Vrouw in brand gestoken in Duitse tram, vermoedelijk door echtgenoot

In een tram in Duitsland is een vrouw overgoten met een vloeistof en in brand gestoken. Ze raakte daarbij ernstig gewond. De aanval was in de Oost-Duitse stad Gera, niet ver van Leipzig.

De politie denkt dat de dader haar echtgenoot is, een 46-jarige man van Georgische afkomst.

Medepassagiers zetten de tram stil door op een noodknop te drukken. Dat was het moment dat de deuren openden en de dader op de vlucht sloeg. De politie is nog op zoek naar hem en heeft een foto van hem verspreid.

De trambestuurder probeerde het vuur uit te krijgen met een brandblusser. Er raakten bij de aanval geen andere mensen gewond.

Het onderzoek naar de aanval is nog bezig. De politie weet nog niet met welke vloeistof de vrouw is overgoten, maar mogelijk was het benzine.

De 46-jarige vrouw is met ernstige verwondingen in een helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Bron: https://nos.nl/artikel/2559849-vrouw-in-brand-gestoken-in-duitse-tram-vermoedelijk-door-echtgenoot

Bloedbad Columbine eist ruim 25 jaar later 14e slachtoffer

Ruim 25 jaar na het bloedbad op de Columbine Highschool in de Verenigde Staten heeft de schietpartij het leven gekost aan een veertiende slachtoffer. Anne Marie Hochhalter (43) overleed 16 februari en de patholoog concludeert nu dat de verwondingen die ze destijds opliep hebben bijgedragen aan haar dood.

Op 20 april 1999 openden twee schoolgenoten van Hochhalter het vuur in hun middelbare school. Ze vermoordden twaalf leerlingen en een docent, 26 personen raakten gewond. Het was de dodelijkste schietpartij op een Amerikaanse school tot dan toe. Beide daders pleegden zelfmoord.

De 17-jarige Hochhalter genoot buiten van het mooie weer toen het schieten begon. Toen ze wegvluchtte voor de daders werd ze twee keer geraakt, waarbij een kogel de grote ader die naar haar hart leidt doorboorde.

Ze overleefde doordat er in het ziekenhuis waar ze arriveerde toevallig net een hartoperatie zou beginnen en artsen haar voorrang gaven. “Als de ambulance twee minuten later was geweest, was ik doodgegaan.”

Hochhalter raakte door haar verwondingen verlamd en hield bijna constant pijn. Haar leed werd zes maanden na de schietpartij nog vergroot toen haar moeder zelfmoord pleegde. Omdat ze al langer depressief was denkt Hochhalter niet dat de schietpartij daar de directe aanleiding voor was, “maar het zal ook niet hebben geholpen”.

In die moeilijke tijd vond ze wederzijdse troost bij de ouders van een omgekomen schoolgenoot. De band met de ouders van Lauren Townsend werd zo hecht dat ze uiteindelijk ook met hen op vakantie ging. “Ze bracht licht in ons leven dat nog lang zal schijnen”, reageert het gezin op haar dood.

Hochhalter overleed vorige maand aan sepsis, een heftige ontsteking in reactie op doorligklachten die ze door haar letsel had opgelopen. Haar broer Nathan zegt dat de familie er al rekening mee hield dat Hochhalters leven korter zou zijn door haar klachten, “maar we dachten niet dat het zo snel al zo fout zou gaan”.

In de jaren na de schietpartij zette Hochhalter zich geregeld in voor goede doelen die verband houden met het drama. Zo pleitte ze ervoor om de namen van de daders niet te gebruiken, om hen de roem te ontzeggen die ze zochten door hun daad. Ook was ze voor strengere wetgeving en betere vergoedingen voor slachtoffers.

Hochhalter koos er ook voor publiekelijk de moeder van een van de daders te vergeven nadat die daarom had gevraagd. Ze zei haar niet verantwoordelijk te houden voor de daden van iemand anders. “Een goede vriend zei me ooit: ‘bitterheid is alsof je een gifpil slikt in de verwachting dat de ander sterft’. Het berokkent alleen jezelf schade. Ik heb je vergeven en wens je al het goede.”

