Man gearresteerd na anti-islamitische aanvallen in Edinburgh

In Schotland is een 36-jarige man gearresteerd na een reeks aanvallen van vrijdagavond in Edinburgh, waarbij vijf mannen gewond zijn geraakt. Volgens de Britse premier Keir Starmer lijkt de verdachte gedreven door “anti-islamitische haat”.

De aanvallen begonnen in de buurt van een moskee in het westen van de hoofdstad. Volgens de Schotse Vereniging van Moskeeën werden twee gelovigen aangevallen in een park nadat ze de moskee hadden verlaten. Ze raakten hierbij gewond.

Later kwamen meer meldingen binnen bij de politie over incidenten rond winkels in het westen en noorden van Edinburgh, waarbij nog drie mannen werden aangevallen. De verwoningen van het vijftal zijn volgens de politie niet levensbedreigend.

Op beelden op sociale media is te zien hoe de verdachte met ontbloot bovenlijf en een groot wapen door Edinburgh loopt. Vermoedelijk gaat het om een groot mes.

De man heeft ook een benzinestation vernield en de deur van een pizzeria ingeslagen. In deze pizzeria werd hij aangehouden.

MEND Scotland, een organisatie die zich inzet voor de moslimgemeenschap, heeft bevestigd dat de slachtoffers uit die gemeenschap afkomstig zijn. De Schotse politie laat in een verklaring weten dat in Schotland “geen plek is voor racisme of haat op basis van geloof”.

Premier Starmer zegt op X dat de aanvallen ogenschijnlijk waren ingegeven door anti-islamitische haat. Hij noemt de daad “absoluut verwerpelijk”. “Niemand zou geweld op onze straten mogen ondervinden. Ik zal dit niet tolereren. Hij moet worden gestraft volgens de wet.”

Antiterreuronderzoekers zijn ingeschakeld. “Er is een rapport ingediend bij de officier van justitie en de verdachte zal te zijner tijd voor de rechter verschijnen”, meldde de politie zaterdagavond.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6400220/man-gearresteerd-na-vermoedelijk-anti-islamitische-aanvallen-in-edinburgh.html

BBC onthult complot in VK: extreemrechtse groepering blijkt Russische creatie

Het Britse tv-programma Panorama heeft ontdekt dat een Russisch netwerk aanslagen in het Verenigd Koninkrijk laat plegen om vreemdelingenhaat aan te wakkeren en angst te zaaien. Onder andere de woning van de Britse premier Keir Starmer was een doelwit, waarna vanuit Moskou nepnieuws werd verspreid.

De instructies voor een Oekraïense bouwvakker waren simpel. In Noord-Londen moest hij brand stichten op een specifiek adres om een kleine 1000 euro te verdienen. Dat zijn doelwit de woning van de Britse premier Keir Starmer betrof, wist hij niet. Evenmin kende de man zijn opdrachtgever; volgens het BBC-programma Panorama was dat een zekere ‘EL’, de leider van een Russisch netwerk.

‘Je hebt het huis van een hooggeplaatste persoon in het VK aangevallen’, schreef ‘EL’ in een bericht aan de argeloze bouwvakker. ‘Ik maak je geld over. Verlaat Londen zo snel mogelijk.’ De Oekraïner kwam niet ver. De politie arresteerde hem voordat hij zich uit de voeten kon maken. Op maandag werden de twintiger en een landgenoot in een rechtbank schuldig bevonden aan brandstichting.

Verdeeld over een paar maanden stak het duo volgens de rechter een Toyota en twee panden in brand. Zowel de huizen als de auto waren (ooit) eigendom van Starmer. In de nabije omgeving hingen de daders posters op van de fictieve beweging Direct Action UK. Deze extreemrechtse groepering was een Russische creatie, opgezet in Moskou om verdeeldheid te zaaien in het VK.

