Bianca zit twee dagen dood in stoel, maar haar vriend belt niet de politie: ‘Ik was in shock’

Als de politie vorig jaar zomer een woning aan de Pieter Karel Drossaartstraat in Vlaardingen betreedt, treffen ze een dode vrouw aan in een stoel. Er ligt een deken half over haar heen. Overal in het huis zijn bloedsporen. De vrouw voelt koud en stijf. Ze is al zeker twee dagen dood.

Het slachtoffer is de 30-jarige Bianca. Het huis is van haar 42-jarige vriend, Esteban M. Hij stapte op 12 juli 2023 naar de politie om te melden dat Bianca was overleden. Het vreemde is alleen: hij zegt dat hij haar al op 10 juli dood heeft aangetroffen.

Waarom is hij niet eerder naar de politie gegaan? De rechters vragen het hem meerdere keren. “Ik was in shock. Verlamd van verdriet. Bang ook dat haar dood op mij geschoven zou worden”, verklaarde de verdachte.

De rechter gaat terug naar de dagen voor het overlijden, de aanloop naar het drama. Op 7 juli heeft Bianca een afspraak proberen te maken met een abortuskliniek omdat ze denkt dat ze zwanger is. Ze wil het kind niet ‘vanwege de onrustige relatie met haar partner’, zo wordt genoteerd. De partner, Esteban, handelt in drugs.

Esteban vertelt over de strubbelingen in de relatie. “Ze was verslaafd aan cocaïne, GHB, crack. Ze ontving ook mannen, op de momenten dat ik er niet was. Ik heb altijd een condoom gebruikt, dus die baby moet van een andere man zijn geweest.” Dat moet heftig zijn geweest, legt de rechter hem voor. “Zeker, maar ik was niet boos op haar.” Uiteindelijk bleek dat zij niet zwanger was.

Opvallend is dat Bianca haar telefoon en tablet vanaf 9 juli niet meer gebruikt. Volgens Esteban waren ze toen samen thuis. “We hebben zitten gamen.”

Als Esteban op 10 juli thuiskomt, ziet hij W., een Somalische verslaafde die regelmatig drugs van hem afneemt, uit de woning komen. Hij vraagt hem later terug te komen en gaat zelf naar binnen. Daar treft hij Bianca aan, in een tuinstoel in de woonkamer, de ogen open. Aan haar voeten liggen zogeheten dumbbells, gewichten voor fitness.

“Ze voelde half koud, ik zag blauwe plekken en ze had geen broek aan. Daarom heb ik een deken over haar gelegd.” De politie belt hij dus niet, maar wat doet hij wel? Hij zoekt op internet of Bianca een eigen sekssite heeft. “Die wilde ik wissen, zodat de herinnering aan haar ‘schoon’ zou zijn.”

De volgende dag, 11 juli, komt W. weer langs en gaat naar binnen. Hij kreeg naar eigen zeggen klappen. Daarna moest hij op de bank gaan zitten, waar bloed van Bianca zat. Esteban: “Ik zeg niet dat hij het heeft gedaan, maar hij wist er wel meer vanaf.”

De Somaliër blijft in de woning en in de loop van de dag komen er nog twee mannen binnen. Met zijn vieren drinken ze alcohol. Het moet een onwezenlijk tafereel zijn: vier mannen in een woonkamer die drinken, met een dode vrouw op een stoel in hun midden.

Op 12 juli belt er nog een man aan. Hij gaat naar binnen, ziet Bianca en gaat direct weer weg. “Ik kon het niet aanzien.” Die middag pas gaan Esteban en W. naar de politie, nadat de verdachte eerst nog een nieuw petje heeft gekocht. Esteban M. wordt als verdachte gearresteerd.

De patholoog die het lichaam van Bianca onderzoekt, vindt overal botbreuken en bloeduitstortingen. En wat opvalt: het is nieuw én oud letsel. Sommige botbreuken zijn tussen de drie weken en zes maanden oud.

