Autopsie Liam Payne toont aan dat zanger zichzelf niet beschermde tijdens val

Zanger Liam Payne is overleden aan meerdere verwondingen en inwendige bloedingen nadat hij van een hotelbalkon in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires is gevallen. Dat melden Argentijnse aanklagers donderdag na een eerste onderzoek naar Paynes dood.

De 31-jarige Payne werd woensdagavond dood aangetroffen bij het CasaSur Palermo-hotel in Buenos Aires. Volgens de directeur van de Argentijnse hulpdiensten had Payne een val van de derde verdieping gemaakt, van zo’n 13 tot 14 meter.

Uit de eerste officiële details van het autopsierapport blijkt dat lijkschouwers 25 verwondingen hebben gevonden bij Payne. De verwondingen waren vergelijkbaar met verwondingen die worden veroorzaakt door een val van grote hoogte. Het gaat daarbij om dodelijk hoofdletsel, met in- en uitwendige bloedingen.

Vanwege de positie waarin zijn lichaam werd gevonden en de verwondingen van de val wordt aangenomen dat Payne geen “reflexhouding” heeft aangenomen om zichzelf te beschermen tegen zijn val. Dat hoeft volgens de autoriteiten niet te betekenen dat hij is gesprongen. De zanger kan ook in een staat van semi- of totale bewusteloosheid zijn gevallen.

Volgens het rapport vond het incident om 17.07 uur (lokale tijd) plaats. Een paar minuten eerder belde het hotel de nooddiensten om hulp te vragen voor een hotelgast die onder invloed was van drugs en alcohol. Toen de hulpdiensten arriveerden, was Payne al van het balkon gevallen en overleden.

De Argentijnse politie zou tegen persbureau AP hebben gezegd dat Payne wel is gesprongen. Die informatie wordt tegenover geen ander nieuwsmedium bevestigd. De autoriteiten zeggen hier ook niks over in het bericht over het autopsierapport.

In het rapport staat wel dat er geen signalen zijn dat er een “derde partij” betrokken is bij het incident. “Alles wijst erop dat de muzikant alleen was toen de val plaatsvond en een soort episode doormaakte als gevolg van drugsmisbruik”, schrijven de aanklagers in de zaak.

De Argentijnse politie heeft een ravage aangetroffen in de hotelkamer van Payne, werd eerder op donderdag bekend. In een verklaring zegt de politie dat er verschillende dingen in de kamer kapot zijn. Er werd onder meer medicatie, zoals het kalmeringsmiddel clonazepam, gevonden. Op de plek waar Payne van drie verdiepingen naar beneden was gevallen, werden een fles whisky, een aansteker en een mobiele telefoon gevonden.

Payne brak door als lid van de mateloos populaire boyband One Direction. In 2017 begon hij een solocarrière. Hij scoorde onder meer de hits Strip That Down met Quavo, For You met Rita Ora en Polaroid.

De artiest was eerder open over zijn verslaving. Tijdens de hoogtijdagen van One Direction gebruikte hij naar eigen zeggen veel drank en drugs. Hij stopte hiermee, maar tijdens de coronaperiode greep hij weer naar de fles, vertelde Payne in de podcast Diary of a CEO. In 2021 stopte hij opnieuw met drinken.

Bron: https://www.nu.nl/muziek/6332086/autopsie-liam-payne-toont-aan-dat-zanger-zichzelf-niet-beschermde-tijdens-val.html

Voormalig Stasi-officier krijgt celstraf voor moord van 50 jaar geleden

In Duitsland is een 80-jarige voormalig Stasi-officier veroordeeld tot 10 jaar cel voor een moord 50 jaar geleden. Martin Naumann schoot in 1974 een Poolse vluchteling van dichtbij dood.

Het is de eerste keer dat een voormalig Stasi-agent wordt veroordeeld voor moord tijdens zijn dienst, bijna 35 jaar na de val van de Berlijnse Muur. Historici noemen de uitspraak van grote symbolische betekenis om het onrecht van de communistische dictatuur te herstellen.

Op 29 maart 1974 meldde de 38-jarige Czesław Kukuczka zich bij de controlepost aan de Friedrichstrasse in Berlijn waar Naumann werkte. Kukuczka verkeerde in de veronderstelling dat hij toestemming had om naar West-Berlijn te reizen en dacht de vrijheid te hebben bereikt. Maar slechts een paar meter nadat hij de grens was gepasseerd, werd hij door Numann in zijn rug geschoten.

