Explosie Amsterdam was de zoveelste in woonwijk: ‘Onveiligheid neemt toe’

Opnieuw was er gisternacht een zware explosie midden in een woonwijk, dit keer in Amsterdam-Osdorp. Bij de ontploffing raakten zeven mensen gewond en ontstond een enorme ravage.

De politie hield meerdere mensen aan en nam een aantal auto’s in beslag. Buurtbewoners zeggen(opent in nieuw venster) tegen Het Parool dat een groep tieners en twintigers in een kelderbox bezig was met het inpakken van explosieven. Die zouden bedoeld zijn om een plofkraak in Duitsland mee te plegen.

De explosie in Amsterdam is niet de eerste in een woonwijk. In Rotterdam-Zuid explodeerde in januari 2024 een drugslab, waarbij drie doden vielen en tientallen woningen zwaar beschadigd raakten. Aan het einde van datzelfde jaar was de verwoestende explosie aan de Tarwekamp in Den Haag. Zes mensen kwamen om het leven en meerdere woningen stortten in. Ook afgelopen jaar was het aantal aanslagen met explosieven onverminderd hoog.

“De onveiligheid in woonwijken is toegenomen”, zegt criminoloog Emile Kolthoff, verbonden aan de Open Universiteit. “Door bijvoorbeeld plofkrakers, maar ook door drugslabs en opslagplaatsen voor spullen die daarvoor nodig zijn.”

Drugscriminelen gaan steeds onvoorzichtiger te werk, zegt Kolthoff. De criminoloog wijt dat aan toegenomen concurrentie. “De bendes beconcurreren elkaar, dus ze verliezen nog weleens wat.”

Om die reden nemen drugscriminelen volgens hem grote risico’s. “De hoeveelheden drugs zijn steeds groter en de methodes gevaarlijker.”

Plofkrakers zijn een heel andere categorie criminelen, zegt Kolthoff. “Zij zijn veel minder professioneel georganiseerd. Het zijn amateurs, jongens die gaan voor het snelle geld.”

Zij gaan vaak slordig te werk bij het maken van explosieven, zegt criminoloog Jasper van der Kemp van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Ze halen flitspoeder uit illegaal vuurwerk en bundelen dat. Als je poeder van verschillende soorten vuurwerk bij elkaar stopt, heb je natuurlijk geen idee hoe groot die explosie wordt.”

Bovendien is er tegenwoordig vanwege de beveiliging veel meer explosief materiaal nodig dan vroeger om een pinautomaat op te blazen, zegt Van der Kemp.

Ook explosieven bij andere aanslagen worden vaak gemaakt met flitspoeder, zegt Van der Kemp. Er zou volgens hem meer opsporing moeten komen naar illegaal vuurwerk om het aantal explosies terug te dringen.

“Het probleem is dat er nu te weinig zicht is op illegaal vuurwerk. Vaak ligt het waarschijnlijk gewoon opgeslagen in kelderboxen en woningen.”

Toch heeft opsporing hiervan nog niet de hoogste prioriteit, zegt hij. “Deels vanwege een gebrek aan capaciteit, deels omdat bezit van illegaal vuurwerk op zichzelf geen zware overtreding is.”

Ook gemeenten hebben een rol bij het terugdringen van criminaliteit in woonwijken, zegt Kolthoff. Zo kan goede verlichting en straatmeubilair al helpen, stelt hij.

Daarnaast is het volgens de criminoloog belangrijk dat jongerenwerkers vaker aanwezig zijn op straat. Hierop werd flink bezuinigd in de afgelopen tien jaar, zegt hij. “Er zat vreselijk de klad in. Daardoor was er nog maar weinig zicht op de netwerken waar jongeren in zitten.”

Een ander probleem is volgens Kolthoff dat handhavers en andere ambtenaren bepaalde wijken liever meden. Inmiddels is het besef wel doorgedrongen dat aanwezigheid in die wijken echt nodig is, constateert hij. “Maar wat je hebt afgebroken, bouw je niet zomaar weer op.”

