Helikopterpiloot die op hotel in Australië crashte was dronken

Een piloot die in augustus met een helikopter op een hotel in het Australische Cairns crashte, was onder invloed van alcohol. Dat blijkt uit onderzoek van het Australisch transportveiligheidsbureau dat vandaag is afgerond.

De 23-jarige piloot uit Nieuw-Zeeland had zijn vliegbrevet en werkte voor een bedrijf dat helikoptervluchten mogelijk maakt.

In de nacht in augustus ging hij na een avondje drinken met vrienden alleen naar de hangar waar de helikopters stonden en nam er zonder toestemming een mee. Terwijl hij zwaar onder invloed was vloog hij er in zijn eentje zo’n twintig minuten mee rond boven een toeristisch gebied. Uiteindelijk crashte hij met de helikopter op het dak van een hotel. De piloot kwam daarbij om het leven.

Uit het onderzoek blijkt dat de man niet gekwalificeerd was om ’s nachts te vliegen. Ook had hij zijn vliegbrevet gehaald in Nieuw-Zeeland en nog nooit in Australië gevlogen. Hij werkte pas vier maanden bij het Australische charterbedrijf als medewerker op de grond.

Brokstukken van de helikopter kwamen onder meer in hotelkamers terecht. Een van de rotorbladen van het toestel belandde in het hotelzwembad. Ook lagen er na de crash brokstukken op straat.

Een bejaard echtpaar dat in het hotel verbleef raakte gewond en moest naar het ziekenhuis gebracht worden. Honderden mensen werden uit het hotel geëvacueerd.

Waarom de man de helikoptervlucht maakte in beschonken toestand is uit het onderzoek niet duidelijk geworden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2540239-helikopterpiloot-die-op-hotel-in-australie-crashte-was-dronken

Griekse international George Baldock (31) verdrinkt in eigen zwembad naast fles Wodka

De Griekse international George Baldock is woensdag op 31-jarige leeftijd overleden. De rechtsback werd volgens verschillende Griekse media dood aangetroffen in het zwembad bij zijn huis in de Griekse plaats Glyfada.

“De hele Super League-voetbalfamilie spreekt haar diepe verdriet uit over het vroegtijdige verlies van Panathinaikos- en Griekenland-speler George Baldock en betuigt haar diepste medeleven aan zijn familie en dierbaren”, schrijft de Griekse Super League op X.

Volgens Griekse media is Baldock bewusteloos uit zijn eigen zwembad gehaald. Hij zou zijn verdronken terwijl er een fles wodka naast het zwembad stond.

De Griekse autoriteiten zijn meteen een onderzoek begonnen om de exacte oorzaak van zijn overlijden te achterhalen.

Baldock werd geboren in Engeland en speelde in zeven seizoenen 205 wedstrijden voor Sheffield United. De verdediger had ook de Griekse nationaliteit en speelde sinds twee jaar voor de nationale ploeg. Hij kwam twaalf keer uit voor Griekenland, voor het laatst op 26 maart.

In clubverband speelde Baldock dit seizoen voor Panathinaikos. Eerder dit jaar kwam hij in actie tegen Ajax in de voorronde van de Europa League.

Bron: https://www.nu.nl/voetbal/6331149/griekse-international-george-baldock-31-dood-gevonden-in-eigen-zwembad.html

Artiest uit Rucphen overlijdt op Bali aan knokkelkoorts

De Rucphense hardstyle-artiest Pieter van Bogaert (32) is maandag op Bali overleden aan de gevolgen van het denguevirus ofwel de knokkelkoorts. Na het oplopen van het virus kreeg de Rucphenaar een longinfectie waarvan hij niet herstelde. Zijn dood werd bekendgemaakt via Instagram door zijn vriendin.

Pieter van Bogaert heeft onder de naam MC Raise als zanger naam gemaakt op festivals. Fans en collega-artiesten van MC Raise zijn geschokt en verdrietig door zijn onverwachte overlijden. Op social media zijn er veel steunbetuigingen aan de nabestaanden.

