Man (21) in Den Haag overleden na schietincident

Een 21-jarige man uit Den Haag is overleden na een schietincident. Dat meldt de politie op X.

De man werd vrijdagavond iets voor 20.00 uur beschoten in de Paets van Troostwijkstraat in de Haagse wijk Laak. De Hagenaar werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht en overleed daar een aantal uur later.

Een verslaggever van Omroep West zag op de plek van schietpartij een auto die geraakt leek door een kogel.

Een rechercheteam doet onderzoek en is op zoek naar een of meer verdachten. De politie hoopt dat mensen die iets gezien hebben van het schietincident zich bij hen melden.

Over een motief van de schutter(s) is nog niks bekend.

Bron: https://nos.nl/artikel/2564140-man-in-den-haag-overleden-na-schietincident

Schermbond is woedend over racisme op jeugd-WK en licht sporttuchtinstituut in

De Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond (KNAS) heeft naar aanleiding van een klacht van een achttienjarige schermer het Instituut Sportrechtspraak (ISR) ingelicht. De schermer zou vorige week bij het jeugd-WK in het Chinese Wuxi racistisch zijn bejegend door Nederlandse ploeggenoten.

Volgens een brief van de ouders van het slachtoffer zou het gaan om apengeluiden, discriminerende uitingen en opmerkingen over slavernij.

De aard van de geciteerde racistische uitingen leidde bij de schermbond tot “woede en verbijstering”, staat in een verklaring van het bestuur. De KNAS schrijft zelf over “een zeer ernstig incident” en “zeer kwetsend racistisch gedrag”.

Het bestuur en de directie van de KNAS willen benadrukken dat in de schermsport grensoverschrijdend gedrag van welke aard dan ook niet wordt getolereerd.

Het bestuur voert de komende dagen individuele gesprekken met alle betrokkenen. Op basis van wat al bekend is, leidt dit volgens de KNAS hoogstwaarschijnlijk tot een officiële melding bij het ISR. Mogelijk wordt dan een tuchtrechtprocedure begonnen.

Bron: https://www.nu.nl/sport-overig/6353065/schermbond-is-woedend-over-racisme-op-jeugd-wk-en-licht-sporttuchtinstituut-in.html

Karskens: er is sprake van antisemitisme en diepgeworteld racisme bij Ongehoord Nederland

Het is niet voor het eerst dat ON! wordt beticht van antisemitisme. Zo was er volgens oprichter en oud-voorzitter Karskens bij de omroep sprake van “antisemitisme en diepgeworteld racisme”.

Uit het ON!-kamp klonk juist weer dat het Karskens was die zich schuldig heeft gemaakt aan racistische uitlatingen. Karskens werd in oktober vorig jaar ontslagen door de omroep na klachten over zijn functioneren.

Bron: https://www.nu.nl/media/6353012/ongehoord-nederland-doet-aangifte-van-smaad-en-laster-tegen-paternotte-en-d66.html

Hardloper (25) die zondag onwel werd tijdens Enschede Marathon is overleden

Een 25-jarige man uit Rijssen is donderdag overleden nadat hij afgelopen zondag onwel was geworden tijdens de Enschede Marathon. Dat bevestigt de directeur van de organisatie aan Tubantia.

De man liep zondag de halve marathon en kreeg nadat hij was gefinisht hartproblemen en een hitteberoerte. Daarop werd hij gereanimeerd en opgenomen in het ziekenhuis.

De afgelopen dagen lag hij in coma. Donderdag werd bekend dat hij is overleden. “Verschrikkelijk. We hebben dagenlang gehoopt op een goede afloop”, zegt Sandra Melief, de directeur van Enschede Marathon. “Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en naasten.”

In verband met privacy doet de organisatie verder geen uitspraak over de identiteit van de man.

