In Belgische greppel gevonden lichaam blijkt van Nederlandse bolletjesslikker

Een man die in april dood en in folie gewikkeld werd gevonden in een greppel in het Belgische Brecht blijkt een 54-jarige Nederlander uit Curaçao. Zijn identiteit is dinsdag bekendgemaakt, meldt onder meer de Belgische krant Nieuwsblad.

De man had geen zichtbare verwondingen, maar in zijn lichaam werden wel bolletjes cocaïne gevonden. “Het ging in totaal om ongeveer 900 gram en dat heeft meer dan waarschijnlijk tot de dood geleid”, zegt het Openbaar Ministerie van Antwerpen.

Vorige week zijn een 53-jarige man uit Rijkevorsel en een 38-jarige man uit Lille aangehouden. “De feiten zijn op dit moment gekwalificeerd als handel in verdovende middelen met de dood tot gevolg”, meldt het OM.

Pillen waarin cocaïne zit worden al jaren gebruikt om de drug te smokkelen. Op de luchthaven in het Belgische Zaventem worden regelmatig mensen opgepakt die dit doen. Het idee is dat de drug na aankomst vanzelf via de stoelgang weer naar buiten komt, maar soms gaat het mis.

Als zo’n pil stukgaat in de maag, kunnen de gevolgen dodelijk zijn. In onderstaande video is een drugskoerier te zien bij wie het misgaat. Hij kon op tijd worden geopereerd in het ziekenhuis.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6360202/in-belgische-greppel-gevonden-lichaam-blijkt-van-nederlandse-bolletjesslikker.html

Man (44) overleden na frontale botsing met rouwwagen in Noord-Brabant

In het Brabantse dorp Oosteind is maandagavond een 44-jarige automobilist zwaargewond geraakt na een aanrijding met een rouwwagen. De man overleed kort na het incident in het ziekenhuis. Vier andere betrokkenen moesten voor behandeling naar het ziekenhuis.

De aanrijding vond rond 22.30 uur plaats. Bij het incident was ook een derde voertuig betrokken. De drie voertuigen reden over de Heistraat toen ze bij een vluchtheuvel in botsing kwamen. De rouwwagen en een van de andere auto’s klapten frontaal op elkaar, meldt de politie.

Kort na het ongeluk kwamen meerdere ambulances en brandweerwagens ter plaatse. Er moest ook een traumahelikopter aan te pas komen.

Het dodelijke slachtoffer was de bestuurder van de auto die met de rouwwagen in botsing kwam. Zijn twee passagiers raakten dusdanig gewond dat ze naar het ziekenhuis zijn gebracht. Daar zijn ook de bestuurder en de passagier van de rouwwagen behandeld. De inzittenden van de derde auto bleven ongedeerd.

De politie bevestigt dat de rouwwagen op het moment van het ongeval een stoffelijk overschot vervoerde. “De vlaggetjes van het voertuig waren zichtbaar. Dat is vrijwel altijd een teken dat het om een dienstdoende rouwwagen gaat die een overledene vervoert”, zegt een woordvoerder tegen NU.nl.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6360128/man-44-overleden-na-frontale-botsing-met-rouwwagen-in-noord-brabant.html

Drie Keniaanse agenten aangeklaagd voor moord op populaire blogger

In Kenia zijn drie agenten aangeklaagd voor de moord op een populaire blogger begin deze maand. Hij werd zwaargewond gevonden in een politiecel en overleed op weg naar het ziekenhuis. Ook drie burgers zijn aangeklaagd.

Het slachtoffer is de 31-jarige blogger en leraar Albert Ojwang. Hij werd twee dagen voor zijn dood gearresteerd omdat hij de plaatsvervangend politiechef van Kenia op X had beschuldigd van corruptie. De politiechef is tijdelijk afgetreden in afwachting van het onderzoek naar de dood van Ojwang. Hij ontkent dat hij iets fout heeft gedaan.

De politie beweerde aanvankelijk dat Ojwang had geprobeerd zichzelf van het leven te beroven door met zijn hoofd tegen de muur van zijn cel te slaan. De politie trok deze verklaring later in, nadat was gebleken dat Ojwang zwaar was mishandeld. De burgers zouden de blogger hebben mishandeld in opdracht van de politie.

