‘Russische raketgeleerde doodgeschoten buiten Moskou’

De Russische raketgeleerde Michail Sjatski is vlak bij Moskou doodgeschoten, melden meerdere Oekraïense media op basis van bronnen binnen de Oekraïense veiligheidsdiensten. Vermoedelijk is hij gedood door de militaire geheime dienst van Oekraïne.

Ook de anti-Kremlin-journalist Aleksandr Nevzorov meldt de dood van Sjatski op zijn Telegramkanaal. Volgens ooggetuigen werd de wetenschapper dinsdagavond rond 21.00 uur in een park doodgeschoten.

Sjatski was bij het Experimental Design Bureau Marsvan hoofdontwerper van de nieuwste rakettechnologie, die zou worden gebruikt in Russische kruisraketten en drones. Ook gaf hij les op het Moskouse Luchtvaartinstituut en speelde hij een belangrijke rol bij de toepassing van kunstmatige intelligentie in raketten en vliegtuigen.

Volgens een bron binnen de Oekraïense inlichtingendiensten was Sjatksi een ‘legitiem doelwit’ omdat hij als ontwerper betrokken is bij drones en vliegtuigen die worden ingezet in Oekraïne. Het Kremlin heeft nog niet officieel gereageerd op de meldingen van Sjatsky’s dood.

Bron: https://nos.nl/artikel/2548078-russische-raketgeleerde-doodgeschoten-buiten-moskou

Bendebaas in Haïti laat 180 mensen vermoorden na dood zoon ‘door hekserij’

Volgens de VN heeft een gewapende bende in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince minstens 184 mensen vermoord. Dat heeft VN-Mensenrechtencommissaris Volker Türk vandaag gezegd.

“Deze laatste moorden brengen het dodental in Haïti dit jaar op een ongelooflijke 5000 mensen. We moeten de wapenstroom naar Haïti, Sudan en Myanmar stoppen”, zei hij vandaag in Genève.

Lokale mensenrechtenorganisatie RNDDH wijt de geweldsuitbarsting aan een wraakactie van een bendebaas na de dood van zijn zoon, meldt persbureau Reuters. De bendebaas zou van een voodoo-priester te horen hebben gekregen dat zijn zoon diens fatale ziekte had opgelopen door hekserij. Hierop besloot de bendeleider de veronderstelde daders te straffen. Voodoo is een erkende religie in Haïti.

Het bloedbad zou vrijdag en zaterdag hebben plaatsgevonden in Wharf Jeremy, onderdeel van Cité Soleil, de beruchtste sloppenwijk in de hoofdstad van het Caribische land. Bendeleden zouden volgens RNDDH minstens honderd mensen hebben gedood met machetes en messen. De meerderheid van de slachtoffers waren vrouwen en mannen ouder dan 60 jaar.

Haïti gaat al langer gebukt onder bendegeweld en armoede. Eerder dit jaar kwam het tot een grootschalige geweldsexplosie: gewapende bendes namen onder meer de internationale luchthaven over, bestormden de grootste gevangenis van het land en stichtten in de hoofdstad Port-au-Prince brand in onder meer politiebureaus en ziekenhuizen.

Na de moord op president Moïse van Haïti in 2021 zijn er geen verkiezingen meer geweest in het land. Premier Conille kreeg na maanden van wetteloosheid en afwezig bestuur eerder dit jaar de taak om, samen met een negenkoppige overgangsraad, nationale verkiezingen te organiseren.

Nog geen half jaar na zijn aanstelling werd hij alweer ontslagen. Een reden voor zijn ontslag is niet gegeven.

Bron: https://nos.nl/artikel/2547669-bendebaas-in-haiti-laat-180-mensen-vermoorden-na-dood-zoon-door-hekserij

Jonge moeder Helen (29) meldt zich ziek en gaat even op bed liggen, maar wordt niet meer wakker

Helen Janssen-Houkes (29) staat altijd klaar voor anderen. Knap, want de moeder van Noé (6), Sem (4) en Mex (pas 9 maanden oud) heeft een druk leven. Ze is ‘super sportief’, heeft net een nieuwe baan én staat op het punt te beginnen aan een opleiding tot doktersassistent. Maar aan al die dagelijkse hectiek komt in de zomer plotsklaps een einde. Helen voelt zich niet zo lekker en gaat even op bed liggen. Als haar man ’s middags nietsvermoedend thuiskomt, ligt Helen nog steeds in dezelfde houding.