De drievoudige aanslag, zo onthult Panorama, stond niet op zichzelf. ‘EL’ was niet zomaar een onruststoker, maar Evgeny Lyukshin, de 23-jarige zoon van een Russische diplomaat. Hij leidde een campagne om op grote schaal leugens te verspreiden, sabotage te plegen en te provoceren. Om zoveel mogelijk schade aan te richten, schakelde hij de hulp in van kopstukken van extreemrechts in het VK.

De aanslagen op premier Starmer gebruikte Lyukshin om nepnieuws te verspreiden. De arrestanten waren geen terroristen, maar volgens gefabriceerde posts gigolo’s. Lyukshin benaderde zijn ‘personeel’ op sinistere wijze. Op sociale media rekruteerde hij bewust Oekraïners in Londen. Of iemand een Russisch paspoort en een geldsom wilde verdienen voor een paar uur werk?

Mochten de naïevelingen onverhoopt tegen de lamp lopen, dan zou Oekraïne, in oorlog met Rusland, in een kwaad daglicht komen te staan. Op deze wijze lieten Lyukshin en zijn team zes moskeeën en één islamitische school vernielen. Om maximale onrust te stoken, werden leuzen als ‘remigratie’ en ‘Stop Islam’ met verf op de muren gekalkt. Andersom richtte het netwerk een niet-bestaand platform voor Britse jihadisten op.

De redactie van Panorama vond twee mannen in Bristol die door ‘EL’ waren benaderd. Hoewel beiden het aanbod afwezen, kon de BBC hun berichten gebruiken om het complot te ontrafelen. Experts traceerden de oorsprong ervan in Moskou. Dat Lyukshin het Kremlin diende, werd snel duidelijk. ‘Poetin is de leider van het witte ras’, schreef hij in een post.

Het netwerk liet geen mogelijkheid onbenut om het VK te destabiliseren. Na de aanslag in Southport, waar vorig jaar een immigrantenzoon jonge kinderen doodstak, sloegen sympathisanten van extreemrechts de stad kort en klein. Lyukshin gebruikte de tragedie nadien om de haat tegen buitenlanders te blijven voeden met kwaadaardige posts op zijn platforms.

Volgens Panorama is Lyukshin geen zolderkameractivist. Via zijn vader, in het verleden werkzaam op de Russische ambassade in Denemarken, kreeg hij inzage in vertrouwelijk informatie van de CIA en de Navo. In Moskou kreeg hij training van spionnen om ongezien het VK te teisteren. Een succes, totdat het tv-programma zijn identiteit achterhaalde. Rusland ontkent alle aantijgingen.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/bbc-onthult-complot-in-vk-extreemrechtse-groepering-blijkt-russische-creatie~abc43242/

Twee Belarussen aangehouden voor betrokkenheid bij dood Russische Poetin-criticus

In Polen zijn twee mannen aangehouden in verband met de aanslag waarbij de Poetin-kritische Russische performancekunstenaar Semjon Skrepetski werd gedood. De twee mannen komen uit Belarus en zijn 33 en 37 jaar oud, maakte de Poolse aanklager bekend.

Gisteren even na 10.00 uur kregen de autoriteiten een melding dat iemand op straat was neergeschoten op een parkeerplaats in de stad Biala Podlaska, dicht bij de grens met Belarus. In de middag werd bekendgemaakt dat het slachtoffer een 44-jarige Rus was die in de stad woonde.

Poolse aanklagers hebben inmiddels gemeld dat het gaat om Skrepetski. Zij zeggen dat een nog onbekende schutter twee keer op hem schoot, waarna Skrepetski op de grond viel. Vervolgens vuurde de schutter nog drie kogels op hem af, die terechtkwamen in zijn hoofd, borst en rug. Daarop stierf hij.

Het is nog onduidelijk of er meerdere daders waren en of degenen die vandaag zijn aangehouden direct betrokken waren bij de beschieting. Het Belarussische Telegramkanaal Dzik Media schreef gisteren dat er meerdere daders zouden zijn, die door een taxichauffeur uit Belarus waren vervoerd. Die chauffeur zou na de aanslag naar het consulaat van Belarus in de stad zijn gevlucht, maar de autoriteiten hebben dat niet bevestigd.

