Extreemrechtse influencer Nick Fuentes bijna doodgeschoten voor zijn huis

White nationalist Nick Fuentes said an armed individual approached his house Wednesday night after his Illinois home’s address was leaked on the internet.

Officers responded to a home in Berwyn, Illinois at 11:38 p.m. local time on Wednesday after receiving a “report of a male subject with a gun,” the Berwyn Police Department said in a news release.

The man, who authorities did not identify, fled on foot and “successfully escaped” from law enforcement, the release states. The man then forced entry into a nearby home where he fatally shot the two dogs, police said.

The man fled into another neighbor’s yard and police gave him verbal commands to stop, which he disobeyed, according to the department. After not cooperating, the man began shooting at the officers, who returned fire, police said.

Police fatally shot the man during the shootout, and no officers were injured during the incident, according to the release.

Police said early reports indicated the man was wanted for a triple homicide committed in Mahomet, Illinois earlier in the day on Wednesday. This incident is now being investigated by the Illinois State Police.

Berwyn police did not name Fuentes in the news release, but USA TODAY reviewed Cook County property records that show Fuentes purchased property on the block where officers responded.

Fuentes commented on the incident in a series of X posts shared Thursday afternoon, alleging that the armed individual “made an attempt on my life.”

“I am grateful to God that I am still alive today,” Fuentes posted on X.

He also shared surveillance video appearing to show a man wielding a crossbow and a gun.

This would not be the first time Fuentes was confronted at his home, as the Berwyn Police Department responded to his residence last month after a verbal back-and-forth with 57-year-old Marla Rose, multiple outlets including NBC News reported. In a now-deleted video shared by Rose, Fuentes opens the door, points a spraying device in the direction of the camera, grabs the woman’s phone, takes it inside his home and then locks the door, NBC reported.

Fuentes was eventually arrested for the incident on Nov. 27 on a count of misdemeanor battery, according to Cook County court records.

Bron: https://www.aol.com/news/far-influencer-nick-fuentes-says-010450895.html

Politicus in Abkhazië doodgeschoten in het parlement

A politician has been shot dead and another wounded in a shooting inside the parliament of the Russia-backed breakaway Georgian region of Abkhazia.

Abkhazia’s state news agency Apsnypress cited the health ministry as saying Vakhtang Golandzia had died of wounds sustained in a shooting at the parliament building on Thursday.

A statement from the press office of the acting president, Badra Gunba, also said: “After receiving fatal wounds, the deputy Vakhtang Golandzia has died.”

It added that another lawmaker, Kan Kvarchia, was hurt.

Apsnypress said the interior ministry had identified another lawmaker, Adgur Kharazia, as the suspect in the shooting, and that he had fled the scene. Its report did not give any indication as to a motive.

Bron: https://www.aljazeera.com/news/2024/12/19/lawmaker-shot-dead-in-parliament-in-breakaway-georgian-region-of-abkhazia

Oud-leerling steekt meisje (7) dood op school in Zagreb, meerdere gewonden

Bij een steekpartij op een basisschool in de Kroatische hoofdstad Zagreb is een 7-jarig kind gedood. Drie andere kinderen en een lerares raakten gewond. De 19-jarige verdachte is een psychiatrische patiënt, zeggen onderzoekers.

De gewonden worden allemaal behandeld in het ziekenhuis en zijn in stabiele toestand. Hoe oud ze zijn, is niet bekendgemaakt. De steekpartij was op een school in de wijk Precko, in het westen van Zagreb.

De verdachte is een oud-leerling van de school. Hij ging de school vrijdagochtend binnen en stak volgens voorlopige onderzoeksresultaten in een gang in op zijn slachtoffers. Daarna sloot hij zich op in een nabijgelegen gebouw. Volgens een minister verwondde de man zichzelf en kon de politie voorkomen dat hij zelfmoord pleegde. Hij is net als de gewonden naar een ziekenhuis gebracht.