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4568380/artiest-uit-rucphen-overlijdt-op-bali-aan-knokkelkoorts

Oorlog in Gaza is één van de ergste oorlogen van de 21ste eeuw

Sinds begin oktober 2023 woedt er een hevige oorlog in Gaza, waarbij al bijna 40.000 mensen zijn omgekomen. Dat betekent dat ongeveer 2 procent van alle mensen die in Gaza wonen zijn gestorven. Om dit in perspectief te plaatsen: als hetzelfde zou gebeuren in Israël, zouden dat zo’n 198.000 mensen zijn. Dit maakt de oorlog in Gaza een van de meest dodelijke oorlogen van de 21ste eeuw.

De oorlog in Gaza gaat sneller en heftiger dan veel andere conflicten, zoals die in Irak of Oekraïne. Hoewel in die landen meer mensen zijn omgekomen, gebeurde dit over een langere periode. In Gaza vallen de slachtoffers in een veel kortere tijd, en dit maakt het heel erg zwaar voor de mensen daar. Wat het nog erger maakt, is dat Gaza een klein gebied is waar de mensen nauwelijks kunnen ontsnappen aan het geweld. In andere oorlogen konden mensen vaak vluchten naar andere landen of veiliger gebieden, maar dat is in Gaza bijna onmogelijk.

Veel van de mensen die sterven zijn gewone burgers, zoals vrouwen, kinderen en zelfs baby’s. Veel internationale organisaties hebben de cijfers van het aantal doden gecontroleerd en zijn het erover eens dat deze cijfers kloppen. Veel mensen in Gaza wonen nu in overvolle opvanglocaties waar het leven zwaar is door gebrek aan voedsel, medicijnen en veilige schuilplekken.

De oorlog in Gaza wordt vergeleken met andere grote conflicten, zoals in Syrië en Myanmar, maar het aantal doden in Gaza stijgt veel sneller dan in die oorlogen. Experts zeggen dat deze oorlog grote gevolgen zal hebben voor de mensen in Gaza, ook nadat de gevechten zijn gestopt. Mensen zullen waarschijnlijk nog lang last hebben van de gebeurtenissen en de schade die is aangericht.

Een uitgebreid (Engels) artikel hierover in de Israëlische krant Ha’aretz: https://archive.is/pFpS1

TikTok-ster Taylor Rousseau Grigg (25) plots overleden: ’Ze heeft helse pijnen moeten doorstaan’

Ze had maar liefst 1,4 miljoen volgers op TikTok en was razend populair. De Amerikaanse influencer Taylor Rousseau Grigg is plotseling op slechts 25-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar man Cameron Grigg op sociale media bekendgemaakt. De oorzaak van haar dood noemde hij echter niet.

In een emotionele post laat Grigg weten kapot te zijn van verdriet. ,,Niemand verwacht met dit soort pijn en verdriet te maken te krijgen, zeker niet op onze leeftijd”, zo laat hij weten. ,,Ondanks alles bracht ze vreugde voor iedereen om haar heen.”

In augustus 2023 stapte het stel in het huwelijksbootje. Volgens Grigg was zijn Taylor een van de moedigste en sterkste vrouwen die hij ooit gekend heeft. ,,Zelfs in de zwartste dagen vertrouwde ze op God. Zij heeft in elk geval mijn leven gered en ik weet zeker ook dat van vele anderen.”

Hoewel haar doodsoorzaak een raadsel is, liet haar man Cameron wel iets los over de toestand waarin zijn vrouw de laatste tijd leefde. Taylor, die een liefde voor cowboyhoeden en glinsterende laarzen had, had volgens haar man helse pijnen. ,,Ze heeft tegen me gezegd dat ze elke dag vocht voor ons leven, maar dat er dagen waren dat ze wenst er niet meer te zijn.”