Justitie zegt dat de aangehouden mannen in de buurt van het consulaat werden gearresteerd. Er is nog geen aanklacht tegen hen ingediend.

Over een motief van de dader of daders is niets bekendgemaakt. De politie zei gisteren rekening te houden met meerdere scenario’s.

Skrepetski was in 2021 vanuit Rusland naar Polen verhuisd en reisde door Europese landen voor zijn performancekunst. Daarin nam hij geregeld de Russische president Poetin en de Belarussische president Loekasjenko op de korrel. Ook was hij in kunstuitingen kritisch op de Russische invasie van Oekraïne en bespotte hij de Tsjetsjeense leider Kadyrov.

Afgelopen vrijdag, op de Russische feestdag Dag van Rusland, hield Skrepetski een protestactie voor de Russische ambassade in Berlijn. Daarbij trok hij een Russische vlag uit zijn broek, waarop hij de vlag in een vuilnisbak gooide.

Naar aanleiding van deze actie werd hij op sociale media bedreigd door “Russische patriotten”, zoals hij zijn online belagers noemde.

Zij dreigden onder meer dat ze hem binnen zes seconden konden vinden. In een andere reactie is te lezen dat “de Tsjetsjeense leider Kadyrov Skrepetski in opdracht van Poetin zou verkrachten”.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618847-twee-belarussen-aangehouden-voor-betrokkenheid-bij-dood-russische-poetin-criticus

Het vergeten vuurgevecht in Osdorp: toen terroristen de Amsterdamse wijk op zijn kop zetten

Aangezien Osdorp vandaag landelijk nieuws is, gaan we het vandaag over Osdorp in 1977 hebben.

Wanneer mensen aan Osdorp denken, denken ze meestal aan de Amsterdamse tuinstad met haar flats, winkelcentra en brede lanen. Maar weinig mensen weten dat de wijk in 1977 het toneel was van een van de meest spectaculaire politieacties uit de Nederlandse geschiedenis.

In de jaren zeventig werd Europa opgeschrikt door de activiteiten van de Rote Armee Fraktion (RAF), beter bekend als de Baader-Meinhofgroep. Deze extreemlinkse terroristische organisatie was verantwoordelijk voor bankovervallen, aanslagen, ontvoeringen en moorden in West-Duitsland. Overheden in heel Europa waren druk bezig met de jacht op leden van de groep, die regelmatig onderdoken in andere landen.

Ook Nederland speelde onbedoeld een rol in deze internationale klopjacht. In november 1977 kregen de autoriteiten informatie dat twee vermoedelijke RAF-leden zich schuilhielden in een flat in Osdorp. Wat volgde, zou de buurt nog jarenlang bijblijven.

Op 10 november omsingelde de politie het gebouw om de verdachten aan te houden. De arrestatie verliep echter allesbehalve rustig. Toen de agenten ingrepen, openden de verdachten het vuur. Binnen enkele ogenblikken veranderde een gewone Amsterdamse woonwijk in het decor van een heftig vuurgevecht.

Volgens berichten uit die tijd werden tientallen schoten gelost. De verdachten probeerden te ontsnappen en schoten op de politie. Zelfs een handgranaat werd ingezet tijdens de confrontatie. Bewoners werden gewaarschuwd om binnen te blijven, de gordijnen te sluiten en uit de buurt van ramen te blijven. Voor veel inwoners was het een angstige dag die zij nooit zouden vergeten.

Na een langdurige confrontatie slaagde de politie erin de verdachten te overmeesteren. Meerdere agenten raakten gewond, maar de situatie werd uiteindelijk onder controle gebracht. De arrestatie kreeg internationale aandacht omdat zij plaatsvond tijdens de hoogtijdagen van het terrorisme van de RAF.

Hoewel Osdorp tegenwoordig vooral bekendstaat als een gewone Amsterdamse woonwijk, vormt deze gebeurtenis een opmerkelijk hoofdstuk uit de geschiedenis van het stadsdeel. Het laat zien hoe een internationale terroristische organisatie zelfs in een rustige Nederlandse woonwijk haar sporen naliet.

