Scooterrijder (18) overleden na botsing met auto in Lelystad, jongen (9) gewond

Een achttienjarige scooterrijder is zaterdag overleden na een botsing met een auto in Lelystad. Een negenjarige jongen die bij hem achterop zat, raakte lichtgewond. De automobilist bleef ongedeerd.

Het ongeluk gebeurde rond 17.30 uur, meldt de politie. De scooter en de auto botsten op elkaar op de Sont. Hulpdiensten kwamen af op het ongeval.

De 73-jarige automobilist uit Lelystad bleef ongedeerd. De bestuurder van de scooter en de jongen die achterop zat, werden allebei naar het ziekenhuis gebracht. De bestuurder overleed daar aan zijn verwondingen. Het is niet zeker of de jongen nog in het ziekenhuis ligt, zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl.

Het onderzoek naar het ongeval loopt nog. De politie roept getuigen op zich te melden en eventuele beelden te sturen. “We hebben al veel getuigen gesproken, maar komen graag in contact met mensen die we nog niet hebben gesproken”, meldt de politie in het bericht.

Volgens Omroep Flevoland reed het dodelijke slachtoffer op een scooter van een pizzaketen. Het is niet bekend of hij op het moment van het ongeluk aan het werk was. De politie bevestigt aan NU.nl dat hij op een bezorgscooter reed, maar kan er verder niets over kwijt. Ook is het niet duidelijk waarom de jongen bij hem achterop zat.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6332369/scooterrijder-18-overleden-na-botsing-met-auto-in-lelystad-jongen-9-gewond.html

Elon Musk geeft elke dag 1 miljoen weg in poging verkiezingen VS te beïnvloeden

Miljardair Elon Musk heeft zaterdag beloofd om elke dag, tot de Amerikaanse verkiezingen op 5 november, 1 miljoen dollar weg te geven aan iemand die zijn online petitie ondertekent. Het is een nieuwe poging de presidentiële race te beïnvloeden.

Dat zei de baas van onder meer Tesla en SpaceX op een evenement in de swingstaat Pennsylvania, meldt persbureau Reuters.

Het gaat om een online petitie ter ondersteuning van de Amerikaanse grondwet. De petitie luidt: “Het eerste en het tweede amendement van de Grondwet garanderen vrijheid van meningsuiting en het recht om vuurwapens bij je te dragen. Door hieronder te tekenen, beloof ik mijn steun voor het eerste en tweede amendement.”

Het weggeven van 1 miljoen dollar (zo’n 900.000 euro) per dag is het nieuwste voorbeeld van Musk die zijn rijkdom inzet om de zeer spannende presidentiële race tussen de Republikeinse kandidaat Donald Trump en zijn Democratische rivaal Kamala Harris in het voordeel van Trump te beïnvloeden.

Eerder deze maand kondigde Musk aan dat hij 47 dollar zou geven aan iedere kiezer in een swingstaat die wordt gerekruteerd om de online petitie te ondertekenen. Het doel is om een miljoen mensen de petitie te laten ondertekenen. In de staat Pennsylvania is het bedrag inmiddels verhoogd naar 100 dollar, meldt NBC News.

De website van de petitie vraagt ​​om de naam van de ondertekenaar, het e-mailadres, mobiele nummer, postadres en de informatie van degene die naar deze kiezer refereert. De petitie helpt om contactgegevens te verzamelen van kiezers die waarschijnlijk op Trump willen stemmen, om hen vervolgens te stimuleren daadwerkelijk hun stem uit te brengen op 5 november.

Volgens de Amerikaanse wet is het illegaal om iemand te betalen om te stemmen of om zich te laten registreren om te stemmen. Het is niet illegaal om geld te betalen om kiezers een petitie te laten ondertekenen of mensen kiezers te laten overtuigen om een petitie te ondertekenen.

Woensdag werd bekend dat Musk in drie maanden tijd ongeveer 75 miljoen dollar heeft gedoneerd aan America PAC. Dat blijkt uit gegevens van de Amerikaanse overheid. America PAC is een politiek actiecomité dat onbeperkt geld mag uitgeven ten gunste van politieke kandidaten, in dit geval Trump.

Musk heeft aangegeven vroeger op Democratische presidentskandidaten te hebben gestemd, maar is deze verkiezingen flink naar rechts geschoven. Hij sprak in juli zijn steun uit voor Trump en verscheen eerder deze maand met hem op het podium tijdens een campagnebijeenkomst in Pennsylvania.

