Negatieve publiciteit, is nog steeds publiciteit

Daarnaast kunnen individuele consumenten besluiten producten en bedrijven te boycotten. Pro-Palestijnse activisten roepen al langer op om multinationals als Starbucks, McDonald’s en Coca Cola te vermijden vanwege hun steun aan Israël.

“Dit soort boycots leveren financieel vaak weinig op”, zegt Walentek. “Soms werken ze zelfs als reclame voor die bedrijven. Mensen horen de naam van het merk in het nieuws, maar vergeten vervolgens waar het over ging en blijven het product kopen.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2576100

Islam. ISLam. Islaam. ISLAAM. IsLam. Islaaam.

Dank voor de gratis publiciteit media!

Jaarlijks honderden hondenbeten bij pakketbezorgers: ‘Bedrijfsongeval nummer 1’

Bezorgbedrijven nemen maatregelen om hondenbeten bij pakketbezorgers te voorkomen. Per jaar gaat het om meer dan 300 bijtincidenten. Bij DHL is het zelfs het meest voorkomende bedrijfsongeval.

Bezorgers hebben geregeld te maken met honden die al blaffend op hen afkomen in de tuin of als de voordeur opengaat. Meestal gebeurt er niets. Toch worden gemiddeld ruim zes keer per week bezorgers gebeten.

Een van die bezorgers is Alex, werkzaam voor DHL. Eind april leverde hij een pakket af. “Ik wist dat daar een hond was, dus belde ik netjes aan buiten het hek.” Terwijl hij het pakket over het hek heen aan de bewoonster gaf, kwam de hond plots tevoorschijn. “Die kwam aanstuiven achter haar langs, kwam met zijn hoofd over het hek en beet me vol in mijn buik. En daar bleef-ie hangen.”

Het baasje wist de bek uiteindelijk open te krijgen. “Ik viel achterover en mijn buik lag open. Dus dat was aardig heftig ja.”

De grootste spelers in de pakketbezorging – PostNL, DHL en DPD – zien alle drie een stijging van het aantal beten bij bezorgers. Zo had DHL vorig jaar te maken met 109 beten, tegenover 62 het jaar ervoor.

Ook PostNL ziet een stijging van het aantal beten bij de pakketbezorgers, bij postbezorgers neemt het aantal juist af. Daarmee blijft het totale aantal schommelen rond de 200 per jaar.

DHL-personeelsdirecteur Maartje Vos verklaart de toename door de groei in online aankopen en de ‘hondenhausse’ tijdens corona. “Veel meer mensen namen een hond, maar lang niet iedereen trainde die goed.”

“Hondenbeten staan bij ons al twee jaar met stip op nummer 1 van de bedrijfsongevallen”, zegt Vos. Dat varieert van veel lichte verwondingen, waarbij bezorgers snel weer aan het werk zijn, tot een aantal ernstige gevallen waarbij plastische chirurgie nodig is en mensen langer uitvallen. “Vorig jaar kwamen bijna dertig bezorgers langer thuis te zitten, dit jaar al twaalf.”

Daarbij ging het bijvoorbeeld om mensen die in het gezicht zijn gebeten. “Dan ben je voor het leven getekend”, zegt Vos. “Ook is er bij iemand een stuk uit de arm gebeten. Die kan hij gelukkig weer gebruiken, maar er zit wel een deuk in.”

Naast fysieke gevolgen zorgen de beten voor angst bij de bezorgers. “Het kan echt traumatisch zijn. We regelen slachtofferhulp voor deze mensen, of ze kunnen terecht bij onze vertrouwenspersoon.”

Hoe vaak worden bezorgers gebeten?
PostNL laat weten dat het totale aantal incidenten stabiel is, met zo’n 200 beten per jaar. Het bedrijf ziet een toename van het aantal beten bij de pakketbezorgers en een afname bij de postbezorgers.

DHL ziet sinds vorig jaar een sterke stijging. In 2022 ging het om 30 bijtincidenten, in 2023 om 62 beten, vorig jaar om 109 incidenten en dit jaar ging het tot nu toe 66 keer mis.

DPD registreert sinds 2023 het aantal bijtincidenten vanwege het toenemende aantal meldingen. In 2023 ging het om 11 beten, vorig jaar om 23 incidenten en dit jaar waren het er tot nu toe 5.

