Honkbal-superster veroordeeld voor misbruik 14-jarige: moeder die dochter ‘verkocht’ moet cel in

Als superster in de MLB had honkballer Wander Franco de komende jaren 182 miljoen dollar kunnen verdienen. Maar of de kortestop van de Tampa Bay Rays ooit nog een cent van dat megacontract gaat zien, is zeer de vraag nu hij is veroordeeld voor het hebben van seks met een 14-jarig meisje.

De 24-jarige speler uit de Dominicaanse Republiek kwam er in de geruchtmakende zaak met een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee jaar nog genadig af. Dat geldt niet voor de moeder van het meisje, die zich flink liet betalen om haar dochter seksueel te laten misbruiken. De vrouw, die in totaal zo’n 100.000 dollar ontving van de honkbal-ster, moet voor tien jaar de gevangenis in.

Tegen Franco was vijf jaar cel geëist, maar de rechter hield rekening met zijn blanco strafblad en jeugdige leeftijd. Hij werd bovendien vrijgesproken van ‘seksuele en commerciële uitbuiting van een minderjarige en mensenhandel’. Om te voorkomen dat hij toch de cel in moet, moet de Dominicaan aan verschillende voorwaarden voldoen. Hij mag onder meer geen minderjarigen met seksuele intenties benaderen. Franco gaat tegen het vonnis in beroep.

De honkballer kwam in augustus 2023 in de problemen toen via social media het verhaal naar buiten kwam dat hij een ‘ongepaste relatie’ zou hebben met een tienermeisje. Franco zelf was 21 jaar toen hij zich eind 2022 vergreep aan de 14-jarige.

Hoewel hij ontkende, waren de verdachtmakingen dermate serieus dat hij door zijn club Tampa Bay Rays op de ‘restricted list’ werd gezet. Dat betekende dat Franco niet meer mocht spelen en evenmin salaris ontving. In januari 2024 werd hij gearresteerd door de autoriteiten in de Dominicaanse Republiek.

Met een leeftijd van 20 jaar en 112 dagen was Franco in 2021 de jongste debutant ooit bij de Rays. Een jaar later tekende hij een 11-jarig contract ter waarde van 182 miljoen dollar. Franco moest de superster en het uithangbord van de franchise worden. Maar dat liep dus net even anders.

De Rays lieten het donderdag na zijn veroordeling bij een korte verklaring: ‘We respecteren de juridische procedure in de Dominicaanse Republiek en vinden het belangrijk dat deze zijn beloop heeft. We zullen volledig blijven meewerken met Major League Baseball, die de situatie nauwlettend in de gaten houdt.’

De MLB-loopbaan van Franco die zo veelbelovend begon, lijkt voorbij. Het is zelfs maar de vraag of hij Amerika nog wel inkomt nu hij is veroordeeld. En ook dan is de kans klein dat hij nog welkom is in de grootste honkbalcompetitie ter wereld.

Het onderzoek van de MLB naar Franco loopt nog steeds. Major League Baseball kan disciplinaire maatregelen opleggen op grond van het beleid inzake huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling.

Bron: https://www.ad.nl/andere-sporten/honkbal-superster-veroordeeld-voor-misbruik-14-jarige-moeder-die-dochter-verkocht-moet-cel-in~ae0f01322/

Italiaans wielertalent (19) overlijdt na zware val in Giro Valle d’Aosta

De Italiaanse wielrenner Samuele Privitera is woensdagavond overleden na een zware val in de Italiaanse beloftenkoers Giro Valle d’Aosta. De negentienjarige renner van Hagens Berman Jayco werd afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij overleed aan zijn verwondingen.

Privitera kwam woensdag ten val in een afdaling tijdens de eerste etappe van de Giro Valle d’Aosta. De tiener verloor tijdens de val zijn helm en botste met zijn hoofd tegen de vangrail.