Trump heeft op zijn beurt aangegeven dat hij Musk, als hij de verkiezingen wint, zal benoemen tot voorzitter van een commissie voor overheidsefficiëntie.

Bron: https://www.nu.nl/verkiezingen-vs/6332349/elon-musk-geeft-elke-dag-1-miljoen-weg-in-poging-verkiezingen-vs-te-beinvloeden.html

Moldaviërs stemmen in EU-referendum overschaduwd door Russische inmenging

Toen Evghenia het aanbod kreeg dat ze 15.000 roebels zou krijgen als ze tegen zou stemmen en ze kennissen zou overtuigen om dat ook te doen, was dat voor haar makkelijk geld verdienen. Ze was geen fan van de pro-Europese koers waarover vandaag gestemd wordt in Moldavië. “We gingen het dorp rond en maakten een lijst van mensen die ook tegen wilden stemmen”, zegt Evghenia tegen de NOS.

De gepensioneerde Evghenia is een van de 130.000 Moldaviërs die volgens de autoriteiten de afgelopen weken geld hebben gekregen van de pro-Russische oligarch Ilan Shor. Omgerekend is het zo’n 140 euro per persoon. Het is een van de vele manieren waarop Shor samen met Rusland de stembusgang probeert te manipuleren.

Bron: https://nos.nl/artikel/2541461-moldaviers-stemmen-in-eu-referendum-overschaduwd-door-russische-inmenging

Protesten in Franse steden na dood van fietser in Parijs

In verschillende Franse steden zijn vandaag enkele honderden mensen de straat op gegaan om stil te staan bij de dood van een fietser eerder deze week. In Parijs werd dinsdag een 27-jarige man door een automobilist overreden.

Het OM in Frankrijk verdenkt de automobilist van moord. Het OM beroept zich daarbij op camerabeelden en getuigenissen die zouden aantonen dat de bestuurder van de SUV zo’n tweehonderd meter over een fietspad reed om de drukke avondspits te vermijden.

Op het fietspad zou het tot een korte woordenwisseling met het slachtoffer zijn gekomen, waarna de verdachte opzettelijk op de fietser zou zijn ingereden. Na het ongeluk werd de 52-jarige bestuurder van de SUV gearresteerd.

De man zat met zijn 17-jarige dochter in de auto en was op weg naar een afspraak met de oogarts, schrijven Franstalige media.

Onder meer in Parijs, Dijon, Angers en Straatsburg kwamen mensen bijeen om tegen het toenemende ‘gemotoriseerde geweld’ te protesteren. De deelnemers, van wie de meesten met de fiets kwamen, eisen maatregelen van de politiek om de veiligheid voor fietsers op de openbare weg te verbeteren.

Op meegebrachte borden stonden teksten als “een fietser is geen verkeersdrempel” en “Minder snelheid, meer tederheid”. Ook werd een minuut stilte gehouden voor het dodelijke slachtoffer in Parijs.

In 2023 stierven 226 fietsers op Franse wegen. Dat was een stijging van 18 procent ten opzichte van 2019.

Bron: https://nos.nl/artikel/2541394-protesten-in-franse-steden-na-dood-van-fietser-in-parijs

Japanner vastbesloten record te verbreken: 54 kinderen verwekken (bij meerdere vrouwen)

Ryuta Watanabe (36) mikt hoog: hij wil vader worden van 54 kinderen en zo de huidige Japanse recordhouder van de troon stoten. Om dat doel te verwezenlijken, heeft hij naar eigen zeggen vier vrouwen en twee vriendinnen ter beschikking. Voorlopig zit de Japanner aan tien nakomelingen, dus er is nog een flinke weg te gaan.

De excentrieke kerel is al tien jaar werkloos. Gelukkig kan hij rekenen op het loon dat zijn vrouwen binnenbrengen. Maandelijks vliegt er – voor boodschappen alleen al – 914.000 yen (ruim 5500 euro) de deur uit. In ruil speelt Watanabe de perfecte huisman: hij kookt, poetst en bekommert zich om de kinderen.

Watanabe woont momenteel met drie geliefden onder één dak. Omdat polygamie in Japan verboden is, kan hij niet trouwen met al zijn liefjes. Voor de wet staan ze echter wel officieel geregistreerd als zijn partner.