Naast nazorg zetten de bedrijven in op preventie. Zo krijgen bezorgers training in het omgaan met honden. Zo leren ze wat te doen als honden hard blaffend op hen afrennen en wanneer hondenkoekjes te gebruiken. PostNL informeert het personeel bij welke huizen mogelijk agressieve honden aanwezig zijn. Ook bij DHL krijgen bezorgers binnenkort dit soort informatie.

Daarnaast kiezen de bedrijven voor voorzorgsmaatregelen, zoals veiligheidsschoenen die zo stevig zijn dat voeten niet beschadigen als een hond zijn tanden erin zet.

Maar het belangrijkste blijft toch bewustwording bij hondenbezitters. “Die staan hier vaak niet bij stil”, zegt Vos. Daarom staat prominent in de DHL-app hoeveel bezorgers dit jaar al zijn gebeten (66 medewerkers) en het verzoek om honden achter een gesloten deur te houden als een pakketbezorger aanbelt. PostNL werkt hier ook aan, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven aan klanten. In het najaar volgt een nieuwe campagne gericht op hondenbezitters.

Ook krijgen eigenaren van bijtende honden hun pakketten niet meer aan huis bezorgd. Zij moeten die voortaan zelf ophalen bij afhaalpunten.

Bezorger Alex was na zijn beet na een week weer aan het werk, al duurde het totale herstel zo’n vier weken. “De littekens zijn blijvend.” Hij bezorgt weer gewoon pakketten. Bang is hij niet, maar wel extra alert. “Als het niet veilig is, dan bezorg ik het pakket niet.”

De hond die hem heeft gebeten, is afgemaakt. Dat hoorde hij van de politie, waar hij aangifte deed. “Ik heb nooit meer iets van die mevrouw gehoord.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2576074

Ontslag voor buschauffeur Nijmegen die na Vierdaagse rondreed met slok op

De buschauffeur die beschonken op een lijnbus zat aan het eind van de Nijmeegse Vierdaagse, is ontslagen. “Het dienstverband van de man is per direct ontbonden”, aldus Jonne van Eck van streekvervoerder Hermes bij Omroep Gelderland. “Wij vinden het onacceptabel vanwege de veiligheid van reizigers en weggebruikers.”

De chauffeur reed in de nacht van vrijdag op zaterdag op lijn 5 in Nijmegen. In zijn bus zaten tientallen passagiers die het eind van de Nijmeegse Vierdaagse hadden gevierd.

Rond 00.30 uur moest de chauffeur stoppen voor een alcoholcontrole door de politie op de Industrieweg. De man blies 540 ug/l, waar een ervaren bestuurder maximaal 220 ug/l mag blazen. Dat betekent dat hij waarschijnlijk tussen de 3 en 7 glazen alcohol had gedronken.

De chauffeur kreeg per direct een rijverbod en moest een collega bellen om de passagiers verder te vervoeren.

Woordvoerder Van Eck benadrukt dat Hermes een zerotolerancebeleid hanteert. “Chauffeurs nemen dit serieus. Je weet ook dat zoiets het einde van je betrekking is.”

Volgens haar weet iedere werknemer dat er niet gedronken mag worden tijdens het werk en is dat onderdeel van de opleiding en het beleid.

Bron: https://nos.nl/artikel/2576104

Man die inreed op mensen in Los Angeles aangeklaagd voor poging tot moord

De man die afgelopen weekend inreed op een groep mensen in Los Angeles is aangeklaagd voor 37 keer poging tot moord. Ook wordt Fernando Ramirez (29) aangeklaagd voor 37 gevallen van mishandeling met een dodelijk wapen. Als hij schuldig wordt bevonden, riskeert hij meerdere levenslange gevangenisstraffen.

Het incident gebeurde ’s nachts op de Santa Monica Boulevard in de wijk East Hollywood. Ramirez reed met zijn auto in op mensen, vooral vrouwen, die in de rij stonden voor een nachtclub. Nadat de wagen ook tegen eetkarren was gebotst, kwam hij tot stilstand.

Tientallen mensen raakten gewond. Acht mensen liepen volgens de openbaar aanklager ernstig lichamelijk letsel op.

Ramirez wordt ervan beschuldigd dat hij opzettelijk met zijn auto de stoep op reed. Waarom is hij dat deed is onduidelijk.