Bij Bianca zijn onder meer twintig ribben gebroken in de loop van de tijd. De reactie van Esteban: “Ik heb er nooit iets van gemerkt, anders had ik allang aan de bel getrokken.”

In de gang, woonkamer en slaapkamer wordt veel bloed gevonden, in de bank zitten beschadigingen die mogelijk van een mes afkomstig zijn. Het oogt als het toneel van een zeer gewelddadige relatie. De politie heeft veel getuigen gehoord en maar liefst negentien zeggen: “Hij behandelde haar heel slecht.”

Bij de lokale supermarkt was opgevallen dat Bianca een blauw oog had gehad, buren spreken van ruzies ‘en dan zag je haar een paar dagen niet’. Ex-vriendinnen van Esteban omschrijven hem als gewelddadig en bedreigend. “Hij probeerde me te wurgen.”

De moeder van Bianca zegt het ook klip en klaar in de rechtszaal tegen Esteban: “Je bent een lafaard, een sadist, een moordenaar. Bianca heeft in een hel geleefd.”

De Vlaardinger heeft een aanzienlijk strafblad opgebouwd vanaf zijn 14e, toen hij het huis van zijn moeder verliet. Zijn moeder die ‘hete spaghetti over hem gooide’ en hem buiten liet slapen. Deskundigen stellen meerdere stoornissen bij hem vast: antisociaal en psychopathisch.

Het lastige in deze zaak is dat er geen ‘evidente doodsoorzaak’ is te geven door de patholoog. Advocaat Kizilocak van Esteban: “Er is geen causaal verband, er is geen bewijs dat cliënt verantwoordelijk is voor het letsel bij Bianca.”

Het Openbaar Ministerie denkt daar anders over: “Hij heeft haar gedurende lange tijd ernstig mishandeld en als gevolg van al het letsel is zij overleden.” Het motief? “Verdachte dacht dat Bianca seks had met andere mannen en was extreem jaloers. Uit onderzoek is gebleken dat er geen enkele aanwijzing is voor seksuele escapades van haar.”

Het OM noemt het ‘ontluisterend’ dat Bianca langere tijd dood in de woonkamer is gelaten. En: “Op basis van de staat van het letsel en haar telefoon- en internetgebruik zou het goed kunnen dat zij al op 7 juli 2023 is overleden.” In dat geval heeft zij dus vijf dagen levenloos in de woning gezeten.

Vanwege de ernst van de zaak en de stoornissen bij Esteban M. eist het OM een straf van acht jaar cel en tbs met dwangverpleging.
De rechtbank in Rotterdam doet op 19 december uitspraak.

Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1926775/bianca-zit-twee-dagen-dood-in-stoel-maar-haar-vriend-belt-niet-de-politie-ik-was-in-shock

Vierde dode door vergiftigde drankjes Laos, ministerie waarschuwt Nederlanders

Er is een vierde dodelijke slachtoffer gevallen in Laos door drankjes die vermoedelijk waren gemixt met methanol. Eerder kwamen drie backpackers om het leven. Een Nederlandse belandde in het ziekenhuis, maar is buiten levensgevaar, bevestigde het ministerie van Buitenlandse Zaken eerder aan NU.nl.
Het vierde slachtoffer is een negentienjarige Autralische backpacker. ABC News meldde woensdag dat twee negentienjarige vrouwen uit Australië in het ziekenhuis zijn beland.

De andere overledenen zijn twee twintigers uit Denemarken en een Amerikaan. Het is onbekend of de Nederlandse vrouw nog in het ziekenhuis ligt.

Mogelijk gaat het om methanol dat werd vermengd met de alcohol. Methanol is giftige, kleurloze alcohol die wordt gebruikt als onder meer brandstof of bestrijdingsmiddel.

Het gebeurde in de centraal gelegen toeristische plaats Vang Vieng. De plaats wordt veel bezocht door backpackers.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een extra waarschuwing geplaatst bij het reisadvies voor Laos. Het reisadvies blijft geel, zegt een woordvoerder. “Maar er wordt geadviseerd op te letten bij eten en drinken in het land.”