Zes jaar geleden besloot Watanabe zijn leven resoluut over een andere boeg te gooien. Hij was net gedumpt door zijn toenmalige vriendin en begon volop de datingapps af te schuimen. ,,Ik houd van vrouwen. Zolang we allemaal evenveel van elkaar houden, is er geen probleem”, verklaarde hij in de Japanse tv-show ‘Abema Prime’.

Elke vrouw heeft een aparte kamer, in bed wisselt Watanabe telkens af. ,,Wekelijks heb ik meer dan 28 keer seks”, claimt de zelfverklaarde ‘huwelijksgod’. Mijn dames worden gelukkig nooit jaloers, ze kunnen het heel goed met elkaar vinden.”

Het ‘vaderrecord’ staat in Japan op naam van Tokugawa Ienari. De militaire leider verwekte 53 kinderen bij 27 verschillende partners voordat hij in 1841 het loodje legde.

,,Ik wil dat mijn naam in de geschiedenisboeken opduikt”, verklaart Watanabe stellig. En daarom mikt hij dus op 54 stuks. ,,Ik zoek hiervoor wel nog nieuwe echtgenotes.”

Zijn aparte levensstijl lokt op sociale media gemengde reacties uit. ‘Die kinderen zullen nooit een goede band met hun vader hebben omdat er simpelweg te veel zijn’, klinkt het onder meer. Anderen zien er echter geen probleem in. ‘Ze zien er gelukkig uit, laten we dus hun keuzes respecteren’, menen zij.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/japanner-vastbesloten-record-te-verbreken-54-kinderen-verwekken-bij-meerdere-vrouwen~a73719b4/

36-jarige man geëxecuteerd in de VS

In Alabama ging een executie in een soortgelijke situatie door als gepland; daar had de 36-jarige Derrick Dearman zijn verzet tegen zijn terechtstelling vrijwillig opgegeven. “Ik ben schuldig”, had hij de rechter in april geschreven. “Het is oneerlijk om de slachtoffers en nabestaanden langer te laten wachten op de gerechtigheid die ze eerlijk verdienen.”

Zwaar onder invloed van drugs had Dearman in 2016 ingebroken bij familie van zijn vriendin om haar na een ruzie terug te halen. Hij vermoordde daarbij vijf aanwezigen met een bijl en een geweer die hij ter plekke had aangetroffen. Hij ontvoerde de vriendin; zij overleefde de slachtpartij.

Bron: https://nos.nl/artikel/2541170-politieke-truc-leidt-op-laatste-moment-tot-uitstel-texaanse-executie

Kritiek op hulpdiensten na moord door verwarde man op onderbuurman (25)

De Amsterdammer die vorig jaar zijn onderbuurman vermoordde, was een bekende van justitie en vuurwapengevaarlijk. Nuri Tolga Ö. stond op de radar van veel instanties, maar die schatten de risico’s niet goed in en deelden informatie over hem beperkt.

Dat blijkt uit onderzoek dat de gemeente heeft laten doen. Burgemeester Femke Halsema wil in gesprek met de instanties die Ö. in het vizier hadden: Veilig Thuis, de politie, de reclassering, de GGD en de woningcorporatie.

Geen van die instanties had een volledig beeld van de verwarde man. Terwijl hij voor de moord al een fors strafblad had en in totaal anderhalf jaar in de gevangenis zat. Ö maakte zich schuldig aan straatroof, mishandelingen, vernielingen, bedreigingen en huiselijk geweld.

De inmiddels 37-jarige Ö. viel in augustus 2023 op de Robert Scottstraat in Amsterdam-West zijn onderburen aan met een mes. Rens (25) kwam om, zijn huisgenoot Lars (29) overleefde de aanval ternauwernood.

Hulpverleners zagen dat Ö. psychische problemen had. Maar hij kon telkens uit beeld verdwijnen omdat hij vrijwel alle onderzoeken en hulp weigerde, concluderen de onderzoekers in het rapport. Soms verbleef Ö. bijvoorbeeld korte tijd in het buitenland.

Geen enkele instantie had volledig zicht op de gedragingen van Ö. Ze misten daarom dat het steeds slechter met hem ging. Vlak voor de moord werd de man steeds argwanender en agressiever. Zo geloofde hij dat zijn buren hem afluisterden en dat hij werd vergiftigd.