De moeder van de verdachte zei tegen Kroatische media dat haar zoon in een psychiatrisch ziekenhuis werd behandeld. De vrouw verklaarde dat ze de artsen had „gesmeekt” om hem niet uit het ziekenhuis te ontslaan. Artsen zouden haar verzoek hebben geweigerd en de zorg hebben overgedragen aan de familie.

Dodelijke aanvallen op het publiek zijn zeldzaam in Kroatië. Burgemeester Tomislav Tomasevic spreekt van een „grote tragedie” voor zowel zijn stad als het land. „Wij zijn geschokt door deze verschrikkelijke gebeurtenis en betuigen ons medeleven aan alle slachtoffers en hun families”, verklaart Tomasevic. In Zagreb en op landelijk niveau is een dag van rouw afgekondigd.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1874869914/oud-leerling-steekt-meisje-7-dood-op-school-in-zagreb-meerdere-gewonden

Rapper Gaboro doodgeschoten in Zweden, dader filmt de moord

In Zweden is donderdag rapper Gaboro doodgeschoten. De moord werd gefilmd door de dader. In een video die online staat, is te zien dat een persoon meermaals met een handwapen op iemand schiet.

Gaboro, die eigenlijk Ninos Khouri heet, werd neergeschoten in een parkeergarage in Norrköping, een stad ten zuidwesten van hoofdstad Stockholm. Hij overleed op 23-jarige leeftijd. Hij zou vandaag 24 zijn geworden.

Behalve voor wat kleinere drugsdelicten zou Khouri nooit voor grote vergrijpen zijn veroordeeld. Wel zou hij dicht tegen criminele groeperingen aan schurken.

Volgens de Zweedse krant Expressen is ook bij de politie nog niet bekend of er één of meerdere personen achter de moord zitten. Er is tot nu toe niemand aangehouden. Er zou een zilverkleurige stationwagen zijn gezien bij de plaats delict, waar de politie naar op zoek is.

Gaboro geldt als een populaire artiest in Zweden. Zijn nummers zijn miljoenen keren beluisterd op Spotify.

Het is niet voor het eerst dat in de Zweedse rapwereld een artiest wordt vermoord. In juni werd een 26-jarige rapper genaamd C. Gambino in een parkeergarage in Göteborg doodgeschoten. Hij was een maand daarvoor uitgeroepen tot hiphopartiest van het jaar in Zweden. In 2021 werd in Stockholm de rapper Einar vermoord.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5486197/rapper-gaboro-doodgeschoten-zweden-dader-filmt-de-moord

Letse basketballer Janis Timma dood aangetroffen op 32-jarige leeftijd

Jānis Timma, een Letse basketballer, is dood aangetroffen in zijn huis in Moskou. Hij was 32. Timma had in zijn carrière in meer dan een dozijn teams gespeeld, debuteerde in ASK Riga in 2008, en waaronder Zenit Sint-Petersburg, Baskonia (Spanje), Olympiakos (Griekenland), Lakeland Magic (een NBA G League-team in Florida), en vorig jaar 2024, bij de Monbus Obradoiro in Liga ACB in Spanje, evenals het Letse nationale team.

Nadat het Spaanse team vorig seizoen degradeerde, verhuisde Timma naar Rusland en speelde in een 3×3 team. Zijn fans hebben gesuggereerd dat hij daarheen is verhuisd om zich te verzoenen met zijn ex-vrouw, maar helaas werkte de relatie niet.

Lokale autoriteiten geloven dat zijn dood zelfmoord is. De Russische zender REN TV meldt dat er naast zijn lichaam een briefje lag met de tekst “bel Anna”.

Timma was getrouwd met de populaire Oekraïense zangeres en model Anna Sedokova. Het stel trouwde in 2020, maar de relatie was turbulent: volgens de zanger gingen ze uit elkaar en kwamen ze “20 keer” weer bij elkaar.

Timma’s Instagram-volgers zeiden dat de speler zijn gevoelens deelde op sociale media. Onder de dingen die hij plaatste, zei hij dat Sedokova geld belangrijker vond dan liefde. Hij had eerder suïcidale gedachten getoond, zoals gerapporteerd door Basketnews.

