studentenbeweging Afrikaner Studente Front (ASF). Die streed tegen de anti-apartheidsorganisatie ANC van Nelson Mandela en was tegen de afschaffing van de apartheid.

“De afgelopen dagen is aanvullende informatie over zijn achtergrond duidelijk geworden, informatie die ons getroffen heeft en niet met ons bedrijf is gedeeld”, zegt Tata Steel(opent in nieuw venster). “Daarom is deze ochtend besloten het contract met Donald Pols met onmiddellijke ingang te beëindigen.”

In een interview met NRC erkent Pols dat hij lid was van de racistische beweging. “Het is verwerpelijk gedrag, het waren foute standpunten, heel foute standpunten.” Maar hij beschouwt het als een jeugdzonde. “Er valt niets te rechtvaardigen, dat wil ik ook niet. Ik ben verantwoordelijk. Maar in niets ben ik de persoon die ik toen was.”

Pols zegt verder dat hij zich liet meeslepen in een “superonrustige tijd”. “Alles ging bewegen. Alle maatschappelijke instellingen, alle vormen van identiteit, alle relaties. Niks stond vast, alles lag open. Ik was in een fase van mijn leven waar ik behoefte had aan vastigheid, aan identiteit, gemeenschapszin, verbinding. Ik was dan wel negentien jaar oud, maar had eigenlijk het brein van een puber. En ik koos een weg waar ik nu met walging op terugkijk.”

Pols’ verleden kwam aan het licht in een onderzoek van onderzoeker en historica Anne-Lot Hoek. Ze werkt aan een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië en hun koloniale geschiedenis, schrijft NRC.

Zo kwam zij erachter dat Pols als 19-jarige voorzitter was van de ASF. Die verzette zich begin jaren 90 tegen de afschaffing van apartheid, een politiek systeem dat de grote zwarte meerderheid in Zuid-Afrika onderdrukte.

Het ASF zag de voormalige verzetsbeweging ANC als een grote politieke bedreiging en probeerde te voorkomen dat ANC-sprekers het woord konden voeren, zoals de net vrijgelaten ANC-leider Mandela.

De Chicago Tribune van 30 april 1991 beschrijft zo’n verstoring. “Honderden rechtse, witte studenten verjoegen op de Universiteit van Pretoria ANC-leider Nelson Mandela van een podium waar hij een toespraak zou houden. Ze vochten met Mandela’s lijfwachten, verbrandden een ANC-vlag en zongen vrijheidsliederen van Afrikaners.” Afrikaners zijn witte Zuid-Afrikanen met vooral Nederlandse roots.

In dat verband komt ook Donald Pols aan het woord. “Dit deden we om de gevoelens van de juist-denkende blanken op te peppen”, zegt Pols. Mandela bezocht de universiteit op uitnodiging van linkse studenten. “We hebben linkse studenten op de campus gewaarschuwd dat de bijeenkomst emoties kon opwekken die uit de hand zouden kunnen lopen. De bijeenkomst ging door, ondanks onze waarschuwingen”, aldus Pols.

Op de site van NRC staat een videoverslag van de gebeurtenis in Pretoria. Drie mensen die NRC sprak zeggen in de man met de brandende vlag Donald Pols te herkennen.

De overstap in mei van Milieudefensie naar Tata Steel kwam als een volslagen verrassing. Velen dachten aan een grap, zeiden mensen die Pols als Milieudefensiedirecteur meemaakten

Bron: https://nos.nl/artikel/2616817-pols-na-een-dag-ontslagen-bij-tata-steel-verzweeg-extreemrechts-verleden

Nederland zet stappen tegen racisme, maar online haatzaaien neemt toe

Nederland heeft stappen gezet die racisme en intolerantie tegengaan, maar er is ruimte voor verbetering. Er is een toename van haatzaaien op sociale media, concludeert de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie van de Raad van Europa in een rapport.

De Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI) ziet dat er sinds haar vorige rapport in 2019 verbeteringen zijn. Een van die verbeteringen is dat statushouders niet langer verplicht zijn zelf voor hun taal- en inburgeringscursussen te betalen.

Ook de erkenning van en excuses voor het slavernijverleden van de afgelopen jaren ziet de ECRI als een positieve ontwikkeling. Net als het feit dat de marechaussee sinds 2023 niet langer etnisch mag profileren.