Bijna vijftig jaar later is het incident grotendeels vergeten. Toch herinnert het verhaal eraan dat achter de dagelijkse straten en flats van Osdorp een stukje geschiedenis schuilgaat dat leest als een thriller: een internationale terreurorganisatie, een politie-inval, een vuurgevecht en een wijk die plotseling veranderde in het middelpunt van een Europese klopjacht.

12 doden bij schietpartij in Johannesburg, klopjacht op schutters

Bij een schietpartij in een township in de Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg zijn zeker twaalf mensen om het leven gekomen. Negen mensen raakten gewond.

De politie van de provincie Gauteng is massaal uitgerukt en is bezig met een klopjacht op de schutters. Over hun identiteit of motief is niets bekend.

Het is niet duidelijk wat er precies gebeurd is, maar de politie zegt dat het verhaal rondgaat dat tien schutters met een busje bij een tankstation in de buurt van het township werden afgezet, waarop ze de wijk vanaf meerdere ingangen binnendrongen. Vervolgens zouden ze daar op verschillende plekken bewoners hebben beschoten, waarna de schutters weer vertrokken.

De politie meldt dat agenten gisteravond iets na 23.00 uur uitrukten na een melding van een schietpartij in het township in het oosten van de stad. Eenmaal daar troffen ze meerdere dodelijke slachtoffers aan, mannen en vrouwen.

De politie heeft mensen die de schietpartij hebben gezien opgeroepen zich te melden.

Townships zijn een erfenis van de apartheid, die begin jaren negentig werd afgeschaft. Het zijn nog altijd wijken met eenvoudige huizen van slechte kwaliteit. Veel van dit soort “informele nederzettingen” worden geteisterd door geweld van criminele bendes, die gewapende conflicten met elkaar uitvechten.

In dit soort armere gebieden en townships komen geregeld schietpartijen voor. In december vorig jaar werden bij een schietpartij in een café in de buurt van Johannesburg negen mensen doodgeschoten. Bij de aanslag openden schutters het vuur op cafébezoekers, ogenschijnlijk willekeurig.

Het was de tweede schietpartij in een café in korte tijd. Twee weken daarvoor kwamen twaalf mensen, onder wie drie kinderen, om het leven bij een schietpartij in een illegale bar.

Zuid-Afrika is een van de landen waar de meeste moorden ter wereld worden gepleegd. In 2024 kwamen er 26.000 mensen om het leven door moord of doodslag. Dat zijn er ongeveer 70 per dag.

Bron: https://nos.nl/artikel/2617899-12-doden-bij-schietpartij-in-johannesburg-klopjacht-op-schutters

‘Met autobom omgebrachte man in voorstad Moskou was hooggeplaatste militair’

De man die gisteren in de buurt van Moskou door een aanslag met een autobom om het leven werd gebracht, was een hooggeplaatste Russische militair. Volgens het onafhankelijke Russische onderzoeksplatform The Insider(opent in nieuw venster) gaat het om de 57-jarige luitenant-generaal Damir Davidov, die verantwoordelijk was voor het leveren van raketten en artilleriemunitie aan de frontlinie in Oekraïne. The Insider meldt dat de Oekraïense veiligheidsdienst SBOe achter de aanslag zit.

De BMW van Davidov explodeerde gisteren in de vroege ochtend nadat hij was vertrokken van een parkeerplaats in Balasjicha, een voorstad van Moskou. Volgens ooggetuigen was Davidov direct na de explosie nog in leven, maar overleed hij enige tijd later, voordat de hulpdiensten arriveerden. Hij woonde vlak bij de plaats van de aanslag.

Volgens het onderzoeksplatform was Davidov al langer een doelwit van de Oekraïense autoriteiten vanwege zijn mogelijke betrokkenheid bij oorlogsmisdaden. Hij zou direct betrokken zijn geweest bij de planning en organisatie van de Russische militaire invasie in Oekraïne op 24 februari 2022.

