Arnhem hotspot voor seksfeesten met harddrugs: injectienaalden gevonden bij gaysauna

Steeds meer mannen die seks hebben met mannen en transgenders gebruiken harddrugs tijdens seksfeestjes. Het zogeheten chemseksgebruik is in opmars. Verslavingszorg IrisZorg trekt aan de bel: het aantal verslaafde mannen neemt snel toe. De vraag naar hulp is zo groot, dat de chemsex-poli haar zorg opschaalt. Het gebruik vindt vooral thuis plaats, maar ook bij de gaysauna zijn injectienaalden gevonden.

Bij chemseks gebruiken gaymannen of transpersonen harddrugs – ook wel chems – om langduriger of intenser seks te hebben. Het gaat om middelen als crystal meth (Tina), XTC en 3MMC. “Zo’n feest kan dagen doorgaan”, zegt deskundige Raymond Brugman van IrisZorg.

Op deze feesten wordt vaak ‘geslamd’: het injecteren van drugs direct in de aderen zodat het effect intenser is. “De combinatie van drugs, grensverleggende seks en spanning is zó extreem. Je raakt er razendsnel aan gewend en hebt steeds meer nodig om diezelfde kick te voelen”, legt Brugman uit.

Samen met collega Geke Nijsse zag hij de afgelopen maanden tientallen cliënten binnenkomen die er slecht aan toe waren. “We zien mannen met ontstekingen en open wonden, soms ernstig beschadigd. Maar vooral willen ze hun verhaal kwijt. Die veilige plek bieden wij.”

Het is pas april, maar IrisZorg ontving nu al de helft van het aantal aanmeldingen van heel vorig jaar. Bij de instelling is Arnhem bekend als hotspot waar de chemseks-feesten veel plaatsvinden.

Exacte cijfers zijn er niet, want veel mannen zoeken geen hulp. “Het is een bubbel waar je in opgeslokt raakt”, zegt Brugman. IrisZorg vermoedt dat ze slechts het topje van de ijsberg zien. “Het speelt zo onder de oppervlakte.”

De problematiek speelt landelijk, maar staat pas sinds een paar jaar op de radar. “Er zijn nog altijd maar twee gespecialiseerde (poli)klinieken, allebei in de Randstad”, aldus Brugman. IrisZorg werkte eerst alleen in de regio Arnhem-Nijmegen, maar breidt uit. “De nood in Oost-Nederland is hoog. Vanuit meerdere steden wordt gevraagd of we kunnen bijspringen.”

Ook lhbtiqa+ belangenorganisatie COC Midden-Gelderland slaat alarm. Angelo Harbeek worstelde zelf tien jaar met een verslaving, maar helpt nu anderen. “Op chemseks-feesten worden je persoonlijke grenzen verlegd. Het is heel kwetsbaar en soa’s verspreiden zich razendsnel.”

Harbeek ziet een bredere trend: “In de gay-community gebruikt één op de vier bij de eerste keer seks meteen drugs. Ook op gay-datingsapps zie je dat drugsgebruik de norm is geworden.”

Hoewel chemseks zich vooral thuis afspeelt, wordt door meerdere anonieme bronnen – onafhankelijk van elkaar – aan Omroep Gelderland gemeld dat het ook bij de gaysauna in Arnhem gebeurt. “Het gaat om de grootste gaysauna van Nederland, waar mensen terechtkunnen voor seksuele ontmoetingen. Daarbij zou openlijk drugs worden gebruikt.

De politie en gemeente laten weten geen uitspraken te willen doen ‘in verband met de herleidbaarheid’. Wel roepen zij op om dergelijke signalen te melden.

“Mensen komen soms al onder invloed binnen of gebruiken hier. Op twee toiletten hebben we inderdaad weleens injectienaalden gevonden. Daarom hebben we er blauwlicht geplaatst zodat mensen hun aderen niet meer kunnen vinden”, zegt eigenaar Arold Dingemans.

“Het is bij ons niet anders dan bij andere uitgaansgelegenheden. Mensen proberen stiekem van alles. Als we dat zien, spreken we ze aan. En als iemand van de kaart is, zorg ik dat hij niet alleen blijft tot hij weer aanspreekbaar is”, benadrukt Dingemans. “Maar als ondernemer kan ik heel weinig doen om het tegen te houden.”