Maar er blijft volgens de ECRI ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld als het gaat om haatzaaiende opmerkingen op sociale media. Haatzaaien over minderheidsgroepen komt in het algemeen meer voor: in politieke uitspraken, de media, het voetbal en online. Politiek haatzaaiende opmerkingen blijven te vaak zonder gevolgen, staat in het rapport dat dinsdag openbaar wordt gemaakt.

Verder constateert de raad dat mensen van Afrikaanse afkomst in het dagelijks leven te maken hebben met ongelijkheid en structurele vormen van discriminatie. Ook moslims worden steeds vaker geconfronteerd met vooroordelen en discriminatie.

Verder zijn lange wachttijden voor gezinshereniging niet bevorderlijk voor de integratie en dus inclusie van statushouders, schrijft de raad. Bovendien zijn de huisvesting en levensomstandigheden in de opvanglocaties waar statushouders verblijven in afwachting van een woning vaak onder de maat.

De Raad van Europa is een internationale organisatie die zich richt op de bescherming van mensenrechten, democratie en de rechtsstaat. Hoewel veel EU-lidstaten er lid van zijn, is de raad geen EU-instelling.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6387910/nederland-zet-stappen-tegen-racisme-maar-online-haatzaaien-neemt-toe.html

Franse twintiger omgekomen na gevecht tussen politieke groepen in Lyon

Een Fransman (23) die donderdag zwaar werd toegetakeld nadat hij had deelgenomen aan een actie van een anti-immigratiegroepering, is zaterdag overleden. Hoewel de omstandigheden nog onduidelijk zijn, leidt de zaak tot veel ophef in Frankrijk.

De twintiger Quentin D. werd donderdag aangevallen in de marge van een demonstratie in Lyon. Twee dagen later is hij in het ziekenhuis overleden, bevestigt het Openbaar Ministerie (OM) van Lyon zaterdagavond.

D. werd donderdagavond bewusteloos en zwaar toegetakeld aangetroffen nadat hij had deelgenomen aan een actie van de anti-immigratiegroepering Némésis. Die demonstreerde tegen een lezing van Rima Hassan, een politica die bekendstaat vanwege haar activisme voor Gaza.

Volgens Némesis werden leden van de groep aangevallen door antifascistische activisten. Wat er zich precies afspeelde en hoe D. zijn verwondingen opliep, is nog niet duidelijk. Volgens zijn advocaat was er een hinderlaag en werd hij aangevallen door gemaskerde personen.

“Het onderzoek loopt nog en er wordt nu gekeken naar doodslag met verzwarende omstandigheden en zware mishandeling door een groep”, meldt het OM. De context en precieze omstandigheden moeten volgens de aanklager nog worden vastgesteld.

De zaak leidt al wel tot veel politieke reacties in Frankrijk. Volgens president Emmanuel Macron heeft “haat die leidt tot de dood geen plaats in de Franse samenleving”. Hij riep op X op tot “vervolging, berechting en veroordeling van de daders”.

Marine Le Pen, leider van extreemrechts, spreekt op X over “barbaren” die verantwoordelijk zouden zijn voor “de lynchpartij van Quentin”. De familie van de twintiger roept op tot “kalmte en terughoudendheid”.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6386137/franse-twintiger-omgekomen-na-gevecht-tussen-politieke-groepen-in-lyon.html

VU greep niet in tijdens jarenlange terreurcampagne van neonazi en Telegraaf-lieveling

Neonazi Marlon U. kon jarenlang ongestoord zijn gang gaan op de campus van de Vrije Universiteit (VU). Slachtoffers hoefden niet op steun te rekenen van de universiteit, meldt Het Parool. De krant beschrijft op basis van foto’s, video’s, chats en gesprekken met tientallen betrokkenen hoe U. jarenlang kon wegkomen met het zingen naziliederen, (seksuele) intimidatie en agressie.

“Uit de gesprekken blijkt dat er sprake is van een patroon van geweld door U., dat steeds erger wordt. Van schelden en intimidatie tot ongewenste aanraking en fysiek geweld. Wie daar melding van maakt bij de afdeling Veiligheid en Gedrag van de VU wordt van het kastje naar de muur gestuurd, of hoort simpelweg dat de incidenten niet erg genoeg zijn.”