De Enschede Marathon werd afgelopen zondag voor de 55e keer gehouden. Het is de oudste marathon van Nederland. Zo’n achttienduizend deelnemers liepen in het centrum van de stad en in het buitengebied rondom Enschede.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6353022/hardloper-25-die-zondag-onwel-werd-tijdens-enschede-marathon-is-overleden.html

Amerikaan kaapt vliegtuigje boven Belize en wordt doodgeschoten door passagier

Een Amerikaanse man is doodgeschoten nadat hij donderdag een klein passagiersvliegtuig had gekaapt boven het Centraal-Amerikaanse land Belize. Bij de kaping gebruikte de man een mes en raakten drie mensen gewond.

Het vliegtuigje van Tropic Air had veertien passagiers aan boord en maakte een binnenlandse vlucht van Corozal naar San Pedro. De kaper trok tijdens de vlucht een mes en dwong de piloot het vliegtuig het land uit te vliegen, vertelde de politie volgens CNN. Waarom de man het land wilde verlaten is onduidelijk.

Vervolgens zou het vliegtuig urenlang doelloos boven Belize hebben gevlogen, waarbij de brandstof bijna opraakte.

Tijdens de actie stak de kaper drie mensen neer, onder wie de piloot. De kaper werd daarna neergeschoten door een van de passagiers, die zelf werd neergestoken en na de landing met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht. Volgens de politie heeft de schutter een wapenvergunning en had hij zodoende legaal een vuurwapen bij zich.

Het is niet bekend hoe de kaper een mes aan boord kon krijgen, al zei de politie wel dat kleinere luchthavens niet altijd de capaciteit hebben om alle passagiers volledig te controleren.

De kaper is volgens de politie een veteraan van het Amerikaanse leger. Dat is nog niet bevestigd door Amerikaanse autoriteiten.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6353010/amerikaan-kaapt-vliegtuigje-boven-belize-en-wordt-doodgeschoten-door-passagier.html

Steeds meer vraag naar basisproducten als kleding voor kinderen in armoede

Kinderhulp heeft in de afgelopen vier jaar veel meer hulpaanvragen binnengekregen voor basisproducten als kleding, deodorant en brillen. De aanhoudende inflatie leidt er volgens het fonds toe dat ouders deze producten niet meer kunnen kopen voor hun kinderen.

Kinderhulp kreeg in de afgelopen vier jaar gemiddeld zo’n 120.000 hulpaanvragen per jaar binnen. Maar wat opvalt, is dat er een verschuiving van het type aanvragen plaatsvindt.

Voorheen kreeg Kinderhulp vooral verzoeken binnen voor grotere uitgaven, zoals een laptop of een uitje. Tegenwoordig krijgt het fonds steeds vaker aanvragen voor basisproducten binnen. Denk aan kleding, een bril of persoonlijke verzorgingsproducten zoals menstruatieproducten, tandpasta en deodorant.

In de afgelopen vier jaar zijn de hulpaanvragen voor basisvoorzieningen gestegen met 40 procent, blijkt uit een nieuw rapport van het Nationaal Fonds Kinderhulp. Dat zie je goed in onderstaande grafiek. Het ging in 2024 om bijna elfduizend verzoeken extra ten opzichte van 2021. Het fonds spreekt van een “zorgwekkende trend”.

Dat er steeds meer hulpaanvragen voor basisvoorzieningen zijn, heeft voornamelijk te maken met de aanhoudende inflatie, stelt het rapport. “Voor gezinnen in armoede wordt het steeds moeilijker om rond te komen.” Kinderhulp ziet het aantal aanvragen niet alleen onder gezinnen zonder inkomen stijgen, maar ook onder gezinnen met een inkomen uit loondienst of een eigen bedrijf.

Basisvoorzieningen niet kunnen betalen, leidt bij kinderen en jongeren tot armoedestress. Dat herkent ook Stichting Kinderen van de Voedselbank, die gratis kleding verstrekt aan kinderen in armoede. “Armoede draait niet alleen om een gebrek aan spullen. Voor kinderen betekent het vaak een enorme psychische belasting”, vertelt voorzitter Maurice van der Ven.