Een van de gearresteerde agenten zegt dat leidinggevenden binnen de politie opdracht gaven om Ojwang te mishandelen. Het zou een “een bevel van bovenaf” zijn, schrijft persbureau Reuters.

Mensenrechtenorganisaties en buitenlandse ambassades dringen bij de Keniaanse regering aan op transparantie bij het onderzoek naar de moord op Ojwang.

Vorige week greep de politie hard in bij demonstraties in de Keniaanse hoofdstad na de dood van de blogger. Een man werd van dichtbij door een agent door het hoofd geschoten. Het slachtoffer zou geen demonstrant zijn geweest, maar maskers hebben verkocht.

De man is door demonstranten naar het ziekenhuis gebracht, waar hij in kritieke toestand werd opgenomen. De agent werd later gearresteerd. De demonstraties houden aan, volgens de betogers gebruikt de politie buitensporig geweld tegen burgers.

Activisten roepen op om de economie van het land woensdag stil te leggen. Op die dag herdenken ze dat veiligheidstroepen een jaar geleden het vuur openden op mensen die demonstreerden tegen belastingverhogingen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2572250-drie-keniaanse-agenten-aangeklaagd-voor-moord-op-populaire-blogger

Twee doden op Franse bruiloft, onder wie de bruid

Bij een incident op een bruiloft in Frankrijk zijn twee doden gevallen. Onder de slachtoffers is de bruid. Zij werd doodgeschoten.

Het incident was volgens Franse media vannacht aan het einde van een trouwfeest in het dorpje Goult in het zuidoosten van het land. Het net getrouwde stel wilde met hun 13-jarige zoon en een vierde persoon in een auto vertrekken.

Op dat moment stapten vier mensen met capuchons over hun hoofd uit een andere auto en openden het vuur op het bruidspaar. De bruid overleefde dat niet, de drie andere inzittenden raakten ernstig gewond.

Een van de aanvallers kwam ook om het leven. Hij werd overreden door de bruidsauto toen die achteruit reed in een poging om te vluchten.

De politie onderzoekt of het gaat om een afrekening in het criminele circuit en heeft honderd mensen op de zaak gezet. De bruidegom zou een bekende zijn van de politie vanwege drugsdelicten. De daders zijn nog niet gevonden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2572077-twee-doden-op-franse-bruiloft-onder-wie-de-bruid

Twee zwemmers verdronken in Gelderland

In Gelderland zijn vanmiddag twee mensen verdronken. Een jongen van 16 verdronk in Emst, een 29-jarige man kwam om het leven in de Waal bij Ochten.

De tiener was aan het zwemmen met vrienden in een recreatieplas toen hij onder water verdween en niet meer boven kwam. Na een zoektocht van een uur werd de jongen uit Vaassen door duikers uit het water gehaald. Medische hulp kwam te laat.

De man uit Fijnaart die in Ochten verdronk, was aan het zwemmen in een grindgat van de Waal aan de Waalbandijk. Hij werd door de hulpdiensten uit het water gehaald, maar ook hij kon niet meer worden gered.

Bron: https://nos.nl/artikel/2571996-twee-zwemmers-verdronken-in-gelderland

Frans meisje overleden na voedselvergiftiging, zeven kinderen in ziekenhuis

In het noorden van Frankrijk is een 12-jarig meisje overleden na een zware voedselvergiftiging. Zeven andere kinderen liggen nog in het ziekenhuis. In het onderzoek naar de oorsprong van de voedselvergiftiging zijn twee slagerijen gesloten.

Het meisje overleed afgelopen maandag in Saint-Quentin, ten zuiden van Lille. Het is nog niet duidelijk waar de kinderen de voedselvergiftiging hebben opgelopen. Ze zouden niet allemaal met elkaar in contact zijn geweest.

Vandaag werden twee slagerijen in Saint-Quentin gesloten. Zes van de zieke kinderen zouden vlees hebben gegeten dat afkomstig was uit deze twee slagerijen. Of het vlees ook echt de bron was van de voedselvergiftigingen, kan op dit moment nog niet worden bewezen.