Na het ongeval werd Privitera ter plaatse gereanimeerd en in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij aan zijn verwondingen. “De omstandigheden van het ongeluk zijn nog onduidelijk en worden onderzocht door de autoriteiten”, laat de organisatie van de Giro Valle d’Aosta weten.

De tweede etappe is geschrapt. De op een na grootste beloftenkoers van Italië wordt vrijdag hervat.

Privitera reed sinds 2024 voor Hagens Berman Jayco, de beloftenploeg van het opleidingsteam van Jayco AlUla. De Italiaan stond bekend als een talentvolle klimmer.

Bron: https://www.nu.nl/wielrennen/6362815/italiaans-wielertalent-19-overlijdt-na-zware-val-in-giro-valle-daosta.html

Britse regering gaat stemleeftijd verlagen van achttien naar zestien jaar

De Britse regering gaat de minimale stemleeftijd verlagen van achttien naar zestien jaar. Het is de bedoeling dat de nieuwe groep stemgerechtigden al bij de volgende landelijke verkiezingen in 2029 kan stemmen.

De Britse regering spreekt van “de grootste verandering aan de Britse democratie in een generatie”. Volgens de Labour-regering van premier Keir Starmer is het eerlijker, omdat vele zestien- en zeventienjarigen al werken, belasting betalen en het leger in kunnen.

“Jonge mensen dragen al bij aan de samenleving”, schrijft vicepremier Angela Rayner op X. “Het is niet meer dan terecht dat ze kunnen meebeslissen over zaken die hen aangaan.” Er komen ongeveer 1,5 miljoen nieuwe kiezers bij, meldt de BBC.

De Conservatieve partij is kritisch. “Waarom vindt de regering dat een zestienjarige wel mag stemmen, maar geen lot mag kopen, alcohol mag drinken, mag trouwen of mag meedoen aan de verkiezingen waarvoor ze stemmen?”, vraagt parlementslid Paul Holmes zich af.

De plannen van de regering gelden voor Engeland en Noord-Ierland. In Wales en Schotland hebben zestienjarigen al stemrecht.

Er zijn ook plannen om je als Britse kiezer makkelijker te legitimeren. Zo zou een bankpas voldoende zijn om het stemhokje in te mogen. Daarnaast komen er strengere regels voor donaties aan politici om buitenlandse inmenging tegen te gaan.

De laatste keer dat het Verenigd Koninkrijk de stemleeftijd verlaagde was in 1969. Toen ging de minimumleeftijd van 21 naar achttien jaar. De nieuwe verlaging komt overigens niet uit de lucht vallen: het plan stond in het afgelopen verkiezingsprogramma van Labour.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6362862/britse-regering-gaat-stemleeftijd-verlagen-van-achttien-naar-zestien-jaar.html

Verpleegkundige geschorst na relatie met patiënt en delen van informatie

Een verpleegkundige van een verslavingskliniek is geschorst omdat ze een seksuele relatie heeft gehad met een voormalige patiënt. Ook deelde ze informatie over andere patiënten met hem via WhatsApp. Seksueel grensoverschrijdend en onprofessioneel, oordeelde het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Den Bosch.
De verpleegkundige kreeg woensdag een schorsing van twaalf maanden van het tuchtcollege, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

De patiënt had in oktober 2022 de kliniek verlaten. Een dag later ging de vrouw bij hem thuis langs en hadden ze seks. Dat gebeurde ook in de maanden erna en ze ontmoetten elkaars ouders, maar dit mocht absoluut niet. Zorgverleners mogen geen relatie hebben met patiënten, ook niet tijdens een ‘afkoelingsperiode’ na het einde van de behandeling. Een patiënt kan dan namelijk nog steeds afhankelijk zijn van een behandelaar.

Tijdens de relatie deelde de verpleegkundige dat een andere patiënt van de kliniek straf had gekregen. Ook deelde ze met de man dat weer een andere patiënt zich heel eenzaam voelde. Daarmee schond de vrouw haar beroepsgeheim, aldus het tuchtcollege.

