Amsterdammer steekt eigen hond dood omdat die hem bijt en niet meer loslaat

Een man uit Amsterdam is zaterdagavond thuis gebeten door zijn eigen hond. Omdat het dier niet losliet, stak de man de hond dood.

Het voorval gebeurde in de Pinksterbloemstraat in het Amsterdamse stadsdeel Noord. De man werd in zijn been en onderarm gebeten, bevestigt een politiewoordvoerder na berichtgeving van AT5.

De man is naar het ziekenhuis gebracht, omdat bijtwonden infecties kunnen veroorzaken. Volgens de woordvoerder heeft de man “lelijke wonden”.

De hond is meegenomen door de dierenambulance. Volgens omstanders ging het om een pitbull, meldt AT5.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6347742/amsterdammer-steekt-eigen-hond-dood-omdat-die-hem-bijt-en-niet-meer-loslaat.html

Eerste rouwpad van Nederland op Terschelling: ‘wandelen helpt’

Op Terschelling wordt vandaag het eerste rouwpad van Nederland geopend. De 75 kilometer lange Walk of Grief is een initiatief van eilanders Arjan Berkhuysen en Anemoon Elzinga. Zij kwamen op het idee nadat hun zoon Mees (16) om het leven was gekomen bij een verkeersongeluk op Terschelling.

“Wandelen hielp ons”, zegt Elzinga bij Omrop Fryslân. “Als je in rouw bent lukt er soms niet zoveel. Je bent gewond. Wat wel lukte was gewoon een stap zetten, en nog een stap, en nog één.”

Het is vandaag precies vier jaar geleden dat het paar hun zoon verloor. De rouwstoet ging destijds naar het strand.

Want de enige plek waar ze naar toe konden met hun verdriet, zo voelden ze, was naar buiten. Wandelen helpt, omdat bij rouw je hele lichaam daarin meedoet, zegt Elzinga. “Als je gaat wandelen kan het een beetje uit je lijf zakken.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2557759-eerste-rouwpad-van-nederland-op-terschelling-wandelen-helpt

Spaanse voetballer Nico Hidalgo (32) overleden

De Spaanse voetbalclub Racing Santander heeft een eerbetoon gebracht aan hun voormalige middenvelder Nico Hidalgo, die op 32-jarige leeftijd is overleden aan longkanker.

Hidalgo speelde 73 keer voor Santander tussen 2018 en 2020.

Hij begon zijn carrière bij zijn geboortestadclub Motril voordat hij naar Granada vertrok en voor hun reserveteam speelde.

In augustus 2014 tekende hij bij Juventus, maar werd onmiddellijk terugverhuurd aan Granada, gevolgd door een andere uitleenbeurt aan Cádiz.

In 2020 sloot hij zich aan bij Extremadura, maar speelde geen wedstrijden. Het jaar daarop werd bij hem longkanker vastgesteld, wat uiteindelijk leidde tot zijn pensioen.

Bron: https://www.bbc.com/sport/football/articles/c4gm25j25d4o

Mexico levert kopstukken drugskartels uit aan de VS, onder druk van Trump

Mexico levert 29 drugscriminelen uit aan de Verenigde Staten. Het gaat om belangrijke onderwereldfiguren, onder wie leden van de beruchte drugskartels Sinaloa, Los Zetas en Guadalajara. Die kartels zijn deze maand door de Amerikaanse president Trump bestempeld als buitenlandse terroristische organisaties.

Onderdeel van de uitlevering zijn onder anderen oudere drugsbarons die tientallen jaren geleden aan het hoofd stonden van kartels die in cocaïne en heroïne handelden. Een van hen is de 72-jarige Rafael Caro Quinter, ooit het hoofd van het Guadalajara-kartel. Hij zat achter de beruchte moord op een Amerikaanse agent van de antidrugseenheid DEA in 1985.

Maar er zitten ook jongere kartelleiders bij, die zich recenter hebben toegespitst op de handel in fentanyl. Die synthetische drug maakt jaarlijks zo’n 100.000 dodelijke slachtoffers in de VS. Het gaat dan bijvoorbeeld om Antonio Oseguera Cervantes, de broer van de meest gezochte drugsbaron van Mexico, Nemesio Oseguera Cervantes, ook wel bekend als El Mencho. Hij staat aan het hoofd van het machtige Jalisco Nieuwe Generatiekartel.