,,Ze lag op haar buik, zoals ze bijna altijd sliep”, vertelt jongere zus Lilian (27). Samen met haar moeder Wilma van Kruisbergen (58) vertelt ze aan de eettafel in Millingen aan de Rijn over haar overleden zus.

Het plotselinge overlijden sloeg logischerwijs in als een bom en de immens lege krater die achterbleef is er nog steeds. Wilma, Lilian en de man van Helen werken alle drie nog niet. Dat lukt ze gewoonweg niet. De man van Helen is er ook nog niet klaar voor om voor de krant over zijn geliefde te praten en wil daarom ook niet in de publiciteit komen.

Alles staat nu in het teken van de drie kinderen die van het ene op het andere moment zonder hun mama door het leven moeten. Het zijn tegelijkertijd de drie meest tastbare herinneringen aan Helen.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/jonge-moeder-helen-29-meldt-zich-ziek-en-gaat-even-op-bed-liggen-maar-wordt-niet-meer-wakker~aa13d1950/

Jongen (8) verliest beide ouders en zus bij explosies in Den Haag: ‘Enorme schok voor ons’

Drie slachtoffers van de explosie aan de Tarwekamp in Den Haag komen uit één gezin. Bij de ramp is een 8-jarig jongetje zijn ouders (45 en 41 jaar oud) en zijn 17-jarige zus verloren. Het jongetje wist aan de ramp te ontsnappen.

,,Het jongetje is fysiek in orde op een paar schrammen na, mentaal is natuurlijk een heel ander verhaal”, zegt Bart Visser van de organisatie Namens de Familie. ,,Hij wordt opgevangen door familie.” Visser staat het jongetje en overige familieleden bij. Het gezin woonde in één van de getroffen woningen aan de Tarwekamp.

‘De familie is aangeslagen door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen’, schrijft Namens de Familie in een bericht. ‘Het verdriet om het verlies van de familieleden is groot. Tegelijk vraagt de zorg voor de jonge zoon uit het gezin hun liefde en aandacht.’

Op de school van het jongetje waren na de explosies al direct zorgen over het gezin. ,,We hebben de ouders in de directe omgeving zaterdag gelijk gebeld. Met het gezin kregen we geen contact”, zegt schoolbestuurder Ewald van Vliet van scholenkoepel Lucas Onderwijs. ,,De emoties zitten hoog bij klasgenootjes, andere kinderen en ouders van de school.”

De hoop van juffen en meesters van de basisschool op goed nieuws veranderde afgelopen weekend langzaam in vrees en uiteindelijk in een kille werkelijkheid. ,,Voor de medewerkers is het een enorme schok. Zij kennen het gezin. Zijn 17-jarige zus is een oud-leerling van de school”, vertelt Van Vliet verder. ,,We doen er alles aan om iedereen zo goed mogelijk op te vangen. Het moge duidelijk zijn dat dit een enorme impact heeft gehad op de hele school, de wijk en heel Den Haag. Dit is een ramp van ongekende omvang.”

De familie van het jongetje bedankt alle hulpverleners voor hun grote inzet bij deze ramp. ‘Ook het medeleven op de scholen van de kinderen doet hun goed in deze donkere dagen. De familie wil verder graag op de achtergrond blijven en vraagt daarvoor begrip’, staat in het bericht dat door Namens de Familie is verspreid.

De organisatie is onderdeel van Slachtofferhulp Nederland en staat families bij die het middelpunt van het nieuws zijn geworden naar aanleiding van een vermissing of een andere persoonlijke calamiteit. De familie heeft de media verzocht geen namen of foto’s van hun overleden familieleden te delen en vraagt iedereen hen zoveel mogelijk rust te gunnen.

In totaal kwamen zes mensen om het leven. Alle dodelijke slachtoffers zijn inmiddels geïdentificeerd. Het gaat naast het gezin om een 31-jarige man uit Voorburg, een 44-jarige man uit Den Haag en een 63-jarige Hagenaar.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/jongen-8-verliest-beide-ouders-en-zus-bij-explosies-in-den-haag-enorme-schok-voor-ons~a490bcda

Man schiet in Duitsland ziekenhuismedewerker dood met kruisboog

In Duitsland is een ziekenhuismedewerker overleden nadat een man met een kruisboog in het ziekenhuis op haar in schoot. Dat gebeurde woensdagmiddag in de Hardtwaldklinik in Bad Zwesten, in het midden van Duitsland. De verdachte is uren later opgepakt.