Om aan de groeiende zorgvraag te voldoen, breidt IrisZorg haar team uit. “We doen alles om deze groep te ondersteunen, ook door preventie.” Het COC richt zich vooral op nazorg. “Na het afkicken sta je vaak alleen voor”, zegt Harbeek. De organisaties werken samen om de zorg voor deze groep verder uit te breiden.

Bron: https://www.gld.nl/nieuws/8297994/arnhem-hotspot-voor-seksfeesten-met-harddrugs-injectienaalden-gevonden-bij-gaysauna

Medewerkster Alison (31) overleeft cryotherapie in Parijse sauna niet, klant (34) ’hersendood’

De gezondheidstoestand van de klant (34) die begin deze week zwaargewond raakte bij een cryotherapiebehandeling in Parijs is verslechterd. Ze is hersendood verklaard, meldt het Franse Openbaar Ministerie. Alison (31), een medewerkster van het fitnesscentrum, overleed.

De klant belandde op de intensive care na een stikstoflek in fitness ’On Air’ in het 11e Arrondissement van de Franse hoofdstad. Ze werd in een kunstmatige coma gebracht. Ze is donderdag hersendood verklaard, meldt het Openbaar Ministerie, een onomkeerbare toestand.

Medewerkster Alison, die maandagavond overleed, werd onwel na een stikstoflek in een zogeheten koudecabine. De cabine was eerder nog gerepareerd en wordt gebruikt voor cryotherapiebehandelingen. Cryotherapie is een behandeling waarbij het lichaam kort, meestal twee tot drie minuten, wordt blootgesteld aan extreme kou. Drie anderen die te hulp schoten tijdens de reanimatie, zijn naar het ziekenhuis gebracht. Ruim 150 mensen werden geëvacueerd.

Hoewel de hulpdiensten rond 18.20 uur arriveerden, is het onduidelijk hoelang de twee slachtoffers bewusteloos zijn geweest.

De behandeling is populair onder topsporters. Het zou spierblessures verminderen. Toch ging het al eerder mis: in 2015 stierf een 24-jarige vrouw tijdens een soortgelijke behandeling in een wellness in Los Angeles. In 2018 waarschuwde de European Industrial Gases Association al voor de gevaren van cryotherapie.

Stikstof is een geurloos, kleurloos en smaakloos gas dat in een besloten ruimte het zuurstofgehalte kan verlagen, wat kan leiden tot zuurstoftekort met fatale gevolgen.

De directie van het fitnesscentrum plaatste woensdag een bericht op Instagram waar ze hun overleden collega herdachten. „De directie en alle medewerkers van On Air Paris Voltaire willen hun diepe bedroefdheid uitspreken naar aanleiding van het ongeval dat op maandag 14 april plaatsvond op ons terrein en dat het leven kostte aan onze medewerkster en collega Alison, die door iedereen gewaardeerd werd om haar menselijke en professionele kwaliteiten”, valt er te lezen.

„Haar dood laat een enorme leegte achter in ons team. Onze meest oprechte gedachten en condoleances zijn bij haar familie, haar dierbaren en alle vrienden van Alison in deze vreselijke beproeving.”

Hun bericht dateert van woensdag toen het nieuws over de verslechterde toestand van de klant nog niet bekend was. „We hopen ook dat het tweede slachtoffer, dat momenteel in het ziekenhuis ligt, zo snel mogelijk volledig zal herstellen.” De fitness belooft volledige medewerking aan het onderzoek.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/78098826/medewerkster-alison-31-overleeft-cryotherapie-in-parijse-sauna-niet-klant-34-hersendood

Vrouw (31) overlijdt bij ingreep om bilprothesen te verwijderen door ’nep-arts’

Een 31-jarige vrouw is om het leven gekomen na een operatie om haar bilprothesen te laten verwijderen. De man die zich over María Peñaloza had ontfermd, is opgepakt en blijkt niet over de juiste papieren te beschikken. Dat meldt The US Sun.

Het slachtoffer uit New York City kreeg tijdens de behandeling op 28 maart een hartstilstand na vergiftiging door een injectie. Ze werd daarna, eenmaal opgenomen in het ziekenhuis, hersendood verklaard en overleed twee weken later.