De Oekraïense veiligheidsdienst SBOe zit sinds het begin van de oorlog in Oekraïne achter meer aanslagen op hooggeplaatste functionarissen in Rusland. Zo werd de 54-jarige luitenant-generaal Igor Kirillov in 2024 met een bomaanslag om het leven gebracht in een buitenwijk van Moskou. Hij gaf leiding aan de legereenheden die werken met chemische, biologische en nucleaire wapens. Kirillov was voor zover bekend de eerste hoge Russische militair die ver van het front werd geliquideerd.

In Balasjicha werd vorig jaar april ook de Russische luitenant-generaal Jaroslav Moskalik met een autobom omgebracht. De aanslag van gisteren gebeurde op 350 meter van de plek waar Moskalik werd geliquideerd, zegt The Insider.

Bron: https://nos.nl/artikel/2617966-met-autobom-omgebrachte-man-in-voorstad-moskou-was-hooggeplaatste-militair

Man die vuur opende bij Witte Huis was al in beeld bij veiligheidsdiensten

De man die zaterdagavond het vuur opende op een controlepost buiten het Witte Huis in Washington was al in beeld bij Amerikaanse veiligheidsdiensten. Hij is in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen na een vuurgevecht met de Secret Service.

De schutter is geïdentificeerd als de 21-jarige Nasire Best, melden drie bronnen aan CNN. Hij was al eerder in aanraking gekomen met de Secret Service, waaronder in juni 2025. Toen blokkeerde Best een toegangsweg naar het Witte Huis en beweerde hij God te zijn. Hij werd toen opgepakt en naar een psychiatrisch instituut gebracht voor onderzoek.

Een maand later werd Best weer opgepakt door de Secret Service toen hij probeerde een oprit van het Witte Huis op te komen. Op sociale media had hij gezegd dat hij de Amerikaanse president Donald Trump zou willen verwonden. Maar hij had volgens een bron geen geschiedenis van geweld.

De schoten werden zaterdag rond het begin van de avond (lokale tijd) gemeld. Journalisten op het terrein kregen de opdracht dekking te zoeken. Zij werden vervolgens naar de persruimte gebracht, waar ze met zo’n twintig journalisten verbleven. Het Witte Huis ging volgens hen op slot.

Volgens de Secret Service benaderde de schutter een controlepost net buiten het complex van het Witte Huis en opende hij het vuur op de agenten. Die schoten terug en raakten de verdachte. Hij overleed enkele uren later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6396932/man-die-vuur-opende-bij-witte-huis-was-al-in-beeld-bij-veiligheidsdiensten.html

Zeker 25 doden bij twee dodelijke schietpartijen in Honduras

Bij twee afzonderlijke schietpartijen aan de noordkust van Honduras zijn gisteren zeker 25 mensen om het leven gekomen. Onder de doden zijn zes politieagenten, melden de autoriteiten.

De eerste schietpartij vond plaats op een plantage in de gemeente Trujillo, in het noorden van het land. Daar werden volgens het Openbaar Ministerie zeker negentien arbeiders doodgeschoten door gewapende aanvallers.

Bij een tweede dodelijke schietpartij, in de gemeente Omoa, vlak bij de grens met Guatemala, werden zes politieagenten doodgeschoten. Onder hen was een hoge politiefunctionaris. Volgens de politie hoorden de agenten bij een anti-bende-eenheid en werden zij aangevallen terwijl zij vanuit de hoofdstad Tegucigalpa onderweg waren naar Omoa.

Volgens een woordvoerder van de politie verloopt het vaststellen van het exacte aantal slachtoffers in Trujillo moeizaam, onder meer omdat familieleden lichamen van slachtoffers al hebben meegenomen.

Het ministerie van Veiligheid meldt dat politie en leger extra troepen sturen naar beide gebieden. Ook worden speciale onderzoeksteams samengesteld met forensische experts en aanklagers.

