Twee doden door lawine in Oostenrijkse Alpen

In de Oostenrijkse Alpen zijn twee wintersporters om het leven gekomen nadat ze werden bedolven door een lawine. De Oostenrijkse krant Kurier meldt dat het gaat om een vader van 51 en een zoon van 22.

Volgens de krant waren ze met z’n vieren: een 19-jarige zoon en een vriend konden op tijd aan de losgeslagen sneeuwplaat ontsnappen.

Het ongeluk gebeurde rond het middaguur. De wintersporters wilden van de oostelijke helling van de berg Rosskopf in het Zillertal afdalen toen ze werden verrast door de lawine.

De zoektocht naar de slachtoffers verliep moeizaam omdat reddingswerkers het signaal van de lawinepieper niet konden lokaliseren. De zoon werd een uur na het ongeluk twee meter onder de sneeuw gevonden, de vader 20 minuten later op een meter diepte. De lichamen zijn per helikopter weggevoerd. Bij de zoektocht waren verschillende reddingsteams en hulphonden betrokken.

In het gebied gold op dat moment het lawinewaarschuwingsniveau drie op een schaal van vijf. Dat wijst op een aanzienlijk risico. Op eerste kerstdag raakte een 73-jarige man bedolven onder de sneeuw. Dat gebeurde in het Mauterndorf, in Oostenrijk. Ook hij overleefde dat niet.

Kort voor Kerstmis sneeuwde het in Tirol, waardoor de kans op lawines toenam. Ook de komende week wordt gewaarschuwd voor lawinegevaar.

In Frankrijk en Zwitserland zijn ook doden gevallen door lawines. Op eerste kerstdag kwam een 14-jarige jongen om het leven in skigebied Les Arcs in Frankrijk. Volgens de autoriteiten werd hij verrast door een lawine toen hij buiten de piste aan het skiën was. Hij was daar met zes anderen.

En maandag kwam de Zwitserse snowboardster Sophie Hediger om het leven bij een lawine in Arosa, een skigebied in het oosten van Zwitserland. De olympiër kwam twee weken geleden nog in actie bij een kwalificatiewedstrijd voor de wereldkampioenschappen. Volgens de politie was Hediger afgeweken van een gesloten piste, waarna ze bedolven werd onder de sneeuw. Reanimatie mocht niet meer baten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549709-twee-doden-door-lawine-in-oostenrijkse-alpen

Gezinsdrama in Zuid-Duitsland: twee kinderen omgebracht, moeder verdachte

In een woning in de zuidelijke deelstaat Beieren zijn twee kinderen dood aangetroffen. De moeder van de twee is door de politie meegenomen als verdachte. De 39-jarige vrouw zou een poging hebben gedaan zichzelf om het leven te brengen.

De zaak kwam aan het rollen toen een vriend van de familie eerder op woensdag langsging bij het drietal in het plaatsje Rosenheim. Daar trof hij de twee dode kinderen aan, een meisje van zeven en een jongen van zes. Daarop sloeg de man alarm, schrijft onder meer Tagesspiegel.

De politie gaat er voorlopig van uit dat de moeder haar kinderen met een stuk gereedschap om het leven heeft gebracht. Dat zou tijdens Kerstavond of in de nacht van dinsdag op woensdag zijn gebeurd. Daarna zou ze zichzelf van het leven hebben willen beroven. De vrouw is opgenomen in het ziekenhuis. Haar toestand is stabiel. Wel wordt ze vanwege haar poging tot zelfdoding extra in de gaten gehouden.

Een buurman zegt tegen Bild dat de vrouw drie jaar geleden in het huis was komen wonen. Ze was al enige tijd niet meer samen met de vader van de kinderen. De vrouw had volgens de krant psychische problemen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6340354/gezinsdrama-in-zuid-duitsland-twee-kinderen-omgebracht-moeder-verdachte.html

Doden bij schietpartij tijdens heropening ziekenhuis Haïti

In Haïti zijn zeker twee doden gevallen bij de heropening van het belangrijkste ziekenhuis van het land. Bendeleden openden het vuur tijdens een persconferentie waarbij het gerestaureerde gebouw zou worden gepresenteerd.

Gewelddadige bendes kregen door een machtsvacuüm in het land het grootste deel van de hoofdstad Port-au-Prince in handen, waaronder de haven en het vliegveld. Begin dit jaar namen ze ook het grootste publieke ziekenhuis in, dat vlak bij het regeringscentrum ligt.

Het gebouw raakte daarbij zwaar beschadigd. Er waren plunderingen en vernielingen en in de muren zaten kogelinslagen na gevechten tussen bendeleden en politieagenten.

Afgelopen zomer wist de regering van Haïti het gebouw weer in handen te krijgen en daarna begon het herstel. Journalisten werden gisteren uitgenodigd om verslag te doen van de heropening door de minister van Volksgezondheid, maar nog voordat die arriveerde werd het vuur geopend.

