Vrouw vraagt rechter huwelijk te ontbinden als Instagram-huwelijk echt blijkt

Een rechter in Australië heeft een streep gehaald door het huwelijk van een ‘echtpaar’ uit Melbourne. Het verzoek kwam van de bruid. Zij dacht dat het huwelijk door haar partner in scène was gezet voor Instagram. Maar het bleek echt.

De vrouw in kwestie leerde de man in september 2023 kennen via een datingapp. De volgende dag kwam het tot een afspraakje. Toen ze ongeveer drie maanden contact hadden, kreeg de vrouw een uitnodiging voor een feest in Sydney. Eenmaal daar bleek het om een bruiloftsfeest te gaan, ter voorbereiding op het huwelijk van een dag later.

De vrouw van midden twintig was naar eigen zeggen geschokt, staat in donderdag gepubliceerde rechtbankdocumenten waar The Guardian over schrijft. Maar haar partner, een man van eind dertig, verzekerde haar ervan dat het om een onschuldige grap ging. Hij zei dat hij geld wilde verdienen aan zijn Instagram-pagina en had daarom meer volgers nodig. Een onverwachts huwelijk zou daarbij kunnen helpen.

De aap kwam uit de mouw toen de man zijn kersverse echtgenote vroeg om hem te helpen met papierwerk. De man bleek namelijk geen vaste woon- en verblijfplaats te hebben. Maar er waren volgens de rechter ook andere redenen om aan te nemen dat het huwelijk nep was.

De man heeft volgens de rechter namelijk niet duidelijk kunnen maken waarom het huwelijk al een dag na het aanzoek moest plaatsvinden, waarom dat in Sydney moest gebeuren en niet in Melbourne (de woonplaats van de vrouw), en waarom er nauwelijks iemand bij de huwelijksvoltrekking aanwezig was.

Maar ook voor de bruid was de rechter niet mild. Hij vond het “volstrekt onbegrijpelijk” dat de vrouw aanvankelijk meeging in het verhaal van de man.

Bron: https://www.nu.nl/opmerkelijk/6341847/vrouw-vraagt-rechter-huwelijk-te-ontbinden-als-instagram-huwelijk-echt-blijkt.html

Hollywoodsterren waaronder ‘gekkie James Woods’ vluchten voor bosbranden Los Angeles

Veel sterren hebben hun huis moeten ontvluchten vanwege de bosbranden in Californië. Onder de getroffenen zijn volgens Amerikaanse media onder meer acteurs als James Woods (77) en Eugene Levy (78). Volgens ‘The Hollywood Reporter’ hebben ook beroemdheden als Jennifer Aniston (55), Bradley Cooper (50), Tom Hanks (68), Michael Keaton (73), Adam Sandler (58) en Reese Witherspoon (48) een huis in het getroffen gebied.

James deelde op sociale media een bericht dat hij zijn huis moest verlaten en niet zeker wist of ‘het er nog staat als ik terugkeer’. Tegen de Los Angeles Times zei Schitt’s Creek-ster Eugene Levy dat de ‘rook gitzwart was, ik kon de vlammen niet eens zien’.

Bron: https://www.rtl.nl/boulevard/entertainment/artikel/5488403/eugene-levy-en-james-woods-vluchten-voor-bosbranden-los

Op X wordt acteur James Woods uitgelachen en men noemt het “karma dat hij getroffen is” omdat hij enkele maanden geleden over de genocide in Gaza het volgende tweette: “geen wapenstilstand, geen compromis, geen vergiffenis, vermoord ze allemaal”.

Nederlander krijgt levenslang voor doden echtgenote met zwaard in Zweden

Een Nederlander heeft in Zweden een levenslange gevangenisstraf gekregen voor het doden van zijn echtgenote met een zwaard. De man heeft geen ernstige psychische aandoeningen.

Het gaat om een Nederlander die bijstand krijgt van het ministerie van Buitenlandse Zaken, bevestigt het ministerie aan NU.nl na berichtgeving van Zweedse media en persbureau ANP.

De 37-jarige Rivallo P. zou voor de moord te horen hebben gekregen dat zijn vrouw wilde scheiden, melden Zweedse media. Daarop ging hij haar met een zwaard te lijf in hun huis in Arvika. Een van hun kinderen zou daarop in paniek het alarmnummer hebben gebeld.

De hulpdiensten troffen de moeder ernstig gewond aan. Ze overleed later aan haar verwondingen. P. liep nog rond bij de woning en zou zwaar onder invloed zijn geweest.

Nederlander heeft geen ernstige psychische aandoeningen
Uit onderzoek zou naar voren zijn gekomen dat P. geen ernstige psychische aandoeningen heeft. Hij legde tegenstrijdige verklaringen af over wat er precies is gebeurd.

Uit het Zweedse rechtbankverslag blijkt dat de zus van de Nederlandse eerder op de avond met haar had gebeld. Daarop belde ze met de Zweedse nooddiensten om te melden dat de man “gek was geworden”.