Dat er zo veel drugsbarons in een keer worden uitgeleverd, is ongebruikelijk. Tussen 2019 en 2023 leverde Mexico volgens persbureau Reuters jaarlijks zo’n 65 drugsverdachten uit aan de VS. Nu wordt in één dag bijna de helft van dat aantal overgevlogen. Zij worden verspreid over acht Amerikaanse steden voor vervolging.

Deze blijk van samenwerking volgt op de dreigementen van Trump om importheffingen in te voeren op producten uit Mexico. Trump wil deze heffingen volgende week laten ingaan. Dat zou een grote economische klap betekenen voor de economie van Mexico: 80 procent van de export van het land is bestemd voor de VS.

Correspondent Latijns-Amerika Boris van der Spek:
“De aanpak van de smokkel van fentanyl, dat eigenlijk allemaal via Mexicaanse kartels over de grens gaat, is heel belangrijk voor Trump. Hij heeft twee keer gedreigd met handelstarieven als Mexico niet meer doet om misdaad en fentanylsmokkel aan te pakken. En die importtarieven van 25 procent zouden de Mexicaanse economie enorm schaden. Dus Mexico kan haast niet anders dan meewerken, om te laten zien dat ze de strijd tegen de georganiseerde misdaad serieus nemen.

Vandaag – op de dag van de uitlevering – is er een behoorlijk zware Mexicaanse delegatie in Washington, om te praten over de strijd tegen de misdaad. Het laat zien dat Mexico er alles aan doet om een akkoord te krijgen om die importheffingen uit te stellen. Ze proberen Trump dus echt tevreden te stellen. En als je ziet wat er door Mexico tot nu toe wordt gedaan, is de kans ook zeker aanwezig dat de importheffingen van 4 maart weer worden uitgesteld.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2557609-mexico-levert-kopstukken-drugskartels-uit-aan-de-vs-onder-druk-van-trump

Oud-prof Marvin Wijks (40) overleden

Voormalig profvoetballer Marvin Wijks is op slechts 40-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Wijks was oud-speler van Sparta Rotterdam, Haarlem, FC Magdeburg, Germania Halberstadt en FC Emmen. Het bericht van zijn overlijden is op Facebook gedeeld door de Rijswijkse amateurclub RVC Celeritas, waar Wijks bij betrokken was.

Wijks stopte in 2013 als profvoetballer en was daarna actief in de top van het amateurvoetbal bij Rijnsburgse Boys en VVSB.

„Een van de moeilijkste berichten voor het bestuur om te moeten schrijven namens de club. Een gevoel van machteloosheid… Vele vragen komen naar boven en de antwoorden kunnen we niet geven en zullen we nooit weten”, schrijft het bestuur van RVC Celeritas op Facebook. „Wij wensen zijn gezin, familie en vrienden heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.”

Wijks had een eigen voetbalschool en gaf persoonlijke trainingen aan jonge talenten. Wijks was vader van drie kinderen. Twee zonen zijn talentvolle jeugdvoetballers. Chivano Wijks speelt in de jeugd van Bayern München en was eerder actief in de jeugd van Feyenoord, Gennaro Wijks in de academie van Sparta.

Bron: https://www.telegraaf.nl/sport/167537191/oud-prof-marvin-wijks-40-overleden

Invloedrijke hindoeleider India hitst aanhang op: ‘Dood christenen op 1 maart’

Een invloedrijke hindoeleider in India heeft zijn aanhangers openlijk opgeroepen christenen massaal te doden op 1 maart 2025. Christenen vrezen voor hun leven.

De aanleiding is dat christenen in enkele dorpjes in Chhattisgarh – een oostelijke deelstaat van India, met pakweg 30 miljoen inwoners – van oudsher koeien slachten voor consumptie. De koe is voor hindoes een heilig dier, dat wordt geassocieerd met verschillende goden en godinnen (zo wordt de god Krishna vaak afgebeeld als een koeherder). In reactie op de bedreigingen roept SDOK gelovigen in Nederland op tot vasten en gebed op vrijdag 28 februari.