Het Franse RIVM heeft monsters genomen van vlees in de slagerijen. In een laboratorium wordt bekeken of de monsters de bacterie bevatten die de kinderen ziek heeft gemaakt. De verwachting is dat daar begin volgende week duidelijkheid over is.

Vier van de zieke kinderen ontwikkelden het zogenoemde hemolytisch uremisch syndroom (HUS). Dat is een bacteriële infectie die vaak komt door het eten van besmet voedsel. De bacterie maakt gifstoffen die leiden tot ontstekingen in de darmwand en soms ook de hersenen. Het syndroom werd het meisje van 12 fataal.

Symptomen van HUS zijn onder meer bloederige diarree, overgeven en buikkrampen. Ook vallen de nieren uit. HUS is een zeldzame ziekte. Het Franse RIVM krijgt er ieder jaar tussen de 100 en 165 meldingen van.

Bron: https://nos.nl/artikel/2571899-frans-meisje-overleden-na-voedselvergiftiging-zeven-kinderen-in-ziekenhuis

Tweelingbroer (24) van zangeres S10 overleden na val van gebouw

De tweelingbroer van zangeres S10, Emiel den Hollander, is donderdagmiddag op 24-jarige leeftijd overleden. Dat laat zijn moeder weten aan de Telegraaf. Den Hollander liep eerder verwondingen op na een val van een flat in Amsterdam Nieuw-West.

De tweelingbroer van S10 viel op 15 april van vier hoog “onder verdachte omstandigheden” uit een flat naar beneden in Osdorp. Hij werd zwaargewond gevonden op het dak van een garage. Den Hollander zou mogelijk tegen zijn wil zijn vastgehouden in de flat.

Hij had na de val onder meer hersenletsel, een gebroken nek, gebroken ribben, een geperforeerde long, een gebroken heup en gebroken schouderbladen. Den Hollander lag negen weken lang in coma in het Amsterdam UMC, waarna hij niet meer wakker is geworden.

Een 23-jarige man uit Hoorn werd in mei aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij het incident. De man din kwestie wordt verdacht van “wederrechtelijke vrijheidsbeneming met ernstig letsel tot gevolg”. Daarnaast verdenkt de politie hem van meerdere inbraken.

Bron: https://www.nu.nl/muziek/6359703/tweelingbroer-van-zangeres-s10-overleden-na-val-van-gebouw.html

Internationaal adviesorgaan juristen veroordeelt geweld door Israël

Een internationaal adviesorgaan van juristen heeft het gebruik van gewapend geweld door Israël in Iran veroordeeld. De Internationale Commissie van Juristen vindt dit een ernstige schending van het VN-Handvest en het internationaal recht.

De organisatie noemt de daden van Israël “een grote bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid”. Het humanitair oorlogsrecht verbiedt het opzettelijk doden van burgers. Het adviesorgaan zegt dat Israël dit geschonden heeft door opzettelijk topwetenschappers te doden. Sinds de aanvallen van afgelopen vrijdag zijn zeker veertien wetenschappers geliquideerd die volgens Israël meewerkten aan het Iraanse atoomprogramma, meldt The Times of Israel.

De Internationale Commissie van Juristen is een onafhankelijke organisatie die bestaat uit vooraanstaande rechters, juristen en academici. Zij houden zich vooral bezig met het verdedigen van rechtsstaten en adviseren over mensenrechten. De organisatie levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling van internationaal recht en adviseert de VN.

De Commissie is een van de eerste internationale organisaties die de aanvallen van Israël op Iran uitdrukkelijk veroordeelt.

Bron: https://www.icj.org/israel-iran-israels-attack-on-iran-violates-international-law-threatening-peace-and-security/

Terwijl we dit nog niet gepubliceerd hebben pleegt Israël alweer nog een oorlogsmisdaad: Er zijn geen officiële meldingen over slachtoffers bij de aanval op het gebouw van de Iraanse staatstelevisie. Maar volgens ANP melden bronnen dat technici zijn gedood, mogelijk zelfs tientallen. Journalist Tara Kangarlou van onder meer BBC en Sky News schrijft op X dat ze is gebeld door iemand in het gebouw. Deze persoon zou spreken van meerdere doden en gewonden.