De instanties noteerden en bespraken eerdere meldingen van overlast door buurtbewoners én zijn familie, maar geen enkele keer werd besloten om in te grijpen. Gedwongen zorg voor Ö. is “zover we kunnen nagaan nooit expliciet overwogen”, schrijven de onderzoekers. Een eerdere behandeling in het kader van zijn reclasseringstoezicht kwam niet van de grond vanwege wachtlijsten.

De familie van Ö. heeft continu zorgen gehad om hem. Ze deden meldingen bij de politie, Veilig Thuis en het Meldpunt Zorg en Woonoverlast. De dag voor de fatale steekpartij heeft de moeder van Ö. in paniek het meldpunt gebeld. Zij verbleef voor haar eigen veiligheid al niet meer thuis.

Een medewerker van het meldpunt nam contact op met de GGD, maar na een telefoongesprek met de moeder werd haar melding door de GGD niet als acuut ingeschat. Wel volgde later een huisbezoek.

De dag erop, op 1 augustus 2023, sloop Ö. het huis van zijn onderburen binnen en stak met een groot keukenmes de toen 25-jarige Rens en 29-jarige Lars neer.

Inmiddels is de man door de rechter volledig ontoerekeningsvatbaar verklaard en heeft hij tbs met dwangverpleging gekregen. Het Openbaar Ministerie had 15 jaar cel en tbs geëist. De zaak wordt nog behandeld in hoger beroep.

De ouders van de omgekomen Rens zeggen dat de dood van hun zoon voorkomen had kunnen worden. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema benadrukt dat dat niet de conclusie is van het vandaag verschenen rapport. “Maar dat de ouders die met zoveel pijn leven dit zeggen, snap ik. Tegen hen zou ik ook alleen maar willen zeggen: het spijt me gewoon verschrikkelijk wat er is gebeurd.”

Het langs elkaar heen werken van hulpinstanties noemt ze “volstrekt onverantwoord”. Halsema gaat met alle directeuren van de betreffende instanties om tafel. “Ik zal ervoor zorgen dat dit uitgepraat, uitgezocht en verbeterd wordt.”

Nieuwsuur vroeg naar aanleiding van het rapport ook de GGD, de politie en woningcorporatie Eigen Haard om een reactie. Hun antwoorden zijn hier te lezen.

Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2541095-kritiek-op-hulpdiensten-na-moord-door-verwarde-man-op-onderbuurman

Deze miljardairs pompen massaal geld in de Amerikaanse campagnes

Het geld rolt – nee, het giet – in de Amerikaanse verkiezingscampagnes. En superrijke miljardairs blijken onvoorstelbare bedragen uit te trekken om hun favoriete kandidaten te helpen. “100 miljoen overmaken is tegenwoordig normaal”, zegt correspondent Erik Mouthaan.

In minder dan drie maanden tijd haalde Kamala Harris meer dan één miljard dollar op voor de Democraten, een recordbedrag in de Amerikaanse geschiedenis. Haar concurrent Donald Trump heeft dat bedrag in het hele afgelopen jaar nog niet opgehaald, met ‘maar’ 853 miljoen dollar sinds 1 januari tot nu.

“De ultra-vermogenden doneren echter niet aan de campagnes zelf, want daarvoor gelden maximumbedragen” vertelt Mouthaan. “Zij financieren juist de groepen van buitenaf die zich voor een kandidaat inspannen.”

Een grote geldschieter voor de Republikeinen is Elon Musk. Hij gaf ongeveer 75 miljoen aan een zogenaamd ‘Political Action Committee’ (PAC), zo meldt The Washington Post. Een PAC is een organisatie die politieke campagnes financieel bijstaat. Musk heeft zelf een PAC – genaamd ‘America PAC’ opgericht, met de speciale bedoeling om de campagne van Donald Trump te steunen.

De regels voor een ‘super-PAC’ zijn nog soepeler: zo mogen ook bedrijven en vakbonden er geld aan doneren. En niet enkel individuen. Een super-PAC kan onbeperkt geld inzamelen en uitgeven om kandidaten te steunen, mits ze geen directe samenwerking hebben met de campagne van de kandidaat zelf. Zo blijft die onafhankelijk. Het gros van de campagnedonaties wordt gestort aan zo’n super-PAC.

Het geld gaat vooral naar campagneadvertenties en -filmpjes, maar het bekostigt ook veel campagnekantoren in swingstaten.

Miriam Adelson is dokter en weduwe van casinomagnaat Sheldon Adelson. Zij doneerde dit jaar 100 miljoen dollar, waarvan 95 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Hiermee is zij een van de hoofdleveranciers van campagnegeld voor aan Trump gelieerde groepen.