De rechter zei vanochtend dat er geen twijfels zijn dat de moord is uitgevoerd op bevel van de Stasi. De mensen die opdracht gaven om de man dood te schieten, kunnen echter niet meer worden berecht, zei de rechter ook.

Kukuczka had eerder gedreigd een bom af te laten gaan bij de Poolse ambassade als hij niet zou worden toegelaten tot West-Duitsland. Daarop kreeg de Pool een visum. Achteraf bleek het om een nepmelding te gaan.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat het ambassadepersoneel het plan van Kukuczka om de ambassade op te blazen aan de Stasi had doorgegeven. Het Stasi-personeel kreeg vervolgens het bevel om Kukuczka “onschadelijk te maken” als hij de grens tussen Oost- en West-Berlijn zou passeren.

Volgens de aanklager liep Kukuczka in een hinderlaag. Vorig jaar oktober werd Naumann aangeklaagd. Het Berlijnse parket had in deze zaak twaalf jaar gevangenisstraf geëist.

Martin Naumann heeft de beschuldigingen altijd ontkend. Zijn advocaat pleitte dat Kukuczka vanwege de bommelding niet onschuldig was en dat hij had kunnen weten dat de autoriteiten naar hun wapens zouden grijpen.

De familie van Kukuczka zegt niet te weten wat hij van plan was geweest als hij West-Duitsland had bereikt. Mogelijk zou hij hebben willen verhuizen naar de VS.

Het onderzoek naar de moord besloeg decennia. Eerder werd de zaak al gestaakt. Maar in 2021 werd die weer opgepakt nadat Polen een Europees arrestatiebevel voor Naumann had uitgevaardigd.

Er is door onderzoekers onder meer gebruik gemaakt van archieven van de Stasi. Ook werden drie West-Duitse schoolmeisjes die getuige waren van de moord tijdens de rechtszaak bevraagd.

De Berlijnse Muur werd in 1961 gebouwd door Oost-Duitsland, waardoor de meeste burgers niet naar het Westen konden reizen. Velen waagden toch een poging om te ontsnappen door er overheen te klimmen of er een tunnel onderdoor te graven.

De meedogenloze Stasi (afkorting van ministerie voor Staatsveiligheid) was in de DDR verantwoordelijk voor de grensbewaking, naast het werk als binnenlandse veiligheids- en inlichtingendienst.

Er kwamen in de loop der jaren zeker 136 mensen om bij een ontsnappingspoging. Ze werden doodgeschoten door grenswachten of verongelukten. De Berlijnse Muur viel op 9 november 1989 na wekenlange demonstraties.

Bron: https://nos.nl/artikel/2540717-voormalig-stasi-officier-krijgt-celstraf-voor-moord-van-50-jaar-geleden

Praag verbiedt georganiseerde kroegentochten: ‘Zoektochten naar bier probleem voor lokale bevolking’

Toeristen in de Tsjechische hoofdstad Praag kunnen voortaan niet meer op een georganiseerde kroegentocht. De gemeente heeft het populaire fenomeen verboden omdat de stad ‘meer gecultiveerde, rijkere toeristen’ wil trekken, zegt plaatsvervangend burgemeester Jiri Pospisil.

Praag is al jaren een populaire bestemming voor vrijgezellenfeesten en jongeren die goedkoop willen drinken. Volgens Pospisil leveren die mensen, ‘die slechts kort naar de stad komen om alleen maar dronken te worden’, te weinig op voor Praag.

Het wordt uiteraard niet verboden voor mensen om langs meerdere kroegen te gaan op een avond, maar het is niet meer de bedoeling dat dat in commercieel groepsverband gebeurt. De kroegentochten werden georganiseerd door reisorganisaties, maar de stad heeft nu besloten om geen ‘rondleidingen met gidsen’ meer toe te staan tussen 22.00 en 06.00 uur.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/praag-verbiedt-georganiseerde-kroegentochten-zoektochten-naar-bier-probleem-voor-lokale-bevolking~a3cfb985/

Atheïstenkerken sterven stille dood

De wens naar zingeving geldt ook voor niet-gelovige mensen, die volgens planbureau SCP sinds 2022 in Nederland in de meerderheid zijn.