Vorig jaar woonde Hochhalter nog de 25-jarige herdenking van de schietpartij bij, vijf jaar eerder had ze vanwege posttraumatische stress nog overgeslagen. Ze zei toen zich vooral op de gelukkige dagen uit haar leven te willen richten. “Ik ben er echt in geslaagd mijn ziel te helen sinds die vreselijke dag.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2559475-bloedbad-columbine-eist-ruim-25-jaar-later-14e-slachtoffer

Meer dan 160 doden bij bomaanslag in Oklahoma City op 19 april 1995

Bij de bomaanslag in Oklahoma City van 19 april 1995 vielen 168 doden en 800 gewonden toen het Alfred P. Murrah Federal Building getroffen werd door een autobom, geplaatst door ex-soldaat Timothy McVeigh. Tot 11 september 2001 was het de grootste terroristische aanslag binnen de landsgrenzen van de Verenigde Staten.

Negentig minuten na de aanslag werd bij toeval de 27-jarige hoofdschuldige McVeigh aangehouden op de snelweg omdat hij zonder een kentekenplaat reed. Een paar dagen na de aanslag werden McVeigh en Terry Nichols gearresteerd voor hun betrokkenheid bij de aanslag.[1]

Onderzoekers kwamen erachter dat zij beiden sympathisanten waren van een anti-regeringsbeweging en dat hun motief was wraak te nemen op de overheid vanwege twee gebeurtenissen in de jaren negentig. In 1992 vond er een conflict plaats met de blanke separatist Randy Weaver. Weaver moest voor de rechter komen omdat hij een geweer met een afgezaagde loop bezat, maar hij kwam niet opdagen. De FBI werd wantrouwig en omsingelde zijn huis, wat leidde tot een schietpartij, waarbij Weavers vrouw en zoon omkwamen. In 1993 mislukte een inval van de FBI bij de Branch Davidians, een sekte, waarbij circa tachtig leden aan de kant van de sekte om het leven kwamen.

McVeigh werd ter dood veroordeeld en geëxecuteerd door een dodelijke injectie op 11 juni 2001. Nichols werd veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Een derde verdachte betrokkene, Michael Fortier, werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 jaar en een boete van $200.000 omdat hij de Amerikaanse overheid niet waarschuwde. Net als bij andere grote aanslagen doen ook hier complottheorieën de ronde.

Als gevolg van de aanslag liet de Amerikaanse regering de beveiliging van alle federale gebouwen verhogen door onder andere paaltjes neer te zetten.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bomaanslag_in_Oklahoma_City_op_19_april_1995

Chirurg bestraft voor discriminerende opmerking

Een chirurg van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam heeft zich schuldig gemaakt aan discriminatie in het bijzijn van een coassistent. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens, waar deze coassistent een klacht had ingediend.

Het ziekenhuis heeft de arts sancties opgelegd. Wat die sancties zijn, is niet bekend.

De student, met een Marokkaans-Nederlandse achtergrond, liep coschappen in het kader van zijn master geneeskunde. In 2020 zei een chirurg in zijn bijzijn dat hij “een hekel heeft” aan Marokkanen.

Ook andere artsen bij wie de student coschappen liep, vertoonden volgens hem grensoverschrijdend gedrag. Zo zei er een dat “er een vluchtelingenboot is aangespoeld” toen er een patiënt van Somalische afkomst op de afdeling lag.

De coassistent diende in 2022 een klacht in bij het ziekenhuis over de racistische opmerkingen die hij had gehoord. Het OLVG schakelde daarop een onderzoeksbureau in. Bij dat onderzoek werden specifiek twee artsen onderzocht.

In de resultaten staat dat het “aannemelijk” is dat een van hen inderdaad grensoverschrijdende opmerkingen heeft gemaakt en er ook een aanraking heeft plaatsgevonden.

Bij de andere arts is volgens de onderzoekers niet vast te stellen wat er is gebeurd. De resultaten van het onderzoek en de gevolgen ervan zijn teruggekoppeld aan de coassistent in 2023.