De invloedrijke hindoeleider Shankaracharya Avimukteshwaranand zegt vijfduizend man nodig te hebben om alle christenen daar te vermoorden. “Zie je christenen, ga hun huizen binnen en dood iedereen”, luidt zijn oproep op social media. “Niemand mag ontsnappen. De christenen hebben koeien geslacht, die we beschouwen als onze moeder. Op dezelfde manier zullen wij hun moeders en kinderen slachten. Het beschermen van koeien is onze heilige plicht.”

Avimukteshwaranand roept ook op de dochters en schoondochters van christenen de kleren van het lijf te rukken en hen naakt door de dorpen te laten paraderen, om hen ze zo publiekelijk te vernederen. Hij zegt politiebescherming te willen regelen tijdens de geplande aanvallen op 1 maart.

Onder de woede van de hindoes ligt angst, stelt een Indiase partner van SDOK: “Hindoes vrezen dat hen iets kwaads overkomt omdat de goden vertoond zouden zijn als iemand zich van hen afkeert en christen wordt. Waar hindoes vooral moeite mee hebben, is dat wij uitspreken dat wij de levende en enige ware God dienen.” Het hindoeïsme telt miljoenen goden en godinnen.

Een andere SDOK-partner in India vult aan: “Jaren geleden, toen we nog andere politieke leiders hadden, zouden we de oproep als bluf hebben beschouwd. Maar we zien al twee jaar een golf van etnisch en religieus geweld in India. De overheid heeft geen enkele actie ondernomen om die te stoppen of om het geweld te veroordelen. Daarom beschouwen we deze dreiging als zeer urgent en reëel.”

Deze bedreiging past volgens SDOK in een patroon. Het aantal (bekende) geweldsincidenten is met ruim 650 procent gestegen van 127 in 2014 tot 834 in 2024. Vooral in het noorden van India worden hindoes steeds radicaler in hun claim op het alleenrecht van hun religie. Ze krijgen die ruimte van de leidende hindoepartij BJP en hun president Modi.

Hoewel India officieel een seculiere staat is en de vrijheid van godsdienst in de grondwet verankerd ligt, wordt deze laatste steeds openlijker geschonden. De onderdrukking en vervolging van christenen – vooral op het platteland – wordt steeds zichtbaarder en meer georganiseerd. Op de Ranglijst Christenvervolging van collega-organisatie Open Doors staat India, een van de grootste en dichtstbevolkte landen ter wereld, op de 11e plek.

Christelijke leiders in India reageren op het nieuws door te bidden, en het nieuws te verspreiden onder gelovigen en hen aan te sporen tot gebed. “We doen dit via gecodeerde berichtenplatforms, omdat we niet opgespoord willen worden”, aldus een van de partners van SDOK.

SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom (die meerdere keren in India is geweest) schoof op 26 februari aan bij het programma Uitgelicht van de christelijke tv-zender Family7, om te vertellen over de oproep om alle Indiase christenen uit te roeien op 1 maart. Hij heeft met eigen ogen gezien wat radicale hindoes christenen in het land kunnen aandoen. Groenenboom vertelt onder andere dat hun haat jegens Jezus’ volgelingen “de afgelopen jaren heel erg gevoed is, waar president Modi mede debet aan is”.

Bron: https://www.eo.nl/artikel/invloedrijke-hindoeleider-india-hitst-aanhang-op-dood-christenen-op-1-maart

Ramadan: “we vasten om te voelen wat de armen voelen”? Nee, dit is niet de hoofdreden

Vaak wanneer men aan ons Moslims vraagt wat de achterliggende gedachte is van het vasten in de maand Ramadaan, krijgt men het antwoord te horen: “Om te voelen wat de armen voelen!”

