Amerikaanse president Truman over het stichten van Israël op land dat door Palestijnen werd bewoond

In een opmerkelijke outtake uit de jaren ’60 zien we voormalig Amerikaans president Harry S. Truman spreken over de oprichting van de staat Israël. De beelden maken deel uit van de Screen Gems Collection, materiaal dat werd opgenomen voor de televisieserie “Decision: The Conflicts of Harry S. Truman” (1964–1965), maar uiteindelijk niet werd uitgezonden.

Voor een kaart van het Midden-Oosten bespreekt Truman de spanningen die ontstonden toen Israël in 1948 werd gesticht op grondgebied dat bewoond werd door Palestijnen. Hij zegt met zichtbare bezorgdheid: “Je kunt niet zomaar vijf of zes miljoen mensen uit een land verplaatsen en dat land opnieuw bevolken met nog eens vijf of zes miljoen mensen, en verwachten dat beide groepen tevreden zijn.”

Truman benadrukt in de opname ook dat zo’n proces geleidelijk had moeten verlopen – niet plotseling of in één keer. Volgens hem zou een geleidelijke aanpak, in plaats van onmiddellijke en grootschalige hervestiging, minder verzet hebben opgeroepen.

Deze zeldzame beelden tonen een president die, ondanks zijn historische beslissing om Israël als eerste land ter wereld te erkennen, niet blind was voor de gevolgen ervan. Het fragment werpt een uniek en kritisch licht op de morele en praktische dilemma’s die de VS destijds al onderkenden.

Nederlandse ambassade annuleert lhbtqia+-bijeenkomst onder druk van Senegal

De Nederlandse ambassade in Senegal heeft vrijdag een lhbtqia+-bijeenkomst afgeblazen. Reden daarvoor zijn de strenge anti-homowetten die in het West-Afrikaanse land gelden. De Senegalese regering dreigde met maatregelen.

De bedoeling was dat de ambassade in hoofdstad Dakar samen met de Verenigde Naties een evenement zou organiseren dat in het teken stond van de lhbtqia+-gemeenschap. In het VN-mensenrechtenkantoor in Dakar zou een film worden vertoond, waarna een gesprek over het thema met verschillende organisaties zou volgen.

Maar het Senegalese ministerie van Buitenlandse Zaken zei in een verklaring op X dat zo’n evenement in strijd zou zijn met wetgeving in het land. De Senegalese regering zegt “elke vorm van propaganda of promotie van de lhbtqia+-gemeenschap” niet te accepteren. Dat heeft het ministerie ook aan de Nederlandse regering laten weten.

In de verklaring dreigt Senegal met het nemen van maatregelen tegen organisatoren van het evenement. In het land geldt zeer strenge antihomowetgeving. Overtreders daarvan kunnen maximaal vijf jaar cel en boetes krijgen.

Later op de dag zei het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken tegen persbureau Reuters dat het evenement was afgeblazen. Het ministerie benadrukt dat Nederland “staat voor mensenrechten en gelijke behandeling”, maar “om verschillende redenen” toch tot annulering van het evenement had besloten.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6362280/nederlandse-ambassade-annuleert-lhbtqia-bijeenkomst-onder-druk-van-senegal.html

Fietser om het leven gekomen bij botsing in Eindhoven

Een fietser is afgelopen nacht om het leven gekomen bij een aanrijding in Eindhoven, meldt de politie. Het gaat om een 19-jarige man uit Baarn. Een tweede fietser van 22 raakte gewond.

Een auto botste rond 00.45 uur op de Kanaaldijk-Zuid tegen de fietser. Het is nog onbekend wat er precies gebeurd is. De politie sloot de weg enige tijd af voor onderzoek.

Volgens een regionaal persbureau gaat het om twee jongens die terugkwamen van een feest van de nabijgelegen roeivereniging. De gewonde man is voor controle overgebracht naar het ziekenhuis.

Bron: https://nos.nl/artikel/2574572-fietser-om-het-leven-gekomen-bij-botsing-in-eindhoven

Huis van Belgische man in brand na gruwelijke dood hond

Het Openbaar Ministerie in de Belgische stad Luik is een onderzoek gestart na een vermoedelijk geval van brandstichting in het huis van een man die als dierenbeul werd aangemerkt. Tegen de man zelf loopt een onderzoek in verband met de gruwelijke dood van zijn hond.