Die belasting heeft bovendien effect op het presteren van kinderen, vertelt Carolien Gravesteijn. Zij is psycholoog, gedragswetenschapper en lector Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling aan de Hogeschool Leiden.

“We weten dat kinderen op alle gebieden minder goed functioneren als ze niet goed in hun vel zitten.” Kinderen presteren dan bijvoorbeeld minder goed op school, terwijl ze eigenlijk slim genoeg zijn, legt ze uit. “Leraren kunnen denken dat kinderen lui zijn of niet goed kunnen leren, terwijl er iets anders aan de hand is.”

Ook sociaal isolement en kansenongelijkheid liggen op de loer
Ook komen kinderen die in armoede leven sneller in een sociaal isolement terecht. “Wanneer er geen geld is voor basisproducten, leidt dit tot schaamte, kans op pesten en verminderde sociale interactie”, staat in het rapport van Kinderhulp.

Kinderen kruipen volgens Gravesteijn sneller in hun schulp, omdat ze voor hun gevoel weinig controle over de situatie hebben. Hun sociale netwerk wordt daardoor kleiner.

Daarnaast veroorzaakt kinderarmoede kansenongelijkheid. Kinderen die bijvoorbeeld slecht zien maar geen bril dragen, kunnen een leerachterstand oplopen doordat zij het onderwijs niet goed kunnen volgen, zegt Kinderhulp.

“Deze kinderen lopen al op jonge leeftijd een achterstand op in hun ontwikkeling, die ze vaak hun hele leven met zich meedragen”, zegt ook Van der Ven.

Bron: https://www.nu.nl/economie/6352823/steeds-meer-vraag-naar-basisproducten-als-kleding-voor-kinderen-in-armoede.html

Gaza heeft de ethische en juridische leugen van het Westen blootgelegd

De wereld is het tijdperk na de Tweede Wereldoorlog ingegaan met nieuwe fasen die ethische en juridische principes omvatten die werden gepromoot en overgedragen aan alle uithoeken van de wereld door de media van de overwinnende landen in de oorlog (vooral de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en West-Europa). Ze lieten zien hoe succesvol het kapitalistische systeem is in het opbouwen van samenlevingen.

Deze principes omvatten veel rechten voor individuen, zoals persoonlijke vrijheid, privacy, onderwijsvrijheid, vrijheid van meningsuiting, zelfbeschikking, vrijheid van geloof, vrijheid van vergadering, mensenrechten, dierenrechten en andere rechten.

De media, zowel geschreven als visueel, en de filmindustrie hebben de wereld overladen met deze ethische en juridische principes, waardoor de Verenigde Staten en West-Europa voorbeelden zijn geworden om te volgen bij het omarmen van deze principes. Als iemand een voorbeeld wil geven van de toepassing van deze principes, komt direct de naam van een West-Europese staat, Groot-Brittannië of de Verenigde Staten naar voren, omdat zij de enigen zijn die deze principes op een hoogstaande manier hebben toegepast die niet kan worden ontkend in geen enkele context, zoals de westerse media heeft laten zien?

Het wassen van de hersenen en het leiden van het collectieve denken van jongeren en alle energie uit alle landen van de wereld om naar ideale landen te migreren om te leven (West-Europa, Groot-Brittannië en Amerika) omdat ze de hoogste ethische en juridische principes toepassen.

De wereld leek te slapen in een droom met deze ideeën die werden gepromoot door de westerse media die de wereldwijde media domineren totdat Gaza opstond om haar slavernijketenen te verbreken en op te staan ​​op haar voeten, schreeuwend “Word wakker, volkeren, en bevrijd jezelf van de ketenen van bedrog die je beperken”, er is geen ethisch of juridisch principe in de wereld maar het zijn gewoon termen die worden gebruikt om de belangen van de heersende klassen te behouden, en als ze botsen met deze belangen, worden ze terzijde geschoven.