Wat precies de oorzaak van de explosie in Amsterdam-Osdorp is, is vooralsnog niet bevestigd. De politie zegt nog rekening te houden met alle scenario’s.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618364-explosie-amsterdam-was-de-zoveelste-in-woonwijk-onveiligheid-neemt-toe

Gruwel in Rome: vrouw (32) ontvoerd en dagenlang door vijf mannen verkracht in verlaten gebouw

Een 32-jarige vrouw beleefde in Rome een nachtmerrie. Ze werd ontvoerd, gedrogeerd en drie dagen vastgehouden in een verlaten gebouw, waar ze meermaals het slachtoffer werd van groepsverkrachtingen. Uiteindelijk vluchtte ze halfnaakt de straat op.

De vrouw (32), van Colombiaanse afkomst, werd op 19 mei buiten aan een restaurant aangesproken door een man die haar hasj aanbood. Ze was toen al een tiental dagen in de stad. De man overhaalde haar om mee te lopen naar een busje om de drugslevering af te ronden. Daar werd ze met geweld in het busje geduwd. Vanaf dat moment begon de nachtmerrie.

Het busje bracht haar naar een verlaten kraakpand aan de Via Cesare Tallone, in een buitenwijk van Rome. Ze werd er onder voortdurende doodsbedreigingen vastgehouden.

Volgens de politie kreeg de vrouw drugs toegediend. In die toestand werd ze herhaaldelijk seksueel misbruikt door vijf mannen, die elkaar 36 uur lang aflosten.

Aan de gruwel kwam pas op de derde dag een einde. Tijdens een nieuwe aanval slaagde het slachtoffer erin te ontsnappen. Ze rende halfnaakt de straat op en smeekte een voorbijganger om hulp, die meteen de hulpdiensten verwittigde.

De vrouw werd in shock overgebracht naar een ziekenhuis. Daar stelden artsen sporen van misbruik vast. “Er zijn duidelijke tekenen van geweld die wijzen op dwang en op het gebruik van verdovende middelen”, meldt de politie.

Na de aangifte en op basis van de verklaringen van de vrouw zette de politie een grootschalige actie op. Een politie-eenheid viel het kraakpand binnen. Vijf vermoedelijke daders zijn gearresteerd. Elf andere bewoners van het pand worden het land uitgezet.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/gruwel-in-rome-vrouw-32-ontvoerd-en-dagenlang-door-vijf-mannen-verkracht-in-verlaten-gebouw~aceb71da/

Voetballer Raheem Sterling opgepakt na verkeersincident, onderzoek loopt

Voetballer Raheem Sterling is in Engeland aangehouden op verdenking van rijden onder invloed van drugs. De 31-jarige aanvaller, die tot het einde van afgelopen seizoen onder contract stond bij Feyenoord, botste donderdag met zijn auto tegen de vangrail op de snelweg M3 in het graafschap Hampshire. Dat meldt onder andere tabloid The Sun.

Volgens de politie waren bij het incident geen andere voertuigen betrokken en vielen er geen gewonden. Sterling werd na het eenzijdige ongeluk aangehouden op verdenking van rijden onder invloed van drugs, gevaarlijk rijgedrag en drugsbezit en het weigeren om mee te werken aan een drugs- of alcoholtest.

De voormalige Engelse international is inmiddels op borgtocht vrijgelaten. De politie laat weten dat het onderzoek nog loopt.

Sterling verruilde eerder dit jaar de Premier League voor Feyenoord. De aanvaller speelde in het verleden onder meer voor Liverpool, Manchester City, Chelsea en Arsenal. Voor het Engelse elftal kwam hij 82 keer in actie en maakte hij twintig doelpunten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2616399-voetballer-raheem-sterling-opgepakt-na-verkeersincident-onderzoek-loopt

Slachtoffer aanslag Amsterdam ontkent rol bij drugshandel en eist ander huis

Een van de slachtoffers van een grote explosie in maart in Amsterdam wil dat woningcorporatie Eigen Haard ook voor haar vervangende woonruimte zoekt. Eigen Haard weigert dat en wil van de huurster af.