Boston Celtics-speler Kristaps Porzingis plaatste op X: “Menselijke verbinding is de hoeksteen van onze geestelijke gezondheid. Zorg alsjeblieft voor elkaar”, afscheid nemend van zijn landgenoot Jānis Timma.

Bron: https://www.gamereactor.nl/letse-basketballer-janis-timma-dood-aangetroffen-op-32-jarige-leeftijd-1461063/

Opnieuw pakketten met mogelijke drugs aangespoeld op stranden

In de pakketten die gisteren zijn aangespoeld op de stranden van Egmond en Bergen zitten waarschijnlijk drugs. De politie zegt de pakketten nog te onderzoeken op de exacte inhoud.

Waarnemend burgemeester Van Kampen van de gemeente Bergen heeft gisteravond een noodbevel uitgevaardigd voor het strand. Strandbezoekers zijn weggestuurd door agenten en boa’s. Die hielden het strand in de gaten, terwijl de douane en andere betrokken diensten onderzoek deden. Alle pakketten zijn afgevoerd.

Ook vandaag wordt het strand nog in de gaten gehouden. De politie roept mensen die een aangespoeld pakket vinden op om meteen 112 te bellen en het pakket niet open te maken.

De afgelopen weken spoelden regelmatig pakketten aan langs de Nederlandse kust. Ze werden onder meer gevonden in Scheveningen, Ouddorp, Rockanje en Oostvoorne. Ook op de Nederlandse en Duitse Waddeneilanden spoelden pakketten aan.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549158-opnieuw-pakketten-met-mogelijke-drugs-aangespoeld-op-stranden

Man die inreed op Duitse kerstmarkt is Saoedische arts en islamofobe atheïst die alleen handelde

De man die vrijdagavond is opgepakt na de vermoedelijke aanslag op een kerstmarkt in Maagdenburg is een arts uit Saoedi-Arabië. De Duitse regering gaat ervan uit de vijftigjarige man alleen handelde. “Daarmee is het gevaar geweken.”

De man woont sinds 2006 in Duitsland. Hij heeft een permanente verblijfsvergunning en zou werkzaam zijn bij een ziekenhuis in Maagdenburg.

Bij de vermoedelijke aanslag in Maagdenburg zijn voor zover bekend twee mensen om het leven gekomen; een volwassene en een peuter. Zo’n zeventig anderen raakten gewond, van wie vijftien zeer zwaargewond. Hulpdiensten vrezen dan ook dat het dodental nog gaat stijgen.

Ooggetuigen zeggen tegen Duitse media dat de man door wegversperringen is gereden en ‘zigzaggend’ door de menigte reed. Pas na 400 meter zou hij tot stilstand zijn gekomen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6339885/man-die-inreed-op-duitse-kerstmarkt-is-saoedische-arts-die-alleen-handelde.html

Elf doden bij brand in café Vietnam, vermoedelijk aangestoken

In de Vietnamese hoofdstad Hanoi zijn zeker elf mensen om het leven gekomen bij een brand in een café. De politie heeft een 51-jarige man opgepakt die ervan verdacht wordt de brand te hebben aangestoken, meldt het ministerie van Veiligheid.

Volgens het ministerie heeft de man bekend. Hij zou bier hebben gedronken in het café, waarna hij het aan de stok kreeg met medewerkers. Het is onduidelijk waar die ruzie over ging. Hij kocht daarop benzine, goot die over de begane grond van het café waar motoren geparkeerd stonden en stak de brand aan, aldus het ministerie.

Na zijn daad vluchtte de man. Even later werd hij opgepakt door agenten. De verdachte heeft al twee eerdere veroordelingen op zijn naam, voor diefstal. Nu wordt hij aangeklaagd voor moord.