Nou is het wellicht zo dat we tijdens Ramadaan wat meer sympathie ontwikkelen voor de armen, doordat we tijdens deze lange dagen iets van de honger, dorst en sufheid meemaken die onze tijdelijke onthouding veroorzaakt. Maar werkelijk voelen wat de armen voelen…?! Dat is helemaal niet de hoofdreden achter het vasten die Allah vermeldt in Soerah Al-Baqarah, al zijn er sommige geleerden die wel menen dat het voelen van honger een klein onderdeel uitmaakt van de hoofdreden; het ontwikkelen van taqwa.

Allereerst duren onze honger en dorst maar 29 of 30 dagen in totaal. Die van de armen gaat na de Ramadaan gewoon door, alle dagen van het jaar. Met een beetje pech lijden ze zelfs honger en dorst op de dag van ‘Ied. Om nog maar te zwijgen over onze wintermaanden; welke honger voelt iemand in Europa tijdens vastendagen in december of januari?

Ten tweede heb jij de wetenschap dat jij bij de adhaan van het Maghrib-gebed je rijkgevulde harirah en dadels klaar hebt staan, en na het gebed nog een lekkere visburger met je lievelingssaus, op een vers broodje met sesamzaad. Wat de arme betreft: wellicht vindt hij pas wat te eten wanneer jij al in Tarawieh-staat, en met een beetje pech bestaat dat eten uit vervuild drinkwater en wat droge rijst. Of wellicht zijn de dadels en het glas water dat de moskee hem verstrekt voor de Maghrib het enige eten dat hij zal vinden in 24 uur tijd, aangevuld met wat restjes uit een vuilnisbak.

Ten derde heeft de werkelijke arme vaak niet eens een kraan in zijn huis waar schoon drinkwater uit stroomt. 700 Miljoen mensen wereldwijd hebben niet eens toegang tot schoon drinkwater. Zij moeten iedere dag 3 kilometer lopen naar een put met bruin water vol ziektes. En als ze pech hebben is die put net opgedroogd, en moeten ze nog 2 kilometer verder lopen naar de volgende put.

De arme heeft geen lekker zacht dekbed waar hij na de Tarawieh op neerploft. Hij slaapt wellicht op een stuk karton onder een brug, in een van de krottenwijken van Karachi, Mumbai, Jakarta, Cairo of Nairobi. Hij heeft wellicht zelfs geen toilet om zichzelf in te ontlasten, iets wat geldt voor maar liefst 2 miljard mensen wereldwijd.

Denk niet dat je ook maar in de buurt komt van wat een echte arme voelt.

Als dit stuk je aangrijpt, maak dan vanavond nog wat sadaqah over aan een echte arme.

Abdul-Jabbar van de Ven

Bron: https://www.facebook.com/abduljabbar.vandeven.5/posts/3020099211646972

En natuurlijk het volgende argument:

Als dat de reden was… waarom moeten de armen ook vasten?
Zij weten toch al hoe het voelt om arm te zijn.

[Dit bericht werd meer dan vier jaar geleden gepubliceerd, en wordt nu weer omhoog gehaald aangezien Ramadan over 24 uur begint.]

Thailand zet Oeigoeren ondanks protest na 10 jaar detentie uit naar China

Een groep van tientallen Oeigoeren die al tien jaar vastzit in Thailand is uitgezet naar China. Mensenrechtenexperts van de VN waarschuwden de Thaise regering recent nog dat ze in China het risico lopen slachtoffer te worden van mensenrechtenschendingen, waaronder marteling. De Oeigoeren vormen een overwegend islamitische minderheid in China die zwaar wordt onderdrukt.

De Thaise minister van Defensie, Phumtham Wechayachai, heeft bevestigd dat er veertig Oeigoeren naar China zijn gedeporteerd. Volgens hem heeft Thailand van China de garantie gekregen dat ze goed behandeld zullen worden.

Het Chinese staatspersbureau Xinhua berichtte vanochtend al dat tientallen Chinezen die Thailand illegaal waren binnengegaan overgebracht waren naar China. Dat zou “in lijn met de wetten van beide landen” zijn gedaan. Volgens China gaat het om jihadisten maar daarvoor is geen enkel bewijs geleverd.