De coassistent was niet tevreden met de afhandeling van zijn klacht. Daarom stapte hij naar het College Voor de Rechten van de Mens.

Dat oordeelt dat er sprake is geweest van “discriminatoire bejegening” bij een van de chirurgen. En omdat de chirurg in kwestie in een gezagsverhouding stond met de coassistent, rekent het college zijn opmerking toe aan het ziekenhuis als werkgever, schrijft stadsomroep AT5.

Ook de andere racistische opmerkingen vindt het college kwalijk. “Het is zeer kwalijk dat in het bijzijn van coassistenten, de artsen van de toekomst, op zo’n manier over patiënten wordt gepraat”, vindt het college.

Het college vindt dat het ziekenhuis de klacht van de coassistent zorgvuldig en voldoende adequaat heeft behandeld. Bovendien is er volgens het college voldoende zorg gedragen voor een discriminatievrije werkomgeving. Zo is er voor medewerkers een app waar zij ongewenst gedrag kunnen melden.

“Dit kan en mag niet gebeuren”, zegt Wietske Vrijland van het OLVG. “Voor discriminatie en racisme is absoluut geen plek in OLVG. Een veilige omgeving waarin we prettig kunnen samenwerken met respect voor elkaar is noodzakelijk.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2559541-chirurg-bestraft-voor-discriminerende-opmerking

Kind (11) maand na incident Rotterdam overleden, vrienden speelden met wapen

Een elfjarige jongen die vorige maand gewond raakte bij een schietincident in Rotterdam is donderdag overleden. De politie meldt dat een groep vrienden aan het spelen was met een vuurwapen, waarbij onbedoeld een schot is gelost.

Het scenario dat er sprake was van opzettelijk geweld tussen jeugdgroepen is daarmee uitgesloten, meldt de politie.

Eerder arresteerde de politie al zeven minderjarige verdachten. Twee van hen zitten nog vast. Het gaat om Rotterdammers van vijftien en zestien jaar.

De politie doet nog steeds grondig onderzoek naar het fatale schietincident.

Het schietincident vond plaats op 16 februari in de Rotterdamse Zuidwijk. Agenten troffen ter plaatse de elfjarige jongen met zware verwondingen aan. Hij moest gereanimeerd worden en werd naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij donderdagmiddag, bijna een maand na het incident, aan zijn verwondingen.

De jongen is afkomstig uit het Rotterdamse stadsdeel Hoogvliet. “Wij wensen de familie van het slachtoffertje enorm veel sterkte toe met dit verlies”, schrijft de politie.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6349133/kind-11-maand-na-incident-rotterdam-overleden-vrienden-speelden-met-wapen.html

Zweedse politie pakt na 21 jaar verdachte op voor moord Rotterdam

De Zweedse politie heeft een man opgepakt die ervan wordt verdacht dat hij in 2003 een 33-jarige man om het leven heeft gebracht in Rotterdam.

De verdachte in deze coldcase is een Libiër van 51, meldt Rijnmond. Hij is begin deze week voorgeleid aan de rechter-commissaris en blijft in ieder geval 14 dagen langer vastzitten.

De zaak gaat terug naar zondag 14 september 2003. Na een melding op het alarmnummer vond de politie toen laat in de avond het lichaam van een 33-jarige in Rotterdam wonende Tunesiër. Dit gebeurde op de Duivenvoordestraat in Rotterdam-West. Hij bleek door geweld om het leven te zijn gekomen.

De politie onderzocht de zaak, maar hield niemand aan. Wel werden dna-sporen van de vermoedelijke dader veiliggesteld.

Zestien jaar later, in 2019 leverde dat een match op met dna dat bij een man in Zweden was afgenomen. Waarom dat gebeurde, kan de politie “vanwege privacyregels” niet zeggen.

Er gebeurde in 2019 weinig met de match. Het dna kwam weliswaar overeen met dat van een opgeslagen dna-profiel in de internationale databank; de verdachte zelf was onvindbaar. Wel stond hij sinds die tijd internationaal gesignaleerd.