Felipe Hoyos-Foronda, die voorheen als dokter werkzaam was in Colombia, is inmiddels aangehouden. Hij deed zich voor als plastisch chirurg en probeerde de prothesen van de vrouw te verwijderen, blijkt uit gerechtelijke documenten waar Amerikaanse media over beschikken. Hij beschikt niet over de juiste vergunningen. Na de dood van de vrouw zou hij geprobeerd hebben een vlucht te pakken vanaf het John F. Kennedy International Airport in New York, waar hij in de boeien werd geslagen door agenten.

Peñaloza laat twee jonge kinderen na. Ze werd verdoofd met lidocaïne. De behandeling vond plaats in de woning van de vermeende nep-arts. Toen de gezondheidstoestand van de vrouw na de injectie achteruit ging, werd ze met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Medici in het Mount Sinai Hospital in Queens konden echter weinig meer voor haar betekenen. 11 april overleed ze officieel.

„We hadden nooit gedacht dat dit zou kunnen gebeuren”, zegt een zus van het slachtoffer tegen NY Daily News. „Ze ging erheen omdat een vriendin daar al eens een operatie had ondergaan en hem had aanbevolen.”

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1615830078/vrouw-31-overlijdt-bij-ingreep-om-bilprothesen-te-verwijderen-door-nep-arts

Moord op echtgenote Goodyear-topman opgelost door goede vriendin van verdachte: ’Ze stelde plots rare vragen’

Mede dankzij een gouden tip van één van haar goede vriendinnen van de manege waar ze haar paarden had staan. Zo heeft de politie Greet V. kunnen arresteren voor de moord op de echtgenote van haar baas, de Goodyear-topman. Op de manege vonden agenten overigens ook de luxe horloges terug die ze tijdens de moord gestolen had.

Of directiesecretaresse Greet V. (54) uit Steenokkerzeel de moord op haar Amerikaanse rivale Carmel D. (62) uit Sint-Pieters-Woluwe al bekend heeft of niet, is op dit moment niet duidelijk. Volgens goede bronnen van Het Nieuwsblad legde de verdachte wel verklaringen af, maar het zouden geen echte bekentenissen zijn.

Carmel V. werd op 17 maart bij haar thuis overvallen door Greet V., de secretaresse van haar echtgenoot die topman bij Goodyear was. De 62-jarige vrouw, moeder van vier kinderen, kreeg vier messteken en overleefde de aanval niet. Secretaresse Greet V. zou een relatie gehad hebben met haar baas, mogelijk dat ze daarom zijn echtgenote uit de weg wilde ruimen. V. handelde wellicht alleen en stal ook luxe horloges uit het appartement. De Goodyear-topman zelf wist van niets.

Greet V. had twee paarden staan in een manege in de nabije omgeving van haar woning in Steenokkerzeel. Na de moord kon ze haar geheim niet voor zichzelf houden. „Ze zou een en ander opgebiecht hebben aan een goede vriendin die ze kende van de manege”, zegt een welingelichte bron.

„In de dagen na de moord zou Greet aan die vriendin steeds gekkere vragen zijn gaan stellen over het plegen van moorden”, klinkt het nog. „De vriendin ging in op de gekke vragen en kreeg op die manier bijna het hele verhaal te horen over wat zich had afgespeeld. De vriendin zou daarop naar de politie gestapt zijn, en de dag daarna is Greet gearresteerd in haar woning in Steenokkerzeel.” Dat was op vrijdag 4april, achttien dagen na de moord.

„Dezelfde dag nog stonden de agenten hier ook, in mijn paardenstallen”, bevestigt de eigenaar van de manege waar Greet V. haar twee paarden heeft staan. „Ze waren met zeven politiemensen. Ze hadden een huiszoekingsbevel en wisten meteen wat en waar ze moesten gaan zoeken.”

Die ’aangeduide’ plek bleek een paardenschuilhok in een van de weides achter de manege te zijn. „Daar hebben ze inderdaad gezocht. En plots hoorde ik een van die agenten roepen: ’Ja, we hebben het’.” Wat ze precies gevonden hebben, werd de eigenaar ook meteen duidelijk. „Juwelen.”

Die informatie over de vondst wordt aan Het Nieuwsblad bevestigd door officiële bronnen. De drie luxe horloges die Greet V. uit het appartement meegenomen had, om de moord op haar rivale op een roofmoord te doen lijken, zijn inderdaad die dag gevonden in het schuilhok in een weide achter de manege.