Premier Paetongtarn Shinawatra liet eerder op de dag nog in het midden of ze waren uitgezet. Ze zei in een reactie alleen dat “internationale standaarden en mensenrechten” moeten worden gevolgd.

Op beelden van Thaise media is te zien dat er midden in de nacht meerdere vrachtwagens met afgeplakte ramen vertrokken bij het detentiecentrum in Bangkok waar de Oeigoerse mannen vastzaten. In de vroege ochtend vertrok een ongeplande vlucht van China Southern Airlines van de Don Mueang-luchthaven in de hoofdstad; het toestel landde volgens data van Flightradar24 zes uur later in Kashgar, in de regio Xinjiang, waar veel Oeigoeren vandaan komen.

De Oeigoeren maakten deel uit van een grotere groep die ruim tien jaar geleden China ontvluchtte. Ze werden in 2014 opgepakt en voor onbepaalde tijd vastgezet. Een deel van de groep werd al teruggestuurd naar China, anderen naar Turkije en de rest zat sindsdien vast. Een aantal van hen is in gevangenschap overleden. De omstandigheden waaronder de Oeigoeren vastzitten in Thailand is mogelijk een schending van het internationaal recht, oordeelden VN-mensenrechtenexperts vorig jaar.

Als er inderdaad veertig mensen zijn uitgezet zouden er nog acht Oeigoeren vastzitten in Thailand. De 48 Oeigoeren deden vorige maand nog een publieke oproep om te voorkomen dat ze zouden worden gedeporteerd; ze waarschuwden dat ze in China in de gevangenis belanden, ook vreesden ze voor hun leven. Een aantal van hen was in hongerstaking gegaan.

Afgelopen jaren hebben mensenrechtenorganisaties en internationale media tal van rapporten en onderzoeken gepubliceerd over de onderdrukking van Oeigoeren in China. Ze zitten massaal vast in wat China ‘opleidingscentra’ noemt. Op basis van getuigenissen is duidelijk geworden dat het strafkampen zijn waar ernstige mensenrechtenschendingen plaatsvinden. Slachtoffers spraken over dwangarbeid, verkrachtingen, martelingen en gedwongen sterilisaties.

Correspondent Mustafa Marghadi:
“Het terugsturen van Oeigoeren ligt heel gevoelig in Thailand. Een grote groep Oeigoeren was in 2013 en 2014 gevlucht naar Thailand en werd in detentiecentra in Bangkok geplaatst. Een deel werd stilletjes teruggestuurd naar China maar daar kwam bijzonder veel kritiek op vanuit binnen- en buitenland. De laatste deportatie vond plaats in 2015.

De laatste 48 Oeigoeren zaten grotendeels in een detentiecentrum in Centraal-Bangkok, uit het zicht van buitenstaanders. Ze mochten nauwelijks bezoek ontvangen en zouden volgens verschillende organisaties onder erbarmelijke omstandigheden leven. Het centrum zou overvol zijn, heet en onhygiënisch. Ook zouden de Oeigoeren nauwelijks naar buiten mogen.

In januari werd ineens duidelijk dat Thailand voorbereidingen trof om de laatste Oeigoeren elk moment terug te sturen. Na een storm van kritiek van mensenrechtenorganisaties zei de regering geen plannen te hebben om ze te deporteren. En hoewel de bewijzen voor deze repatriëring zich opstapelden, zei de Thaise premier vandaag in het parlement daar niet van op de hoogte te zijn.

Mensenrechtenactivisten vinden dat Thailand zijn internationale reputatie schaadt door vluchtelingen terug te sturen naar een land waar ze onderdrukt, vervolgd en mishandeld kunnen worden. Vooral omdat Thailand net lid is geworden van de mensenrechtenraad van de Verenigde Naties. En het repatriëren van vluchtelingen die gevaar lopen is in strijd met meerdere verdragen. Maar het risico op reputatieschade neemt Thailand blijkbaar voor lief.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2557493-thailand-zet-oeigoeren-ondanks-protest-na-10-jaar-detentie-uit-naar-china

11 doden na explosie bij bijeenkomst M23-leiders in oosten Congo

Bij een explosie in de stad Bukavu in de Democratische Republiek Congo zijn 11 doden en 65 gewonden gevallen, zegt de leider van de M23-rebellen, Corneille Nangaa. De explosie gebeurde aan het slot van een publieke bijeenkomst met rebellenleiders van M23, waaronder Nangaa.