De relatie tussen de verpleegkundige en de patiënt liep in februari 2023 stuk. In augustus van dat jaar kwam de verhouding aan het licht en werd de vrouw op staande voet ontslagen door de kliniek. Het tuchtcollege meldt niet bij welke instelling de vrouw werkte.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6362799/verpleegkundige-geschorst-na-relatie-met-patient-en-delen-van-informatie.html

Slachtoffer dodelijke schietpartij Gouda is 39-jarige vrouw, dader Driekus K.

Het slachtoffer van de dodelijke schietpartij in Gouda vanmiddag is een 39-jarige vrouw. Dat meldt de politie.

De schietpartij gebeurde rond 15.30 uur aan de Bosweg, in de wijk Korte Akkeren. Er werd meermaals geschoten. Verschillende mensen waren getuige, zegt een woordvoerder van de politie.

Omstanders hebben geprobeerd eerste hulp te verlenen. De toegesnelde hulpdiensten hebben de vrouw nog behandeld, maar dat mocht niet baten. Zij overleed op de plek van het schietincident.

De dader is voortvluchtig. Over de identiteit van de dader en het slachtoffer en over het motief voor de schietpartij heeft de politie niets bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat de vrouw niet aan de Bosweg woonde.

Er wordt op dit moment verder onderzoek gedaan op de plaats van het schietincident. Daarbij zijn ook speurhonden ingezet. De politie vraagt getuigen om zich te melden.

De burgemeester van Gouda, Pieter Verhoeve, noemde de schietpartij in een bericht op X al “afschuwelijk nieuws”. Hij is vanavond in de wijk geweest en heeft met de hulpdiensten gesproken.

Bron: https://nos.nl/artikel/2575191-slachtoffer-dodelijke-schietpartij-gouda-is-39-jarige-vrouw

Update, 16 juli 2025:

In Gouda doodgeschoten vrouw deed aangifte tegen ex en zat mogelijk ondergedoken

De 39-jarige vrouw die dinsdag in Gouda is doodgeschoten, zou ondergedoken hebben gezeten in een blijf-van-mijn-lijfhuis. Daar zat zij vermoedelijk uit angst voor haar ex-partner, de verdachte. Dat melden meerdere bronnen aan RTL Nieuws en De Telegraaf.

De vrouw werd dinsdagmiddag doodgeschoten in Gouda. De verdachte, haar 53-jarige ex-partner uit Eindhoven, sloeg op de vlucht. Hij werd ’s avonds zwaargewond aangetroffen in Scheveningen, waar hij overleed aan zijn verwondingen. De politie vermoedt dat hij zich van het leven heeft beroofd.

Volgens socialemediaberichten die vermoedelijk door de man zijn geschreven, zouden de twee zo’n negen jaar samen zijn geweest. Ze kregen samen twee kinderen, maar waren sinds enige tijd uit elkaar. Uit zijn Facebook-berichten blijkt dat de man woedend was op de vrouw, omdat hij zijn kinderen al weken niet zou hebben gezien.

De man schreef te vermoeden dat zijn ex-partner met hun kinderen in een blijf-van-mijn-lijfhuis zat. Zo’n huis is een veilige en anonieme locatie waar iemand die te maken heeft met (ernstig) huiselijk geweld of bedreiging kan onderduiken. De man vroeg op sociale media om informatie over de verblijfplaats van de vrouw.

Het Openbaar Ministerie (OM) van Oost-Brabant bevestigt tegenover NU.nl dat de vrouw op 2 juni aangifte heeft gedaan tegen haar ex-partner. Hij is aangehouden wegens wapenbezit en mishandeling van zijn ex-partner. Hij is op 5 juni voorgeleid aan de rechter-commissaris en toen twee weken vastgehouden voor wapenbezit.

Het OM is bezig met het opstellen van een tijdlijn, samen met de politie. “Zo zien we wat we er voor, tijdens en na deze gebeurtenis is voorgevallen”, zegt de woordvoerder.