In de nacht van 6 op 7 maart sloegen de vlammen uit verschillende woningen aan de Herculesstraat in Amsterdam. De gemeenschappelijke entree van een aantal woningen was ingestort door een heftige explosie.

Enkele bewoners raakten gewond en moesten via de achterkant van hun huizen worden gered door de brandweer. Zes woningen werden onbewoonbaar verklaard. Voor de bewoners van vijf van die woningen werd vervangende woonruimte gevonden.

Maar Eigen Haard weigert de bewoonster van het zesde huis te helpen. Volgens de woningcorporatie wist ze van drugshandel vanuit haar sociale huurhuis en heeft ze er mogelijk aan meegedaan. Ze heeft zich volgens Eigen Haard niet als goede huurder gedragen, wat tot ontbinding van de huurovereenkomst moet leiden.

Uit een rapportage van de politie komt naar voren dat de drugshandel waarbij haar oudste zoon betrokken zou zijn de waarschijnlijkste aanleiding van de explosie is.

In september vorig jaar vond er een doorzoeking in de woning plaats en vond de politie harddrugs, bijna 8.000 euro aan cash en een vuurwapen.

Maar de vrouw zei dinsdag in de rechtbank van Amsterdam dat zij net zo goed slachtoffer van de explosie is. Het is een dilemma dat vaker voorkomt in soortgelijke zaken.

Ze bepleitte dat ze haar zoon direct na de huiszoeking uit huis heeft gezet. Ze zei niks te hebben geweten van de drugs in haar huis. De duizenden euro’s op haar slaapkamer waren volgens haar spaargeld.

De rechter zei daarop dat dit wel erg veel geld is voor iemand met een bijstandsuitkering. De vrouw antwoordde dat ze weinig vaste lasten heeft en dat de vader van haar zoons ook regelmatig bijspringt. Haar jongste zoon woont nog wel bij haar en daarom wil ze dat Eigen Haard ook voor haar een vervangende woonruimte zoekt.

De vrouw woont al ruim twintig jaar in de Herculesstraat en zei nooit een officiële waarschuwing van de politie of gemeente te hebben gekregen. Ook staat de relatie tussen de vermeende drugshandel van haar zoon en de explosie helemaal niet vast, zei ze. Er is nooit iemand aangehouden voor de aanslag.

Ondertussen eisen omwonenden dat de vrouw niet meer terugkomt als de woningen weer zijn hersteld. Zij zeggen nog steeds gevoelens van onveiligheid en angst te hebben. De huurster begrijpt dat, maar zei zelf ook bang te zijn.

De rechtbank doet op 9 juni uitspraak.

Bron: https://www.nu.nl/misdaad/6397179/slachtoffer-aanslag-amsterdam-ontkent-rol-bij-drugshandel-en-eist-ander-huis.html

Wegens drugshandel veroordeelde Franse man geëxecuteerd in China

In de Zuid-Chinese stad Guangzhou is een 62-jarige Fransman geëxecuteerd. Dat meldt het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij werd in 2010 ter dood veroordeeld voor betrokkenheid bij een drugsnetwerk in het land.

De Franse autoriteiten hebben de veroordeling scherp veroordeeld en zeggen verbijsterd en ontzet te zijn. “Ondanks onze inzet om genade te verlenen, hebben de Chinese autoriteiten na jaren gevangenisstraf alsnog besloten om hem te executeren.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2609129-wegens-drugshandel-veroordeelde-franse-man-geexecuteerd-in-china

Man (36) met ‘wit poeder’ onder neus verdacht van inrijden op file op A12

Een 36-jarige man is aangehouden op verdenking van het inrijden op een file op de A12 dicht bij de Duitse grens. De man uit Lichtenvoorde bleek onder invloed te zijn van drugs. Meerdere mensen raakten bij het ongeval gewond, onder wie een kind.