De bestuurder vluchtte aanvankelijk weg van de plek van het incident, maar werd opgepakt nadat hij door een onbekende omstander in zijn rug was geschoten. De autoriteiten zijn nog steeds op zoek naar deze schutter.

Ramirez werd eerder veroordeeld voor zware mishandeling van een zwarte man in een supermarkt in Laguna Beach in Californië. Op dit moment lopen er nog twee zaken tegen hem: voor rijden onder invloed in 2024 en voor huiselijk geweld in 2022. Ramirez “heeft bewezen gewelddadig te zijn tegen zowel vreemden als familieleden en is duidelijk niet geïnteresseerd in de veiligheid van anderen”, zeiden aanklagers eerder over hem.

Bron: https://nos.nl/artikel/2576086

Voormalig FC Utrecht-aanvaller Cedric Badjeck (30) overleden

Voormalig FC Utrecht-aanvaller Cedric Badjeck is maandag op dertigjarige leeftijd overleden, zo is dinsdag bekend geworden. De doodsoorzaak van de Kameroens-Nederlandse aanvaller, die in de Eredivisie ook voor Excelsior speelde, is niet bekend.

Badjeck debuteerde in maart 2012 op zeventienjarige leeftijd voor FC Utrecht in de Eredivisie. Een doorbraak in Stadion Galgenwaard bleef uit voor de aanvaller, die zes competitiewedstrijden speelde voor de club. Hij scoorde één keer in de Eredivisie: in december 2013 tegen Go Ahead Eagles.

In 2015 maakte Badjeck, die werd geboren in de Kameroense hoofdstad Yaoundé, de overstap naar Excelsior. Hij kwam vijf keer in actie voor de Rotterdamse club.

Op 22-jarige leeftijd verdween Badjeck uit het profvoetbal, waarna hij nog jaren als amateurvoetballer actief was bij clubs als De Treffers en VV DUNO.

Bron: https://www.nu.nl/voetbal/6363393/voormalig-fc-utrecht-aanvaller-cedric-badjeck-30-overleden.html

Plan voor aanslag op Songfestival in Rotterdam, justitie wist van niets

De Luxemburgse veiligheidsdiensten hebben begin 2020 plannen ontdekt voor een terroristische aanslag op het Eurovisie Songfestival 2020 in Rotterdam. De hoofdproducent van het festival en de Nederlandse justitie wisten van niets. Dat schrijft Het Parool.

Tegen de verdachte, de Zweed Alexander H., werd deze maand in Luxemburg twaalf jaar gevangenisstraf geëist, niet alleen voor het plan voor een aanslag, maar ook voor het aanzetten tot haat en lidmaatschap van een terroristische organisatie. De uitspraak volgt in november.

H. werd op 22 februari 2020 gearresteerd in zijn huis in het Luxemburgse Strassen. Op de laptop van de destijds 18-jarige jongen vonden rechercheurs een document met gedetailleerde plannen voor een aanslag, geschreven door H. en een Nederlandse handlanger, schrijven Luxemburgse media. Verder melden ze niets over deze Nederlander.

In het document stonden plannen om bezoekers van het Songfestival in Rotterdam te vergiftigen met cyanide of ricine. Ook wilde H. volgens het document paniek veroorzaken met chloor, gas verspreiden via ventilatiesystemen en explosieven maken.

Het Songfestival ging in 2020 uiteindelijk niet door vanwege coronamaatregelen. Een jaar later vond het evenement wel plaats in Rotterdam.

In het huis van H. werden voorbereidingen gevonden voor de productie van chloor en explosieven. Ook schreef H. dat hij wilde infiltreren bij beveiligingsbedrijven in Rotterdam en dat hij nooduitgangen wilde versperren.

Het Openbaar Ministerie in Nederland is niet bekend met de zaak. “Het betreft een zaak in Luxemburg, wij weten hier nog vrij weinig over.” En een woordvoerder van de gemeente Rotterdam zegt dat de gemeente niet is ingelicht over de zaak. Ook voor hoofdproducent van het festival Sietse Bakker is dit “nieuwe informatie”, zegt hij in Het Parool.

De NPO en omroep AVROTROS zijn geschrokken van het nieuws, zegt een gezamenlijke woordvoerder tegen persbureau ANP. “We kennen deze zaak pas sinds recente mediaberichten. Deze dreiging was indertijd niet bij ons bekend. We wachten de verdere rechtsgang af.”