De politie nam contact op met de vrouw, die zei dat ze geen hulp nodig had en dat het rustig was. Ze beloofde te bellen als de situatie zou veranderen. Tien minuten later belde haar dochter het alarmnummer om te vertellen dat ze was aangevallen met een zwaard.

Levenslang betekent in Zweden overigens niet altijd dat een gevangene tot de dood blijft vastzitten. Er kan een verzoek worden ingediend voor vervroegde vrijlating. Wel moet een gevangene minstens achttien jaar van de straf uitzitten.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6341798/nederlander-krijgt-levenslang-voor-doden-echtgenote-met-zwaard-in-zweden.html

Wijnexpert Nicolaas Klei (63) plots overleden

Wijnkenner, schrijver en columnist Nicolaas Klei is afgelopen zaterdag in Amsterdam overleden. Klei, bedenker van het begrip ‘omfietswijn’, schreef jaren goed gelezen stukken over betaalbare wijnen voor deze krant. Hij is plotseling gestorven en net geen 64 jaar geworden.

Klei was vooral bekend van zijn Supermarktwijngids en Omfietswijngids en had ook columns in Elsevier Weekblad, Zin en Bouillon. Ook was hij regelmatig te horen in radioprogramma Mangiare!. Hij schreef zijn laatste column voor deze krant in februari 2017.

Volgens wijnkenner Harold Hamersma, vriend en collega, heeft Klei in zijn lange schrijversloopbaan ‘de deftigheid en plechtigheid’ rond de wijnconsumptie beetje bij beetje weggenomen. ,,De wijnwereld was vóór Klei een wereld van ingewikkeldheid. Ingewikkelde namen, ingewikkelde begrippen, ingewikkelde druiven. Hij heeft die drempel geslecht door mensen de weg te wijzen in het supermarktschap.’’

Door jaar in, jaar uit supermarktwijnen te recenseren heeft Klei volgens Hamersma ook zeker impact gehad. ,,Hoe groot die invloed precies was, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar we kunnen wel vaststellen dat de kwaliteit van de supermarktwijnen in de loop van de jaren flink is verbeterd.’’ Klei kon vol lof zijn, maar producenten ook flink te kakken zetten. Hamersma: ,,Vooral zijn negatieve recensies waren ronduit hilarisch.’’

Opvallend: Klei dronk zelf al jaren niet meer. Hij proefde alleen nog maar wijn als het voor zijn vak moest. Hamersma: ,,Hij concludeerde op een dag dat hij, als hij dronk, er ook altijd wat bij at. Worstjes vooral. Toen stopte hij met drinken, ging wandelen en viel zo’n 40 kilo af.’’ Over zijn nieuwe hobby schreef Klei in 2021 De Slankwandelaar.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/wijnexpert-nicolaas-klei-63-plots-overleden-bekend-van-supermarktwijngids-en-omfietswijnen~a229c5f2/

OM: Mannen hielden jongen (11) jarenlang als seksslaaf

Drie mannen van middelbare leeftijd worden door het Openbaar Ministerie verdacht van jarenlange uitbuiting en misbruik van een minderjarige jongen. Dat bleek tijdens een eerste voorbereidende zitting in de rechtbank in Utrecht.

Een 60-jarige man uit Huizen en twee mannen van 59 en 54 uit Amersfoort zouden de kwetsbare jongen jarenlang als seksslaaf hebben gebruikt.

Volgens justitie begon het misbruik negen jaar geleden, toen de jongen 11 was. Het kind zou van huis zijn weggelopen en werd opgevangen door een van de verdachten, die als een vaderfiguur zou hebben gefungeerd. Hij gaf hem harddrugs als GHB en ketamine. De jongen raakte ernstig verslaafd.

De verdachten zouden profielen hebben aangemaakt op datingapps als Grindr en seksafspraken voor de tiener hebben geregeld. Het misbruik stopte pas eind september 2024 toen de zaak aan het licht kwam, schrijft RTV Utrecht.

Hoe het misbruik bekend werd, is niet duidelijk. Bij de politie zouden signalen binnen zijn gekomen over ernstig misbruik en seksuele uitbuiting van het slachtoffer. Agenten begonnen toen een groot onderzoek.

Hoeveel mannen de jongen hebben misbruikt werd vandaag nog niet duidelijk. Het OM beschouwt de drie verdachten als leden van een criminele organisatie die uitbuiting en mensenhandel tot doel had.

De man die de jongen thuis opving, wordt ook verdacht van ontucht met een neefje. Daarnaast werd kinderporno op zijn telefoon gevonden. Justitie onderzoekt nog of hij die zelf heeft gemaakt.

Het slachtoffer is na de arrestatie van de verdachten naar een afkickkliniek gegaan. Hij verblijft nu in een kliniek voor de behandeling van psychische problemen. Volgens de officier van justitie gaat het steeds beter met hem en worden zijn verklaringen steeds helderder.

Het onderzoek naar de zaak loopt nog. Mogelijk is er nog een slachtoffer en waren nog meer mannen betrokken bij het misbruik. De telefoon van een van de verdachten moet nog worden onderzocht.

Op 4 april is er een nieuwe zitting.

