Liverpool-speelster slachtoffer van seksuele intimidatie door toeschouwer

Liverpool-speelster Taylor Hinds is zondag slachtoffer geworden van seksuele intimidatie tijdens het gewonnen FA Cup-duel met Arsenal (0-1). De verdediger werd uitgescholden door een toeschouwer, die vervolgens werd verwijderd van de tribune. Arsenal is een onderzoek gestart naar het incident.

Hinds hoorde de opmerkingen toen ze op het veld werd behandeld voor een hoofdblessure, waarna ze samen met een teamgenote de wedstrijdleiding inlichtte. Daarop werd de vermeende dader door de beveiliging van de tribune in Arsenal-stadion Meadow Park verwijderd.

De 25-jarige Hinds liet na afloop weten dat het moeilijk was om door te spelen na de ongepaste opmerkingen van de toeschouwer. “Ik zal niet toestaan dat één individu deze fantastische dag voor de supporters en het team verpest. Elk jong meisje dat hoopt en droomt van een carrière als voetballer moet weten dat ze dat veilig en gelukkig kan doen.”

“Het was moeilijk voor mijn vader en moeder om te horen wat er tijdens een voetbalduel naar hun dochter werd geroepen”, vervolgde Hinds. “Het gaat nu goed met mij en ik wil iedereen bij Liverpool bedanken voor de steun. Ik ben ook de wedstrijdleiding dankbaar voor het snelle optreden.”

Zowel Liverpool als Arsenal heeft gereageerd op het incident. De clubs veroordelen het wangedrag. Arsenal liet weten een onderzoek te starten naar het voorval. “We hanteren een zerotolerantiebeleid ten aanzien van misbruik en discriminatie”, liet de Londense club weten.

De Jamaicaanse international, die sinds 2020 bij Liverpool speelt, is blij met het onderzoek. Liverpool won in de kwartfinales met 0-1 dankzij een ongelukkig eigen doelpunt van Oranjekeeper Daphne van Domselaar, die de bal via haar rug in het doel zag belanden.

Bron: https://www.nu.nl/voetbal/6348715/liverpool-speelster-slachtoffer-van-seksuele-intimidatie-door-toeschouwer.html

VN-medewerker gedood bij aanval op VN-helikopter in Zuid-Sudan

Bij een aanval op een VN-helikopter in Zuid-Sudan is een medewerker omgekomen. Twee andere VN-werknemers raakten zwaargewond. De aanval leidt tot oplopende politieke spanning tussen de overheid en rebellengroepen in het land.

Een team van de VN-missie in Zuid-Sudan (UNMISS) was in de oostelijke stad Nasir om overheidstroepen te evacueren. De missie was bedoeld om rust te brengen in de regio en verder geweld te voorkomen.

De situatie in het Afrikaanse land is al een tijd gespannen. Daardoor staat de vredesovereenkomst uit 2018 tussen vicepresident en voormalig rebellenleider Riek Machar en president Salva Kiir onder druk.

Deze week omsingelden militairen het huis van Machar in de hoofdstad Juba, als reactie op de inname van een legerbasis in het noorden van het land. Ook zouden de minister van Olie, politieke bondgenoten van Machar en een legerchef zijn opgepakt.

Vermoedelijk zat de gewapende rebellengroep het Witte Leger achter de inname van de basis. Die groep wordt door sommigen in verband gebracht met Machar. Bij de bezetting raakten een generaal en zijn troepen in de problemen.

De VN-evacuatiemissie van vandaag was bedoeld om de generaal en zijn overgebleven manschappen te redden, maar zij overleefden de aanval niet. Volgens de VN-radiozender Miraya zat het Witte Leger ook achter de aanval op de VN-helikopter.

“Ik vraag iedereen rustig te blijven”, schrijft president Kiir. “Onder mijn leiding zal de regering deze crisis doorstaan. We blijven toegewijd aan vrede.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2558615-vn-medewerker-gedood-bij-aanval-op-vn-helikopter-in-zuid-sudan

Tiener overleden na val bij opruimen carnavalswagen in Raamsdonk

Tijdens het afbreken van een carnavalswagen in Raamsdonk is gisteravond een tiener uit een hoogwerker gevallen. Hij werd gereanimeerd en naar het ziekenhuis gebracht, maar overleefde het niet.