Neonazistische ideeën
H. was volgens Luxemburgse media sinds 2019 lid van de neonazistische paramilitaire organisatie The Base. De organisatie, die bestaat uit kleine terroristische cellen over de hele wereld, wil dat er een blanke etnostaat komt.

De Zweed was ook lid van de ecofascistische groepering De Groene Brigade. In 2019 stichtte H. samen met een vriend brand in een leegstaande nertsenboerderij.

Bron: https://nos.nl/artikel/2575948

Dode bij steekpartij in Utrecht, politie houdt 43-jarige verdachte aan

Een 39-jarige man is zaterdagavond neergestoken in Utrecht. Het zwaargewonde slachtoffer werd gereanimeerd, maar de hulp mocht niet baten. De politie heeft een 43-jarige verdachte aangehouden.

Agenten ontvingen zaterdag om 20.15 uur meldingen over een steekpartij in de Kanaalstraat in de Utrechtse wijk Lombok, schrijft de politie in een persbericht. De man was in de deuropening van een huis neergestoken. Op dat moment was het “heel druk” op straat.

Agenten waren er snel bij en probeerden het slachtoffer te reanimeren. Ook hulpdiensten, waaronder een mobiel medisch team (mmt), verleenden zorg. Maar de 39-jarige man uit het nabijgelegen De Meern overleed ter plekke.

Op de Kanaalstraat kon de politie “al snel” een 43-jarige man aanhouden. Hij is meegenomen naar het bureau voor verhoor. Wat er precies is gebeurd, is onduidelijk. Het onderzoek naar de toedracht van de steekpartij loopt nog. Het lijkt er vooralsnog op dat de dader en het slachtoffer de enige twee betrokkenen waren, zegt een politiewoordvoerder tegen persbureau ANP.

Meerdere mensen hebben het zien gebeuren. Voor hen is er slachtofferhulp. De politie wil graag dat getuigen zich melden als ze iets hebben gezien en kunnen vertellen over wat er is gebeurd.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6363127/dode-bij-steekpartij-in-utrecht-politie-houdt-43-jarige-verdachte-aan.html

Festivalganger overlijdt op Tomorrowland, politie start onderzoek

Een bezoeker van het Belgische festival Tomorrowland is vrijdag overleden. Dat bevestigt justitie in Antwerpen na berichtgeving van onder meer Het Laatste Nieuws en VRT NWS. De politie is een onderzoek gestart.

Het gaat om een 35-jarige vrouw uit Canada. De doodsoorzaak en omstandigheden van het overlijden zijn nog niet bekend, maar het Belgische Openbaar Ministerie meldt dat er aanwijzingen zijn voor drugsgebruik. De vrouw zou onwel zijn geraakt en ter plekke zijn gereanimeerd.

Tomorrowland bevestigt dat de vrouw is overleden. “Ze kreeg de eerste hulp toegediend en ze werd daarna overgebracht naar het UZA voor verdere medische zorg. Wij vernamen deze voormiddag dat deze persoon overleden is.” Het UZA is het academisch ziekenhuis in Antwerpen. Tomorrowland zegt mee te leven met haar naasten.

Het festival is vrijdag alsnog geopend na de verwoestende brand die woensdag het hoofdpodium in de as had gelegd. In de nacht van donderdag op vrijdag was een nieuw, kleiner hoofdpodium gebouwd. Daar hebben headliners als Martin Garrix, Axwell en Vini Vici gisteren opgetreden. Autoriteiten benadrukten dat het festival met het nieuwe podium veilig kon doorgaan.

Het is nog niet duidelijk hoe de brand donderdag is ontstaan. Bij het hoofdpodium vinden meestal vuurwerkshows plaats. Op beelden van de brand is te zien dat er vuurwerk ontploft. Er zijn geen gewonden gevallen.

Tomorrowland is een van de populairste dancefestivals ter wereld en trekt, verspreid over twee weekenden, honderdduizenden bezoekers. De organisatie verwacht in totaal zo’n 380.000 bezoekers.

Bron: https://www.nu.nl/muziek/6363051/festivalganger-overlijdt-op-tomorrowland-politie-start-onderzoek.html

Verdachte van doden vrouw in Vlijmen is haar vriend, kind was thuis

De man die is aangehouden na het dodelijke geweldsincident donderdagavond in Vlijmen was de vriend van het slachtoffer. De 38-jarige vrouw werd zwaargewond aangetroffen in haar woning en overleed later aan haar verwondingen.