In 2013 schreven veel media over de populariteit van bijeenkomsten van niet-gelovigen die leken op kerkdiensten. Maar ruim tien jaar later zijn veel ‘atheïstenkerken’ een stille dood gestorven. Daarmee haalt godsdienstwetenschapper Koert van der Velde zijn gelijk in gesprek met NU.nl. Hij voorspelde al in 2014 in Trouw dat wekelijkse of maandelijkse bijeenkomsten van ‘ongelovigen’ “kansloos” waren.

Juist dat initiatiefnemers het geloof liefst buiten hun ‘kerken’ hielden, betekende de ondergang, stelt de godsdienstwetenschapper vast. “Bidden en ander ‘religieus gedoe’ was taboe.”

Onnodig en geforceerd, vindt Van der Velde. “Al geloof je niet, dan kun je toch alsnog geloofsuitingen toelaten? De initiatiefnemers wilden krampachtig een statement neerzetten.”

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6331217/zoeken-naar-zingeving-waarom-is-kerkbezoek-een-probleem.html

Britse die ouders vermoordde en hun pensioenen vergokte krijgt levenslang

Een Britse vrouw uit Chelmsford heeft vrijdag levenslang gekregen voor de moord op haar ouders. Na de moord in 2019 verstopte ze de lichamen vier jaar lang in het familiehuis dat ze met haar ouders deelde.

De 36-jarige Virginia McCullough heeft toegegeven dat ze op 17 juni 2019 haar 70-jarige vader heeft vergiftigd, meldt de BBC. De poging om haar 71-jarige moeder tegelijk te vergiftigen mislukte, omdat ze haar een minder sterke dosis had gegeven. Daarom besloot ze haar moeder met een hamer te slaan en dood te steken.

Vervolgens verstopte ze haar vader in een zelfgebouwde graftombe van betonblokken in zijn studeerkamer. Het lichaam van haar moeder lag in een slaapzak in een kast in haar moeders slaapkamer. De vier jaar daarna leefde de dochter in het huis alsof er niets aan de hand was.

McCullough vermoordde haar ouders omdat ze hoge schulden had opgebouwd op hun creditcards. Na hun dood kon ze hun pensioenen uitgeven. Ze spendeerde een bedrag van bijna 150.000 pond (ongeveer 180.000 euro), onder meer aan online gokken.

De vrouw hield met smoesjes de moord op haar ouders verborgen voor de buitenwereld, vertelde de openbaar aanklager. Ze zegde familieafspraken af en vertelde artsen en vrienden dat haar ouders ziek of op vakantie waren. Daarbij kwam het McCullough goed uit dat het coronatijd was en hun afwezigheid wat minder opviel.

Uiteindelijk liep ze tegen de lamp toen de huisarts in september 2023 zorgen had omdat de ouders niets van zich lieten horen. De politie startte vervolgens een vermissingsonderzoek. Rechercheurs verdachten al snel McCullough, vanwege haar constante excuses voor de afwezigheid van haar ouders.

Tijdens een doorzoeking gaf McCullough de moorden toe en vertelde ze de agenten waar de lichamen lagen. De plaatselijke politiechef spreekt van een moord die zelfs voor de meest ervaren detectives schokkend is.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6331409/britse-die-ouders-vermoordde-en-hun-pensioenen-vergokte-krijgt-levenslang.html

Ook aan de Mexicaanse kant van de grens zorgt zombiedrug fentanyl voor een crisis

Iedere dag ligt dezelfde straat in de Mexicaanse grensstad Tijuana vol met verslaafden. Links mondt de straat uit in een snelweg, die parallel langs de grensmuur met de Verenigde Staten kronkelt. Rechts slingert de straat de zandkleurige heuvels van de Mexicaanse grensstad in.

Sommigen hebben hun hoofd bedekt met een jas, alsof ze de wereld om hen heen niet meer willen aanschouwen. Anderen kijken met een lege blik naar het stoffige asfalt. Het is opvallend stil langs de weg.

De enige persoon die met de mannen praat is Marc. Hij was tot 2012 verslaafd aan heroïne, heeft zijn drugsverslaving overwonnen en zorgt nu als vrijwilliger voor de mensen met wie hij vroeger op straat sliep. Maar in de afgelopen jaren is er veel veranderd in Tijuana, vergeleken met de tijd dat Marc nog gebruikte. En die verandering heeft een oorzaak: fentanyl.