Gaza heeft de wereld duidelijk gemaakt met levende stem en beelden en op alle media dat er niets is zoals het recht op zelfbeschikking, leven of persoonlijke vrijheden, mensenrechten, vrouwen- en kinderrechten, vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering enzovoort. Er is niets zoals een humanitair principe, alles wat de westerse beschaving heeft gepromoot als ethische en juridische principes, is vernietigd en heeft zijn mooie beeld dat het voor tachtig jaar voor de wereld heeft geschilderd, gescheurd met zijn dodelijke wapens in Gaza, en Gaza heeft bewezen dat alles wat deze beschaving tientallen jaren heeft gepromoot gewoon leugens zijn, en zelfs als ze soms worden toegepast, gebeurt dit op een afschuwelijke racistische en dubbele standaard die het menselijk geweten doet walgen.

Khodayr al-Awwad

Brits hooggerechtshof erkent transgender vrouwen niet als vrouwen

Het Britse hooggerechtshof heeft woensdag besloten dat alleen mensen die als vrouw zijn geboren als vrouw worden beschouwd volgens de zogeheten gelijkheidswet. De uitspraak heeft invloed op de rechten van transgender personen en leidt tot discussie over genderrechten in het Verenigd Koninkrijk.

De term ‘vrouw’ in de gelijkheidswet (Equalities Law) verwijst volgens het hooggerechtshof “uitsluitend naar personen die bij geboorte biologisch vrouw zijn”, meldt persbureau AP woensdag. Dit betekent dat transgender vrouwen, zelfs met een officieel gendercertificaat, niet als vrouw worden erkend volgens deze wet. Wat dat in de praktijk gaat betekenen voor deze mensen, is nog onduidelijk.

De gelijkheidswet is er om discriminatie te voorkomen en moet ervoor zorgen dat iedereen gelijke kansen heeft, ongeacht geslacht, ras en religie. Het Britse hooggerechtshof benadrukt dat transgender personen nog steeds worden beschermd tegen discriminatie. Dit geldt specifiek in situaties waarin hun geslachtsverandering een rol speelt.

De uitspraak kwam na een juridische strijd in Schotland. De conservatieve organisatie For Women Scotland (FWS) vocht tegen een wet uit 2018, die openbare instanties verplichtte om minstens de helft van hun bestuurdersrollen door vrouwen te laten vervullen, waarbij ook transgender vrouwen met een gendercertificaat meetelden als vrouw. FWS vond dat dit onrechtvaardige situaties veroorzaakte.

Het hooggerechtshof gaf de organisatie gelijk en maakte zo een einde aan de richtlijnen van de Schotse regering.

Uitspraak wakkert debat over genderrechten weer aan
De uitspraak heeft het felle debat over genderrechten en gelijkheid in het VK weer aangewakkerd. Sympathisanten van FWS, onder wie Harry Potter-schrijfster J.K. Rowling, vinden dat transgender vrouwen niet meer rechten mogen hebben dan vrouwen die als vrouw zijn geboren. Rowling ontving in 2021 honderden bedreigingen na deze uitspraken.

Critici, zoals Amnesty International, noemen de uitspraak “schadelijk voor de rechten van transgender personen”. Volgens de mensenrechtenorganisatie schendt het uitsluiten van transgender vrouwen mensenrechten en wordt toegang tot vrouwspecifieke diensten erdoor belemmerd. Amnesty pleit “voor aanpassingen van de wet om ervoor te zorgen dat de rechten van mensen die zich als transgender identificeren volledig worden gerespecteerd”.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6352812/brits-hooggerechtshof-erkent-transgender-vrouwen-niet-als-vrouwen.html

FBI: tiener vermoordde ouders als onderdeel van plan om president Trump te doden

Een tiener uit de Amerikaanse staat Wisconsin, die terechtstaat voor de moord op zijn beide ouders, wordt er ook van beschuldigd plannen te hebben beraamd om president Donald Trump te doden.