De 58-jarige man uit de regio Passau, vlak bij de Oostenrijkse grens, liep het ziekenhuis in en vuurde het wapen af op de 50-jarige vrouw.

De vrouw overleed ter plekke en de verdachte vluchtte. De Duitse politie kon de verdachte snel identificeren en startte een zoektocht.

Een aantal uur later in de nacht werd hij gevonden en opgepakt op een parkeerplaats langs de snelweg in Beieren. Volgens de Duitse autoriteiten is daar ook direct bewijsmateriaal verzameld. Wat dat bewijsmateriaal precies is, dat is niet bekendgemaakt.

De politie laat weten nog te onderzoeken wat er precies gebeurd is en wat het motief was van de man. Ook is nog niet duidelijk of de twee elkaar kenden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2547172-man-schiet-in-duitsland-ziekenhuismedewerker-dood-met-kruisboog

Aankomend Defensieminister VS onder vuur vanwege alcoholgebruik

Pete Hegseth, de man die aankomend president Trump op het oog heeft als minister van Defensie in de VS, ligt onder vuur vanwege zijn alcoholgebruik bij Fox News. Hegseth is daar co-host bij het programma Fox & Friends Weekend.

Volgens collega’s bij Fox News dronk Hegseth op een manier die hen zorgen baarde. Dat meldt de Amerikaanse zender NBC News. Twee van hen zeggen dat ze meer dan tien keer alcohol bij hem roken voordat hij in beeld kwam. Ook zou Hegseth hebben geklaagd over een kater terwijl hij op de set stond.

Afgelopen weekend berichtte het blad The New Yorker over Hegseths drankgebruik tijdens twee banen voordat hij bij Fox kwam, bij veteranenorganisaties. Een klokkenluider meldde dat hij daar tijdens het werk herhaaldelijk onder invloed was, tot op het punt dat hij moest worden weggedragen.

Hegseths nominatie moet nog worden bekrachtigd in de Senaat. De vooraanstaande Republikeinse senator Lindsey Graham noemt de beschuldigingen tegen Hegseth in een interview met CBS News “verontrustend” en “moeilijk te verdedigen”.

Een woordvoerder van Trumps transitieteam noemde de beweringen “volledig ongegrond en vals”. Een advocaat van Hegseth zei na de publicatie in The New Yorker dat “”we geen commentaar geven op bizarre beweringen”.

Gisteren werd bekend dat Trump de miljardair Stephen Feinberg een hoge functie heeft aangeboden op het ministerie van Defensie. Hij zou daar volgens The Washington Post onderminister worden. Een woordvoerder van de investeerder wilde niet zeggen of hij het aanbod heeft geaccepteerd.

Chad Chronister, de keuze van Trump om de Drug Enforcement Administration (DEA) te leiden, maakte diezelfde dag bekend dat hij zich heeft teruggetrokken. Hij nam die beslissing de afgelopen dagen “toen het gewicht van deze belangrijke verantwoordelijkheid tot me doordrong”, schrijft Chronister op X.

Bron: https://nos.nl/artikel/2546990-aankomend-defensieminister-vs-onder-vuur-vanwege-alcoholgebruik

Russische actrice (24) verdrinkt tijdens yogasessie aan woeste zee: getuigen filmen hoe golf haar van haar roze matje slaat en meesleurt

Een Russische actrice is om het leven gekomen tijdens een yogasessie aan een onstuimige zee in Thailand. Getuigen filmden hoe Kamilla Beljatskaja (24) op haar roze matje op de rotsen zat en werd meegesleurd door een torenhoge golf.

Beljatskaja was met vakantie op het toeristische eiland Ko Samui, meldt de Thaise krant ‘Khaosod’. Ze kwam er wel vaker en noemde de plek op sociale media haar “thuis” en “de leukste plek op aarde”.

Beelden van een bewakingscamera tonen hoe ze vrijdag om 12.57 uur haar rode wagen parkeert op de parking van het bekend uitkijkpunt Lad Koh. Vervolgens haalt ze een roze yogamatje uit haar koffer en wandelt ze naar de rotsen net onder het uitkijkpunt.