Bron: https://www.nu.nl/misdaad/6362738/in-gouda-doodgeschoten-vrouw-deed-aangifte-tegen-ex-en-zat-mogelijk-ondergedoken.html

Update, 17 juli 2025:

Verdachte Gouda schoot al eerder ex-vriendin neer en bedreigde ander met dood

De man die verdacht wordt van het doodschieten van zijn ex-vriendin in Gouda schoot al eerder een ex-partner neer. Een derde oud-relatie kreeg te horen dat hij haar “zou opruimen”. Het is niet het enige geweld dat Driekus K. pleegde.

De 53-jarige K. maakte dinsdagavond een einde aan zijn leven in Scheveningen. Dat gebeurde uren nadat hij zijn 39-jarige ex-partner voor de ogen van hun twee kinderen had doodgeschoten in Gouda. Dat is in ieder geval het sterke vermoeden van de politie.

Het is niet het eerste geweldsincident op zijn naam. In februari 2008 moet K. om onbekende reden in de rechtbank van Den Bosch zijn, als hij daar een ex-vriendin tegen het lijf loopt. Ze hebben samen een zoon, die dan ook in de rechtbank aanwezig is.

De zoon loopt op zijn moeder af en begint haar te slaan, waarna K. zich dreigend in de ruzie mengt. Tegenover de rechter zal hij later toegeven dat hij zijn ex-vriendin bedreigt. Hij zegt haar te zullen kapotmaken en te laten opruimen.

De doodsbedreiging is onderdeel van een volgende strafzaak uit 2009, waarin een poging tot moord op weer een andere ex-vriendin centraal staat. De Telegraaf schrijft woensdag als eerste over de rechtszaak.

Acht maanden na de doodsbedreiging rijdt K. op 26 oktober 2008 met een wapen op zak naar de Hoogheemflats in het Brabantse Boxtel. Hij parkeert zijn Mercedes bij een supermarkt in de buurt en loopt vervolgens naar een van de flats, waar de moeder van zijn ex-vriendin woont. Haar dochter woont bij haar in.

De ex zal later verklaren dat ze een maand eerder de relatie met K. heeft verbroken, nadat ze bijna drie jaar samen zijn geweest. De vrouw vertelt de politie dat ze lange tijd gevangen zat in de relatie. Ze is niet eerder bij K. weggegaan omdat hij over foto’s en video’s beschikt waarop ze seks hebben. De beelden zijn onder dwang gemaakt, anders zou hij haar slaan.

Ze schaamt zich en K. dreigt de beelden openbaar te maken. Onder andere door naaktfoto’s op te hangen bij de moskee in Boxtel, schrijft het Brabants Dagblad, dat op 9 april 2009 verslag doet van de inhoudelijke behandeling van de moordaanslag.

Het wapen dat K. die 26 oktober op zak heeft, is niet bedoeld om te dreigen. Nadat hij via de intercom van de moeder heeft vernomen dat haar dochter niet thuis is, wacht hij af tot ze thuiskomt. Niet veel later komt ze met haar zoon en broer aan bij de flat, waarna K. dreigend op hen afkomt.

Eerst schiet hij de broer van zijn ex-vriendin in zijn been om vervolgens op haar te schieten. Ze loopt vier schotverwondingen op aan haar kin, haar linkerhand, in haar nek en in de borst. Die laatste is levensbedreigend, maar de vrouw overleeft de moordpoging.

De rechter gaat uit van een moordpoging omdat K. zijn voornemen hardop uitspreekt tegen mensen in zijn omgeving voorafgaand aan het schietincident. In de dagen erna zegt hij tegen een getuige: “Ik ga pas zitten als dit goed is afgewerkt.”

K. wordt een week later aangehouden in Tilburg, waar hij zich heeft schuilgehouden. Hij zegt zich niet meer te kunnen herinneren de trekker te hebben overgehaald.