Maar recent is de verdachte op basis van de signalering alsnog aangehouden in Zweden. Hij is inmiddels overgeleverd aan Nederland.

Het onderzoek is met de aanhouding van de man in een stroomversnelling geraakt, zegt de politie. Belangrijkste vraag die beantwoord moet worden is wat het motief van de verdachte is geweest voor de moord in 2003. “Om het onderzoek niet te verstoren kunnen op dit moment geen verdere mededelingen worden gedaan”, stelt de politie.

Bron: https://nos.nl/artikel/2559237-zweedse-politie-pakt-na-21-jaar-verdachte-op-voor-moord-rotterdam

Goksite manipuleert L1-interview met ex-verslaafde voor reclame

Een vrouw uit Kerkrade heeft aangifte gedaan omdat ze is opgedoken in een advertentie waarin ze eigenlijk helemaal niet voorkwam. Op sociale media gaat een gemanipuleerde video rond waarin ze een online casino lijkt aan te prijzen. In werkelijkheid is zij een voormalig gokverslaafde en vertelde ze juist over de gevaren van online gokken.

In de video, vermoedelijk bewerkt met AI, vertelt de vrouw dat ze door haar vriend was aangespoord een app te downloaden, nadat hij al “duizenden euro’s had gewonnen”. Met 20 euro inzet zou ze een bedrag van 12 miljoen euro hebben gewonnen. Kijkers worden aangemoedigd op een link te klikken om allerlei apps te downloaden van illegale casino’s.

Volgens de regionale omroep L1 is voor de advertentie een interview gebruikt dat de vrouw vorig jaar aan de omroep had gegeven. In dat gesprek vertelde ze juist over haar gokverslaving en de risico’s van online gokken. Die beelden zijn zo bewerkt dat mensen worden aangespoord om online te gaan gokken.

Lia viel bijna van haar stoel toen ze zichzelf zag in de reclame voor online gokken. “Door mijn eigen ervaring met gokken weet ik al dat het te mooi is om waar te zijn. Ik schrok me kapot, met name omdat mensen hier kennelijk toch makkelijk in trappen”, vertelt ze.

Ze heeft aangifte gedaan bij de politie. “Dit soort filmpjes moeten van het internet verdwijnen. Je hoort weleens dat bekende Nederlanders misbruikt worden hiervoor, maar kennelijk dus ook gewone burgers.”

Ook de regionale omroep is verrast door het filmpje. Volgens interim-chef nieuws Bern Opdenacker is de betrouwbaarheid van een publieke omroep als L1 misbruikt door de makers van het filmpje. “Door allerlei technieken wordt het steeds makkelijker om dit soort filmpjes te maken. Je kunt bijna niet meer zien of het echt is of niet. Dat is gevaarlijk.”

Volgens L1 circuleert het filmpje pas enkele dagen op het internet. Door na de video op een link te klikken, kunnen mensen apps downloaden van illegale casino’s. Volgens de omroep hebben duizenden mensen dat ook gedaan.

Juist dat vindt Lia verontrustend, zegt ze. “Dan hebben dus ook veel mensen geld overgemaakt en waarschijnlijk niks ervan teruggezien. Misschien dom van die mensen, maar ik hoop ze – door dit nu naar buiten te brengen – hier wel voor te waarschuwen.” L1 heeft een van de goksites waarnaar werd verwezen, schriftelijk gevraagd om een reactie, maar die is uitgebleven.

Bron: https://nos.nl/artikel/2559110-goksite-manipuleert-l1-interview-met-ex-verslaafde-voor-reclame

Israël gebruikt volgens VN steeds vaker seksueel geweld tegen vrouwen in Gaza

Israël heeft seksueel en gender gerelateerd geweld gebruikt tegen vrouwen in Gaza. Het geweld is toegenomen en is volgens de Verenigde Naties onderdeel van “genocide en systematische vernietiging” van Palestijnen.

Gedwongen openbare ontkleding en naaktheid, seksuele intimidatie en bedreigingen van verkrachting zijn voorbeelden van “standaardprocedures” die Israëlische militairen toepassen, schrijft een onderzoekscommissie van de VN in een nieuw rapport.