Verdachte (74) liet woning gebruiken als drugslab: ‘Was blij met paar centen’

Een 74-jarige man heeft in de rechtbank bekend dat hij zijn woning in een appartementencomplex in Heemstede heeft laten gebruiken als drugslab. In het complex woedde afgelopen maart een korte brand.

Het vuur in het wooncomplex ontstond aan het begin van de middag en was na een half uur uit. De veiligheidsregio omschreef de brand als “kort, maar heftig”. Twee bewoners ademden rook in en moesten naar het ziekenhuis. In totaal moesten vijftig mensen worden geëvacueerd. Onder hen waren vijftien bewoners van een woonzorgcentrum. Zij konden snel weer naar huis.

Kort na de brand vond de politie in een van de woningen een drugslab waar crystal meth werd geproduceerd. In de woning lag 49 kilo methamfetamine. Snel daarna werd de 74-jarige bewoner aangehouden.

Vanmorgen verscheen de bewoner voor het eerst voor de rechter bij een inleidende zitting. De verdachte zat naar eigen zeggen in geldnood en was daarom “blij met een paar centen”. Hij zei dat hij geld kreeg zodat anderen zijn appartement mochten gebruiken, schrijft regionale omroep NH.

De verdachte zei niet te weten dat er in zijn woning drugs werden gemaakt. “Noem me naïef, maar ik heb geen moment aan crystal meth gedacht”, zei hij tijdens de zitting. “Ik ben heel nalatig geweest.”

De verdachte zit sinds zijn arrestatie in de gevangenis. Zijn advocaat hoopt nu dat de man het vervolg van het proces in vrijheid mag afwachten. “Je kan betogen dat hij niet wist wat er zich in zijn appartement afspeelde. En hij had er geen controle over.”

De officier van justitie vindt de zaak daarom niet minder ernstig. “De verdachte heeft ‘wat te doen bij inademen giftige dampen’ gegoogeld, en wist wel degelijk wat er in zijn appartement gebeurde.”

NH sprak vlak na de brand met verschillende buren uit het flatgebouw. Die merkten op dat er soms laat mensen in en bij appartement van de verdachte rondliepen. Ook zou er soms een steekkarretje bij de deur van het appartement hebben gestaan. “Ik weet niet of hij het gedaan heeft, maar het is wel daar gebeurd en wij zijn in gevaar gebracht”, zei een buurvrouw.

Afgelopen week is er een tweede verdachte in de zaak aangehouden: een 42-jarige man uit Uithoorn. Volgens de verdachte benaderde die man hem met het geld. Het Openbaar Ministerie zoekt nog naar twee andere verdachten. De volgende pro-formazitting van de verdachte staat gepland op 1 september. Morgen bepaalt de rechter of de man het vervolg van het proces in vrijheid mag afwachten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2571385-verdachte-74-liet-woning-gebruiken-als-drugslab-was-blij-met-paar-centen

Twee tieners omgekomen bij ongeluk in Flevoland, drie mensen gewond

Bij een eenzijdig auto-ongeluk in Flevoland zijn in de nacht van zaterdag op zondag twee tieners van Urk om het leven gekomen. Drie andere inzittenden raakten gewond.

Alle inzittenden waren achttien of negentien jaar oud, schrijft de politie. Ze kwamen allemaal van Urk. De auto was rond 1.30 uur van de weg geraakt en in het water terechtgekomen.

Het ongeluk gebeurde op de Noordermeerweg tussen Lemmer en Rutten. Er waren meerdere hulpdiensten ter plaatse, waaronder de brandweer, politie en twee traumahelikopters.

De hulp mocht voor twee tieners niet meer baten. De drie anderen inzittenden van de auto raakten zwaargewond en zijn naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht.

De Noordermeerweg is lange tijd afgesloten geweest voor onderzoek. De politie vraagt getuigen zich te melden.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6359235/twee-tieners-omgekomen-bij-ongeluk-in-flevoland-drie-mensen-gewond.html