Oud-voetballer van Spaanse profclub Valencia (28) een van de slachtoffers van de fatale superstorm

De slachtoffers van superstorm Dana, die vanwege het noodweer dat erop volgde al 160 doden tot gevolg had, krijgen langzaam een gezicht. Een van de omgekomen Spanjaarden is José Castillejo (28), ooit een talentvolle voetballer van profclub Valencia.

Op foto’s die zijn vrijgegeven door voetbalclub Eldense, waar hij voorheen ook speelde, is de 28 jaar geworden aanvaller te zien, armen over elkaar, in het blauw-rode thuisshirt van de club uit Elda in de regio Valencia. De club speelt vanaf seizoen 2023-2024 in de Segunda División A.

,,Verschrikkelijk nieuws na de catastrofale storm Dana heeft ons bereikt”, meldt een statement van de club. ,,CD Eldense rouwt na het overlijden op 28-jarige leeftijd van oud-speler José Castillejo. Wij betuigen ons diepste medeleven aan zijn familie en vrienden. Moge hij rusten in vrede.”

Academie Valencia
Ook Valencia reageerde met een trieste verklaring op het schokkende nieuws. ,,We betreuren ten zeerste de dood van José Castillejo, een slachtoffer van de ramp. Castillejo maakte deel uit van de Valencia CF-academie.”

De linksbuiten doorliep de gehele jeugdopleiding van Valencia, waar hij tot zijn 19e speelde. Hij wist uiteindelijk niet door te breken, en zijn carrière bracht hem vervolgens langs verschillende clubs, zoals Eldense, Recambios Colón, Roda, Torre Levante en Vilamarxant. Hij verliet de voetballerij in 2020.

Het dodenaantal stond donderdagavond officieel inmiddels op 160. Dat getal gaat ongetwijfeld nog stijgen, zeggen de autoriteiten. ,,Met elk uur dat voorbijgaat, neemt het aantal toe”, zegt een lokale official in Spaanse media.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1668812095/oud-voetballer-van-spaanse-profclub-valencia-28-een-van-de-slachtoffers-van-de-fatale-superstorm

Man stapt uit het leven na mislukte haartransplantatie door ’Turkse vastgoedmakelaar die zich voordeed als chirurg’

Een 24-jarige man uit Frankrijk is uit het leven gestapt nadat zijn baardhaartransplantatie in Turkije mislukte. Dat zegt zijn vader tegen de Britse krant Daily Mail. De persoon die de operatie had uitgevoerd bleek een vastgoedmakelaar te zijn.

In maart vertrok Mathieu, een 24-jarige student uit Frankrijk, naar Istanboel voor een haartransplantatie. Het kostte hem zo’n 1300 euro, een vijfde van wat het kost in Frankrijk. Omdat Mathieu geen volwaardige baard kon laten groeien, werden haartjes op zijn hoofd naar zijn gezicht getransplanteerd.

Na de operatie merkte Mathieu dat zijn baard er vreemd uitzag. De vorm van de baard klopte niet. Bovendien liep hij brandwonden op en had hij moeite met slapen door al het ongemak.

Niet veel later ontdekte Mathieu dat de man die zijn operatie had uitgevoerd geen gediplomeerde chirurg was, maar een vastgoedmakelaar. Dat schrijft Telegraph.

Als gevolg van zijn mislukte operatie belandde Mathieu in een „vicieuze cirkel”, zo schrijft Daily Mail. Hij leed aan een ’stoornis van de lichaamsbeleving’, een psychische aandoening waarbij mensen geobsedeerd zijn door gebreken aan hun uiterlijk. De man trok nog naar een Belgische specialist die de ingreep probeerde te corrigeren, maar die zei dat zijn hoofdhuid nooit volledig zou herstellen.

Drie maanden na de ingreep in Turkije, stapte Mathieu uit het leven. Zijn vader voert nu campagne om het bewustzijn over de risico’s van goedkoop gezondheidstoerisme te vergroten. Hij hoopt dat de schokkende ervaring van zijn zoon zal helpen om soortgelijke tragedies in de toekomst te voorkomen.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/300969078/man-stapt-uit-het-leven-na-mislukte-haartransplantatie-door-turkse-vastgoedmakelaar-die-zich-voordeed-als-chirurg

Jager Oostenrijk op de vlucht na doodschieten burgemeester

In de Oostenrijkse gemeente Kirchberg ob der Donau zijn zeker twee mensen doodgeschoten, onder wie de burgemeester. De vermoedelijke dader is de 56-jarige jager Roland Drexler, die na de schietpartij op de vlucht is geslagen. De politie is bezig met een grootschalige zoekactie.