In het bericht wordt gewaarschuwd voor bars en restaurants in de plaats Vang Vieng die drugs aanbieden, soms verwerkt in eten of drinken. “Dit staat op het menu vermeld als: ‘happy’ of ‘special’.”

Eerder dit jaar overleden zeker 57 mensen in India nadat ze drank met methanol hadden gedronken, schrijft BBC News. Soortgelijke gevallen van massale vergiftiging zijn eerder voorgekomen over de hele wereld, van de Filipijnen tot Peru.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6336193/vierde-dode-door-vergiftigde-drankjes-laos-ministerie-waarschuwt-nederlanders.html

Spanje geeft bijna miljoen illegale migranten verblijfsvergunning

Spanje zal de komende drie jaar bijna een miljoen illegale migranten een verblijfsvergunning geven. Dat heeft de Spaanse minister Saiz van Immigratie bekendgemaakt. Het gaat om 300.000 mensen per jaar in 2025, 2026 en 2027.

De maatregel is bedoeld om de beroepsbevolking te laten groeien. De Spaanse economie is de snelst groeiende in de Europese Unie. Maar de bevolking vergrijst, waardoor er in veel sectoren grote personeelstekorten zijn.

Met het besluit kiest de linkse regeringscoalitie in Spanje voor een heel ander beleid dan veel andere Europese lidstaten. Zo werken onder meer Italië, Duitsland en ook Nederland juist aan een strenger immigratiebeleid.

“Spanje kan een open, welvarend land zijn of een gesloten, arm land. We hebben gekozen voor het eerste”, zegt Saiz.

Tussen 1 januari en 1 september van dit jaar kwamen er 42.000 asielzoekers aan in Spanje, meldde onlangs het ministerie van Binnenlandse Zaken. De meeste asielzoekers maakten de gevaarlijke overtocht naar de Canarische Eilanden vanuit het noordwesten van Afrika.

Niet alle migranten komen uit Afrikaanse landen. Een groot deel van de asielzoekers komt uit Venezuela en Colombia.

Volgens de minister heeft Spanje zo’n 250.000 tot 300.000 buitenlandse arbeidskrachten per jaar nodig die belasting betalen, om de verzorgingsstaat overeind te kunnen houden. De Spaanse centrale bank berekende dat er de komende dertig jaar in totaal 25 miljoen immigranten nodig zijn.

Met de hervorming worden ook de procedures om in Spanje te gaan wonen en werken eenvoudiger. Wie met een speciaal visum naar het land komt om een baan te vinden, krijgt daar straks een jaar de tijd voor in plaats van drie maanden. Buitenlandse studenten mogen met hun visum straks tot 30 uur per week werken naast hun studie.

De afgelopen jaren kwamen al relatief veel hoogopgeleide migranten uit Zuid-Amerikaanse landen legaal naar Spanje om te werken.

Bron: https://nos.nl/artikel/2545140-spanje-geeft-bijna-miljoen-illegale-migranten-verblijfsvergunning

Denzel Washington over drank- en drugsgebruik: ‘Heb lichaam schade toegebracht’

Denzel Washington vertelde aan magazine Esquire dat hij zijn lichaam “behoorlijk wat schade” heeft toegebracht met drank en drugs. Inmiddels leeft de 69-jarige acteur al tien jaar nuchter.

Washington zegt dat hij nooit verslaafd was aan drugs. “Ik gebruikte het wel, maar ik raakte nooit verslaafd”, zegt hij. Ook aan sterke drank raakte hij niet verslaafd. De grootste moeite had hij met wijn. “Wijn is heel verraderlijk.”

De acteur dronk naar eigen zeggen twee flessen wijn per dag. Tijdens filmopnames en in de voorbereiding ervan dronk Washington niet. “Maar zodra het werk was gedaan, deed ik dat wel. Ik heb mijn lichaam flink beschadigd.”