Zeker twee journalisten werden gedood, een onbekend aantal andere aanwezigen raakte gewond, onder wie nog meer journalisten en een aantal agenten.

De belangrijkste bendeleider van de stad erkende later de aanslag te hebben gepleegd omdat er niet met hem was overlegd over heropening. Interim-president Voltaire sprak er schande van dat het ziekenhuis als doelwit was uitgekozen en beloofde dat de daders zullen worden gestraft.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549576-doden-bij-schietpartij-tijdens-heropening-ziekenhuis-haiti

Olympische snowboardster Hediger (26) omgekomen bij lawine in Zwitserland

De Zwitserse snowboardster Sophie Hediger is op 26-jarige leeftijd om het leven gekomen bij een lawine. Dat meldt de Zwitserse skifederatie dinsdag. Hediger nam in 2022 deel aan de Olympische Winterspelen in Peking.

Hediger was maandag volgens de politie van Graubünden afgeweken van een gesloten piste. In het Zwitserse Arosa raakte ze bedolven onder de sneeuw.

Reddingswerkers wisten haar uit de sneeuwmassa te halen en hebben nog geprobeerd Hediger te reanimeren. De hulp mocht niet meer baten.

Hediger was gespecialiseerd in de snowboardcross. Ze stond dit seizoen al twee keer op het podium in de wereldbeker. Ze had de ambitie om tijdens het WK in maart voor eigen publiek in Engadin een medaille te veroveren.

De snowboardster nam in 2022 deel aan de Winterspelen in Peking. Op haar favoriete onderdeel snowboardcross eindigde ze tijdens haar debuut op de negentiende plek.

“Voor de Zwitserse skifamilie werpt het tragische overlijden van Sophie Hediger een donkere schaduw op deze kerstdagen”, reageerde het hoofd van de Zwitserse skifederatie Walter Reusser dinsdag. “We zijn diep bedroefd en zullen de herinnering aan Sophie altijd levend houden.”

Bron: https://www.nu.nl/sport/6340271/olympische-snowboardster-hediger-26-omgekomen-bij-lawine-in-zwitserland.html

Australiër opgepakt voor doodschieten 98 kangoeroes

In Australië is een 43-jarige man opgepakt die 98 kangoeroes zou hebben doodgeschoten. De dode dieren werden gevonden op een militaire basis ten noorden van Sydney.

De bijna honderd dode kangoeroes werden in oktober aangetroffen. Na politieonderzoek kon de verdachte afgelopen week bij een huiszoeking worden aangehouden. De politie van New South Wales zegt dat er ook drie vuurwapens in beslag zijn genomen. De verdachte zou de eigenaar zijn van een terrein naast de legerbasis. Een motief is niet bekend.

De man is onder meer aangeklaagd voor zware dierenmishandeling, het verwonden van beschermde dieren en overtredingen van de wapenwet. Hij is op borgtocht vrijgekomen en moet in januari voor de rechter verschijnen. Hij riskeert per aanklacht een gevangenisstraf van zes maanden en een boete van 10.000 Australische dollar (ongeveer 6000 euro).

In juni van dit jaar werden ook al tientallen dode kangoeroes aangetroffen in het zuidoosten van Australië. Veel van die dieren hadden schotwonden en een deel was bewust overreden.

De kangoeroe is een beschermde diersoort in Australië. Toch geeft de overheid vergunningen af om ze dood te schieten, voor het vlees of voor de huid. Producten gemaakt van kangoeroes vormen een belangrijk exportproduct voor het land. Er zijn duizenden professionele kangoeroejagers in het land actief.

De Australische overheid zegt dat er zo veel kangoeroes zijn dat de dieren een plaag vormen. Veel natuurorganisaties betwisten de cijfers die de overheid hanteert, en zeggen dat het helemaal niet zo goed gaat met de soort. Zij willen dat het afschieten stopt.

Het doden van kangoeroes gebeurt volgens hen te vaak op een wrede manier en in de buidel van gedode dieren blijken vaak nog jonge kangoeroes te zitten die vervolgens ook doodgemaakt worden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549416-australier-opgepakt-voor-doodschieten-98-kangoeroes

Woningbrand Dirksland: 15-jarige jongen overleden

In het Zuid-Hollandse Dirksland is een dode gevallen bij een woningbrand. Het ging om een 15-jarige jongen, meldt de politie. De brand ontstond gisteren, eerder op de dag, waarbij de jongen ernstig gewond raakte. In de avond maakte de politie bekend dat het slachtoffer was overleden aan zijn verwondingen.