U., die voorzitter is van de ultrarechtse Vrijmoedige Studentenpartij (VSP), heeft het onder meer voorzien op homo’s, mensen van kleur, trans personen en vrouwen, die hij uitscheldt, intimideert en zonder toestemming aanraakt. Vrouwen verklaren dat ze door U. zijn aangerand en anderszins seksueel geïntimideerd. Begin dit jaar kwam U. in het nieuws toen bleek dat hij een medestudent had mishandeld, omdat die student bezwaar maakte tegen het zingen van een nazilied.

Het mag niet verbazen dat de neonazi U. populair is bij rechtse media als De Telegraaf, het Telegraaf-tv-programma Nieuws van de Dag en Ongehoord Nederland. Daar gaat U. tekeer tegen “woke”, inmiddels een extreemrechts containerbegrip voor alles wat rechtsextremisten niet aanstaat.

Ook was U. in de gemeente Almere kandidaat voor de fascistische partij Forum voor Democratie, waar het hebben van neonazistische overtuigingen tot de aanbeveling strekt. U. werkte bij de VSP samen met perschef Tom de Nooijer, presentator bij Ongehoord Nederland.

Hoewel zeker tien studenten in de loop der jaren bij de afdeling Veiligheid en Gedrag van de VU aan de bel hebben getrokken, wordt er geen actie ondernomen tegen het schrikbewind van U. Zo krijgt een trans student die door U. is geïntimideerd, de opdracht om het uit te praten met de neonazi. Ook krijgt de student het advies om voortaan een ‘rape whistle’ bij zich te dragen. Daar kan hij dan op fluiten als er een noodsituatie is.

Het Parool constateert:
“De manier waarop de VU met vrijwel alle klachten over U. omgaat, voelt volgens meerdere bronnen als ‘de omgekeerde wereld’. Een bron zegt: “Hij werd niet afgerekend op zijn gedrag, en dat was te merken. Marlon dacht daardoor dat hij alles kon maken.””

Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vu-greep-niet-in-tijdens-jarenlange-terreurcampagne-van-neonazi-en-telegraaf-lieveling

“Hé faggot, faggot!” roept Marlon U. volgens meerdere bronnen naar een homoseksuele medewerker van de Vrije Universiteit (VU). “Mag ik geen kusje?” De 25-jarige psychologiestudent loopt naar de man en kust hem.
Het is eind april 2025, de studentenraadsverkiezingen zijn net voorbij. De Vrijmoedige Studentenpartij (VSP), die U. heeft opgericht, is net gehalveerd van vier naar twee zetels.

Meerdere aanwezigen beschrijven hoe een dronken en agressieve U. diezelfde dag Bar Boele binnenstormt, het universiteitscafé op de campus. Hij verscheurt er volgens hen een Pridevlag en zingt het nazilied Erika. De beveiliging krijgt hem met veel moeite eruit.

Daarna trekken U. en partijgenoten volgens meerdere bronnen naar het hoofdgebouw van de VU. VSP-lid Reinout V. (25) krast met rode stift ‘kanker ChangeVU’ op de muur, gericht aan de concurrerende studentenpartij. Volgens meerdere bronnen vernielen de VSP-leden de ruimte: ze slaan gaten in plafonds en muren, en trappen tafels en planten omver.

Een half jaar later, op 27 november, is het weer raak op een borrel van de studentenraad in het VU-gebouw. Marlon U. zegt, volgens meerdere bronnen, tegen een homoseksueel raadslid dat hij hem ‘zo graag zou neuken’. Later pakt hij de microfoon en zingt hij met Reinout V. wederom Erika.

Als de groep voor een naborrel richting Bar Boele gaat, spreekt een 20-jarige student U. aan op het zingen van Erika. Volgens aanwezigen duwt U. daarop het hoofd van de student meerdere keren hard naar de grond. Volgens beelden, in het bezit van Het Parool, slaat U. ook hard in het gezicht van de student, die daarbij gewond raakt. Marlon U. en Reinout V. vluchten volgens bronnen naar station Zuid voordat de politie komt, maar worden eind december alsnog aangehouden. Ze worden verdacht van openlijke geweldpleging. U. wordt ook verdacht van zware mishandeling.