Een andere jongen viel ook uit de hoogwerker. Het is onbekend of en hoe hij gewond is, zegt een woordvoerder van de politie. Ze wilde verder niets zeggen over de identiteit van de jongens.

Het tweetal was bezig met het afbreken van een praalwagen van carnavalsvereniging Goei Geknoei, schrijft Omroep Brabant. De vereniging deed mee aan optochten in de Brabantse plaatsen Raamsdonk en Raamsdonksveer.

“Dit is niet in woorden te vatten”, zegt voorzitter Stefan van Strien van Stichting Raamsdonkse Karnaval. Het nieuws kwam hard bij hem aan. “Je zit nog in de roes van carnaval, dat zo mooi verlopen is, en dan hoor je dit. Bizar.”

Dorpsgenoten willen graag een stille tocht organiseren, weet Van Strien. “Maar we willen eerst naar de wensen van de familie luisteren. Het moet met respect voor hen, dus we wachten nog even af.”

De politie zegt dat er sprake is van een noodlottig ongeval en doet geen verder onderzoek naar het incident.

Bron: https://nos.nl/artikel/2558541-tiener-overleden-na-val-bij-opruimen-carnavalswagen-in-raamsdonk

‘Bolle Jos’ duikt in video feestend op met baas drugspolitie Sierra Leone

De voortvluchtige drugshandelaar ‘Bolle Jos’ is opgedoken in een video waarin hij feest met de topman van de immigratiedienst en de baas van de drugspolitie van Sierra Leone. De beelden kwamen in handen van het AD en Follow the Money.

Het Openbaar Ministerie en de politie gingen er al van uit dat de veroordeelde en voortvluchtige Jos L., bijgenaamd ‘Bolle Jos’, in Sierra Leone verblijft. Eerder doken beelden op waarop ‘Bolle Jos’ te zien was met de dochter van de president van het West-Afrikaanse land.

Op de nieuwe video van 22 seconden is te zien hoe ‘Bolle Jos’ feestviert in het bijzijn van Alusine Kanneh, het hoofd van de immigratiedienst in Sierra Leone, en Andrew Kaikai, het hoofd van de drugspolitie. ‘Bolle Jos’ overhandigt een cadeau aan immigratiebaas Kanneh. Volgens het AD dateren de beelden van juli 2024.

Nederland heeft op 6 februari een uitleveringsverzoek ingediend bij de autoriteiten van Sierra Leone. Dat land zei eind januari te onderzoeken of ‘Bolle Jos’ inderdaad bescherming geniet van hooggeplaatste personen. Mogelijk maken de hooggeplaatste contacten die de crimineel in het land lijkt te hebben, zo’n uitlevering lastiger.

‘Bolle Jos’ staat op de Nationale Opsporingslijst en de EU Most Wanted List. In 2024 is hij veroordeeld tot 24 jaar cel voor zes drugstransporten van in totaal bijna 7.000 kilo cocaïne en het geven van een moordopdracht. In België kreeg hij in februari van dit jaar dertien jaar cel opgelegd voor een mislukte cocaïneroof.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6348417/bolle-jos-duikt-in-video-feestend-op-met-baas-drugspolitie-sierra-leone.html

Oud-snowboarder is nu drugsbaron, FBI looft 10 miljoen dollar uit voor gouden tip

De Amerikaanse veiligheidsdienst FBI heeft 10 miljoen dollar uitgeloofd voor de gouden tip die leidt tot de aanhouding van de olympische oud-snowboarder Ryan Wedding. De Canadees is momenteel een van de grootste drugsbaronnen in Noord- en Zuid-Amerika.