De inwoner van een voorstad van Luik bezocht vrijdagavond rond 19.00 uur een café in de plaats Dalhem. Naar eigen zeggen liet hij zijn Duitse herder aangelijnd achter in de kofferbak. Rond 22.00 uur keerde hij terug bij de auto. Hij zou voor hij wegreed niet op zijn hond hebben gelet, omdat hij in de veronderstelling zou zijn geweest dat het dier sliep.

De verklaring van de man bij het parket van Luik is minder helder: “Hij zegt dat hij door een bestuurder voor de situatie is gewaarschuwd. Op dat moment realiseerde hij zich dat zijn hond buiten de rechterachterruit van zijn auto hing. De heer heeft hem losgemaakt, in zijn kofferbak gelegd en is weggereden”.

Hoe dan ook, de hond zat niet in de kofferbak toen de man even later richting Visé reed. Op een video die een vrouw die achter hem reed maakte, is te zien dat hond aan de auto hangt. De auto reed op dat moment 80 kilometer per uur. De hond heeft het niet overleefd.

De vrouw verspreidde het filmpje op Facebook. Ze blurde het kenteken van de auto, maar dat voorkwam niet dat Facebookgebruikers de identiteit van de man achterhaalden.

“Het baasje werd overspoeld met haatberichten”, schrijft VRT Nieuws. Online verscheen een petitie waarin opsporing en veroordeling van de man werd geëist. De petitie is meer dan 36.000 keer ondertekend.

Daar bleef het niet bij. Het huis van de man werd beklad met de tekst “Tueur de chien” (hondenmoordenaar). De afgelopen nacht brak er brand uit. De man was thuis, maar kon op tijd vluchten.

De burgemeester van zijn woonplaats gaat uit van poging tot moord en noemt de brand onaanvaardbaar. “We kunnen geen klopjacht tolereren. Het is aan de rechtbanken om deze zaak op te lossen, niet aan wraakzuchtige burgers die de feiten niet kennen”, zei hij tegen de VRT.

De man riskeert een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 jaar voor dierenmishandeling en/of een boete van 800 tot 8 miljoen euro, plus intrekking van de vergunning om een dier te bezitten. De eventuele brandstichter of brandstichters kunnen een gevangenisstraf van maximaal 30 jaar krijgen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2574097-huis-van-belgische-man-in-brand-na-gruwelijke-dood-hond

Half miljoen Kroaten dagen op bij concert pro nazi-zanger

In de Kroatische hoofdstad Zagreb heeft zich een grote menigte verzameld voor een concert van de omstreden rechts-nationalistische zanger Marko Perkovic en zijn band. Critici beschuldigen de 58-jarige zanger van nazisympathieën.

Vooraf werd het concert aangekondigd als ’s werelds grootste betaalde concert ooit. Er zouden 450.000 tickets zijn verkocht. Publieke omroep HRT meldde in de loop van de avond dat de organisatie had laten weten dat er 504.000 mensen bij het concert aanwezig zijn.

De politie zet duizenden agenten in om het evenement in goede banen te leiden. De politie spreekt van het “grootste concert in de Kroatische geschiedenis” en een enorme veiligheidsuitdaging.

In aanloop naar het concert is bijna al het verkeer in de stad stilgelegd, schrijft persbureau AP. Ook zijn er een mobiel politiecontrolecentrum en een veldhospitaal ingericht. Volgens publieke omroep HRT wordt het terrein bewaakt door sluipschutters en vliegen er helikopters over.

In onder meer Zwitserland, Bosnië en Nederland zijn optredens van Perkovic in het verleden verboden. Het CIDI stak in 2003 een stokje voor geplande optredens van de zanger en zijn band in Amsterdam en Rotterdam.

De organisatie van het concert heeft gezegd dat het tonen van haatzaaiende symbolen vanavond ten strengste is verboden.

Sommige nummers van Perkovic bevatten de zogenaamde ustasa-groet, die verboden is in Kroatië. Ook zitten er in de nummers meerdere verwijzingen naar het vroegere pro-naziregime.

Sommige Kroatische nationalisten beschouwen de leiders van het ustasa-regime als de grondleggers van het land. Het ustasa-regime uit de Tweede Wereldoorlog beheerde concentratiekampen waar tienduizenden etnische Serviërs, Joden, Roma en antifascistische Kroaten werden vermoord.

Perkovic, wiens bijnaam Thompson verwijst naar een Amerikaans machinepistool, werd in de jaren 90 populair tijdens en na de Joegoslavië-oorlog. Hij wijst beschuldigingen van het verheerlijken van de vroegere pro-naziregime van de hand. Volgens hem gaan zijn nummers over de liefde voor God, gezin, volk en vaderland.

