Amerikaanse aanklager noemt Syrische massagraven ‘ongezien sinds nazi’s’

In Syrië liggen massagraven die wijzen op een “doodsmachine” onder de gevallen dictator Bashar Al Assad, zegt de Amerikaanse aanklager Stephen Rapp. Hij noemt de omvang ongezien sinds wat de nazi’s deden in de Tweede Wereldoorlog.

Rapp bezocht twee massagraven in de Syrische steden Qutayfah en Najha, in de buurt van de hoofdstad Damascus. Volgens de internationale commissie voor vermiste personen (ICMP) in Den Haag zijn in Syrië mogelijk 66 van dergelijke massagraven.

“Zoiets hebben we sinds de nazi’s niet meer gezien”, zegt Rapp tegen persagentschap Reuters. De aanklager noemt het “ondenkbaar dat zoiets is gebeurd in de 21e eeuw”.

Rapp, die eerder vervolgingen voor oorlogsmisdaden bij de tribunalen van Rwanda en Sierra Leone leidde, ziet in de graven bewijs voor een “doodsmachine” waar onder het bewind van Al Assad duizenden mensen aan meewerkten. “Van de geheime politie die mensen uit hun straten en huizen liet verdwijnen, tot de bewakers en ondervragers die hen uithongerden en martelden, tot de bulldozerchauffeurs die hun lichamen verborgen.”

Onder Al Assad zijn sinds 2023 naar schatting 100.000 mensen verdwenen en doodgemarteld, stelt Rapp. “Ik heb weinig twijfel over dit soort aantallen, gezien deze massagraven.”

Mensenrechtengroepen beschuldigden Al Assad al veel langer van verdwijningen en massa-executies. Volgens de ICMP in Den Haag raakten zelfs 157.000 mensen vermist in Syrië. Ter vergelijking: tijdens de Balkanoorlog in de jaren negentig raakten ongeveer 40.000 personen vermist.

Reuters bestudeerde ook satellietbeelden waaruit blijkt dat tussen 2012 en 2014 grote graafwerkzaamheden plaatsvonden op de plekken van de massagraven. Die gingen door tot 2022.

Bron: https://www.nu.nl/syrie/6339488/amerikaanse-aanklager-noemt-syrische-massagraven-ongezien-sinds-nazis.html

Vijftienjarige scholiere schiet leerling en leraar dood op Amerikaanse school

Een vijftienjarige scholiere heeft maandag een schoolgenoot en een leraar doodgeschoten in de Amerikaanse stad Madison in de staat Wisconsin. Zes anderen raakten gewond. De schutter beroofde daarna zichzelf van het leven.

Twee studenten zijn nog in levensgevaar. Drie andere gewonde leerlingen en een docent liggen in het ziekenhuis, maar hun verwondingen zijn niet levensbedreigend.

De schietpartij vond plaats tijdens schooltijd op de Abundant Life Christian School. Op de school zitten ongeveer vierhonderd leerlingen van tussen de drie en achttien jaar oud.

Een kind uit de tweede klas, van zeven of acht jaar oud, belde de politie om de schietpartij te melden, zei de plaatselijke politiechef. De schutter was al omgekomen toen de politie bij de school arriveerde. Het motief voor de schietpartij is nog niet bekend.

“Vandaag is een trieste, trieste dag”, zei de politiechef. “Niet alleen voor Madison, maar voor het hele land, waar opnieuw een politiechef een persconferentie moet houden vanwege geweld in de samenleving.”

Dit jaar zijn er al 322 schietpartijen geweest op scholen in de Verenigde Staten, meldt de K-12 School Shooting Database. Daarbij vielen 267 dodelijke of gewonde slachtoffers. Dat zijn de grootste aantallen sinds 1966. Vanaf 2022 is een duidelijke piek te zien in de cijfers.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6339345/vijftienjarige-scholiere-schiet-leerling-en-leraar-dood-op-amerikaanse-school.html

Russische generaal gedood in Moskou, bronnen bevestigen rol van Oekraïne

De Russische topgeneraal Igor Kirillov is vannacht omgekomen bij een explosie in Moskou. Daarbij is ook een medewerker van Kirillov om het leven gekomen. Volgens de Russische autoriteiten gaat het om een moordaanslag. Bronnen bij de Oekraïense veiligheidsdienst zeggen dat Kyiv erachter zit.