“Ik noem het de covid onder de verslaafden”, zegt Marc, vanwege de snelheid waarmee de drug zich in Tijuana verspreidde onder verslaafden, nadat het omstreeks 2019 zijn intrede deed. En vanwege de hoeveelheid slachtoffers die fentanyl sindsdien heeft geëist.

Drugs als heroïne en crystal meth werden ineens vermengd met fentanyl, waarvan maar een zeer kleine dosis genoeg is voor een overdosis. “Velen stierven in mijn armen. Er zijn er nog maar weinig over sinds de komst van fentanyl”, zegt Marc.

Nadat autoriteiten in de VS probeerden de enorme verslavingsproblematiek rond pijnstillers aan te pakken, sprongen Mexicaanse kartels met fentanyl in de markt. De productie van de drug is sneller en goedkoper dan heroïne, het is makkelijker te smokkelen en mensen raken er nog zwaarder aan verslaafd.

De grensovergang tussen Tijuana en San Diego werd het epicentrum van de drugssmokkel. Inmiddels is fentanyl doodsoorzaak nummer 1 onder Amerikanen tussen de 18 en 45 jaar. Ieder jaar overlijden zo’n 100.000 Amerikanen aan een overdosis van de drug.

Volgens de inmiddels afgezwaaide Mexicaanse president López Obrador is fentanyl vooral een Amerikaans probleem. Steden als Tijuana, maar ook de naburige grensstad Mexicali, tonen een andere werkelijkheid.

Vanuit de Mexicaanse overheid is er amper steun voor de aanpak van de verslavingsproblematiek. In grensstad Mexicali richt de sociale organisatie Verter zich sinds de komst van fentanyl op ondersteuning aan verslaafden.

Er is zelfs een gebruikersruimte voor verslaafden, de enige van dit soort in Mexico, waar mensen veilig kunnen gebruiken en de organisatie kan ingrijpen als ze een overdosis krijgen. Verslaafde mannen en vrouwen lopen de deur plat om schone naalden te halen, of wonden te laten verzorgen.

José is geboren in Tijuana, opgegroeid in Los Angeles en weer naar Mexico gevlucht toen hij een gevangenisstraf kreeg opgelegd. Waarvoor wil hij niet kwijt, maar hij kan naar eigen zeggen tot levenslang krijgen als hij terugkeert.

In de gebruikersruimte maakt hij zijn naald klaar, waarin crystal meth vermengd met fentanyl zit. Een verpleger schrijft zijn gegevens op en kijkt toe terwijl José de naald in een ader in zijn bovenbeen steekt.

Lourdes Angulo runt de organisatie. Ze heeft in levenden lijve meegemaakt hoe drugs, vervuild met fentanyl, voor slachtoffers zorgden. Ze noemt de aanpak van de regering, of het gebrek daaraan, schrikbarend.

“De autoriteiten in Mexico zeggen dat er in het land geen fentanyl wordt gebruikt en dat er geen problemen zijn met sterfgevallen door overdoses, maar dat komt omdat er geen gegevens over sterfgevallen bestaan.” In vrijwel alle staten in Mexico hebben autoriteiten niet de middelen om te detecteren of er fentanyl in drugs of in overleden mensen aanwezig is.

De aanpak van fentanyl in steden als Tijuana en Mexicali wordt verder bemoeilijkt doordat de meerderheid van de verslaafden daar de autoriteiten vermijden, omdat ze de Verenigde Staten zijn uitgezet.

“Guatemala, Nicaragua, El Salvador”, Elvis somt de afkomst van de mensen die om hem heen op straat zitten op. Hij komt zelf uit Honduras, was via Mexico illegaal de VS binnengekomen en werd onder het presidentschap van Trump weer uitgezet. Elvis heeft geen werk en is verslaafd aan fentanyl. Hij heeft nog maar één droom. “Ik wil terug naar de VS. Zelfs als Trump president wordt, ga ik terug.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2540439-ook-aan-de-mexicaanse-kant-van-de-grens-zorgt-zombiedrug-fentanyl-voor-een-crisis

Britse YouTuber en rapper Yung Filly gearresteerd in Australië op verdenking van verkrachting

De Britse YouTuber en rapper Yung Filly is dinsdag in de Australische stad Brisbane gearresteerd en op woensdag uitgeleverd aan Perth. Hij wordt er van verdacht een vrouw te hebben verkracht in zijn hotelkamer in Perth na zijn optreden in diezelfde plaats op 28 september.