Het motief voor de aanvallen is nog onduidelijk, maar het noorden van Honduras is al jarenlang het toneel van aanhoudende conflicten over land. Mensenrechtenorganisaties slaan vaak alarm over het geweld tegen milieuactivisten en verdedigers van landrechten in het gebied.

Honduras kampt ook al jaren met zwaar geweld dat samenhangt met bendes en internationale drugshandel. Hoewel het moordcijfer de afgelopen jaren sterk is gedaald, behoort het land nog altijd tot de gevaarlijkste van Latijns-Amerika.

Internationale mensenrechtenorganisaties zoals de Verenigde Naties hebben kritiek op de harde aanpak van misdaad van de Hondurese overheid. Volgens hen heeft de militarisering van de misdaadbestrijding geleid tot mensenrechtenschendingen(opent in nieuw venster). Burgers worden gemarteld, verdwijnen of worden buitengerechtelijk geëxecuteerd.

Begin dit jaar liep een drie jaar durende noodtoestand af. Daarbij werden bepaalde grondrechten opgeschort en kregen veiligheidsdiensten extra bevoegdheden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2615369-zeker-25-doden-bij-twee-dodelijke-schietpartijen-in-honduras

Vijf doden na schietpartij bij moskee in San Diego

Bij een schietpartij bij een islamitisch centrum in San Diego zijn vijf mensen om het leven gekomen. Onder hen is een beveiliger. De twee schutters brachten volgens de politie zichzelf om het leven. De politie beschouwt de aanval als een haatmisdrijf.

Alle slachtoffers zijn mannen. Een van hen werkte als beveiliger bij het Islamic Center of San Diego, waar de grote moskee onderdeel van is.

De twee schutters waren 17 en 19 jaar oud. Ze werden door de politie dood aangetroffen in een voertuig bij de moskee. Ze brachten zichzelf om het leven. De politie spreekt van een haatmisdrijf.

Maandagmiddag kreeg de politie van San Diego melding van een schietpartij bij de moskee. Tientallen agenten rukten uit. Op lokale televisiebeelden is te zien hoe zwaarbewapende agenten op het dak van het centrum klimmen.

De Raad van Amerikaans-Islamitische Relaties spreekt van “een afgrijselijke daad van geweld”

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6396289/vijf-doden-na-schietpartij-bij-moskee-in-san-diego-onder-wie-twee-schutters.html

Mexico met rug tegen de muur door Amerikaanse geheime operaties tegen drugskartels

Het was een nieuwe klap voor de broze relatie tussen de Mexicaanse en Amerikaanse regering. Dinsdag publiceerde CNN(opent in nieuw venster) een exclusief onderzoek, waarin stond dat de CIA sinds vorig jaar bezig is met een “uitgebreide campagne” in Mexico, waarbij moordaanslagen op hooggeplaatste kartelleden worden voorbereid, gefaciliteerd of direct gepleegd.

Als voorbeeld werd een bomaanslag op een kartelbaas genoemd, gepleegd in maart op een snelweg vlak buiten Mexico-Stad. Volgens het Amerikaanse medium “een gerichte moord, gefaciliteerd door CIA-agenten”.

De focus van de operatie van inlichtingendienst CIA zou liggen op minder bekende doelwitten, die binnen de structuur van Mexicaanse criminele organisaties leidinggevende rollen hebben. “De werkwijze verschilt niet veel van antiterrorismemissies die gericht zijn op het uitschakelen van groeperingen in het Midden-Oosten en elders in de wereld”, meldden betrokkenen aan CNN. Mexicaanse autoriteiten zouden niet altijd op de hoogte zijn van deze operaties op hun grondgebied.

Zowel de CIA als de Mexicaanse regering was er snel bij om de berichten tegen te spreken. “De Mexicaanse regering verwerpt categorisch elke versie die het bestaan van dodelijke, geheime of unilaterale operaties door buitenlandse instanties op nationaal grondgebied normaliseert, rechtvaardigt of suggereert”, schreef de Mexicaanse minister van Veiligheid Harfuch. Een woordvoerder van de CIA noemde het onderzoek “onjuist en sensationeel”.