De acteur stopte op zijn zestigste met het gebruik van drugs en drank. “Ik heb sindsdien helemaal niks meer gebruikt.” Er ging volgens Washington een wereld voor hem open toen hij “clean” was.

Bron: https://www.nu.nl/achterklap/6336095/denzel-washington-over-drank-en-drugsgebruik-heb-lichaam-schade-toegebracht.html

Russische balletdanser Vladimir Sjkljarov overlijdt bij val van balkon

De Russische balletdanser Vladimir Sjkljarov (39) is overleden. De ster van het Mariinski-theater in Sint-Petersburg stierf zaterdag na een val van het balkon van zijn woning op de vijfde verdieping van een flatgebouw in die stad.

Er is een onderzoek ingesteld, maar zijn collega’s gaan uit van een ongeluk. “Hij ging het balkon op om een luchtje te scheppen en te roken, verloor zijn evenwicht en viel”, zei zijn voormalige collega Irina Bartonovskaja op sociale media.

Een woordvoerder van het Mariinski-theater zegt dat hij pijnstillers slikte in verband met rugklachten. Vanwege die klachten zou hij vandaag worden geopereerd.

Sjkljarov trad in 2003 toe tot het balletgezelschap van het prestigieuze theater in Sint-Petersburg. Acht jaar later promoveerde hij tot meesterdanser of primo ballerino. Hij danste ook voor buitenlandse gezelschappen, zoals het Staatsballett uit München en het American Ballet Theatre in New York.

In 2009 was hij ruim een week in Koninklijk Theater Carré te zien in vier klassieke balletvoorstellingen: Romeo en Julia, Het zwanenmeer, De schone slaapster en Don Quichot.

Bron: https://nos.nl/artikel/2544973-russische-balletdanser-vladimir-sjkljarov-overlijdt-bij-val-van-balkon

Acht doden bij steekpartij in Chinese stad Wuxi

Bij een steekpartij in de Chinese stad Wuxi zijn acht mensen omgekomen. Zeventien anderen raakten gewond. Volgens de plaatselijke politie is de verdachte een 21-jarige student. Hij werd gearresteerd bij een technische school in de stad.

In een verklaring liet de politie weten dat de student dit jaar van school was gegaan. Hij zou de aanval hebben gepleegd uit onvrede over het feit dat hij zijn diploma niet had gehaald “vanwege slechte examenresultaten”. Ook was hij niet tevreden met zijn stagevergoeding.

Wuxi is een miljoenenstad in het oosten van China. Het is het tweede bloedige incident in een week tijd in het land.

Maandag vielen er 35 doden en 43 gewonden toen een man bij een sportcentrum in de zuidelijke stad Zhuhai op een groep mensen inreed. De 62-jarige bestuurder werd gearresteerd. Hij zou kampen met echtscheidingsproblemen.

De Chinese autoriteiten zijn vaak spaarzaam met informatie over dit soort incidenten. Het nieuws over de aanslag in Zhuhai werd pas een dag later naar buiten gebracht. Beelden op sociale media werden gecensureerd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2544748-acht-doden-bij-steekpartij-in-chinese-stad-wuxi

Dader zelfmoordaanslag Brazilië wilde hooggerechtshof opblazen

De explosie in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia afgelopen nacht had als doel het hooggerechtshof op te blazen. Dat zegt Alexandre de Moraes, voorzitter van het hof. De aanslag past volgens hem in een toenemende reeks aanvallen op de democratie.

De 59-jarige dader gooide volgens de politie een projectiel naar het gebouw, maar dat veroorzaakte geen schade. Daarna ging hij op de grond liggen en liet een zelfgemaakte bom afgaan, waardoor hij om het leven kwam.

Volgens de politie was de man een aanhanger van de omstreden uiterst rechtse ex-president Jair Bolsonaro. Bij de doorzoeking van het huis van de dader vond de politie teksten waarin werd verwezen naar de rellen van 8 januari vorig jaar en een eerdere poging om rechters van het hof te doden. Ook zijn er meer explosieven gevonden.