Reddingswerkers wisten zeven mensen te redden uit het brandende pand. Twee van hen zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Bron: https://nos.nl/artikel/2548879-elf-doden-bij-brand-in-cafe-vietnam-vermoedelijk-aangestoken

Man (25) uit Zwolle doodgeschoten in Spanje, familie vermoedt vergismoord

Een 25-jarige man uit Zwolle is anderhalve week geleden doodgeschoten in een Spaanse kustplaats aan de Costa del Sol. Nabestaanden van de man denken dat er sprake is van een vergismoord, zeggen ze dinsdag tegen De Stentor.

Het incident vond plaats in Fuengirola, een kustplaats tussen Málaga en Marbella. De stad aan de Costa del Sol kent een grote Nederlandse gemeenschap.

Volgens de politie werd de man in de nacht van 6 op 7 december kort na 2.00 uur aangetroffen op straat. Ooggetuigen verklaarden kort daarvoor schoten te hebben gehoord. De man bleek meerdere schotwonden te hebben, waaronder een in zijn hoofd. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

In de buurt van de plek van het ongeval vond de politie een “langwerpig vuurwapen” onder een auto. Volgens Spaanse media gaat het om een automatisch machinegeweer.

De identiteit van het slachtoffer is nog niet officieel bekendgemaakt, maar de politie zou aan De Stentor hebben bevestigd dat het om de man uit Zwolle gaat. Volgens de krant is de familie van de man op weg naar Spanje om het lichaam te identificeren.

De nabestaanden denken dat het slachtoffer is aangezien voor iemand anders. Het slachtoffer volgde een studie en zou voor een tussenjaar naar Spanje zijn gegaan. Hij had daar een bijbaantje.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6339461/man-25-uit-zwolle-doodgeschoten-in-spanje-familie-vermoedt-vergismoord.html

Amerikaanse aanklager noemt Syrische massagraven ‘ongezien sinds nazi’s’

In Syrië liggen massagraven die wijzen op een “doodsmachine” onder de gevallen dictator Bashar Al Assad, zegt de Amerikaanse aanklager Stephen Rapp. Hij noemt de omvang ongezien sinds wat de nazi’s deden in de Tweede Wereldoorlog.

Rapp bezocht twee massagraven in de Syrische steden Qutayfah en Najha, in de buurt van de hoofdstad Damascus. Volgens de internationale commissie voor vermiste personen (ICMP) in Den Haag zijn in Syrië mogelijk 66 van dergelijke massagraven.

“Zoiets hebben we sinds de nazi’s niet meer gezien”, zegt Rapp tegen persagentschap Reuters. De aanklager noemt het “ondenkbaar dat zoiets is gebeurd in de 21e eeuw”.

Rapp, die eerder vervolgingen voor oorlogsmisdaden bij de tribunalen van Rwanda en Sierra Leone leidde, ziet in de graven bewijs voor een “doodsmachine” waar onder het bewind van Al Assad duizenden mensen aan meewerkten. “Van de geheime politie die mensen uit hun straten en huizen liet verdwijnen, tot de bewakers en ondervragers die hen uithongerden en martelden, tot de bulldozerchauffeurs die hun lichamen verborgen.”

Onder Al Assad zijn sinds 2023 naar schatting 100.000 mensen verdwenen en doodgemarteld, stelt Rapp. “Ik heb weinig twijfel over dit soort aantallen, gezien deze massagraven.”

Mensenrechtengroepen beschuldigden Al Assad al veel langer van verdwijningen en massa-executies. Volgens de ICMP in Den Haag raakten zelfs 157.000 mensen vermist in Syrië. Ter vergelijking: tijdens de Balkanoorlog in de jaren negentig raakten ongeveer 40.000 personen vermist.

Reuters bestudeerde ook satellietbeelden waaruit blijkt dat tussen 2012 en 2014 grote graafwerkzaamheden plaatsvonden op de plekken van de massagraven. Die gingen door tot 2022.

Bron: https://www.nu.nl/syrie/6339488/amerikaanse-aanklager-noemt-syrische-massagraven-ongezien-sinds-nazis.html