Uiteindelijk wordt K. in 2009 veroordeeld tot dertien jaar cel. Die veroordeling blijft in hoger beroep overeind. Uit het arrest van 2010 blijkt dat K. eerder is veroordeeld voor geweldsdelicten en bedreigingen in 1990, 2003, 2004 en 2006. In 1995 is hij veroordeeld voor wapenbezit.

Dat laatste is dezelfde verdenking waarvoor hij op 2 juni van dit jaar wordt aangehouden, in combinatie met het vermoeden van mishandeling. Dat gebeurt na aangifte van de vrouw die dinsdag is doodgeschoten. K. zit uiteindelijk twee weken vast op verdenking van wapenbezit, maar wordt daarna vrijgelaten.

Het Openbaar Ministerie is bezig met het opstellen van een tijdlijn, samen met de politie.

Bron: https://www.nu.nl/misdaad/6362798/verdachte-gouda-schoot-al-eerder-ex-vriendin-neer-en-bedreigde-ander-met-dood.html

De Fransman (19) die op een rustdag als eerste renner overleed in de Tour

De Tour de France zit vol verhalen. Elke dag belichten we een historisch moment dat aan de komende etappe kan worden gelinkt. Dinsdag is een rustdag, maar ook op die dagen gebeurde veel in de Tour: de eerste renner die overleed in de Tour.

In 1910 maakt de pas negentienjarige Adolphe Hélière zijn debuut in de Tour. De Fransman is een van de vele renners zonder sponsor die hopen dat ze worden opgemerkt door een van de grote ploegen. Hij is automonteur van beroep, maar is ook al een tijdje actief in de wielersport.

Hélière eindigt vóór de Tour als dertiende in Parijs-Le Mans, maar de lezers van magazine L’Auto hebben weinig vertrouwen in zijn kansen voor de Tour. Ze denken dat hij de derde etappe niet eens zal uitrijden. Maar Hélière zorgt voor verbazing en zit in de zesde rit naar Nice nog steeds op de fiets. Wel komt hij pas op bijna tien uur van de ritwinnaar binnen.

Veel renners zonder ploeg besparen in die tijd wat geld door buiten te slapen in plaats van op een hotelkamer. Zo ook Hélière, die de nacht doorbrengt op het strand van Nice. Een dag later genieten de renners van een rustdag, waarop Hélière en een aantal andere renners in de middag weer naar het strand gaan.

Het is erg warm die dag, dus wil Hélière een duik in de zee te nemen. Die duurt niet lang: de tiener houdt het hoofd niet boven water en verdrinkt onmiddellijk. Over zijn doodsoorzaak gaan vele theorieën: hij zou zijn gebeten door een kwal, hij zou een verstopping hebben gekregen na een stevige maaltijd of hij zou zijn bezweken aan hitte of uitputting.

Hélière is een van de vier renners die tijdens de Tour is overleden. In 1935 is Francisco Cepeda het volgende slachtoffer na een harde val in een afdaling. Tom Simpson, die in 1967 overlijdt op de Mont Ventoux, is ongetwijfeld de bekendste. En in 1995 is Fabio Casartelli na een val in een afdaling de laatste overleden renner in de Tour.

Bron: https://www.nu.nl/tour-de-france/6362519/de-fransman-19-die-op-een-rustdag-als-eerste-renner-overleed-in-de-tour.html

Man (68) mishandelt agent bij staandehouding voor ontbreken fietsverlichting

Een 68-jarige man uit het Noord-Hollandse Medemblik heeft zaterdagavond rond middernacht een agent mishandeld nadat hij staande werd gehouden omdat hij zonder verlichting fietste. De man is aangehouden en wordt verdacht van onder meer mishandeling van een ambtenaar.

De man werd staande gehouden ter hoogte van het Aambeeld in Medemblik. Hij was het daar niet mee eens en fietste weg via de rijbaan.

Een van de agenten ging met de auto achter de fietser aan. De man werd volgens de politie “verbaal en fysiek agressief” toen de agent met hem in gesprek wilde gaan. Hij mishandelde de agent, die de verdachte onder controle kreeg door een taser te gebruiken.