Het ongeluk vond op woensdagavond plaats. De man reed mogelijk met hoge snelheid in op de nagenoeg stilstaande file. Vijf auto’s waren betrokken bij de kop-staartbotsing. De verdachte werd naar het ziekenhuis gebracht en bleek na een bloedtest onder invloed te zijn van drugs.

Een dag later kwam de verdachte met een andere auto langs bij een bergingsbedrijf. Daar stonden twee voertuigen die bij het ongeluk betrokken waren, waaronder zijn eigen wagen. Rechercheurs waren daar bezig met onderzoek naar het ongeval.

De verdachte raakte met hen in gesprek. Agenten zagen dat hij wit poeder onder zijn neus had en een verwarde indruk maakte. Hij moest daarop een speekseltest afleggen en bleek opnieuw onder invloed van verdovende middelen.

De man werd aangehouden en moest bloed afstaan voor verder onderzoek. Ook werd zijn rijbewijs in beslag genomen. De politie verdenkt de man onder meer van twee keer rijden onder invloed.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6388376/man-36-met-wit-poeder-onder-neus-verdacht-van-inrijden-op-file-op-a12.html

Bloedige opvolgingsstrijd in de Mexicaanse drugswereld zou funest zijn met oog op WK

Zo’n bloedige opvolgingsstrijd zou funest zijn met het oog op het WK voetbal, dat komende zomer onder meer plaatsvindt in Mexico. Dan worden dertien wedstrijden in het Centraal-Amerikaanse land gespeeld, waarvan vier in Guadalajara. Dat is de belangrijkste uitvalsbasis van het Jaliscokartel. Het Nederlands elftal speelt alle groepswedstrijden in de VS.

Het toernooi werd in 1986 ook in Mexico gehouden. Ook toen waren er drugskartels. Een jaar eerder werd de Amerikaanse DEA-agent Kiki Camarena door het toenmalige Guadalajarakartel ontvoerd, gemarteld en vermoord. Het leidde tot de intensivering van de Mexicaanse war on drugs.

Veertig jaar later is de conclusie dat die strijd weinig heeft opgeleverd. Op de ruïnes van het Guadalajarakartel ontsprongen nieuwe kartels, waaronder die van ‘El Chapo’. De kartels zijn rijker, machtiger en gewelddadiger. “De militante aanpak van drugscriminaliteit heeft ertoe geleid dat de kartels zelf ook militaire organisaties zijn geworden”, zegt Wirken. De kartels bestaan vaak uit oud-soldaten, hebben drones en richten enorm geweld aan.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6387475/in-mexico-dreigt-maanden-voor-de-start-van-het-wk-een-ontketende-drugsoorlog.html

Rijinstructeurs en leerlingen onder invloed bij rijles in Zuid-Holland

Bij een grootschalige politiecontrole in Zoetermeer en Rijswijk zijn rijinstructeurs en hun leerlingen betrapt op rijden onder invloed. Twee instructeurs en twee leerlingen testten positief op drugs, omdat zij onder meer cannabis of speed hadden gebruikt.

De twee rijinstructeurs hebben een rijverbod gekregen. Het Openbaar Ministerie bepaalt verder wat de consequenties voor hen zijn. Mogelijk raken ze hun bevoegdheid om rijles te geven kwijt, of worden ze ontslagen. Ook is een proces-verbaal opgesteld voor de leerlingen die reden onder invloed.

In totaal zijn er bij de controles 350 drugstesten afgenomen. Daarvoor waren ook twee politieartsen aanwezig. Wanneer een eerste blaas- of speekseltest aangaf dat bestuurders onder invloed waren, werd er direct een uitgebreidere ademanalysetest gedaan of werd bloed afgenomen.