Tim Mellon is een voormalig zakenman die meer dan de helft van het donatiegeld voor super PAC ‘MAGA Inc.’ verzorgt, met meer dan 125 miljoen dollar.

Dick Uihlein is directeur van transportbedrijf Uline. Hij heeft 49 miljoen dollar gedoneerd aan zijn eigen super PAC, genaamd Restoration PAC. Deze PAC heeft het geld in Republikeinse groepen gestoken en pro-Trump advertenties opgezet en laten lopen.

De Democraten kregen ook veel financiële steun uit rijke kringen. De Harris campagne wordt ondersteund door 79 miljardairs, bijna 30 meer dan de 50 miljardairs die Trump supporten.

George Soros is een gepensioneerd zakenman en doneert samen met zijn zoon Alex Soros tientallen miljoenen aan ‘Democracy PAC’. Georges Soros is al jarenlang een grote financiële supporter van de Democratische partij.

Mike Bloomberg is multimiljardair en voormalig burgemeester van New York City. Hij doneerde 19 miljoen dollar aan ‘Future Forward’, een super PAC die voorheen Bidens kandidaatschap steunde, maar dat nu doet voor Kamala Harris.

Reid Hoffman is medeoprichter van LinkedIn en is samen met zijn vrouw Michelle Yee één van de hoofddonateurs voor Democratische PAC’s. Zo gaven zij 10 miljoen dollar aan ‘Future Forward’ en in totaal 8 miljoen dollar aan andere PAC’s.

De exacte aantallen van alle opgehaalde donaties worden aanstaande zondag bekendgemaakt, wanneer de campagnes gedetailleerde rapporten over hun financiën moeten indienen bij de Federale Kiescommissie.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5475772/amerikaanse-verkiezingen-miljardairs-donaties-donald-trump-kamala-harris

Jongen (14) komt om bij aanrijding, vrachtwagenchauffeur mogelijk onder invloed

Een veertienjarige jongen is donderdag om het leven gekomen bij een aanrijding met een vrachtwagen in Maassluis. De vrachtwagenchauffeur is aangehouden. Hij was mogelijk onder invloed van verdovende middelen.

Het ongeluk gebeurde rond 8.00 uur op de Dr. Jan Schoutenlaan. De jongen uit Maassluis werd op de fiets geraakt door een vrachtwagen die een rotonde verliet, meldt de politie. Hij kwam onder de vrachtwagen terecht.

De hulpdiensten waren snel ter plekke, maar het slachtoffer was al overleden.

De vrachtwagenchauffeur, een 23-jarige man uit Enschede, is aangehouden op verdenking van het veroorzaken van een dodelijk ongeval. Mogelijk was hij onder invloed van verdovende middelen, schrijft de politie.

De politie onderzoekt wat er precies gebeurd is. Ze vraagt getuigen zich te melden. Mensen die het ongeluk hebben gezien, kunnen bij Slachtofferhulp terecht.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6332024/jongen-14-komt-om-bij-aanrijding-vrachtwagenchauffeur-mogelijk-onder-invloed.html

VS legt Lufthansa miljoenenboete op na weigeren van joodse passagiers

Het Amerikaanse ministerie van Transport legt Lufthansa een boete op van 4 miljoen dollar omdat de Duitse vliegmaatschappij ruim honderd joodse passagiers op doorreis zou hebben gediscrimineerd.

Dat zou in 2022 zijn gebeurd tijdens een vliegreis van New York via Frankfurt naar Boedapest. Nadat een aantal van de reizigers weigerde om mondkapjes te dragen ontzegde Lufthansa 128 joodse passagiers in Frankfurt de toegang tot het vliegtuig dat naar Boedapest zou vliegen. Bijna al deze passagiers droegen kleding die orthodox-joodse mannen doorgaans dragen.

Volgens onderzoekers van het Amerikaanse ministerie gaf een groot deel van de geweigerde passagiers aan elkaar niet te kennen en reisden ze ook niet in een groep. “Ondanks dat behandelde Lufthansa de Joodse reizigers alsof ze een één groep vormden. De toegang tot de vlucht werd hen ontzegd vanwege het vermeende wangedrag van enkelen”, schrijft het ministerie.