De man is aangehouden op verdenking van mishandeling van een ambtenaar in functie en wederspannigheid. Dat laatste betekent dat iemand zich met geweld of dreiging van geweld verzet tegen een ambtenaar in functie.

De verdachte moest een blaastest doen, waaruit bleek dat hij onder invloed van alcohol was. Hij zit nog vast. De politie is op zoek naar getuigen die iets hebben gezien van de mishandeling of bedreiging.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6362376/man-68-mishandelt-agent-bij-staandehouding-voor-ontbreken-fietsverlichting.html

Nederlandse vrouw (33) omgekomen bij bootongeluk in Italië

Bij een bootongeluk in Italië is een Nederlandse vrouw om het leven gekomen. Ze is op het Comomeer van een boot gevallen na een botsing met een andere boot.

Het ongeluk gebeurde de afgelopen middag tegenover de Viale Geno, een populair panoramapunt van het stadje Como. Eén van de twee boten was gehuurd door Nederlandse toeristen.

Bij de botsing verloor een 33-jarige vrouw het evenwicht en belandde in het water. Ze zou vervolgens zijn geraakt door de schroef van één van de twee boten en gewond zijn geraakt aan haar been.

De kapitein van het andere schip heeft nog geprobeerd de Nederlandse vrouw te redden. De vrouw is met een traumahelikopter naar het Sant’Anna ziekenhuis in Como gebracht, waar ze vlak na aankomst overleed.

Een opvarende van het andere schip is ook met een helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Deze 44-jarige man verkeert buiten levensgevaar.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Bron: https://nos.nl/artikel/2574837-nederlandse-vrouw-33-omgekomen-bij-bootongeluk-in-italie

Karteloorlog in Mexico leidt tot andere verhoudingen in onderwereld

Het was nieuws dat in Mexico amper prominent gebracht werd. Eind juni werden in de staat Sinaloa twintig lichamen gevonden, waarvan er vijf waren onthoofd. De onthoofde lichamen hingen aan een brug vlak bij Culiacán, de hoofdstad van Sinaloa. De hoofden lagen eronder, in een vuilniszak.

Met name voor inwoners van Sinaloa zijn het scènes waaraan ze gewend zijn geraakt. Want sinds een jaar geleden de prominente kartelbaas Ivan ‘El Mayo’ Zambada, een van de oprichters van het Sinaloakartel, werd opgepakt, woedt er oorlog in de Mexicaanse staat.

Zambada werd niet alleen opgepakt. Hij werd, nadat hij naar een boerderij was gelokt en was overmeesterd, vanuit Mexico naar de Verenigde Staten gevlogen met Joaquín Guzmán. Deze Joaquín is de zoon van drugsbaas ‘El Chapo’ Guzmán, met wie Zambada het Sinaloakartel oprichtte. El Chapo zit al langer vast in de VS, vermoedelijk gooide zijn zoon Joaquín het op een akkoordje met de VS en liet hij Zambada uitleveren om voor hem en zijn familie een gunstige deal met de Amerikaanse autoriteiten te sluiten.

Maar bij afwezigheid van Zambada ontstond een machtsstrijd binnen het kartel. De zoon van Zambada nam de wapens op tegen de nog in Mexico verblijvende zonen van El Chapo. Een machtsstrijd waarbij in Sinaloa alleen al zeker 3000 mensen zijn gedood of verdwenen, onder wie bijna vijftig kinderen. En hoewel de Mexicaanse regering duizenden militairen naar de staat heeft gestuurd, blijft het geweld toenemen: juni was met 200 moorden en 80 verdwijningen de bloedigste maand sinds het begin van de karteloorlog.