Volgens berichten van het Oostenrijkse persbureau APA en de Kronen Zeitung werd de 64-jarige burgemeester Franz Hofer rond 08.30 uur doodgeschoten in een weiland. Even verderop trof de politie rond het middaguur nog een lichaam aan.

Dat slachtoffer zou, net als de burgemeester, ook een hobbyjager zijn. Oostenrijkse media schrijven daarnaast over een mogelijk derde slachtoffer, maar dat is nog niet officieel bevestigd.

Over een mogelijk motief is nog niets bekend. De burgemeester en de dader kenden elkaar, schrijven Oostenrijkse media. Daar wordt ook gesproken van een hoog opgelopen conflict, verdere details daarover zijn nog onduidelijk.

De politie is met onder meer speciale antiterreureenheden, een pantservoertuig en een helikopter op zoek naar de schutter. Omdat hij gewapend is en een gevaar vormt, heeft de politie zijn naam en een foto gedeeld.

Hofer was lid van de ÖVP, de politieke partij van de Oostenrijkse bondskanselier Karl Nehammer. In een eerste reactie tegen de Kronen Zeitung reageert de partij geschokt: “Dit is waanzin.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2542393-jager-oostenrijk-op-de-vlucht-na-doodschieten-burgemeester

Oud-president van Bolivia in auto beschoten, beschuldigt regering

Voormalig president Evo Morales van Bolivia zegt dat hij aan een moordaanslag is ontsnapt. Hij werd in zijn auto beschoten maar raakte niet gewond. Morales beschuldigt de huidige regering van Bolivia ervan hem te willen vermoorden.

Het incident vond plaats in de regio Chapare in het midden van het land. Morales zette een video op Facebook die vanuit twee auto’s is gemaakt. Op de beelden is een wilde achtervolging te zien waarin Morales van auto wisselt. In een voorruit zijn minstens twee kogelgaten te zien.

Volgens een verklaring van Morales en zijn aanhangers waren de daders zwaarbewapende en in het zwart geklede mannen. “Elite-agenten van de Boliviaanse staat hebben vandaag getracht mij van het leven te beroven”, schreef Morales op sociale media. De schietpartij zou deel uitmaken van een campagne om Morales politiek buitenspel te zetten.

In een radio-interview na het incident zei Morales dat twee voertuigen hem op de weg hadden onderschept en dat de inzittenden op zijn auto hadden geschoten. Hij voegde eraan toe dat een kogel “centimeters” naast zijn hoofd was gegaan.

Het incident komt op een moment met veel spanningen in Bolivia. Aanhangers van Morales hebben twee weken lang belangrijke snelwegen geblokkeerd, waardoor de aanvoer van voedsel en brandstof naar belangrijke steden werd belemmerd. Zijn aanhang raakte ook slaags met veiligheidstroepen die probeerden de obstakels op te ruimen.

Het conflict draait om de macht in de MAS-partij, waar zowel Morales als huidig president Luis Arce deel van uitmaken. Morales, die drie termijnen als president heeft gediend, trad af in 2019 na omstreden verkiezingen waarin hij werd beschuldigd van verkiezingsfraude. Enkele tientallen mensen werden gedood in de onrust die volgde en het geweld eindigde pas toen Morales het veld had geruimd.

Bij nieuwe verkiezingen een jaar later werd Arce, zijn voormalige bondgenoot, president. De strijd binnen de gelederen van MAS gaat er nu om wie van de twee de partij mag leiden bij de verkiezingen volgend jaar.

Morales wil dat Arce zelf opstapt of ministers ontslaat voor het schietincident. Plaatsvervangend veiligheidsminister Roberto Rios zei tegen journalisten dat de politie geen operatie had uitgevoerd tegen Morales.

Bron: https://nos.nl/artikel/2542367-oud-president-van-bolivia-in-auto-beschoten-beschuldigt-regering

Celstraf voor dronken Belg die twee wielrenners doodreed in Gent

Een Belgische man die begin dit jaar twee wielrenners in Gent doodreed, is veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf waarvan 1,5 jaar voorwaardelijk, schrijft De Morgen. De 45-jarige man had tijdens het ongeluk zes keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed, was aan het videobellen en reed met een snelheid van 118 kilometer per uur in de bebouwde kom.

Het ongeluk gebeurde op 25 februari rond 11.00 uur in het havengebied van Gent. Bjorn B. botste hier met zijn auto tegen een stoeprand, schoot vervolgens de weg over en reed in op een groep wielrenners. Twee mannen van 45 jaar overleden ter plekke, een 57-jarige man raakte gewond en twee anderen konden de auto ontwijken.

Naast gevangenisstraf krijgt de man een boete van 16.000 euro en een levenslang rijverbod. Het Openbaar Ministerie had een celstraf van zeven jaar geëist, een boete van 4000 euro en een levenslang rijverbod.