„Kort daarna hebben de agenten nog wat vuilnisbakken doorzocht en zijn ze vertrokken. Ik ben toen ook te weten gekomen dat die agenten ’een goede tip’ hadden binnengekregen over de zaak. En die goede tip was de reden waarom die agenten bij mijn manege aanklopten.”

De manege-eigenaar begrijpt nog steeds niet wat Greet V. bezield heeft. „Drie maanden geleden had ze nog een paard gekocht. Haar tweede. Niemand hier begrijpt wat ze aangericht heeft, en waarom. Greet was geen gemakkelijk persoon, zullen sommigen hier misschien zeggen. Maar dat ze een moeder van vier kinderen zou ombrengen? Nee, niet te bevatten.”

Eerder werd al bekend dat de agenten ook het mes terugvonden waarmee Greet V. haar rivale heeft gedood. Volgens informatie van Het Nieuwsblad zou ze dat mes niet op de manege maar op een andere plek verborgen hebben. Agenten hebben ook een huiszoeking gedaan in het huis waar Greet V. en haar echtgenoot wonen, in Steenokkerzeel. In de tuin is toen ook gegraven, maar het is tot nu niet duidelijk of het mes daar gevonden is.

Het parket van Brussel geeft geen commentaar. Ook John Maes, de advocaat van Greet V., gaat niet in op de zaak, net als Dimitri de Béco, de advocaat van Goodyear-topman Chris D.

Chris D., de topman van Goodyear Europa, Midden-Oosten en Afrika en de echtgenoot van de in Brussel vermoorde Carmel D., maakt niet langer deel uit van het bedrijf. „Het dienstverband is beëindigd, zonder ontslagvergoeding”, aldus de firma in een korte mededeling op 14 april.

Het bedrijf laat nog weten dat het „beëindigen van het contract” niets te maken heeft met de financiële en operationele resultaten, en ook niet met de interne controle van de vennootschap. Of de man dan aan de kant gezet is vanwege het feit dat hij een relatie zou hebben gehad met zijn privésecretaresse – de hoofdverdachte in de zaak – staat niet in de persverklaring. Maar in zijn omgeving vermoeden ze dat „dat ermee te maken heeft.”

Chris D. had na de moord op zijn vrouw al een stap opzij gezet bij de Amerikaanse multinational en bandenfabrikant. De man, vader van vier kinderen, is zelf geheel onschuldig in de moordzaak en had geen weet van de plannen van zijn privésecretaresse. Dimitri de Béco, advocaat van Chris D., geeft geen commentaar.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1686696086/moord-op-echtgenote-goodyear-topman-opgelost-door-goede-vriendin-van-verdachte-ze-stelde-plots-rare-vragen

Gewapende mannen schieten elf mensen dood bij hanengevecht in Ecuador

Bij een hanengevecht in Ecuador zijn elf mensen doodgeschoten door gewapende mannen. Nog eens negen mensen raakten gewond.

Volgens media in Ecuador werd de aanval uitgevoerd door twaalf mannen die waren verkleed als militairen. Ze vielen de arena binnen en openden meteen het vuur. Waarom ze dat deden, is niet helemaal duidelijk, maar de media houden rekening met bendegeweld. De schutters zouden van de Los Lobos-groep zijn; meerdere slachtoffers behoorden tot de Los Choneros-groep.

Het geweld vond plaats in de provincie Manabí, in het noordwesten van Ecuador. In de provincie gold al de noodtoestand vanwege het geweld tussen bendes.

De schutters gingen er ook vandoor met het prijzengeld van de avond: zo’n 20.000 dollar. Hanengevechten zijn in Ecuador sinds 2011 illegaal, maar vinden nog steeds veel plaats.

Bron: https://nos.nl/artikel/2564142-gewapende-mannen-schieten-elf-mensen-dood-bij-hanengevecht-in-ecuador

Voormalig Kroatisch international Pokrivac (39) overleden bij auto-ongeluk

Voormalig Kroatisch international Nikola Pokrivac is vrijdagavond om het leven gekomen bij een zwaar auto-ongeluk. De vijftienvoudig international is slechts 39 jaar oud geworden.

Volgens Kroatische media kwam Pokrivac om het leven bij een frontale botsing in de buurt van Karlovac, een plaats ten zuidwesten van Zagreb. Bij het ongeval waren vier auto’s betrokken. Naast Pokrivac viel er nog een dodelijk slachtoffer.