De 43-jarige Wedding zou volgens de FBI honderden kilo’s cocaïne vanuit Colombia naar Canada hebben verscheept. Volgens de politie van Los Angeles zou hij per maand ook 5 ton fentanyl (een synthetische pijnstiller) naar Amerikaanse en Canadese steden hebben vervoerd.

Daarnaast wordt Wedding verdacht van betrokkenheid bij verschillende liquidaties, onder meer op onschuldige burgers. De Canadees, bijgenaamd ‘El Jefe’, ‘Giant’ en ‘Public Enemy’, is volgens de FBI een van de meestgezochte voortvluchtige criminelen van de Verenigde Staten.

“Wedding kan zich nergens veilig meer verstoppen”, zegt het hoofd van de politie in Los Angeles vrijdag op een persconferentie. De FBI looft 10 miljoen dollar (omgerekend 9,2 miljoen euro) uit voor de gouden tip.

Volgens de FBI houdt Wedding zich schuil in Mexico. Verschillende media, waaronder The Guardian, schrijven op basis van veiligheidsbronnen dat Wedding in het land wordt beschermd door het Sinaloa-drugskartel.

Wedding deed in 2002 mee aan de Olympische Spelen in Salt Lake City. Op de parallelreuzenslalom eindigde de snowboarder op de 24e plaats in het eindklassement.

Vrij snel daarna belandde Wedding op het verkeerde pad. Vier jaar na de Spelen werd hij genoemd in een huiszoekingsbevel voor een onderzoek naar een marihuanakwekerij, maar hij werd nooit aangeklaagd.

Een paar jaar daarna werd hij veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar vanwege drugshandel. Hij had geprobeerd cocaïne te kopen van een drugsdealer, die in werkelijkheid een Amerikaanse undercoveragent bleek te zijn.

Na zijn vrijlating bleef Wedding als crimineel actief. Volgens The Guardian is hij uitgegroeid tot een “machtige” en “meedogenloze” transnationale drugshandelaar. Hij werd vorig jaar al vervolgd voor het leiden van een grote criminele organisatie.

Bron: https://www.nu.nl/sport-overig/6348407/oud-snowboarder-is-nu-drugsbaron-fbi-looft-10-miljoen-dollar-uit-voor-gouden-tip.html

Tweede Kamer wil alcoholslot opnieuw invoeren

De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk dat het alcoholslot weer wordt ingevoerd. Vrijwel alle politieke partijen hebben ingestemd met een motie daarover van VVD-Kamerlid Veltman.

Eerder lieten minister Madlener (Infrastructuur) en minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) ook al weten positief tegenover een alcoholslot staan. Daarmee lijkt de herinvoering steeds dichterbij te komen.

Een alcoholslot is een apparaat in de auto waarin bestuurders voor vertrek moeten blazen. Als ze hebben gedronken, start de motor niet. Het inbouwen van zo’n slot kostte ruim tien jaar geleden zo’n 5000 euro en dat moesten bestuurders zelf betalen.

Vanaf 2011 hebben 12.000 automobilisten die dronken achter het stuur zaten een slot moeten laten inbouwen. Deden ze dat niet, dan waren ze vijf jaar hun rijbewijs kwijt. Bijna 5000 bestuurders hebben het slot laten plaatsen.

Maar de plaatsing van alcoholsloten werd in 2014 stilgelegd, omdat er twijfels waren over de juridische onderbouwing van de maatregel. Rechters oordeelden dat het te ingrijpend was en te weinig rekening hield met persoonlijke omstandigheden.

Nu gaan er dus stemmen op om het alcoholslot opnieuw in te voeren, omdat het aantal doden door drank in het verkeer flink is toegenomen. Een alcoholslot inbouwen is nu ook een stuk makkelijker en goedkoper dan een aantal jaar geleden, omdat nieuwe auto’s daarvoor geschikter zijn.