Aanhangers van Bolsonaro bestormden vorig jaar januari overheidsgebouwen in Brasilia uit onvrede over zijn verkiezingsnederlaag en over het feit dat Lula da Silva hem had opgevolgd als president.

President Lula was tot een uur voor de explosie in zijn werkpaleis, dat tegenover het hof staat.

De dader was een voormalig kandidaat voor de gemeenteraad van de partij van Bolsonaro. De oud-president heeft afstand genomen van het geweld. Hij spreekt op sociale media van een “geïsoleerd incident van een persoon met psychische problemen”.

Volgens de hoofdcommissaris van politie was het geen op zichzelf staand incident. “Er zijn extremistische groepen actief en er moeten maatregelen komen”, zei hij. De politie ziet de explosie als “een aanval op de democratie of terrorisme”. Het is nog onduidelijk of de man alleen heeft gehandeld.

Ook vandaag kregen juristen en rechters van het gerechtshof bedreigingen via berichten en e-mails. Het is niet duidelijk wanneer die precies zijn verstuurd. De politie wil ook dat sociale media gereguleerd worden: “Criminele online activiteiten kunnen niet onbestraft blijven.”

De politie had al versterking van het leger ingeroepen voor de beveiliging van de G20-top die maandag in Rio de Janeiro wordt gehouden. Op die bijeenkomst zullen veel staatshoofden en regeringsleiders aanwezig zijn. Er is een verhoogd beveiligingsniveau voor de top.

Correspondent Latijns-Amerika Nina Jurna:
“Veel aanhangers van de ultrarechtse ex-president Bolsonaro zien het hooggerechtshof niet zozeer als een democratische instelling, maar als een ultieme bedreiging van hun vrijheid. Volgens hen is het instituut erop uit om vooral de conservatieve stemmen in Brazilië aan banden te leggen en tot zwijgen te dwingen.

Onder leiding van de hoogste rechter Alexandre de Moraes wordt al langere tijd keihard opgetreden tegen desinformatie en fakenieuws dat vooral verspreid wordt onder deze zogeheten Bolsonaristas. Honderden socialemediaplatforms met desinformatie zijn gesloten. ook X van Elon Musk is dit jaar tijdelijk uit de lucht gehaald op last van De Moraes.

De aanslag roept bij veel Brazilianen herinneringen op aan de bestorming en plundering van overheidsinstellingen van 8 januari 2023, maar ze realiseren zich ook hoe kwetsbaar de prille democratie in het land is.

Brazilië is sinds 1985 weer een democratie na een periode van 21 jaar militaire dictatuur, en deze aanval op het hooggerechtshof wordt dan ook door velen gezien als de zoveelste aanslag op de democratie en de democratische instituten.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2544535-dader-zelfmoordaanslag-brazilie-wilde-hooggerechtshof-opblazen

Tientallen doden in China door auto die inreed op sportende mensen

In de Zuid-Chinese stad Zhuhai zijn 35 mensen om het leven gekomen bij een sportcentrum toen een auto op ze inreed. Ook raakten 43 mensen gewond, meldt de Chinese staatszender CCTV. De BBC meldt dat de aanrijding buiten een stadion gebeurde, waar op dat moment veel mensen aan het sporten waren.

De 62-jarige bestuurder van de auto is gearresteerd. Volgens de Chinese politie was er opzet in het spel. De man zou woedend zijn geweest over zijn scheiding.

Het incident gebeurde aan de vooravond van een belangrijke vliegshow met onder meer militaire vliegtuigen. In verband daarmee waren op dat moment zware veiligheidsmaatregelen van kracht.

President Xi Jinping heeft gezegd dat alles moet worden gedaan om de gewonden te behandelen. Ook eist hij dat de dader wordt gestraft.