Getuigen filmen even later hoe ze op haar matje op de rotsen zat, aan een erg woeste zee. Op de beelden lijkt het of ze aan het telefoneren is. Even later wordt ze door een hoge golf meegesleurd in zee. Ze is nog te zien terwijl ze probeert om boven water te blijven en de rotsen te bereiken. Maar tevergeefs.

De hulpdiensten werden om 13.30 uur gealarmeerd en gingen meteen ter plaatse. Toen ze een kwartier later arriveerden, was er van de vrouw geen spoor meer. Alleen haar roze matje lag nog in het water.

De reddingsacties werden gehinderd door de gevaarlijke zee en golven tot wel drie meter hoog. Na een half uur werden ze stopgezet omdat het niet veilig was. De volgende ochtend rond 11 uur kreeg de politie melding van personeel van het Impiana Beachfront Resort – enkele kilometers verderop – dat er een lichaam aangespoeld was op het strand van Chaweng Noi. Het bleek Beljatskaja. Haar vriend Grigori Anochin bevestigde het nieuws.

Volgens de reddingsdiensten zijn op het hele eiland waarschuwingen van kracht omdat het moessonseizoen is. Het hele zuiden van Thailand wordt momenteel geteisterd door noodweer. Overstromingen eisten al het leven van zeker 25 mensen, zo bleek vanmorgen nog uit een balans van het rampenbestrijdingsagentschap.

Moessonregens keren elk jaar terug in Thailand, maar wetenschappers zeggen dat ze door de klimaatopwarming heviger worden en vaker verwoestende overstromingen kunnen veroorzaken.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/russische-actrice-24-verdrinkt-tijdens-yogasessie-aan-woeste-zee-getuigen-filmen-hoe-golf-haar-van-haar-roze-matje-slaat-en-meesleurt~a72e46f0/

Topman van Amerikaanse zorgverzekeraar is doodgeschoten in New York

De topman van de grote Amerikaanse zorgverzekeraar UnitedHealthcare, Brian Thompson, is doodgeschoten in New York. Het gaat waarschijnlijk om een gerichte aanval, meldt de politie.

Thompson zou buiten het New York Hilton Midtown-hotel in het centrum van de stad zijn neergeschoten. In dat hotel hield moederbedrijf UnitedHealth Group een beleggersdag om de strategie voor de komende jaren uit de doeken te doen.

Volgens de politie lijkt het om een gerichte aanval te gaan, al is het motief nog onbekend. De schutter wachtte Thompson minutenlang op en opende vanaf enkele meters afstand het vuur.

Na twee schoten is de gemaskerde verdachte op de fiets gevlucht. Inmiddels is er een klopjacht gaande om de schutter te vinden, laat de politie van New York weten. Hij is voor het laatst gezien in Central Park.

UnitedHealth beëindigde de beleggersdag vroegtijdig. “We hebben te maken met een zeer ernstig medisch noodgeval”, zei topman Andrew Witty voordat hij de investeerdersvergadering afgelastte. Even later kwam UnitedHealth met een verklaring naar buiten waarin het bedrijf de familie van Thompson medeleven betuigt.

De zorgverzekeringendivisie van UnitedHealth biedt tientallen miljoenen Amerikanen een zorgverzekering en boekte vorig jaar een omzet van 281,4 miljard dollar. Thompson kwam in 2021 aan het hoofd te staan van UnitedHealthcare.

Bron: https://www.nu.nl/economie/6337884/topman-van-amerikaanse-zorgverzekeraar-is-doodgeschoten-in-new-york.html

Acteur Tom Waes geeft toe dat hij te veel had gedronken op avond van ongeluk

Tom Waes had te veel gedronken toen hij in de nacht van vrijdag op zaterdag zwaargewond raakte bij een auto-ongeluk. De acteur noemt het een “onbegrijpelijke fout” van zichzelf.

Waes was voor het ongeluk in een restaurant en een café geweest. “Toch ben ik in mijn auto gestapt om thuis te geraken. Onbegrijpelijk. Dat had ik nooit mogen doen, daar bestaat geen enkele twijfel over”, zegt de acteur in een verklaring tegenover VRT.