B. was al meerdere keren veroordeeld voor rijden onder invloed en had al tien jaar een rijverbod. Desondanks reed hij op 25 februari onder invloed rond in zijn auto.

“Meneer had 3 promille in het bloed. We vermoeden dat hij 25 pinten gedronken had. Dit is gewoon crapuleus”, zei de openbaar aanklager volgens De Morgen.

Dat de man ook aan het videobellen was met zijn vriendin en veel te hard reed noemde de openbaar aanklager “zonder meer walgelijk”, meldt VRT Nieuws. “Naar Belgisch recht is dit nog altijd een onopzettelijke dood, maar moreel gezien mag het duidelijk zijn dat de grens tussen opzettelijk en onopzettelijk hier flinterdun is.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2542053-celstraf-voor-dronken-belg-die-twee-wielrenners-doodreed-in-gent

Vrouw (37) overleden in opvang Leger des Heils in Amsterdam, vermoedelijk misdrijf

In een opvanghuis van het Leger des Heils in Amsterdam is gisteravond een 37-jarige vrouw vermoedelijk door een misdrijf om het leven gekomen. Het gaat om een cliënt van de opvang.

De politie heeft een 49-jarige man gearresteerd in verband met het incident. Of hij ook een cliënt van de opvang is, kan een politiewoordvoerder niet zeggen.

Rond 18.00 uur ontvingen de hulpdiensten een melding over een incident bij het opvanghuis voor mensen met een verslaving in stadsdeel Zuidoost. Toen agenten arriveerden, troffen ze het slachtoffer aan onder verdachte omstandigheden. Pogingen tot reanimatie waren tevergeefs, meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

De politie vermoedt dat sprake is van een misdrijf en onderzoekt de rol van de verdachte. De politie roept getuigen die iets hebben gezien of gehoord in de buurt van het opvanghuis op om zich te melden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2542062-vrouw-37-overleden-in-opvang-leger-des-heils-in-amsterdam-vermoedelijk-misdrijf

Rellen in Lissabon na doodschieten Kaapverdische man (43) door politie

In en rond Lissabon zijn rellen uitgebroken nadat een man door de politie werd doodgeschoten. Volgens de politie zijn er afgelopen nacht 60 gevallen van brandstichting of vernieling geweest in de Portugese hoofdstad. De politie en de regering proberen om de rust te laten terugkeren.

De onrust begon in de achterstandswijk Cova da Moura. Maandagochtend werd daar de 43-jarige Odair Moniz neergeschoten door de politie. Hij zou zich hebben verzet bij zijn arrestatie en daarbij de politie met een mes hebben bedreigd. De man overleed kort daarna in het ziekenhuis.

Het leidde tot grote verontwaardiging onder bewoners van de wijk, die betwijfelen of het politieoptreden proportioneel was en denken dat er racisme in het spel was. Moniz was van Kaapverdische afkomst.

Op sociale media ging bovendien een verhaal rond dat dinsdagavond een grote politie-inval zou zijn geweest in het huis van het slachtoffer. Ongeveer vijftien zwaar bewapende agenten zouden zonder huiszoekingsbevel met geweld het pand zijn binnengevallen en de familie hebben lastiggevallen. De politie ontkent dat voorval nadrukkelijk.

Al snel breidde de onrust zich uit naar andere wijken en voorsteden van Lissabon, met name naar gebieden waar ook veel migranten wonen. Die onrust mondde uit in de hevigste rellen in de recente geschiedenis van de stad, schrijven Portugese media.

De politie meldt dat er twaalf voertuigen in brand zijn gestoken, waaronder twee bussen. Talloze vuilnisbakken gingen in de fik en er werd met stenen gegooid. Vier mensen raakten gewond, twee van hen zijn politieagenten. Drie mensen zijn opgepakt voor brandstichting en mishandeling.

Intussen proberen de autoriteiten de situatie te beteugelen. Ook vandaag is de sfeer nog altijd gespannen, melden lokale media. President Rebelo de Sousa maande vandaag tot kalmte. De minister van Binnenlandse Zaken noemde het doodschieten van de man een “ongelukkig incident” en zegt dat het ministerie permanent in contact staat met alle veiligheidsdiensten om de orde te herstellen, en “iedereen die aan deze rellen heeft deelgenomen voor het gerecht te brengen”.

De politieagent die Moniz neerschoot, zit vast en het incident wordt onderzocht.

De wijken waar de brandstichtingen en vernielingen van gisteravond plaatsvonden, zijn niet ver van het stadion van voetbalclub Benfica, waar Feyenoord vanavond op bezoek is voor een Champions League-duel. De wedstrijd wordt bestempeld als een “hoog risico-evenement”. Ook rond het stadion is veel politie aanwezig en er zijn straten afgezet.