Een bom in een geparkeerde scooter ging af toen de twee ’s ochtends een woongebouw in Moskou verlieten, zeggen onderzoekers van de de Russische federale opsporingsautoriteit. Op beelden die Russische media hebben verspreid, is te zien dat ramen van het gebouw zijn gesneuveld en de deur is beschadigd.

Een Oekraïense functionaris zegt tegen persbureaus Reuters en AFP dat de Oekraïense veiligheidsdienst SBU verantwoordelijk is voor de aanslag. Het zou om een “speciale operatie” van de dienst gaan. Ook bronnen van BBC News bij de SBU zeggen dat Oekraïne achter de aanslag zit.

De 54-jarige Kirillov voerde sinds 2018 het bevel over Russische eenheden die zijn gespecialiseerd in acties onder omstandigheden waarin nucleaire, biologische of chemische wapens zijn ingezet.

Eerder dit jaar legde het Verenigd Koninkrijk Kirillov sancties op wegens de inzet van “barbaarse chemische wapens in Oekraïne” en verspreiding van desinformatie van het Kremlin.

Maandag klaagde een openbaar aanklager in Kyiv de generaal aan voor gebruik van verboden chemische wapens in Oekraïne, meldt Kyiv Independent. Rusland ontkent de inzet van zulke wapens.

Bron: https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6339347/russische-generaal-gedood-in-moskou-bronnen-bevestigen-rol-van-oekraine.html

Jonge schutter (22) die vijf mensen vermoordde in Duinkerke was ex-werknemer van eerste slachtoffer

Een man heeft vijf mensen gedood bij twee schietincidenten in Noord-Frankrijk vlak bij de Belgische grens, tussen Loon-Plage en Wormhout. De schutter vermoordde eerst zijn ex-werkgever, daarna nog vier andere mensen. Over zijn motief “blijft veel onduidelijk”.

Op zaterdag rond 15.15 uur werd de 29-jarige Paul meerdere keren beschoten in zijn woning in het Noord-Franse Wormhout. Vijf minuten later ontving de politie een alarm: een man had een vuurwapen gebruikt en er lag een bewusteloze man in een tuin. Bij aankomst kon de politie enkel het overlijden van de 29-jarige vaststellen.

Volgens getuigen werd de man verrast door het geluid van een auto in zijn tuin. Toen hij naar buiten ging, stapte een man uit en schoot meerdere keren, waarna hij wegreed. De auto reed richting de kust, waarna de politie een zoekactie opstartte.

Om 16 uur werden twee beveiligingsagenten, Aurélien (33) en Marc (37), doodgeschoten in de buurt van een raffinaderij in Loon-Plage, 27 km van Wormhout. Enkele kilometers verderop, bij het vluchtelingenkamp op de route naar Mardyck, trof de politie nog twee andere slachtoffers aan.

Twee uur later meldde een man zich bij de politie in Gijvelde, 25 km verderop. Hij bekende de moord in Wormhout en de vier andere moorden. Hij werd in voorlopige hechtenis genomen en zondagochtend verhoord. Het parket van Duinkerke opende een gerechtelijk onderzoek, waarna de zaak werd overgedragen aan de Divisie voor Georganiseerde en Gespecialiseerde Criminaliteit (DCOS).

De schutter is Paul D., 22 jaar, geboren in Duinkerke en opgegroeid in Gijvelde. Hij draagt dezelfde voornaam als zijn eerste slachtoffer, die een transportbedrijf leidde en de voormalige werkgever was van Paul D. “Maar we weten niet in welke omstandigheden het contract ontbonden werd”, zegt zijn advocaat Véronique Planckeel.

Ondanks de wrok “kennen we zijn motief niet echt”, zegt Planckeel. “Er blijft veel onduidelijk.” Volgens Le Parisien was de man vrachtwagenchauffeur en ook lid van een schietclub. In zijn auto werden vier wapens aangetroffen.