Buurtbewoners sloegen rond 22.30 uur alarm bij de politie vanwege mogelijk geweld in de woning. Agenten troffen de zwaargewonde vrouw en de man aan.

Voor het slachtoffer werd direct medische hulp ingeschakeld. Meerdere ambulances en een traumahelikopter kwamen ter plaatse. De vrouw werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, waar ze kort daarna aan haar verwondingen overleed.

Tijdens het incident was een jong kind van het slachtoffer in de woning aanwezig. Het kind is opgevangen en ergens anders ondergebracht.

De verdachte is overgebracht naar het politiebureau en wordt verhoord. In en rond de woning wordt sporenonderzoek gedaan. De woning is afgezet en wordt voorlopig bewaakt door de politie.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6362951/verdachte-van-doden-vrouw-in-vlijmen-is-haar-vriend-kind-was-thuis.html

Honkbal-superster veroordeeld voor misbruik 14-jarige: moeder die dochter ‘verkocht’ moet cel in

Als superster in de MLB had honkballer Wander Franco de komende jaren 182 miljoen dollar kunnen verdienen. Maar of de kortestop van de Tampa Bay Rays ooit nog een cent van dat megacontract gaat zien, is zeer de vraag nu hij is veroordeeld voor het hebben van seks met een 14-jarig meisje.

De 24-jarige speler uit de Dominicaanse Republiek kwam er in de geruchtmakende zaak met een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee jaar nog genadig af. Dat geldt niet voor de moeder van het meisje, die zich flink liet betalen om haar dochter seksueel te laten misbruiken. De vrouw, die in totaal zo’n 100.000 dollar ontving van de honkbal-ster, moet voor tien jaar de gevangenis in.

Tegen Franco was vijf jaar cel geëist, maar de rechter hield rekening met zijn blanco strafblad en jeugdige leeftijd. Hij werd bovendien vrijgesproken van ‘seksuele en commerciële uitbuiting van een minderjarige en mensenhandel’. Om te voorkomen dat hij toch de cel in moet, moet de Dominicaan aan verschillende voorwaarden voldoen. Hij mag onder meer geen minderjarigen met seksuele intenties benaderen. Franco gaat tegen het vonnis in beroep.

De honkballer kwam in augustus 2023 in de problemen toen via social media het verhaal naar buiten kwam dat hij een ‘ongepaste relatie’ zou hebben met een tienermeisje. Franco zelf was 21 jaar toen hij zich eind 2022 vergreep aan de 14-jarige.

Hoewel hij ontkende, waren de verdachtmakingen dermate serieus dat hij door zijn club Tampa Bay Rays op de ‘restricted list’ werd gezet. Dat betekende dat Franco niet meer mocht spelen en evenmin salaris ontving. In januari 2024 werd hij gearresteerd door de autoriteiten in de Dominicaanse Republiek.

Met een leeftijd van 20 jaar en 112 dagen was Franco in 2021 de jongste debutant ooit bij de Rays. Een jaar later tekende hij een 11-jarig contract ter waarde van 182 miljoen dollar. Franco moest de superster en het uithangbord van de franchise worden. Maar dat liep dus net even anders.

De Rays lieten het donderdag na zijn veroordeling bij een korte verklaring: ‘We respecteren de juridische procedure in de Dominicaanse Republiek en vinden het belangrijk dat deze zijn beloop heeft. We zullen volledig blijven meewerken met Major League Baseball, die de situatie nauwlettend in de gaten houdt.’

De MLB-loopbaan van Franco die zo veelbelovend begon, lijkt voorbij. Het is zelfs maar de vraag of hij Amerika nog wel inkomt nu hij is veroordeeld. En ook dan is de kans klein dat hij nog welkom is in de grootste honkbalcompetitie ter wereld.

Het onderzoek van de MLB naar Franco loopt nog steeds. Major League Baseball kan disciplinaire maatregelen opleggen op grond van het beleid inzake huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling.

Bron: https://www.ad.nl/andere-sporten/honkbal-superster-veroordeeld-voor-misbruik-14-jarige-moeder-die-dochter-verkocht-moet-cel-in~ae0f01322/