Pokrivac reed in het voertuig met drie teamgenoten van zijn club NK Vojnic. Zij raakten gewond. Twee van hen liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis. Pokrivac speelde sinds afgelopen zomer voor Vojnic, dat uitkomt op het vierde niveau van Kroatië.

Pokrivac speelde eerder in zijn carrière voor onder meer Dinamo Zagreb, Red Bull Salzburg en AS Monaco. De middenvelder debuteerde in 2008 voor het Kroatische elftal en deed later dat jaar mee aan het EK in Oostenrijk en Zwitserland. Kroatië werd in de kwartfinales uitgeschakeld door Turkije.

De Kroatische voetbalbond maakte het nieuws bekend via X. “Ons medeleven gaat uit naar zijn familie. Dit is een onherstelbaar verlies. Rust zacht.”

Bron: https://www.nu.nl/voetbal/6353124/voormalig-kroatisch-international-pokrivac-39-overleden-bij-auto-ongeluk.html

Jesse R. (31), die rondreed met hoofd van moeder Alia, kreeg psychose omdat hij ‘veel blowde’

De zoon van de onthoofde vrouw in Hellevoetsluis deelde eerder op social media dat hij manisch depressief is. Jesse R. (31) uit Diemen werd gisteren op de A4 tussen Rotterdam en Delft aangehouden met het hoofd van zijn moeder bij zich in de auto. De gruwelijke dood van de 63-jarige Alia in haar eigen woning zorgt voor ongeloof en afgrijzen.

Een jaar geleden deelde Jesse R. op netwerksite LinkedIn dat hij geen baan meer had. ,,Nu zoek ik een organisatie die de beperkingen van mijn manische depressie durft te begrijpen’’, schreef de zoon toen. ,,En ook niet bang is om mijn hoogbegaafdheid zo veel mogelijk te benutten.’’ Hij hoopte dat zijn netwerk zou helpen om een nieuwe functie te vinden. Het is niet duidelijk of dat ook is gelukt.

Ook bedankte R. op LinkedIn iemand die het stigma over werken met psychische problemen wilde breken door zijn verhaal te delen. Hij vroeg hoe het voor hem voelde om op te komen voor mensen met een manische depressie. ,,Voelt goed toch? Bedankt daarvoor, want je maakt een wereld van verschil!’’

R. studeerde filosofie, maar moest zijn proefschrift nog schrijven. Vanwege de psychische problemen kreeg hij daarvoor uitstel, zo vertelde hij kennissen. ,,Maar ik geloof niet dat hij nog echt studeerde,” zegt een bekende, die R. een paar jaar terug leerde kennen vlak nadat hij was behandeld voor een psychose. ,,Hij zei zelf dat hij die psychose had gehad omdat hij te veel blowde. Maar ik weet niet of hij de waarheid sprak.’’

In die periode oogde hij vaak lusteloos, afwezig en depressief. ,,Hij had door die psychische problemen soms al nachten geen oog dicht gedaan. En dan viel hij ineens midden op de dag in slaap. Later kreeg hij slaaptabletten. Daarmee sliep hij overal doorheen en miste hij allerlei afspraken die hij in de ochtend had.”

Volgens bronnen zou hij ook nu psychotisch zijn geweest. ,,Zijn moeder heeft alles gedaan om hem ergens opgenomen te krijgen. Ze vroeg aan bekenden wat ze nog kon doen. Ze maakte zich echt ernstige zorgen over haar zoon.’’

De sociale kring van Jesse was ogenschijnlijk klein, hij had nauwelijks vrienden. ,,Hij was vaak bij zijn moeder, daar ging hij elk weekend eten’’, zegt de kennis. Op sociale media is te zien dat hij graag naar dancefeesten ging. Hij verzorgde ook de sociale media voor een organisatie die hulp biedt aan hoogbegaafden, maar die samenwerking zou onlangs zijn beëindigd. Zijn foto is ondertussen van de website verdwenen.

Hij woonde, in ieder geval tot heel recent, op de grote studentencampus Our Campus aan de rand van Amsterdam. Op de deur naar de 27 m2 grote studio zitten nu zegels van de politie. Buren, vooral veel internationale studenten, kennen hem niet. Een enkeling heeft de 31-jarige ooit in de lift gezien, maar de rest heeft nog nooit iemand de bewuste studio zien verlaten.