“Hij bekende de feiten spontaan en is heel rustig, heel kalm”, zegt Planckeel. De advocate is er niettemin “niet zeker van dat die jongen echt de gevolgen van zijn daden beseft”, noch dat hij “zelf weet wat te antwoorden” aan zijn ondervragers.

Een buurvrouw van de dader reageert geschokt bij ‘Le Parisien’: ze kent Paul D. al 18 jaar en kan niet geloven dat hij de moorden zou hebben gepleegd. “Het is de aardigste man die je je kunt voorstellen. Hij is van oorsprong jager en een vriendelijke jongeman. Hij slaagde voor al zijn rijexamens in één keer en begon direct daarna met werken.” Paul D. was niet bekend bij de politie, justitie en de inlichtingendiensten.

Wie zijn de andere slachtoffers?
Naast Paul Dekeister werden ook twee beveiligingsagenten die op het moment van de schietpartij aan het werk waren, doodgeschoten: Aurélien en Marc, 33 en 37 jaar oud. Marc was vader van twee kinderen. Volgens Delta FM en La Voix du Nord waren zij in dienst van het Duinkerkse bedrijf ECS, verantwoordelijk voor de beveiliging van het havengebied.

De identiteit van de andere twee slachtoffers moet nog worden bevestigd. Volgens Le Parisien zouden ze de Iraanse nationaliteit bezitten (Koerden), tussen 19 en 30 jaar oud zijn, en mogelijk verblijven in het naburige vluchtelingenkamp.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/jonge-schutter-22-die-vijf-mensen-vermoordde-in-duinkerke-was-ex-werknemer-van-eerste-slachtoffer~a51b7903/

Zeker 37 doden in Turkije na het drinken van vervalste alcohol, nog 17 mensen in ziekenhuis

In de Turkse stad Istanboel zijn de afgelopen zes weken zeker 37 personen om het leven gekomen nadat ze vervalste alcohol gedronken hadden. Dat meldt het kabinet van de gouverneur van Istanboel.

‘In Istanboel zijn in zes weken 37 personen omgekomen na het drinken van vervalste alcohol, 77 zijn vergiftigd. Er worden nog 17 personen behandeld omdat ze vervalste alcohol gedronken hebben’, zegt het kabinet op sociale media. De politie heeft veertien verdachten opgepakt die de alcohol op de markt gebracht zouden hebben.

In Turkije komt het vaak voor dat personen vergiftigd raken door vervalste alcohol. De illegale productie nam toe door de explosie van belasting op alcoholhoudende dranken. De raki, de nationale drank, kost ongeveer 1.300 Turkse lira (35 euro) per liter in de supermarkt. Het minimumloon in het land ligt op maximaal 17.000 lira netto (465 euro) per maand.

Dit jaar is het aantal inbeslagnames van namaak- en nepalcohol al aanzienlijk gestegen, met 326 ton ethylalcohol in beslag genomen door wetshandhavers tot begin van deze maand – vier keer zoveel als in 2023, schrijft Turkiye Today. Aan de nepdrankjes wordt vaak methanol toegevoegd, een zeer giftige stof die gebruikt wordt als goedkoper alternatief voor alcohol. Het gebruik van methanol kan ernstige gezondheidscomplicaties veroorzaken, waaronder permanente blindheid en de dood.

,,Namaakalcohol kan niet worden geïdentificeerd door smaak, geur of uiterlijk”, zegt Ahmet Aydin van de Yeditepe Universiteit tegen het Turkse medium. ,,Alleen chemische testen kunnen bepalen of alcohol methanol bevat.” Aydin dringt er bij mensen op aan om alleen alcohol te kopen bij door de overheid gecertificeerde verkooppunten en de fles goed te controleren. ,,Vermijd onredelijk goedkope alcohol, aangezien prijsverschillen vaak wijzen op vervalsing.”