Bron: https://nos.nl/artikel/2573836-grote-mensenmassa-bij-concert-van-omstreden-rechts-nationalistische-zanger-in-zagreb

Man die treinpassagiers in Duitsland aanviel had drugs gebruikt

De man die ervan wordt verdacht dat hij donderdag in een ICE-trein in Duitsland passagiers aanviel met een hamer was onder invloed van drie soorten drugs. Dat blijkt volgens het Duitse Openbaar Ministerie uit een bloedtest.

De Syriër van 20 jaar oud wordt verdacht van poging tot moord en zware mishandeling. Vier passagiers raakten gewond, twee van hen moesten voor behandeling naar het ziekenhuis.

De ICE-trein was onderweg naar Wenen toen de man tussen de Beierse steden Straubing en Plattling mensen begon aan te vallen.

Drie van de vier slachtoffers zijn Syriërs van 15, 24 en 51 jaar oud. Het vierde slachtoffer is een 38-jarige Duitser. Het viel hem op dat de aanvaller zich verdacht gedroeg. Op het moment dat hij een noodoproep probeerde te doen, werd hij aangevallen. Vervolgens viel de man ook de drie Syriërs aan. Het is nog onduidelijk of de verdachte en de slachtoffers elkaar kenden. Ze zouden voorafgaand aan het voorval wel met elkaar hebben gesproken in de trein.

De politie weet nog niet waarom de verdachte passagiers in de trein aanviel. Onderzocht wordt of hij door zijn drugsgebruik in een psychose was terechtgekomen. De politie heeft geen concreet vermoeden van extremisme.

De verdachte ligt met zware verwondingen in het ziekenhuis. Die heeft hij volgens de politie opgelopen doordat de slachtoffers zich met hulp van andere passagiers tegen hem verdedigden. Onder de passagiers die te hulp schoten, was een militair in uniform.

De verdachte woonde in Oostenrijk, waar hij bekend was bij de autoriteiten. Hij werd er begin dit jaar veroordeeld voor onder meer zware mishandeling. In 2021 had hij asiel aangevraagd in het land. Na de veroordelingen begonnen de autoriteiten een procedure om hem zijn beschermde status af te nemen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2573656-man-die-treinpassagiers-in-duitsland-aanviel-had-drugs-gebruikt

Borja Gómez (20) overleden na crash in Magny-Cours

De Spaanse coureur Borja Gómez (20) is donderdag overleden na een ernstig ongeval tijdens een training op het Circuit de Nevers Magny-Cours. De training was onderdeel van het programma van de derde ronde van het 2025 FIM JuniorGP-seizoen.

Het ongeval vond plaats op donderdagochtend tijdens een vrije training voorafgaand aan de dit weekend te verrijden derde ronde van het 2025 FIM JuniorGP-seizoen in Nevers-Magny Cours. Medische hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar alle pogingen om zijn leven te redden bleken tevergeefs. Verdere details over de toedracht van het ongeval zijn vooralsnog niet naar buiten gebracht.

Bron: https://www.racesport.nl/borja-gomez-20-overleden-na-crash-in-magny-cours/

Bijna iedereen in Nederland heeft te veel pfas in het bloed

Bijna iedereen in Nederland heeft meer pfas dan veilig is in het bloed, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Bij omwonenden van fabrieken, zoals in Dordrecht of rond de Westerschelde, zijn grotere hoeveelheden gevonden.

Het is het eerste landelijke onderzoek waarin de hoeveelheid pfas in het bloed van mensen is gemeten. Uit eerdere berekeningen van het RIVM bleek al dat mensen in Nederland te veel pfas binnenkrijgen uit voedsel en drinkwater. De resultaten van het eerste bloedonderzoek bevestigen die bevindingen.

Het RIVM onderzocht bijna vijftienhonderd bloedmonsters uit 2016 en 2017 van mensen door het hele land. In bijna alle bloedmonsters werden minstens zeven soorten pfas gevonden.

De onderzoekers keken met extra belangstelling naar de waardes van omwonenden van fabrieken in Dordrecht en rond de Westerschelde. Van die fabrieken, Chemours bij Dordrecht en 3M in Vlaanderen, is bekend dat ze grote hoeveelheden pfas uitstootten. In het bloed van omwonenden zijn hogere waardes pfas gevonden dan bij de gemiddelde inwoner van Nederland.