Een buurvrouw vertelde dat R. ook deze week enkele dagen op bezoek was bij zijn moeder, die aan de Molenstraat in Hellevoetsluis woont. Het slachtoffer kwam volgens de buurvrouw kort voor haar dood thuis met grote, volle boodschappentassen. Volgens een bron zou ze extra boodschappen hebben gehaald, omdat ze dacht dat Jesse het hele paasweekeinde thuis zou zijn.

Niet veel later na de aankomst met de boodschappen hoorde de buurvrouw een hard lawaai. ,,Alsof er een dier mishandeld werd”, omschrijft ze.
Een andere buurman vertelt hoe hij iets hoorde dat leek op hard vrouwelijk gegil en een zware mannenstem. Maar omdat er ook wel eens lawaaierige jongeren in de omgeving rondhangen, sloeg hij daar niet direct op aan.

Buren zeggen dat de zoon via de achtertuin (die uitkomt op een brandgang) naar de Peperstraat gerend is. Op beelden van deurbelcamera’s is te zien dat hij de Peperstraat uitrent, de Molenstraat op, in de richting van de plek waar de auto van zijn moeder geparkeerd stond. Hij had daarbij een grote, brede kobaltblauwe shopper met korte hengsels over zijn schouder.

Nadat Jesse R. op de A4 aan de kant was gezet, deden politiemensen de gruwelijke ontdekking dat in de auto het hoofd van de vermoorde vrouw lag. Urenlang deed de forensische opsporing onderzoek, zowel in Hellevoetsluis als bij de auto. De politie bevestigt dat de verdachte familie is van het slachtoffer.

Burgemeester Arno Scheepers reageert vol ongeloof op de lugubere moord. ,,Net als vele anderen ben ik geschokt over de gruwelijke gebeurtenis gistermiddag, waarbij een inwoonster om het leven is gebracht”, laat de burgemeester in een schriftelijke verklaring weten. ,,Mijn medeleven gaat in de eerste plaats natuurlijk uit naar de familie en vrienden van het slachtoffer. En naar haar buren in de Molenstraat”, zegt hij.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/jesse-r-31-die-rondreed-met-hoofd-van-moeder-alia-had-last-van-psychoses-moeder-maakte-zich-ernstig-zorgen~aba093a3/

Timothy schiet moeder door hoofd en zaagt haar onderbenen af, slachtoffer was bekende in dorp

De 32-jarige Timothy B. die volgens het Openbaar Ministerie (OM) begin januari zijn 52-jarige moeder heeft doodgeschoten zou daarna haar onderbenen hebben afgezaagd. Hij zou vervolgens hebben geprobeerd die weg te maken. Dat blijkt uit de dagvaarding, meldt het Parool.

Het levenloze lichaam van de moeder van B. werd op 9 januari in de avond onder verdachte omstandigheden aangetroffen in zijn woning in de Dorpsstraat in Landsmeer.

De vrouw was een dag eerder als vermist opgegeven waarna haar auto op het parkeerterrein van de McDonald’s aan de IJdoornlaan in Amsterdam-Noord werd gevonden. Informatie wees naar de woning van B., waarna de politie die binnenviel.

Nog diezelfde avond werd B. door een arrestatieteam van de politie aangehouden in Amsterdam. Enkele weken later deed de politie via haar website nog een oproep.

De recherche wilde graag in contact komen met mensen die een donkergrijze Kia type MPV-EV9 op het parkeerterrein bij de McDonald’s hadden gezien en een zwarte Peugeot Expert die tussen 8 en 9 januari in de Dorpsstraat in Landsmeer was gesignaleerd. Daarna kwam er geen informatie meer naar buiten.

Uit de tenlastelegging blijkt nu dat het Openbaar Ministerie B. ervan verdenkt zijn moeder meerdere malen met een vuurwapen te hebben beschoten waarbij ze onder meer in haar hoofd werd geraakt.

Ook zou hij met een mes hebben gestoken. Daarna zou hij de onderbenen van haar lichaam hebben afgezaagd en hebben getracht die op een nog onbekende locatie weg te maken.

De 52-jarige moeder van B. was een bekend figuur in Landsmeer. Ze bestierde sinds 2014 als mede-eigenaar een administratiekantoor in het dorp waar ze al sinds haar jeugd werkzaam was. Haar zoon woonde sinds een jaar in het appartementencomplex in het centrum van het dorp dat in totaal vijf woningen telt. Hij was werkzaam in het vastgoedonderhoud.