Het Amerikaanse ministerie legt Lufthansa daarom een boete op van 4 miljoen dollar, omgerekend zo’n 3,7 miljoen euro. Volgens het departement is dat de hoogste boete die het ooit heeft opgelegd aan een luchtvaartmaatschappij voor het schenden van burgerrechten.

Het Duitse bedrijf moet nu nog 2 miljoen dollar betalen aan de Amerikaanse overheid. Eind 2022 trof Lufthansa al een schikking van 2 miljoen dollar met de geweigerde passagiers.

De luchtvaartmaatschappij benadrukt zich al meerdere malen te hebben verontschuldigd voor het incident, maar ontkent discriminatie. Het weigeren van de reizigers zou een gevolg zijn geweest van miscommunicatie.

Ook kan het Amerikaanse ministerie in deze situatie eigenlijk geen boete opleggen, zegt Lufthansa, aangezien het incident plaatsvond in Duitsland. Desondanks zal de vliegmaatschappij de boete voldoen, om zo een rechtszaak te vermijden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2540880-vs-legt-lufthansa-miljoenenboete-op-na-weigeren-van-joodse-passagiers

Autopsie Liam Payne toont aan dat zanger zichzelf niet beschermde tijdens val

Zanger Liam Payne is overleden aan meerdere verwondingen en inwendige bloedingen nadat hij van een hotelbalkon in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires is gevallen. Dat melden Argentijnse aanklagers donderdag na een eerste onderzoek naar Paynes dood.

De 31-jarige Payne werd woensdagavond dood aangetroffen bij het CasaSur Palermo-hotel in Buenos Aires. Volgens de directeur van de Argentijnse hulpdiensten had Payne een val van de derde verdieping gemaakt, van zo’n 13 tot 14 meter.

Uit de eerste officiële details van het autopsierapport blijkt dat lijkschouwers 25 verwondingen hebben gevonden bij Payne. De verwondingen waren vergelijkbaar met verwondingen die worden veroorzaakt door een val van grote hoogte. Het gaat daarbij om dodelijk hoofdletsel, met in- en uitwendige bloedingen.

Vanwege de positie waarin zijn lichaam werd gevonden en de verwondingen van de val wordt aangenomen dat Payne geen “reflexhouding” heeft aangenomen om zichzelf te beschermen tegen zijn val. Dat hoeft volgens de autoriteiten niet te betekenen dat hij is gesprongen. De zanger kan ook in een staat van semi- of totale bewusteloosheid zijn gevallen.

Volgens het rapport vond het incident om 17.07 uur (lokale tijd) plaats. Een paar minuten eerder belde het hotel de nooddiensten om hulp te vragen voor een hotelgast die onder invloed was van drugs en alcohol. Toen de hulpdiensten arriveerden, was Payne al van het balkon gevallen en overleden.

De Argentijnse politie zou tegen persbureau AP hebben gezegd dat Payne wel is gesprongen. Die informatie wordt tegenover geen ander nieuwsmedium bevestigd. De autoriteiten zeggen hier ook niks over in het bericht over het autopsierapport.

In het rapport staat wel dat er geen signalen zijn dat er een “derde partij” betrokken is bij het incident. “Alles wijst erop dat de muzikant alleen was toen de val plaatsvond en een soort episode doormaakte als gevolg van drugsmisbruik”, schrijven de aanklagers in de zaak.

De Argentijnse politie heeft een ravage aangetroffen in de hotelkamer van Payne, werd eerder op donderdag bekend. In een verklaring zegt de politie dat er verschillende dingen in de kamer kapot zijn. Er werd onder meer medicatie, zoals het kalmeringsmiddel clonazepam, gevonden. Op de plek waar Payne van drie verdiepingen naar beneden was gevallen, werden een fles whisky, een aansteker en een mobiele telefoon gevonden.

Payne brak door als lid van de mateloos populaire boyband One Direction. In 2017 begon hij een solocarrière. Hij scoorde onder meer de hits Strip That Down met Quavo, For You met Rita Ora en Polaroid.

De artiest was eerder open over zijn verslaving. Tijdens de hoogtijdagen van One Direction gebruikte hij naar eigen zeggen veel drank en drugs. Hij stopte hiermee, maar tijdens de coronaperiode greep hij weer naar de fles, vertelde Payne in de podcast Diary of a CEO. In 2021 stopte hij opnieuw met drinken.

Bron: https://www.nu.nl/muziek/6332086/autopsie-liam-payne-toont-aan-dat-zanger-zichzelf-niet-beschermde-tijdens-val.html