Maandag werd duidelijk dat Waes nog op de intensive care ligt, maar dat zijn toestand stabiel is. “Ik besef dat ik geweldig veel geluk gehad heb. Geluk dat ik geen slachtoffers gemaakt heb. Geluk dat ik het zelf overleefd heb. Het is een grote, onbegrijpelijke fout, waar ik me verschrikkelijk bij voel. Ik wil dan ook mijn oprechte excuses aanbieden, aan iedereen. Het spijt me verschrikkelijk.”

De acteur en tv-maker bedankt het medisch personeel en zegt zich nu op zijn herstel te gaan richten.

VRT, de werkgever van Waes, reageert teleurgesteld. “Dit kan echt niet”, zegt een woordvoerder van de Vlaamse omroep. “Onze schermgezichten hebben ook op dat vlak een voorbeeldfunctie voor het brede publiek. We verwachten dat Tom zijn verantwoordelijkheid neemt en vinden het belangrijk dat hij zelfinzicht toont.”

Waes raakte afgelopen weekend zwaargewond nadat hij met zijn oldtimer inreed op een botsabsorber. Dat is een groot bord dat op een rijbaan waarschuwt voor wegwerkzaamheden.

Bron: https://www.nu.nl/achterklap/6337715/acteur-tom-waes-geeft-toe-dat-hij-te-veel-had-gedronken-op-avond-van-ongeluk.html

President Joe Biden verleent toch gratie aan zijn zoon Hunter

Joe Biden heeft gratie verleend aan zijn zoon Hunter, ondanks zijn eerdere belofte dat hij dat niet zou doen. De 54-jarige Hunter hing een celstraf van 42 jaar boven het hoofd voor onder meer het overtreden van de wapenwet.

“Ieder weldenkend mens die naar de feiten in de zaak van Hunter kijkt, kan niet anders concluderen dan dat hij werd uitgekozen omdat hij mijn zoon is – en dat is verkeerd”, schrijft Biden in een verklaring.

Wat de 82-jarige president betreft is er sprake van een “gerechtelijke dwaling”. “De waarheid is dat ik geloof in het rechtssysteem, maar ook dat politieke inmenging dit proces heeft beïnvloed. Ik hoop dat Amerikanen begrijpen hoe een vader en een president tot deze beslissing komt.”

In juni werd Hunter schuldig bevonden aan het overtreden van de wapenwet door te liegen over zijn drugsgebruik bij de aankoop van een revolver. Ook bekende hij in september schuld in een belastingzaak tegen hem. Voor de in totaal twaalf aanklachten staat een gecombineerde maximale celstraf van 42 jaar, hoewel deskundigen zeggen dat het niet waarschijnlijk was dat Biden die maximale straf zou krijgen.

Hunter Biden heeft inmiddels gereageerd op de gratie die hem is verleend. “In de greep van mijn verslaving heb ik veel kansen en voordelen verspild. Ik zal de genade die mij vandaag is gegeven nooit als vanzelfsprekend beschouwen en zal het leven dat ik heb herbouwd wijden aan het helpen van degenen die nog steeds ziek zijn en lijden”, zegt hij in een verklaring.

Biden wordt in januari opgevolgd door de Republikein Donald Trump, die vorige maand de presidentsverkiezingen won. Op zijn platform Truth Social haalt Trump uit naar Biden: “Gebruikt Joe zijn presidentieel pardon ook voor de gijzelaars van 6 januari die nu al jaren gevangenzitten? Zo’n misbruik van het recht, een gerechtelijke dwaling.” Trump heeft de veroordeelde Capitool-bestormers vaker omschreven als “gijzelaars”.

Ook andere tegenstanders van Biden reageren op het presidentieel pardon. Het Republikeinse congreslid Marjorie Taylor Greene noemt Joe Biden “een leugenaar en hypocriet”.

President Biden beweerde in juni nog dat hij zijn zoon geen gratie zou verlenen. Een woordvoerder van het Witte Huis benadrukte onlangs dat het standpunt van de president niet veranderd was. Ook presidentsvrouw Jill Biden liet tegenover NBC News weten dat Hunter geen gratie zou krijgen. “Joe en ik respecteren het rechtssysteem”, was alles wat ze erover kwijt wilde.

De veroordelingen stonden gepland voor later deze maand, maar zijn door het presidentieel pardon hoogstwaarschijnlijk van de baan, meldt NBC News.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6337544/president-joe-biden-verleent-toch-gratie-aan-zijn-zoon-hunter.html