Volgende week vrijdag 25 april is er een pro-formazitting in de zaak. Dat houdt in dat de rechter een beslissing gaat nemen over het voorarrest van B. en over eventuele onderzoekswensen van het OM en zijn advocaat.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/timothy-schiet-moeder-door-hoofd-en-zaagt-haar-onderbenen-af-slachtoffer-was-bekende-in-dorp~a038538f/

Man die moeder vermoordde en vilde krijgt tbs

De rechtbank in Rotterdam heeft woensdag tbs met dwangverpleging opgelegd aan een 43-jarige man uit Vlaardingen, die begin dit jaar zijn moeder vermoordde en vilde. De man was ten tijde van de moord volledig ontoerekeningsvatbaar en kreeg daarom geen celstraf.
De rechtbank concludeert dat Z. hulp nodig heeft, omdat de kans op herhaling groot is zodra de man weer in een psychose raakt. “Uw misdaad is juridisch gezien te kwalificeren als moord. Maar van enig vermogen tot het maken van een afweging, was geen sprake. U leefde volledig in een religieuze waanwereld”, aldus rechtbank-voorzitter K. Bezuijen.

De politie trof R.Z. op 4 februari aan toen hij op een kruispunt in Vlaardingen het verkeer stond te regelen. Hij prevelde bijbelteksten en was, naar later bleek, psychotisch. Op het politiebureau ontdekten de agenten dat Z. een jas droeg, gemaakt van de huid van zijn moeder. Later trof de politie in een woning in Vlaardingen-West het stoffelijk overschot van de vrouw aan.

Z. verklaarde twee weken geleden voor de rechtbank in Rotterdam dat hij veel van zijn moeder hield, maar wel moest gehoorzamen aan wat hij beschouwde als de opdracht van God om een offer te brengen. Hij koos zijn moeder, juist omdat hij veel van haar hield. “In deze psychose was liefde voor zijn moeder van groot belang. De verdachte moest het liefste offeren wat hij had, zoals God dat met Jezus had gedaan”, aldus de officier van justitie.

J. van Riet, advocaat van de verdachte, wees erop dat Z. het heel zwaar heeft, nu hij door medicijnen uit zijn waan is en beseft wat hij heeft gedaan. Op het moment zelf voelde Z. ook al weerstand tegen de opdracht van God. “Ik heb haar zo snel mogelijk gedood, zodat ze niet zou lijden. Ik hou van mijn moeder en ik wilde haar niet doden, maar ik moest.” In het laatste woord bood Z. zijn excuses aan aan zijn zus en andere nabestaanden van zijn moeder.

De verdachte leed aan zogeheten betrekkingswanen. Veel van wat hij hoorde en zag betrok hij op zichzelf. Vlak voor de moord sprak hij met een eveneens verwarde vriend over de jas die hij kwijt was. Die vriend, waarvan Z. dacht dat hij Jezus was, zei hem ook dat “het voor tien uur ’s avonds moest gebeuren”. Thuisgekomen zette de Vlaardinger een christelijke televisiezender aan. Z. dacht dat de tv direct boodschappen van de Heilige Geest aan hem overbracht.

Nadat in het programma gezegd werd; “wie naar de koning gaat, zal hem het mooiste moeten brengen dat hij bezit”, concludeerde de Vlaardinger dat hij een offer moest brengen en pakte een tas in met een bahco, messen en een schaar. Daarna vertrok hij naar de woning van zijn moeder.

Bron: https://www.nu.nl/algemeen/607537/man-die-moeder-vermoordde-en-vilde-krijgt-tbs.html

Man (21) in Den Haag overleden na schietincident

Een 21-jarige man uit Den Haag is overleden na een schietincident. Dat meldt de politie op X.

De man werd vrijdagavond iets voor 20.00 uur beschoten in de Paets van Troostwijkstraat in de Haagse wijk Laak. De Hagenaar werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht en overleed daar een aantal uur later.

Een verslaggever van Omroep West zag op de plek van schietpartij een auto die geraakt leek door een kogel.

Een rechercheteam doet onderzoek en is op zoek naar een of meer verdachten. De politie hoopt dat mensen die iets gezien hebben van het schietincident zich bij hen melden.

Over een motief van de schutter(s) is nog niks bekend.

Bron: https://nos.nl/artikel/2564140-man-in-den-haag-overleden-na-schietincident