Hoe de brand is ontstaan, is nog onduidelijk.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549489-doden-bij-branden-in-drachten-en-dirksland

Drankgebruik van recordaantal Britten tijdens feestdagen in de gaten gehouden

In Groot-Brittannië worden tijdens de feestdagen 3.800 mensen uitgerust met een alcoholtag die hun drankgebruik controleert. Het gaat om een recordaantal sinds de tags in 2020 werden ingevoerd.

Het gaat om veroordeelden die zijn vrijgelaten uit de gevangenis of een taakstraf hebben en van de rechter een drankverbod opgelegd hebben gekregen.

De tags meten alcohol in het zweet van de drager en waarschuwen reclasseringsambtenaren als er drank wordt gedetecteerd.

Sinds 2022 is het aantal personen met een alcoholtag in Groot-Brittannië verdubbeld. Ze werden ingevoerd om te voorkomen dat de dragers te veel alcohol drinken tijdens Kerstmis en Oud en Nieuw. Op die manier hoopt de regering de straten veilig te houden en door alcohol veroorzaakte criminaliteit terug te dringen.

Het is de “trieste realiteit” dat dergelijke incidenten, zoals huiselijk geweld, pieken met Kerstmis, zegt een bewindsman van de overheid.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6340152/drankgebruik-van-recordaantal-britten-tijdens-feestdagen-in-de-gaten-gehouden.html

Islamofobe autoriteiten Duitsland waren verblind en hebben steken laten vallen

In een interview met de Duitse zender ZDF gaat Münch in op de aanslag. Hij bevestigt dat de autoriteiten in november 2023 een tip binnenkregen over de vermoedelijke dader van de aanslag. “Er is toen passend onderzoek gedaan. Hij stond niet bekend om gewelddadigheden”, zegt hij.

Verder onderzoek moet uitwijzen wat het motief van de dader was en of de veiligheidsautoriteiten steken hebben laten vallen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549277-duitsers-leven-mee-met-ouders-omgekomen-andre-9-vaarwel-mijn-engel

Zoals hieronder valt te lezen had de atheïstische islamofobe terrorist een hele waslijst aan incidenten, maar omdat hij een islamofoob was lieten de islamofobe autoriteiten het gaan:

Verdachte van aanslag Maagdenburg in 2013 veroordeeld voor dreigen met aanslag

De verdachte van de aanslag op de kerstmarkt in Maagdenburg is eerder in aanraking geweest met justitie. Hij heeft in 2013 gedreigd met een aanslag. Daarvoor is hij veroordeeld tot een geldboete. De Duitse justitie bevestigt een bericht van Der Spiegel hierover.

Taleb al-Abdulmohsen had indertijd een conflict met de artsenorganisatie in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, waar hij woonde en studeerde. Tijdens zijn opleiding tot medisch specialist was er onenigheid over examenresultaten. Daarop heeft Abdulmohsen de artsenorganisatie telefonisch bedreigd.

Hij dreigde met daden die “wereldwijde aandacht zouden trekken” en verwees daarbij naar de aanslag bij de marathon van Boston, twee dagen eerder. Bij die aanslag kwamen drie mensen om het leven en vielen meer dan 260 gewonden toen islamitische extremisten zelfgemaakte explosieven lieten ontploffen.

In het onderzoek na de bedreiging is zijn huis doorzocht, maar daarbij zijn geen aanwijzingen gevonden dat hij echt van plan was een aanslag te plegen. Toen bleek al wel dat hij zich had afgekeerd van de islam.

In januari 2014 kwam hij opnieuw in beeld bij justitie, weer voor bedreiging met geweld. Hij wilde in Stralsund een bijdrage aanvragen in de kosten voor zijn levensonderhoud en dreigde daarbij met geweld. Hij zou bovendien gedreigd hebben zichzelf van het leven te beroven als zijn verzoek werd afgewezen. Daarna is hem verteld dat de politie hem voortaan in de gaten zou houden.

In mei 2015 stuurde hij justitie een brief met beledigingen naar aanleiding van zijn veroordeling in 2013. Enkele maanden later zei hij dat de rechters die hem in 2013 veroordeelden racisten waren. Hij dreigde met een pistool wraak op hen te nemen. Ook zou hij hebben gezegd dat de grondwet per definitie anti-buitenlanders is.

Ondanks deze incidenten werd de man niet als een bedreiging gezien, zei deelstaatminister Christian Pegel. Daarbij wordt meestal gekeken of iemand een bepaalde ideologie aanhangt en dat was in zijn geval niet zo. Meer informatie kon Pegel niet geven, omdat veel documenten al zijn vernietigd in verband met het verstrijken van de wettelijke termijn om ze te bewaren.

Volgens Pegel studeerde Abdulmohsen van 2011 tot 2016 in onder meer Mecklenburg-Vorpommern. Hij vroeg in 2016 asiel aan en kreeg een permanente verblijfsvergunning. Hij zou niet meer veilig naar Saudi-Arabië kunnen terugkeren omdat hij een afvallige moslim was.