De eerste symptomen van methanolvergiftiging, zoals misselijkheid, braken en duizeligheid lijken vaak op die van een algemene alcoholvergiftiging. Binnen 6 tot 24 uur kunnen symptomen zoals wazig zien, ernstige buikpijn en neurologische schade echter escaleren, wat kan leiden tot coma of de dood. Slechts 30 milliliter methanol, wat gelijk staat aan een half glas, kan al fataal zijn.

Ook in Griekenland heeft de politie zijn handen vol aan de productie van nepalcohol. Maandag zijn zeventien vermeende leden en handlangers van een gewapende criminele bende opgepakt, die zich bezighoudt met de productie en distributie van nagemaakte alcoholische dranken.

De politie nam meer dan 2000 liter alcohol in beslag in een verlaten gebouw, zei de politie. Ze namen ook valse etiketten, 3833 lege flessen, 8.120 euro in contanten, vuurwapens, waaronder een automatisch geweer en een pistool met een geluiddemper, gezichtsmaskers, plastic dwangmiddelen en distributievoertuigen in beslag.

Eerder stierven er in Laos meerdere toeristen door het drinken van nepalcohol. Op Fiji werden er enkele toeristen opgenomen in het ziekenhuis.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/zeker-37-doden-in-turkije-na-het-drinken-van-vervalste-alcohol-nog-17-mensen-in-ziekenhuis~a31b2559/

Australië waarschuwt reizigers Fiji na vermoedelijk vergiftigde alcohol

De Australische overheid waarschuwt reizigers op Fiji nadat meerdere toeristen daar afgelopen weekend in het ziekenhuis belandden na het vermoedelijk drinken van vergiftigde alcohol.

Zeven mensen liepen de vergiftiging waarschijnlijk op nadat zij in een vijfsterrenresort cocktails hadden gedronken. Zij hebben een leeftijd van tussen de 18 en 56 jaar. Vier van hen zijn Australische toeristen, een is een Amerikaan en van twee is de nationaliteit nog onbekend. Dat zijn volgens lokale autoriteiten twee buitenlanders die op het eiland wonen.

Volgens minister van Toerisme Gavoka hadden de zeven pina colada’s gedronken. Hun toestand is volgens de minister stabiel. Een monster van de drankjes is naar Australië gestuurd, waar verder onderzoek wordt gedaan.

Het gaat volgens de minister om een geïsoleerd incident. De pina colada’s die het resort serveert zijn voorverpakt en alleen in een van de vijf bars in het resort waar die werden geserveerd zijn mensen die avond ziek geworden. De zeven hadden onder meer last van misselijkheid, braken en “neurologische symptomen”. Twee van hen waren er ernstig aan toe, maar ook met hen gaat het inmiddels beter.

Hoewel het reisadvies voor Fiji op de website van de Australische overheid nog altijd positief is, wordt nu wel gewaarschuwd voor mogelijk vergiftigde drankjes en methanolvergiftiging. “Zoek onmiddellijk medische hulp als u vermoedt dat er iets in uw drankje is gedaan”, is te lezen op de website.

In november kwamen in korte tijd meerdere backpackers om het leven in Laos nadat zij met methanol vergiftigde alcohol hadden gedronken. Onder de overledenen zijn twee Australiërs. Minister van Onderwijs Clare, die in een Australische ochtendshow om een reactie werd gevraagd, zegt dat de nieuwe vergiftigingen een “angstaanjagend gevoel van déjà vu oproepen”.

Bron: https://nos.nl/artikel/2548484-australie-waarschuwt-reizigers-fiji-na-vermoedelijk-vergiftigde-alcohol

150 vrachtwagens nemen toeterend afscheid van Appie (11)

Het moest een afscheid worden dat hij zelf geweldig zou hebben gevonden. En dat werd het. Zo’n honderdvijftig vrachtwagens deden de 11-jarige Appie uit Stroobos uitgeleide. De jongen overleed aan de gevolgen van een epileptische aanval.

Dorpelingen staan opgesteld bij het kruispunt waar Appie vaak stond. Hij gebaarde daar naar chauffeurs dat ze naar hem moesten toeteren. Zaterdag hoeft niemand daarom te vragen. De lange stoet vrachtwagens komt met oorverdovend getoeter langsrijden. Langs de kant steken de tientallen aanwezigen rode en zwarte rookfakkels af.