Het sportcomplex, waar regelmatig honderden inwoners komen sporten op onder meer een atletiekbaan en een voetbalveld, blijft tot nader order gesloten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2544218-tientallen-doden-in-china-door-auto-die-inreed-op-sportende-mensen

FBI onderzoekt racistische sms’jes naar zwarte Amerikanen

In meerdere Amerikaanse staten hebben zwarte mensen racistische sms’jes gekregen. In de berichten wordt gerefereerd aan de slavernij. De FBI is samen met het ministerie van Justitie een onderzoek gestart.

In de berichten staat bijvoorbeeld dat mensen zich ergens “met hun spullen” moeten melden. Een meisje in North Carolina kreeg het bericht dat ze naar een “plantage” moet komen, op het vermelde adres is een museum gevestigd.

Zwarte studenten in Missouri kregen berichten met verwijzingen naar Trumps verkiezingszege. Ze werden daarin direct bij hun naam aangesproken. In de berichten stond dat ze waren “uitgekozen om katoen te plukken”. Ook kinderen in de basisschoolleeftijd hebben racistische berichten gehad.

Er komen meldingen uit onder meer de staten New York, Alabama, Missouri, Oklahoma, Californië, Ohio, Pennsylvania en Tennessee. Hoe wijdverbreid de berichten zijn en wie erachter zit is niet duidelijk. Een woordvoerder van de telecomsector zegt dat providers op de hoogte zijn en alles in het werk stellen om de berichten te blokkeren.

De NAACP, een burgerrechtenorganisatie die strijdt tegen racisme, noemt de berichten diep zorgelijk. De sms’jes doen volgens NAACP-voorzitter Derrick Johnson terugdenken aan de tijden van de racistische Jim Crow-wetten, die na de Amerikaanse burgeroorlog segregatie in het Zuiden vastlegde.

Bron: https://nos.nl/artikel/2543664-fbi-onderzoekt-racistische-sms-jes-naar-zwarte-amerikanen

Duitse rechtsextremisten opgepakt op verdenking beramen staatsgreep

In de Duitse deelstaat Saksen heeft de politie vanmorgen zeven mannen opgepakt. Ze worden verdacht van lidmaatschap van een rechtsextremistische terroristische organisatie. Een achtste verdachte is in Polen aangehouden.

De acht zouden in 2020 een organisatie hebben opgericht die zich Sächsische Separatisten (SS) noemt. De groep zou er racistische en antisemitische ideeën op nahouden en de Duitse grondwet en rechtstaat afwijzen.

De leden zouden ervan overtuigd zijn dat de Bondsrepubliek Duitsland op instorten staat. Op de dag dat dat gebeurt wil de groep de macht in Saksen en eventueel ook in andere Oost-Duitse deelstaten gewapenderhand overnemen, aldus het OM.

In die deelstaten zouden “ongewenste groepen” worden weggestuurd en de deelstaten zouden een nationaalsocialistisch bestuur krijgen. Ter voorbereiding trainden de leden zich in de omgang met vuurwapens en het lopen van patrouilles.

Het OM kwam de groep op het spoor op aanwijzingen van de geheime dienst. Bij de arrestaties werden 450 mensen ingezet. Een van de mannen werd in Polen opgepakt. Daarnaast zijn op twintig plaatsen woningen en panden doorzocht, ook in Oostenrijk.

Volgens Der Spiegel is een van de arrestanten een politicus van de rechtsradicale partij AfD. Hij zou penningmeester van de AfD-jeugdafdeling in Saksen zijn en gemeenteraadslid in de gemeente Grimma.

Persbureau DPA bevestigt dat. Dat meldt ook op basis van een bron dat deze man met een geweer voor de politie verscheen. Een agent vuurde twee waarschuwingsschoten af. De verdachte zou een kaakbreuk hebben opgelopen. Het persbureau weet niet hoe dat is gebeurd.

De rechtervleugel van de AfD staat al een paar jaar onder toezicht van de Duitse geheime dienst BfV.

Bron: https://nos.nl/artikel/2543326-duitse-rechtsextremisten-opgepakt-op-verdenking-beramen-staatsgreep