De afgelopen weken duiken steeds meer berichten op over de niet-geautoriseerde aanwezigheid van CIA-agenten in Mexico. In april kwam het publiek daar bij toeval achter, toen twee CIA-agenten omkwamen bij een auto-ongeluk nadat zij hadden deelgenomen aan een inval van een drugslaboratorium in de noordelijke deelstaat Chihuahua, met nog twee andere CIA-agenten en de plaatselijke politie.

Activiteiten van buitenlandse agenten op Mexicaans grondgebied zonder federale toestemming is een overtreding van de Mexicaanse grondwet, benadrukte president Claudia Sheinbaum. Daarnaast zei ze te hopen dat dit een incident was.

Maar volgens het eerdergenoemde onderzoek van CNN is dat allerminst het geval. Met het label van “buitenlandse terroristische organisatie” dat meerdere Mexicaanse kartels van de VS hebben gekregen en de aanstelling van Ron Johnson, een voormalig paramilitair officier van de CIA, als nieuwe Amerikaanse ambassadeur in Mexico, zijn de operaties van het Amerikaans agentschap in Mexico in een stroomversnelling gekomen.

Iets wat John Ratcliffe, de directeur van de CIA, al had aangekondigd toen hij onder Trump werd aangesteld: er zouden meer geheime operaties en anti-kartelmissies komen.

Mexico probeert sinds de terugkeer van Trump het Witte Huis tevreden te houden op veiligheidsgebied. President Sheinbaum heeft sindsdien tientallen hooggeplaatste kartelleden laten uitleveren, duizenden militairen ingezet in de strijd tegen kartels en als kers op de taart dit jaar ‘El Mencho’, leider van het Jaliscokartel, laten uitschakelen. Die laatste operatie werd overigens uitgevoerd met inlichtingen van de CIA, een samenwerking die Sheinbaum met klem benadrukte.

Maar die samenwerking lijkt meer op eenrichtingsverkeer. Begin mei werd dat eens te meer duidelijk, toen de Amerikaanse regering zonder Mexico vooraf in te lichten enkele prominente Mexicaanse politici, allen uit de partij van Sheinbaum, in staat van beschuldiging stelde vanwege samenwerking met het Sinaloakartel.

De VS eist de uitlevering van deze narcopolitici. Sheinbaum wees erop dat Washington eerst bewijs moet leveren, en is in Mexico een onderzoek gestart naar deze politici.

Politici uitleveren aan de VS zou Sheinbaum in eigen land op grote kritiek komen te staan, hen niet vervolgen zou de relatie met Trump op het spel zetten. Het brengt haar in een steeds lastiger parket, zeker nu de Amerikanen nadrukkelijker achter corrupte Mexicaanse politici aangaan. Volgens The New York Times(opent in nieuw venster) heeft de Amerikaanse regering deze week federale aanklagers opdracht gegeven om terrorismewetten te gebruiken tegen Mexicaanse functionarissen die betrokken zijn bij de drugshandel.

Terry Cole, directeur van de Drug Enforcement Agency (DEA), zinspeelde daar ook op tijdens een getuigenis afgelopen dinsdag in de Amerikaanse Senaat. “Het lijdt geen twijfel dat de drugshandelaren en hooggeplaatste politici in Mexico al jarenlang onder één hoedje spelen”, zei hij. Die politici moeten even hard aangepakt worden, vond hij.

Claudia Sheinbaum wil er publiekelijk weinig woorden over kwijt. “Wij willen een goede relatie met de Amerikaanse regering”, zei ze deze week. “Waar liggen onze grenzen? Bij de verdediging van de soevereiniteit en bij respect voor het Mexicaanse volk.” Nu die soevereiniteit steeds meer in het geding is, is de vraag hoeveel klappen de afbrokkelende relatie tussen Mexico en de VS nog aankan.

Bron: https://nos.nl/artikel/2614484-mexico-met-rug-tegen-de-muur-door-amerikaanse-geheime-operaties-tegen-drugskartels