Yung Filly, ofwel Andres Felipe Valencia Barrientos, wordt beschuldigd van aanranding, verkrachting, mishandeling en het wurgen van het slachtoffer waarbij ze bijna niet meer kon ademen. Momenteel is de rapper op borgtocht vrij onder strikte voorwaarden. Zo moet hij zich dagelijks melden bij de politie. Dit meldt ABC Australia.

Barrientos zal donderdag in de rechtbank van Perth verschijnen.

De rapper die zijn muziekcarrière startte na zijn bekendheid als vlogger, heeft op YouTube zo’n 1,84 miljoen abonnees. Op Instagram heeft hij zo’n 3,2 miljoen volgers.

Bron: https://www.telegraaf.nl/entertainment/840613887/britse-you-tuber-en-rapper-yung-filly-gearresteerd-in-australie-op-verdenking-van-verkrachting

Doodsoorzaak dochter van Franse bloemist erkend: kwam door pesticiden

In Frankrijk is ophef ontstaan over het gebruik van bestrijdingsmiddelen op bloemen en de gezondheidseffecten daarvan. Na jaren van onderzoek en procederen hebben twee ouders een schadevergoeding gekregen na het overlijden van hun kind.

Het 11-jarige meisje Emmy had leukemie. Die ziekte werd veroorzaakt doordat haar moeder jarenlang bloemist was en zo in aanraking kwam met bestrijdingsmiddelen.

Het is voor het eerst dat de dood van een kind wordt erkend als gevolg van bestrijdingsmiddelen van bloemen. Men spreekt in Frankrijk van een doorbraak. In de landbouw was al bekend wat de gevolgen van bestrijdingsmiddelen zijn, maar in de bloemenwereld nog niet.

Al bij de geboorte van Emmy was duidelijk dat ze iets mankeerde, zegt haar moeder Laure Marivain tegen Franse media. “Ze huilde niet en was helemaal paars.” Ze beschrijft dat de placenta helemaal zwart was en andere tests ook niet goed waren. “De verloskundige vroeg of ik drugs gebruikt had tijdens mijn zwangerschap.” Maar naar eigen zeggen had Marivain nooit gerookt en drinkt ze ook geen alcohol.

De eerste jaren van haar leven kampt Emmy onder meer met groeiproblemen en komt ze regelmatig in ziekenhuizen. In 2015, wanneer ze 4 jaar is, gaat het echt mis. Ze krijgt dan de diagnose leukemie, waarna een lang traject begint met chemotherapieën, operaties en nog meer ziekenhuisbezoeken. In 2022 overlijdt Emmy.

De artsen spreken van pech, maar na eigen onderzoek komt Marivain tot een andere conclusie. Om de ziekte van haar dochter te begrijpen gaat ze het internet op.

“Ik ging op zoek naar informatie over de bloemen, over hun herkomst, de manier waarop ze behandeld waren”, zegt Emmy’s moeder. “Ik kwam erachter dat een boeket wel 43 verschillende pesticiden kon bevatten.” Ze beschrijft hoe niemand haar ooit heeft verteld dat de bloemen waarmee ze jarenlang werkte, zo schadelijk zijn voor de gezondheid.

Marivain kwam in contact met het Franse fonds voor pesticideslachtoffers, dat officieel vaststelde dat de leukemie van haar dochter direct het gevolg was van het feit dat zij in de prenatale fase had blootgestaan aan bestrijdingsmiddelen. Door haar werk als bloemist kreeg haar dochter dus kanker.

“Mijn schuldgevoel is enorm. Ik ben degene die mijn dochter heeft vergiftigd”, zegt Marivain in de Franse media.

Door de officiële erkenning heeft de familie nu recht op een schadevergoeding van 25.000 euro per ouder. Daar hebben de ouders beroep tegen aangetekend omdat ze vinden dat niet goed is meegewogen hoeveel en hoelang de familie en Emmy hebben geleden tijdens haar ziekte.