De impact op Sinaloa is enorm. Honderden restaurants hebben de deuren moeten sluiten, omdat na het vallen van de avond mensen niet meer naar buiten durven. Hele winkelstraten staan leeg. Economen schatten dat door de voortwoekerende karteloorlog zeker 3 procent van de regionale economie is verdampt, met honderden miljoenen dollars aan verliezen als gevolg. Volgens InsightCrime zijn er tussen september 2024 en april 2025 tot wel 14.000 banen verloren gegaan, alleen al in Culiacán.

Ook elders in Mexico hebben de interne spanningen binnen het kartel tot bloedvergieten geleid. Alle gebieden waar het Sinaloakartel, dat wordt gezien als de grootste producent en smokkelaar van fentanyl naar de VS en Europa, aanwezig is, zijn het toneel van de voortdurende machtsstrijd geworden.

Maar het conflict kan ook gevolgen hebben tot ver buiten de landsgrenzen. Verzwakt door de interne strijd, de Amerikaanse aanpak van fentanylsmokkel en arrestaties door autoriteiten, hebben de zonen van El Chapo volgens een rapport van onder meer Amerikaanse inlichtingendiensten een samenwerking gesloten met hun grootste rivaal, het Jaliscokartel.

Het zou kunnen leiden tot “een aanzienlijke verstoring van het bestaande evenwicht van de criminele macht in Mexico, waarmee de stroom van drugs naar het noorden en de wapensmokkel naar het zuiden aan de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico toeneemt”, valt in het rapport te lezen.

Los Chapitos, zoals het El Chapo-deel van het Sinaloakartel heet, kan met die samenwerking terugvallen op de slagkracht van het Jaliscokartel. In ruil voor onder meer financiële steun en wapens krijgt het Jaliscokartel toegang tot de wereldwijde contacten van Sinaloa. Een netwerk dat zich uitstrekt van Europa tot China en Australië. “Het Jaliscokartel kan zo uiteindelijk tot ’s werelds grootste drugshandelaar uitgroeien”, schrijft The New York Times op basis van gesprekken met kartelleden en veiligheidsexperts.

Niet alleen Mexico, maar ook de VS is bezorgd over de machtsstrijd binnen het Sinaloakartel en de groeiende rol van het Jaliscokartel. Amerika is hun grootste afzetmarkt. Eerder werden de twee organisaties als terroristisch aangemerkt, om zo meer geld en middelen vrij te krijgen voor de aanpak van deze georganiseerde misdaad.

Binnen de Republikeinse partij gaan nog altijd stemmen op om militair te interveniëren in Mexico om in ieder geval de leiders van de kartels uit te schakelen. Ook president Trump en zijn defensieminister Hegseth hebben daarop gehint. En als de Mexicaanse kartels uiteindelijk machtiger uit de bloedige oorlog in Sinaloa komen, zal die optie steeds prominenter op tafel komen te liggen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2574752-karteloorlog-in-mexico-leidt-tot-andere-verhoudingen-in-onderwereld

Franse komiek Bun Hay Mean, die meespeelde in Asterixfilm, overleden op 43-jarige leeftijd

De Franse komiek Bun Hay Mean, die meespeelde in de film ‘Asterix & Obelix in het Middenrijk’ uit 2023, is donderdag op 43-jarige leeftijd overleden.

Bun Hay Mean werd dood aangetroffen in Parijs. Dat hebben verschillende Franse media, waaronder ‘Le Parisien’ gemeld. De krant schrijft dat de komiek van de achtste verdieping van een gebouw in het zeventiende arrondissement van Parijs zou zijn gevallen. Er zijn momenteel geen verdere details over de omstandigheden van zijn dood.

De komiek, die in het begin van zijn carrière ook de “grappige Chinees” werd genoemd, zou in september een nieuwe tournee starten. Vrijdag zou hij ook een nieuwe versie van zijn show ‘Kill Bun’ spelen in het Canadese Montreal.

Bron: https://www.hln.be/film/franse-komiek-bun-hay-mean-die-meespeelde-in-asterixfilm-overleden-op-43-jarige-leeftijd~a7d45f21/