Bron: https://www.telegraaf.nl/entertainment/1948611923/tik-tok-ster-taylor-rousseau-grigg-25-plots-overleden-ze-heeft-helse-pijnen-moeten-doorstaan

Duitse politie doet inval bij neonazistisch sportevenement met Nederlanders

De Duitse politie heeft zaterdagavond een inval gedaan bij een neonazistisch vechtsportevenement in de deelstaat Rijnland-Palts. Daarbij waren ook Nederlanders en minderjarigen aanwezig. Er is niemand aangehouden.

Het evenement vond plaats in Hachenburg en werd georganiseerd door de neonazistische politieke partij Der Dritte Weg (De Derde Weg). Er waren zo’n 130 mensen aanwezig en er was een boksring. Het is niet bekend hoeveel Nederlanders er waren.

De politie viel met meer dan tweehonderd agenten binnen. De inval duurde tot diep in de nacht, maar er is niemand aangehouden. Wel is een aantal rechts-extreme voorwerpen in beslag genomen. Daarvan wordt nog onderzocht of het bezit daarvan strafbaar is.

Volgens minister Michael Ebling van Binnenlandse Zaken van Rijnland-Palts worden dit soort vechtsportevenementen gebruikt om het netwerk van neonazisten te vergroten. Hij zegt een zerotolerancebeleid te hanteren tegen “vijanden” van de democratische rechtsstaat.

Volgens de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst heeft Der Dritte Weg ongeveer achthonderd aanhangers. De groep werd in 2013 opgericht en kenmerkt zich als “nationaalsocialistisch, antisemitisch en racistisch”.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6330759/duitse-politie-doet-inval-bij-neonazistisch-sportevenement-met-nederlanders.html

Mexicaanse burgemeester zes dagen na benoeming vermoord, gruwelijke foto van zijn afgehakte hoofd circuleert op sociale media

Een Mexicaanse burgemeester is binnen een week na zijn benoeming vermoord. Alejandro Arcos was zes dagen burgemeester van Chilpancingo, een stad in de door bendegeweld geteisterde deelstaat Guerrero.

De gouverneur van Guerrero maakte de dood van de burgemeester bekend. “Heel Guerrero rouwt om het verlies. Zijn dood vervult ons met verontwaardiging”, schreef de gouverneur in een verklaring op X.

Op WhatsApp circuleren foto’s van een afgehakt hoofd op een terreinwagen. Vermoedelijk gaat het om Arcos, maar persbureau Reuters heeft de beelden niet kunnen verifiëren.

In de Mexicaanse deelstaat Guerrero worden veel politici en journalisten om het leven gebracht door drugsbendes. Minstens zes politici die aan de Mexicaanse verkiezingen van 2 juni deelnamen zijn er gedood. In heel Mexico zijn dit jaar al tientallen politici vermoord.

Vijf dagen geleden is Claudia Sheinbaum beëdigd als president van Mexico. Ze beloofde in haar speech de kartels aan te pakken, maar daarbij niet te willen vervallen in een “onverantwoordelijke drugsoorlog”.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6330773/mexicaanse-burgemeester-zes-dagen-na-benoeming-vermoord.html

Tieners betrokken bij extreem geweld in drugsoorlog Marseille

Drugsbendes in Marseille zijn opnieuw en op uiterst gewelddadige wijze met elkaar in conflict geraakt. Bij incidenten met tieners vielen in twee dagen tijd twee doden: een jongen van vijftien werd op gruwelijke wijze vermoord en een jongen van 14 vermoordde een onschuldige taxichauffeur.

Er is sprake van “uitzonderlijke wreedheid, koelbloedige moord en extreme verjonging van de daders”, aldus openbaar aanklager Nicolas Bessone. “De drugsoorlog is volledig uit de hand aan het lopen.”

Bessone hield gisteren een persconferentie over het recente geweld in de noordelijke wijken van Marseille. Daar zijn sinds jaar en dag verschillende drugsbendes actief. Een van de leden van zo’n bende zou afgelopen week vanuit de gevangenis opdracht hebben gegeven voor een “intimidatieactie” bij rivaliserende dealers.