Verkrachting en verminking van genitaliën zijn vormen van seksueel en gender gerelateerd geweld die steeds vaker voorkomen, schrijft de VN. Hetzelfde geldt voor aanmoediging van deze praktijken door hogere militaire leiders.

Zo rapporteert de VN talloze schendingen tegen Palestijnse vrouwen, maar ook tegen mannen en kinderen. Israël heeft steeds vaker seksueel, reproductief en ander gender gerelateerd geweld tegen Palestijnen gebruikt.

Daarmee probeert het land “het recht op zelfbeschikking van de Palestijnen te ondermijnen”, schrijft de commissie. Ook maakt het volgens de organisatie deel uit “van de genocide die Israël pleegt”.

Israël heeft “een breed scala” aan aanvallen gepleegd op de gezondheidszorg, waardoor de zorg voor zwangere vrouwen en jonge kinderen bedreigd wordt. Zo ziet de VN aanvallen op kraamafdelingen en ivf-klinieken in Gaza.

Door het verhinderen van humanitaire hulp kunnen noodzakelijke medicijnen en apparatuur die nodig zijn voor geboortezorg Gaza niet bereiken. Daarbij heeft uithongering ook impact op het verloop van een zwangerschap. Door deze combinaties zijn vrouwen en meisjes overleden aan complicaties die het gevolg zijn van de Israëlische voorwaarden, stelt de VN.

De onderzoekscommissie spreekt van “handelingen die neerkomen op misdaden tegen de menselijkheid”. Ook verwijst de VN naar het Genocideverdrag. Het “opzettelijk opleggen van maatregelen om geboortes te voorkomen” druist daartegen in.

Straffeloosheid is groot probleem
Daarnaast heerst er een klimaat van straffeloosheid met betrekking tot het geweld. Israëlische militairen en kolonisten worden vaak vrijgesproken, meldt het rapport.

Er heerst een “gebrek aan een effectief militair rechtssysteem”. Daardoor kunnen militairen deze misdaden “zonder angst voortzetten”, zegt Navi Pillay, voorzitter van de onderzoekscommissie.

Het bewijsmateriaal dat de commissie heeft verzameld “onthult een betreurenswaardige toename van seksueel en gender gerelateerd geweld”, zegt Pillay. “Er is geen ontkomen aan de conclusie dat Israël dit geweld tegen Palestijnen heeft gebruikt om hen te terroriseren en een systeem van onderdrukking in stand te houden.”

Bron: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6349008/israel-gebruikt-volgens-vn-steeds-vaker-seksueel-geweld-tegen-vrouwen-in-gaza.html

Vapen is gevaarlijk en verslavend: ‘Uit gloeidraad kan chroom en lood lekken’

“Vapen is niet schadelijker dan roken, maar is op zijn eigen manier ook gevaarlijk”, stelt Danielle Cohen. Zij is longpatholoog bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

Bij het roken van een sigaret worden meer dan zeventig schadelijke stoffen verbrand, die je vervolgens inademt. Bij vapen verdampen andere schadelijke stoffen. “Daarnaast bevat de vape een gloeidraad die gevaarlijke stoffen kan lekken.” Voorbeelden daarvan zijn lood, chroom en nikkel, vertelt longarts Wanda de Kanter. Zij werkt in het in kanker gespecialiseerde Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis in Amsterdam.

“Vapen is beslist niet veiliger. Het is extreem verslavend en bevat een hoge dosis nicotine”, zegt De Kanter. Beide experts spreken over longontstekingen en ernstige astma-aanvallen bij kinderen. Volgens Cohen slaan kinderartsen al langer alarm. “Zij zien onder meer klaplongen en longbloedingen bij kinderen die veel vapen en bij wie geen andere oorzaak van dat ziektebeeld is gevonden.”

Vapen heeft naast de fysieke schade ook mentale effecten. Depressie, angst- en paniekaanvallen en slapeloosheid komen vaker voor bij vapende jongeren. De Kanter spreekt ook van “veranderingen in het DNA van mensen die veel vapen”.