Minister Madlener heeft onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van de herinvoering van het alcoholslot. Dat is afgerond en hij stuurt het binnenkort naar de Tweede Kamer. Dan zal ook duidelijk worden of het alcoholslot ook echt weer wordt ingevoerd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2558180-tweede-kamer-wil-alcoholslot-opnieuw-invoeren

Rapper G$ Lil Ronnie en 5-jarige dochter doodgeschoten

De rapper Ronnie “LilRonnie” Smith uit Fort Worth, beter bekend als G$ Lil Ronnie, en zijn 5-jarige dochter zijn omgekomen bij een schietpartij in een wasstraat in Forest Hill, zo vertelde Smiths tante aan WFAA. Het incident vond plaats op maandag in de Slappy Car Wash in Forest Hill, een voorstad van Fort Worth. Op dit moment is er geen informatie over een verdachte vrijgegeven. Het motief achter de schietpartij is ook niet bekend.

Bron: https://www.hindustantimes.com/world-news/us-news/who-was-g-lil-ronnie-fort-worth-rapper-and-5-year-old-daughter-killed-in-forest-hill-car-wash-shooting-101741041758748.html

Zeker twee doden bij aanslag in Mannheim gepleegd door Alexander Scheuermann

De verdachte, Alexander Scheuermann, een veertigjarige Duitser uit de naburige deelstaat Rijnland-Palts, reed rond 12.15 uur met hoge snelheid over de Planken, de belangrijkste winkelstraat van Mannheim. Daar was op dat moment een markt vanwege carnaval. Twee mensen kwamen om het leven. Elf anderen raakten gewond, van wie vijf ernstig.

De man is aangehouden. De politie gaat ervan uit dat hij alleen handelde. Op de persconferentie is bevestigd dat de man gewond is geraakt en in het ziekenhuis ligt. Hij had zichzelf in zijn mond geschoten nadat hij op de menigte was ingereden. Zijn toestand zou stabiel zijn.

Mannheim ligt in het zuidwesten van Duitsland, op ongeveer 70 kilometer van de Franse grens. Het incident overschaduwt de carnavalsvieringen in de regio. In onder meer Brühl, Heidelberg en Schwetzingen zijn carnavalsoptochten afgelast.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6347906/geen-politiek-of-religieus-motief-bij-bestuurder-die-inreed-op-mensen-in-mannheim.html

Motoragent aangereden bij verkeerscontrole in Roosteren

Bij een verkeerscontrole in het Limburgse Roosteren is een motoragent aangereden. De agent kwam door de aanrijding ten val en moest voor controle naar het ziekenhuis.

Het incident gebeurde om 00.30 uur. De automobilist negeerde een stopteken en probeerde zich aan de alcoholcontrole langs de provinciale weg tussen Maaseik en Susteren te onttrekken. Vervolgens botste hij op de politiemotor.

Naast de bestuurder werd ook de bijrijder van de auto aangehouden. De bestuurder wordt verdacht van het rijden onder invloed en veroorzaken van het ongeluk.

Het team Forensische Opsporing Verkeer doet onderzoek naar de aanrijding.

Bron: https://nos.nl/artikel/2557869-motoragent-aangereden-bij-verkeerscontrole-in-roosteren

Man (18) overleden na aanrijding in Maassluis, vier verdachten aangehouden

Een achttienjarige man uit De Lier is in de nacht van zaterdag op zondag overleden nadat een auto hem had aangereden in Maassluis. De politie vond de auto met vier inzittenden even later in De Lier. De inzittenden zijn aangehouden.

De aanrijding gebeurde rond 4.30 uur op de Prins Mauritsstraat in de Zuid-Hollandse stad, meldt de politie. De auto ging er na de aanrijding vandoor. Omstanders schoten het slachtoffer nog te hulp. De man werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, waar hij overleed aan zijn verwondingen.

Kort daarna trof de politie de auto met vier inzittenden aan in De Lier. De inzittenden zijn aangehouden. Het gaat om mannen van 23, 20, 19 en 18 jaar uit Den Haag.

De politie onderzoekt wat er is gebeurd en roept getuigen op zich te melden.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6347749/man-18-overleden-na-aanrijding-in-maassluis-vier-verdachten-aangehouden.html