Pfas is een verzamelnaam van chemische stoffen die worden gebruikt bij de productie van bijvoorbeeld regenjassen, blusschuim en de antiaanbaklaag van pannen. Maar de stoffen zijn ook in de natuur beland, waar ze nauwelijks afbreken. Pfas komt via onder meer voedsel en drinkwater ook in het menselijk lichaam terecht.

De stoffen hebben een negatief effect op het lichaam. Zo kan het immuunsysteem minder goed gaan werken. Het exacte verband tussen pfas en ziektes is nog niet duidelijk. Maar de stoffen worden in verband gebracht met verschillende kankersoorten, Parkinson en verminderde vruchtbaarheid.

Daarom is het belangrijk dat de hoeveelheid pfas in het bloed afneemt en onder de grenswaarde komt. De uitkomsten van het onderzoek zijn belangrijk om maatregelen te kunnen nemen, meldt het RIVM. Over het onderzoek naar de schadelijke gevolgen lees je meer in onderstaand artikel.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6361155/bijna-iedereen-in-nederland-heeft-te-veel-pfas-in-het-bloed.html

Liverpool-speler Diogo Jota (28) omgekomen bij verkeersongeluk in Spanje

Liverpool-aanvaller Diogo José Teixeira da Silva (28), beter bekend als Diogo Jota, is donderdagochtend omgekomen bij een verkeersongeluk in Spanje. Dat bevestigt de Portugese voetbalbond. Ook zijn jongere broer André is om het leven gekomen bij het ongeval.

Het ongeluk gebeurde op de A52 in de Spaanse provincie Zamora. De auto van de twee broers raakte volgens Spaanse media van de weg en vatte vlam.

“We hebben met veel verdriet en immense pijn kennisgenomen van het tragische ongeluk waarbij Diogo Jota en zijn broer zijn omgekomen”, schrijft de Portugese bond in een verklaring. “Op dit moment ontbreekt het ons aan woorden om dit enorme verlies te omschrijven.”

Diogo Jota trouwde twee weken geleden nog met Rute Cardoso, met wie hij drie kinderen heeft. De aanvaller genoot nog van zijn vakantie na een druk seizoen met Liverpool en de nationale ploeg van Portugal.

De voetballer speelde sinds 2020 voor Liverpool. Met het team van coach Arne Slot werd hij afgelopen seizoen kampioen in de Premier League. Hij speelde in totaal 182 duels voor Liverpool, waarin hij 65 keer scoorde. Hij won met de Engelse topclub ook de FA Cup (2022) en de League Cup (2022 en 2024).

Diogo Jota was eerder in clubverband actief voor Paços de Ferreira, FC Porto, Atlético Madrid en Wolverhampton Wanderers. De aanvaller speelde 49 duels voor Portugal. Hij won vorige maand nog met Portugal voor de tweede keer de Nations League door in de finale Spanje te verslaan.

Diogo Jota’s broertje André Silva was ook profvoetballer. De aanvallende middenvelder speelde voor Penafiel, dat uitkomt in de tweede divisie van Portugal.

Bron: https://www.nu.nl/voetbal/6361162/liverpool-speler-diogo-jota-28-omgekomen-bij-verkeersongeluk-in-spanje.html

Opnieuw zwemmer overleden na duik in de Waal, ook man verdronken in Vianen

In de Waal bij Zaltbommel is een zwemmer overleden. De man werd sinds 15.15 uur vermist nadat hij volgens omstanders onder water was verdwenen. Zowel de politie als de veiligheidsregio wil niets zeggen over de identiteit van het slachtoffer.

Brandweerduikers troffen hem rond 16.00 uur in het water aan. Hij is nog gereanimeerd, maar de hulp mocht niet baten, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio aan Omroep Gelderland.

De woordvoerder waarschuwt voor de gevaren van zwemmen in rivieren: “Zwemmen in een rivier als de Waal is lastiger dan je denkt. Veel mensen onderschatten de gevaren. De stroming is heel sterk.” Afgelopen weekend kwam een 21-jarige man uit Polen om het leven in de Waal bij Ochten. Vorige maand verdronken meerdere mensen in rivieren en recreatieplassen.

In een recreatieplas in Vianen is rond 17.00 uur het lichaam van een man gevonden, meldt de politie. Burgemeester Fröhlich van Vijfheerenlanden, waar Vianen onder valt, zegt dat de man is verdronken. Over de identiteit van het slachtoffer is nog niets bekend. De politie onderzoekt wat er is gebeurd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2573262-opnieuw-zwemmer-overleden-na-duik-in-de-waal-ook-man-verdronken-in-vianen