In een onlangs openbaar gemaakt arrestatiebevel staat beschreven dat de 17-jarige Nikita Casap zijn moeder en stiefvader zou hebben vermoord om ‘de financiële middelen te verkrijgen’ om Trump te vermoorden en de regering omver te werpen.

Volgens de autoriteiten schoot de jongen in februari zijn ouders dood in hun huis net buiten Milwaukee en woonde hij wekenlang met hun ontbindende lichamen voordat hij op de vlucht sloeg met 14.000 dollar (12.300 euro) aan contanten, paspoorten en de hond van het gezin. Hij werd vorige maand in Kansas gearresteerd.

Volgens de aanklagers had de tiener al betaald voor een drone en explosieven om zijn aanslag te kunnen uitvoeren. Hij zou ook plannen gemaakt hebben om te vluchten naar Oekraïne.

Casap, die vastzit in de gevangenis van Waukesha County op een borgtocht van 1 miljoen dollar, moet op 7 mei voor de rechter verschijnen. Zijn plannen om de president te vermoorden, en mogelijk ook de vicepresident, worden gedetailleerd beschreven in een antisemitisch manifest van drie pagina’s waarin Adolf Hitler wordt geprezen. Zijn uiteindelijke doel was om ‘een politieke revolutie’ te starten en ‘het blanke ras te redden’.

Agenten ontdekten de lichamen van de ouders eind februari toen familieleden zich zorgen begonnen te maken nadat de vader al weken niet op zijn werk was verschenen en de jongen al twee weken aan het spijbelen was van school. De autoriteiten vermoeden dat de ouders al weken daarvoor werden vermoord.

Aanklagers verklaarden in de rechtbank dat de lichamen van het echtpaar in zo’n verre staat van ontbinding waren dat ze geïdentificeerd moesten worden aan de hand van gebitsgegevens.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/fbi-tiener-vermoordde-ouders-als-onderdeel-van-plan-om-president-trump-te-doden~afa3f8b3/

Duitse palliatieve zorgarts verdacht van moord op 15 patiënten waaronder 25-jarige vrouw

Een Duitse arts die vastzit op verdenking van het doden van patiënten, wordt ervan verdacht vijftien slachtoffers te hebben gemaakt.

De man, die in de palliatieve zorg werkte, werd vorig jaar zomer opgepakt. Aanvankelijk werd hij verdacht van het doden van vier mensen. De man wordt aangeklaagd voor moord, melden Duitse media.

Tijdens het onderzoek, waarbij ook de lichamen werden opgegraven en onderzocht door forensisch pathologen, steeg het aantal vermoedelijke slachtoffers: eerst naar acht, toen naar tien en nu schatten de onderzoekers dat het er vijftien zijn. Naarmate het onderzoek vordert, kan dit aantal nog verder toenemen.

Er wordt aangenomen dat de arts de feiten heeft gepleegd tijdens zijn werk. Palliatieve zorgartsen begeleiden ernstig zieke mensen om hun pijn te verlichten. De betrokken patiënten verkeerden volgens het Openbaar Ministerie niet in een acute stervensfase.

De tot nu toe bekende sterfgevallen dateren uit 2021. Volgens het OM zou de nu 40-jarige in september 2021 een 25-jarige vrouw “een dodelijk mengsel van verschillende medicijnen zonder medische indicatie” hebben toegediend om haar te doden. Het OM meldt dat dit ook in latere gevallen gebeurd is.

Het onderzoek van recherche naar de man richtte zich aanvankelijk op vier zaken tussen 11 juni en 24 juli 2024. In die periode zou hij vier mensen tussen de 72 en 94 jaar oud in hun appartementen in Berlijn hebben vermoord.

Omdat bij deze slachtoffers brand werd gesticht, stelde de politie eerst een onderzoek in naar brandstichting met de dood tot gevolg. Maar omdat er een verband was tussen de zaken, verschoof de aandacht steeds meer naar de dokter.

Bron: https://nos.nl/artikel/2563804-duitse-palliatieve-zorgarts-verdacht-van-moord-op-15-patienten