Bron: https://nos.nl/artikel/2540387-doodsoorzaak-dochter-van-franse-bloemist-erkend-kwam-door-pesticiden

Arm van vrouw in Australië afgebeten door eigen hond

In Australië heeft een hond zijn baasje aangevallen en daarbij haar arm afgebeten. Dat gebeurde in haar huis in de buurt van Townsville, in de deelstaat Queensland. De vrouw is in kritieke toestand naar een ziekenhuis gebracht. Volgens de laatste berichten is haar toestand stabiel.

De politie moest een tourniquet op de bovenarm van de 34-jarige vrouw plaatsen om te voorkomen dat ze te veel bloed zou verliezen. De hond, volgens de politie waarschijnlijk een pitbull, is door de politie doodgeschoten.

Het dier zou de vrouw bij de voordeur van haar huis hebben aangevallen. Een buurman vertelt aan de zender ABC dat hij geschreeuw hoorde. “Vijf minuten later stonden hier tien politieauto’s en drie ambulances”, zegt de man.

De hond stond in buurt al bekend als agressief. De buurman zegt dat het dier eerder deze week had geprobeerd zijn hond aan te vallen. Een andere buurtbewoner meldt aan ABC dat dezelfde hond hem twee weken geleden had aangevallen. “Ze hadden de hond in beslag moeten nemen nadat die mij gebeten had”, zegt hij.

Volgens politieofficier Scot Warrick heeft de vrouw geluk gehad dat ze snel eerste hulp kreeg van de agenten. “Ze had behoorlijk veel bloedverlies. Dat tourniquet heeft daar vrijwel direct een einde aan gemaakt. Daarmee is haar leven gered.”

Volgens Warrick hadden de agenten “geen andere keus” dan het dier dood te schieten. Dat gebeurde ook op advies van dierencontroleurs. “De hond was erg boos, erg agressief en probeerde naar buiten te komen”, zegt hij. “De politie moest het dier binnenhouden. De veiligste manier om dat te doen was het uitschakelen van de hond.”

Een andere hond uit het huis, die geen tekenen van agressie vertoonde, is opgevangen door de dierenbescherming. Volgens Warrick is er mogelijk al eerder contact opgenomen met de politie over de agressieve hond. Details daarover worden nog onderzocht.

Onlangs is de wetgeving in Queensland aangescherpt voor hondenbezitters. Ze kunnen boetes krijgen als hun hond niet is aangelijnd waar dat verplicht is en gevangenisstraffen als er iemand overlijdt door een aanval van een hond. ABC meldt dat de politie niet verwacht dat de vrouw wordt aangeklaagd voor de aanval vanwege de ernst van haar verwondingen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2540376-arm-van-vrouw-in-australie-afgebeten-door-eigen-hond

Neonazi Andreas (37) dood na val van Hitlers favoriete berg

Een van de leidende rechtsextremisten van Beieren, de 37-jarige Andreas M., heeft zijn dood gevonden na een val van Hitlers favoriete berg. Hij gleed uit en stortte zestig meter naar beneden. Hulp van een medisch team en een reddingshelikopter mocht niet meer baten. Dat meldt de Duitse krant Bild.

De krant zegt dat Andreas met een groep van dertig man aan het wandelen was in het Berchtesgadener Land in Beieren. Andreas uit Freiberg was, zegt Bild, penningmeester van de rechts-extremistische partij ’Der III. Weg’ en een van de topfiguren in de regionale vereniging van de kleine neonazipartij.

Op 29 september 2024 vertrok hij met een wandelgroep naar Untersberg. De 1972 meter hoge berg leverde het favoriete uitzicht van Adolf Hitler. Daar liet de nazi-dictator ook zijn verblijf de Berghof bouwen. Berchtesgadener Land werd zijn woonplaats, met panoramisch uitzicht op de geliefde berg.

De wandelaars wilden gaan afdalen uit de berghut Störhaus toen het ongeval plaatsvond. Volgens medische rapporten gleed Andreas uit over een boomwortel en viel zestig meter naar beneden. Metgezellen deden een noodoproep, maar zoals reddingswerkers later bekendmaakten, was Andreas direct na de crash al overleden. Twee metgezellen werden per reddingshelikopter naar de vallei gebracht. Het crisisinterventieteam zorgde voor de rest van de wandelgroep.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1660991645/neonazi-andreas-37-dood-na-val-van-hitlers-favoriete-berg