Wat zit er dan precies in vapes?
Hoewel het illegaal is voor minderjarigen, kunnen jongeren makkelijk aan vapes komen. Dat kan via dealers op straat, in tabakswinkels en vooral ook online. “Een groot deel van de vapes wordt via Snapchat-kanalen verkocht. Daar is de jeugd natuurlijk heel actief op en Snapchat-dealers maken daar misbruik van”, zegt Cohen.

Veel vapes komen uit China. Volgens De Kanter weet niemand precies wat er in die illegale vapes zit. “De inhoud wordt niet gecontroleerd, maar er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat er cadmium (een stof die bij de winning van zink vrijkomt, red.) en cannabis in kan zitten. Ook is in de urine van vapers weleens radioactief materiaal gevonden.”

Er is wel een lijstje op te sommen. “Maar de stoffen in een vape variëren per merk en type”, benadrukt De Kanter. De basisvloeistof zorgt voor een specifieke smaak. Daarnaast zit er vaak nicotine en/of nicotinezout in. Dat zout zorgt ervoor dat het lichaam de nicotine sneller opneemt. Verder kunnen extra smaakstoffen worden toegevoegd, die vaak longproblemen veroorzaken. Tot slot zijn vaak schadelijke chemische stoffen en metalen toegevoegd.

Smaakjesverbod werkt (nog) niet
Toch vapet 25 procent van de jongeren in de leeftijd van twaalf tot en met zestien jaar, zegt De Kanter. Van hen stapt twee derde uiteindelijk over op sigaretten. Dat veel jongeren vapen, komt volgens Cohen mogelijk door het uiterlijk. “Daarin onderscheidt de vape zich van een sigaret. Het is echt gericht op jongeren die op hun leeftijd logischerwijs gevoelig zijn voor groepsdruk. Bovendien vertoont de jeugd vaker experimenteel gedrag.”

In Nederland geldt sinds 1 januari van dit jaar een verbod op de verkoop van vapes en e-liquids met een smaakje, zoals cola, perzik, suikerspin of mango. Alleen de smaak van tabak is toegestaan. Op die manier probeert de overheid het gebruik onder jongeren terug te dringen, maar dat werkt volgens de longartsen nog niet.

“De oude handhavingssystemen zijn gericht op fysieke verkoop. Toezichthouder NVWA moet nu ook nog handhaven bij online verkooppunten, en die komen en gaan gigantisch snel”, zegt Cohen. “De opgave is enorm, want er wordt massaal tegen de wet in gehandeld.”

Bron: https://www.nu.nl/gezondheid/6348627/vapen-is-gevaarlijk-en-verslavend-uit-gloeidraad-kan-chroom-en-lood-lekken.html

Influencer (22) tijdens livestream op straat in Tokio doodgestoken

Een 22-jarige influencer is dinsdag tijdens een livestream op straat in Tokio doodgestoken. De politie heeft een 42-jarige verdachte aangehouden, meldt persbureau Kyodo.

De vrouw liep dinsdag rond 10.00 uur (lokale tijd) door een woonwijk. Terwijl ze aan het livestreamen was, werd ze aangevallen door een man met een mes van zo’n 13 centimeter lang.

Ze werd tientallen keren in haar nek en borst gestoken. De vrouw overleed in het ziekenhuis aan haar verwondingen.

De politie heeft een 42-jarige man aangehouden als verdachte. Hij werd naast het slachtoffer aangetroffen met een bebloed mes en een ander mes in zijn rugzak.

De man en de vrouw kenden elkaar via haar socialemediakanalen. Hij volgde haar al jaren. De man verklaart dat hij haar 2 miljoen yen (zo’n 12.000 euro) had geleend, maar dat zij het geld niet had terugbetaald.

Om te zien waar ze zich bevond, volgde de verdachte haar livestream. De man zei tegen de politie dat hij niet van plan was haar te doden.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6348910/influencer-22-tijdens-livestream-op-straat-in-tokio-doodgestoken.html