Een 15-jarige jongen kreeg 2000 euro betaald als hij een woningdeur zou beschieten en in brand steken, aldus justitie. De jongen ging er met een vriend van 15 naartoe, maar werd daar staande gehouden door onbekenden. Die zagen dat hij een wapen bij zich had en begonnen hem daarna toe te takelen.

De jongen werd 50 keer met een mes gestoken en daarna levend in brand gestoken, zei aanklager Bessone. De andere jongen kon ontkomen en werd later opgepakt.

De 23-jarige opdrachtgever die in de gevangenis zit, wilde daarna wraak nemen. Afgelopen vrijdag bood hij, opnieuw vanuit zijn cel, een 14-jarige jongen 50.000 euro om een rivaal liquideren in de beruchte wijk Felix-Pyat.

De jongen nam een taxi naar de afgesproken plek. Hij had een vuurwapen bij zich en werd begeleid door een andere tiener. Toen de taxi in de wijk aankwam, weigerde de chauffeur te stoppen. De 14-jarige schoot de man toen een kogel door zijn hoofd. De dertiger overleed. “Hij had niks te maken met drugshandel, maar deed die avond gewoon zijn werk”, aldus aanklager Bessone.

De 14-jarige jongen belde daarna zijn opdrachtgever, om snel “gered” en opgehaald te worden uit de wijk van de rivaliserende bende. Maar de opdrachtgever besloot om de naam van de jongen door te geven aan de politie, net als de locatie waar hij zich bevond. Hij werd opgepakt.

Het geweld in de noordelijke drugswijken van Marseille is niet nieuw. Vorig jaar vielen er 49 doden hij liquidaties over en weer tussen rivaliserende bendes. Dit jaar vielen er tot nu toe 17 doden hij drugsgeweld.

President Macron reisde in 2021 met ministers naar Marseille en legde toen 5 miljard op tafel om de levensomstandigheden te verbeteren. De Franse Rekenkamer noemde het plan in een analyse “geïmproviseerd”. “De voorgestelde maatregelen zijn geen goed antwoord op de problemen die er spelen.”

Vorig jaar werd een enorme politiemacht de noordelijke wijken in gestuurd om de drugshandel een halt toe te roepen. Kopstukken van drugsbendes werden gearresteerd en verkooppunten werden opgerold. Dat zorgde destijds voor een zucht van verlichting bij veel bewoners.

Maar veel drugshandel verplaatste zich, bijvoorbeeld naar nieuwe verkooppunten in de wijk. En veel kopstukken van bendes weten ook vanuit de gevangenis nog dood en verderf te zaaien, zoals de afgelopen week is gebleken.

Bron: https://nos.nl/artikel/2539917-tieners-betrokken-bij-extreem-geweld-in-drugsoorlog-marseille

Catastrofaal resultaat na één jaar oorlog: Israël dreigt te bezinken in meervoudige frontenoorlog

Een rapport van de Britse krant The Guardian waarschuwt dat een oorlog op meerdere fronten Israël fataal kan worden. Volgens het rapport heeft Israël zijn militaire strategie verkeerd ingeschat, wat heeft geleid tot aanzienlijke verliezen aan de grenzen met Libanon, waar Israëlische soldaten zijn gedood en gewond geraakt. Terwijl Israël luchtbombardementen uitvoert in Libanon, waarbij honderden mensen zijn omgekomen, heeft Hezbollah op zijn beurt schade toegebracht aan Israëlische eenheden.

Daarnaast toont het rapport aan dat Iraanse raketaanvallen de Israëlische luchtafweer konden omzeilen en met precisie militaire doelen konden raken. Israël bevindt zich momenteel in een conflict met meerdere landen en groeperingen, waaronder Iran, Libanon, Gaza, Jemen, Syrië en Irak. Dit heeft de militaire overmacht van Israël ondermijnd. Ondanks Israëls plan om korte en beslissende oorlogen te voeren, dreigt het nu verwikkeld te raken in een langdurig conflict op verschillende fronten, wat een gevaarlijke escalatie kan betekenen volgens militaire experts en zelfs het einde van het land.