De stad in het oosten van Congo viel twee weken geleden in handen van de rebellengroep. Nangaa zou gisteren zijn aangekomen vanuit Goma, de miljoenenstad in Noord-Kivu die al eerder werd ingenomen door M23.

Op sociale media circuleren beelden van de chaos op het Plein van de Onafhankelijkheid in Bukavu. Te zien is hoe het plein binnen luttele seconden leeg is, nadat er explosies en schoten zijn gelost. Op andere beelden is te zien hoe lichamen levenloos op straat liggen.

In de Democratische Republiek Congo woedt al jaren een bloedige burgeroorlog. Eind januari kreeg M23 Goma in handen, de grootste stad in Oost-Congo. Bij die inname en de gevechten eromheen vielen duizenden burgerdoden. M23 trok daarna naar het zuiden.

M23 wordt gesteund door buurland Rwanda. De Rwandese regering ontkent dit stellig, maar aangetoond is dat Rwanda wapens en geld levert aan M23. Uit een VN-rapport blijkt daarnaast dat er vorig jaar ongeveer 4000 Rwandese militairen in Congo waren gelegerd.

Bron: https://nos.nl/artikel/2557512-11-doden-na-explosie-bij-bijeenkomst-m23-leiders-in-oosten-congo

Gewapende bendes gaan ‘als een dolle tekeer’ in Haïti, bewoners op de vlucht

Gewapende bendes hebben gisterochtend aanvallen uitgevoerd in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince. In de wijk Delmas is een onbekend aantal slachtoffers gedood en vluchtten bewoners voor het geweld. Een ooggetuige spreekt van zo’n 15 mensen die om het leven zouden zijn gekomen.

Een lokale hulporganisatie zegt tegen persbureau Reuters dat de gewapende bendes “als een dolle tekeergaan” en verschillende gebieden aanvallen. “Moord, brandstichting, verkrachting en kogelwonden behoren tot hun vaste manier van werken”.

Op beelden is te zien dat mensen op de vlucht zijn geslagen en daarbij hun eigendommen op het dak van de auto, op hun hoofd en op de motor met zich meebrengen. “Ik vlucht van hot naar her, hoe zijn we in deze situatie beland?” zegt een van hen. “We hebben al twee dagen niet geslapen, omdat iedereen in paniek was.”

Haïti gaat al langer gebukt onder armoede, corruptie en bloederig bendegeweld. Volgens een schatting van de Verenigde Naties is ongeveer 85 procent van de hoofdstad in handen van bendes. Bijna een tiende van alle Haïtianen is op de vlucht als gevolg van het geweld.

Eind vorig jaar kondigde Artsen zonder Grenzen (AzG) aan dat de hulporganisatie zich terugtrekt uit Port-au-Prince vanwege bedreigingen door de politie. Een week daarvoor werd een ambulance van AzG aangevallen door een groep mensen en politieagenten. Daarbij kwamen twee patiënten om en raakten medewerkers van de hulporganisatie gewond.

Sinds 2016 zijn er in Haïti geen verkiezingen meer geweest. Nadat president Moïse in 2021 was vermoord, werd de impopulaire Ariël Henry interim-premier. Hij kondigde eind april vorig jaar aan dat hij aftrad, waarna een overgangsraad werd aangesteld. Deze raad moest zorgen voor stabiliteit in het land en kondigde eind deze maand aan dat op 15 november dit jaar verkiezingen worden georganiseerd.

Vorig jaar startte de VN een vredesmissie op, waarbij een internationale politiemacht onder leiding van Kenia naar Haïti trok zodat er in ieder geval nieuwe verkiezingen konden worden gehouden. Maandag werd bekend dat voor het eerst een agent uit Kenia was omgekomen in een vuurgevecht met bendeleden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2557355-gewapende-bendes-gaan-als-een-dolle-tekeer-in-haiti-bewoners-op-de-vlucht