Tijdens de controles konden drie instructeurs geen rijbewijs laten zien. Ook voor hen is een proces-verbaal opgesteld. Een andere instructeur was aan het bellen tijdens het rijden. Een leerling had een verlopen identiteitsbewijs.

Bron: https://nos.nl/artikel/2603308-rijinstructeurs-en-leerlingen-onder-invloed-bij-rijles-in-zuid-holland

Steeds meer mensen overlijden door drugs

Het aantal directe sterfgevallen door drugs is in tien jaar tijd verdrievoudigd. Waar er in 2014 nog 123 sterfgevallen waren, is dat aantal in 2024 opgelopen tot 378. Veel van de sterfgevallen zijn gerelateerd aan overdosering.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS die dinsdag in de Nationale Drug Monitor zijn gepubliceerd. De toename komt vooral door het gestegen aantal doden door opioïden en niet-gespecificeerde drugs. Voorbeelden van zeer verslavende opioïde pijnstillers zijn morfine, oxycodon en fentanyl.

Onder “overige, niet gespecificeerd drugs” vallen onder meer designer drugs. Die zijn vergelijkbaar met een traditionele drug, maar hebben net een andere chemische samenstelling, zodat het volgens de wet niet illegaal is. Ook gaat het om gevallen waarbij het middel onbekend was of waarbij iemand meerdere middelen tegelijk gebruikte.

In 2014 stierven er 40 mensen door het gebruik van opioïden. Tien jaar later was dat met 161 meer dan verviervoudigd. Bij niet-gespecificeerde drugs ging het aantal van 45 in 2014 naar 135 in 2024, een verdrievoudiging.

Volgens Trimbos-onderzoeker Lisa Davies is de stijging van het aantal doden door opioïden en andere middelen nog niet te verklaren. Het zou kunnen komen door een verbeterde registratie, maar ook door een toename in gebruik.

Het aantal sterfgevallen door cocaïne is meer dan verdubbeld, van 24 naar 61. Het aantal doden door stimulantia, een verzamelterm voor amfetaminen, ecstasy en MDMA, bleef laag. Daarin was een kleine stijging te zien, van 14 doden in 2014 naar 19 doden in 2024.

De cijfers gaan alleen over directe sterfgevallen, waarbij er een direct verband is tussen het drugsgebruik en overlijden. Sterfgevallen door een besmette naald, een ongezonde levensstijl of een drugsgerelateerd ongeval zijn niet meegenomen. Daarvan zijn ook geen schattingen beschikbaar.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6386449/steeds-meer-mensen-overlijden-door-drugs-vooral-door-overdosis-pijnstillers.html

Opnieuw afgehakte hoofden met tekst ‘stelen verboden’ gevonden in Ecuador

Tijdens een patrouille in de Ecuadoraanse provincie Guayas hebben agenten meerdere mensenhoofden gevonden. De hoofden zaten in jutezakken en werden aangetroffen in een afgelegen gebied, melden lokale media.

In totaal gaat het om acht mannenhoofden, verspreid over twee zakken. In de buurt werden daarnaast meerdere flyers gevonden met de tekst: “stelen verboden”.

Het is nog onbekend van wie de hoofden zijn en waarom ze daar zijn achtergelaten. De politie vermoedt dat de vondst iets te maken heeft met het aanhoudende drugsgeweld in de regio.

Ecuador ligt tussen Colombia en Peru, de twee grootste cocaïneproducenten ter wereld. Het land geldt als een belangrijk doorvoerland voor illegale drugs.

Halverwege vorige maand werden in Ecuador vijf afgehakte hoofden gevonden op een strand. Volgens de autoriteiten ging het toen vermoedelijk om een waarschuwing aan bendeleden die lokale vissers bedreigen en afpersen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2602507-opnieuw-afgehakte-hoofden-met-tekst-stelen-verboden-gevonden-in-ecuador