Appie Bijlsma leed aan één van de ergste vormen van epilepsie. Toen zijn vader Heyco hem op 5 december, zoals elke ochtend, om zeven uur riep om op te staan, kwam er geen reactie. Zijn vader ging kijken en vond Appie. Reanimatie kwam te laat.

Omdat Appie gek was op trucks, deden zijn vader Heyco en moeder Trientje een oproep op Facebook aan chauffeurs om mee te doen aan een vrachtwagenparade, bij wijze van eerbetoon. Dat was niet aan dovemansoren gericht. Zo’n honderdvijftig chauffeurs uit de wijde omtrek van Stroobos meldden zich aan.

Bron: https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1247280/150-vrachtwagens-nemen-toeterend-afscheid-van-appie-11

Zeven kinderen dood bij gasexplosie Venezuela

Negen personen, onder wie zeven kinderen, zijn vrijdag om het leven gekomen door een gasexplosie in een huis in Carácas.

Dit hebben de autoriteiten in de Venezolaanse hoofdstad bekendgemaakt. Volgens de burgemeester kwamen alle slachtoffers uit dezelfde familie en was het jongste slachtoffer vijftien dagen oud.

Volgens brandweerlieden vond de explosie plaats op de begane grond van een huis in de wijk Coche. De slachtoffers, die zich in het bovenste gedeelte van het huis bevonden, zijn door verstikking om het leven gekomen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2548244-zeven-kinderen-dood-bij-gasexplosie-venezuela

Meer onderzoekers wijzen op genocide door Israël: ‘Gaza bestaat niet meer’

“Elke genocide ziet er anders uit en niet bij elke genocide worden miljoenen of de hele groep gedood”, aldus Amos Goldberg, hoogleraar aan de Hebrew University in Jeruzalem. Hij wijst op moordpartijen, verdrijving, massagraven, executies en de “vrijwel totale vernietiging van infrastructuur, opzettelijke hongersnood en het blokkeren van humanitaire hulp”.

Grote delen van Gaza zijn volledig verwoest door het leger, inclusief de huizen, moskeeën, begraafplaatsen, archieven, rechtbanken, bakkers, markten en scholen. Alle universiteiten zijn verwoest, net als bijna alle ziekenhuizen. Goldberg spreekt van een genocide, “want Gaza bestaat niet meer”. Een uitkomst die volgens hem bedoeld is door Israëls leiders.

Bron: https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2548093-meer-onderzoekers-wijzen-op-genocide-door-israel-gaza-bestaat-niet-meer

‘Russische raketgeleerde doodgeschoten buiten Moskou’

De Russische raketgeleerde Michail Sjatski is vlak bij Moskou doodgeschoten, melden meerdere Oekraïense media op basis van bronnen binnen de Oekraïense veiligheidsdiensten. Vermoedelijk is hij gedood door de militaire geheime dienst van Oekraïne.

Ook de anti-Kremlin-journalist Aleksandr Nevzorov meldt de dood van Sjatski op zijn Telegramkanaal. Volgens ooggetuigen werd de wetenschapper dinsdagavond rond 21.00 uur in een park doodgeschoten.

Sjatski was bij het Experimental Design Bureau Marsvan hoofdontwerper van de nieuwste rakettechnologie, die zou worden gebruikt in Russische kruisraketten en drones. Ook gaf hij les op het Moskouse Luchtvaartinstituut en speelde hij een belangrijke rol bij de toepassing van kunstmatige intelligentie in raketten en vliegtuigen.

Volgens een bron binnen de Oekraïense inlichtingendiensten was Sjatksi een ‘legitiem doelwit’ omdat hij als ontwerper betrokken is bij drones en vliegtuigen die worden ingezet in Oekraïne. Het Kremlin heeft nog niet officieel gereageerd op de meldingen van Sjatsky’s dood.

Bron: https://nos.nl/artikel/2548078-russische-raketgeleerde-doodgeschoten-buiten-moskou