Dinsdagavond werden tientallen Feyenoord-supporters volgens lokale media bij een café vlak bij het stadion aangevallen door aanhangers van Benfica. Volgens de politie heeft die confrontatie “geen ernstige gevolgen” gehad.

Bron: https://nos.nl/artikel/2541858-rellen-in-lissabon-na-doodschieten-kaapverdische-man-door-politie

Hoe is het om een tijdlang te weinig geld te hebben?

“Geldzorgen maken ziek. Mensen met geldstress hebben na drie jaar drie keer zo vaak een angststoornis of depressie, blijkt uit onderzoek. Ook krijgen ze vaker lichamelijke klachten, zoals hoge bloeddruk en rugpijn.”

“Stress beïnvloedt ook de manier waarop iemand denkt. Mensen in armoede leven vaker bij de dag omdat hun brein zich focust op de korte termijn.”

“Dan is het natuurlijk ook moeilijker om verstandige beslissingen te maken. Wie weleens op dieet is, weet dat de avonden het moeilijkst zijn om vol te houden. Dan ben je moe, en vermoeidheid trekt een wissel op je veerkracht. Geldzorgen maken ook moe, waardoor het lastig is om impulsen te onderdrukken.”

“Soms leiden de geldzorgen tot zelfdoding. Een op de vier mensen die uit het leven stapten, deed dat vanwege geldzorgen, blijkt uit onderzoek van 113 Zelfmoordpreventie. Mensen kunnen zich niet meer voorstellen dat er licht is aan het einde van de tunnel.”

Bron: https://www.nu.nl/economie/6332023/eenmaal-in-armoede-groeien-de-problemen-geldzorgen-maken-ziek.html

Aidsfonds maakt zich zorgen over hiv bij mannen die seks hebben met mannen

Het aantal hiv-diagnoses bij mannen onder de dertig die seks hebben met andere mannen stijgt. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting HIV Monitoring.

In 2002 had 15 procent van de homomannen onder de 30 jaar hiv. In 2023 was dat 29 procent; een verdubbeling in 20 jaar tijd.

Volgens het Aidsfonds zit de stijging bij die groep voornamelijk in het condoomgebruik dat is gedaald. Ook zijn deze mannen, onder de 30, seksueel een stuk actiever dan bijvoorbeeld mannen van 70+.

Bron: https://nos.nl/artikel/2541549-aidsfonds-maakt-zich-zorgen-over-hiv-bij-mannen-die-seks-hebben-met-mannen

Ruim de helft vindt dat presentatoren niet moeten drinken op tv: ‘Je moet nuchtere vragen kunnen stellen’

Een tv-presentator die tijdens een uitzending met een glas bier aan tafel zit, kan dat? Een meerderheid (58 procent) vindt van niet. “Alcohol hoeft niet nog meer gepromoot te worden. Een presentator moet gewoon ‘nuchtere’ vragen kunnen stellen.”

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 26.000 leden van het Opiniepanel. Afgelopen zomer ontstond er discussie over alcohol op televisie na een uitzending van Zomergasten, waarin acteur Pierre Bokma volgens kijkers aangeschoten zou zijn geweest.

4 op de 10 (38 procent) panelleden vinden dat er minder gedronken zou moeten worden op tv. Ze vinden dat vooral talkshows een voorbeeldfunctie hebben. “Bij veel praat- en opinieprogramma’s zie ik regelmatig wijn en bier voorbij komen. Ik vind dit een slecht voorbeeld”, zegt iemand erover.

Bijna de helft (46 procent) vindt dat alcohol in talkshows te normaal gevonden wordt. “Alleen de namen al: BAR Laat, CAFÉ Kockelmann. Zegt genoeg!” geeft een panellid aan. Zij vinden dat alcohol geen toegevoegde waarde heeft.

Een deelnemer geeft aan: “Alcohol hoort bij ontspanning in de huiselijke kring of horeca. Op tv heeft het niets te zoeken, hooguit sporadisch in een film of serie. In een documentaire of medisch programma kan het met goede onderbouwing worden behandeld.”

Meer dan de helft (58 procent) vindt het niet kunnen dat een presentator alcohol drinkt op tv. Zij vinden dat een presentator ‘gewoon’ aan het werk is. Een panellid vindt: “Tijdens werk mag je geen alcohol drinken. Een presentator werkt, dus geen alcohol.”

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ruim-de-helft-vindt-dat-presentatoren-niet-moeten-drinken-op-tv-je-moet-nuchtere-vragen-kunnen-stellen/