De afgelopen dagen werd duidelijk dat de 50-jarige arts uit Saudi-Arabië zich heeft afgekeerd van de islam en zich heeft ontpopt tot een sympathisant van de radicaal-rechtse partij AfD. Hij keerde zich ook tegen het beleid van toenmalig bondskanselier Angela Merkel om “massaal vluchtelingen binnen te laten”. Hij vreesde voor de islamisering van Duitsland en wenste Merkel dood, omdat zij onechte vluchtelingen binnen zou laten.

Daarnaast profileerde hij zich als activist die zei vooral vrouwen te willen helpen om te vluchten uit Saudi-Arabië, weg van de onderdrukking.

Al met al was zijn gedrag elf jaar lang opvallend. Niet alleen op sociale media, maar ook in het dagelijkse leven, concludeert Der Spiegel. Hij had niet alleen problemen met justitie, maar ook met andere mensen. Maar vooral de autoriteiten moesten het ontgelden. Hij had het gevoel dat die het op hem gemunt hadden.

Navraag van Der Spiegel in de kliniek in zijn woonplaats Bernburg waar hij werkt als psychiater leert dat hij zich de afgelopen weken vaak had ziekgemeld. Verder stond hij niet bekend als iemand die opvliegend was of snel boos werd. Zijn collega’s zeggen dat ze niet hadden verwacht dat hij in staat was tot een aanslag als die van vrijdag op de kerstmarkt in Maagdenburg.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549316-verdachte-van-aanslag-maagdenburg-in-2013-veroordeeld-voor-dreigen-met-aanslag

Albanië gaat TikTok verbieden na dood 14-jarige jongen

Albanië heeft een verbod van TikTok voor een jaar aangekondigd. Het is de bedoeling dat de maatregel begin 2025 van kracht wordt.

“Er zal geen TikTok meer zijn in Albanië”, kondigde premier Edi Rama het besluit aan. “Een jaar lang zal niemand het kunnen gebruiken.” Hij hield de mogelijkheid open het verbod nog te verlengen.

Het verbod is een reactie op de dood van een 14-jarige jongen bij een steekpartij op een school, vorige maand. Naar verluidt was een ruzie via sociale media daar aan voorafgegaan. Ook werden er filmpjes van het incident gedeeld via sociale media.

Premier Rama noemde TikTok als een van de oorzaken van het geweld. “Het probleem ligt niet bij onze kinderen, maar bij ons. Het probleem is dat TikTok en andere sociale media onze kinderen gijzelen.”

Het TikTok-verbod is onderdeel van een breder pakket, met verder de inzet van agenten, trainingen en pogingen ouders meer te betrekken. De regering presenteerde de plannen na beraad de afgelopen weken met ouders en docenten.

De onder jongeren populaire sociale media liggen in meer landen onder vuur. Landen als België, Frankrijk en Duitsland hebben beperkingen aangekondigd, Australië wil zelfs iedereen onder de 16 weren van sociale media.

TikTok heeft “dringend om opheldering gevraagd” bij Albanië. Het Chinese bedrijf zegt dat de jongeren die betrokken waren bij het dodelijke incident helemaal geen TikTok-accounts hadden. Ook zouden de filmpjes van de steekpartij voornamelijk via andere sociale media zijn gedeeld.

Een oppositiepoliticus noemt het verbod een overreactie. Hij noemt het een inperking van de vrijheid van meningsuiting en de democratie.

Bron: https://nos.nl/artikel/2549259-albanie-gaat-tiktok-verbieden-na-steekincident

Moslima (28) ‘zonder reden’ doodgestoken in Zweden

A 38-year-old man is being held on suspicion of murdering a 28-year-old woman, who was on her way home in Märsta when she was attacked and stabbed to death. The woman, who was on the phone with a friend at the time, has been named as Nimo in Swedish media.

The man had no previous connection to Nimo, and is believed to have followed her from the bus.

Swedish media report the man has serious psychiatric disorders and has a history of receiving psychiatric care, in both open and closed facilities. He also has a long criminal record. In 2020 he was convicted of vandalism after attacking cars and properties with sledgehammer.

In a court verdict in 2022, a doctor described him as having been “very violent and aggressive” at one point.

Bron: https://www.thelocal.se/20241219/today-in-sweden-a-roundup-of-the-latest-news-on-thursday-177

Meer details te vinden in het onderstaande nieuwsbericht:

Murder Investigation Launched Following Nimo Daud’s Death

28-Year-Old Woman Found Dead Near Märsta; Community Shocked and Concerned
A Murder Investigation is underway following the tragic death of Nimo Daud, a 28-year-old woman who was killed on Sunday night as she was walking home from work.

Bron: https://evrimagaci.org/tpg/murder-investigation-launched-following-nimo-dauds-death-93662