Bron: https://nos.nl/artikel/2550901-om-mannen-hielden-tiener-jarenlang-als-seksslaaf

Rijinstructeur en leerlingen onder invloed van cannabis aangehouden in Alkmaar

Een rijinstructeur en een leerling zijn maandagmiddag aangehouden tijdens een verkeerscontrole in Alkmaar. Bij de controle bleek dat zij onder invloed waren van cannabis. Ook een leerling uit een andere lesauto bleek stoned achter het stuur te zitten.

De verkeerspolitie Noord-Holland voerde controles uit in de buurt van het CBR in Alkmaar. De politie controleerde daar rijinstructeurs en bestuurders die examen moesten doen.

Een rijinstructeur en haar leerling bleken onder invloed te zijn van THC, de belangrijkste werkende stof in cannabis. Ook een leerling in een andere lesauto bleek onder invloed te zijn van de drug.

De drie zijn aangehouden en van hen is bloed afgenomen, meldt de politie op Instagram.

“Er zijn wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer”, schrijft de Rijksoverheid. Mensen die de limiet overschrijden, riskeren een rijverbod, een hoge geldboete, een celstraf en ontzegging van rijbevoegdheid.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6341452/rijinstructeur-en-leerlingen-onder-invloed-van-cannabis-aangehouden-in-alkmaar.html

Bestuurster vuilniswagen die meisje doodreed in Brabant had drugs gebruikt

De bestuurster van een vuilniswagen die betrokken was bij een aanrijding in het Brabantse Sint Anthonis, waarbij een 14-jarig meisje om het leven kwam, was ten tijde van de aanrijding onder invloed van drugs. De vrouw testte na het ongeluk positief op amfetamine.

De 41-jarige bestuurster uit Nijmegen is in het verleden meerdere keren veroordeeld voor verkeersdelicten. Ten tijde van het dodelijke ongeluk in Noord-Brabant liep ze nog in twee proeftijden, meldt het Openbaar Ministerie.

Bij het ongeval op 19 december op de Stevensbeekseweg werd het slachtoffer rond 08.00 uur geschept door de vuilniswagen. Het meisje overleed daarbij. De vrouw was na het ongeluk doorgereden. Toen de bestuurster kort daarna terugkeerde naar de plek van het ongeval werd zij aangehouden.

Het voorarrest van de vrouw is met dertig dagen verlengd. Op 29 januari wordt opnieuw beslist of zij langer in de cel blijft.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5488308/bestuurster-vuilniswagen-die-meisje-doodreed-brabant-had-drugs

Cryptobelegger (24) uit Hengelo opgepakt wegens oplichting

Een 24-jarige man uit Hengelo (Overijssel) is aangehouden op verdenking van oplichting en verduistering. Het gaat om een ‘cryptobelegger’, die mogelijk miljoenen euro’s van zo’n 300 verschillende mensen heeft kwijtgemaakt.

De man zou in zijn directe omgeving een reputatie hebben opgebouwd als ‘crypto-genie’. Zijn klanten legden allemaal 5000 euro of meer in, die hij voor hen zou beleggen in virtuele munten. Maar uiteindelijk zagen ze hun inleg volledig verdampen. Naar schatting is er in totaal tussen de 1,5 en 4,5 miljoen euro verdwenen.

Justitie gaat ervan uit dat er opzet in het spel was, meldt de regionale omroep Oost.

De zaak kwam aan het licht toen de Hengeloër een jaar geleden een mail rondstuurde naar zijn klanten. Daarin liet hij weten dat het volledige belegde vermogen, inclusief zijn eigen geld, verloren was gegaan.

Een groep van een kleine honderd gedupeerden verenigde zich in de Stichting Onderzoeks Collectief Hengelo en nam een advocaat in de arm.

Begin vorig jaar moest de man onderduiken, omdat hij door meerdere gedupeerden werd belaagd. In overleg met de politie werd hij ondergebracht op een veilige plek. Ondertussen werd er een onderzoek naar hem gestart, dat vanmiddag leidde tot zijn aanhouding.

De Hengeloër zal de komende dagen worden verhoord. Een van de verwijten die de gedupeerden de man maken, is dat hij toch weer nieuwe klanten aannam op het moment dat zijn bedrijf al op het punt van omvallen stond.

Bron: https://nos.nl/artikel/2550800-cryptobelegger-24-uit-hengelo-opgepakt-wegens-oplichting

The Vivienne (32) overleden, eerste winnaar RuPaul’s Drag Race UK

James Lee Williams, beter bekend als dragqueen The Vivienne, is op 32-jarige leeftijd overleden. De bekende dragartiest won in 2019 de eerste Britse editie van de talentenjacht RuPaul’s Drag Race.

De doodsoorzaak is niet bekendgemaakt, maar volgens de politie van het graafschap Cheshire is er geen sprake van verdachte omstandigheden. De Britse krant The Guardian schrijft dat de politie gistermiddag werd opgeroepen naar een adres in Chorlton-by-Backford, nadat melding was gemaakt van een plotseling overlijden. Een woordvoerder van The Vivienne zegt dat er voorlopig geen verdere details zullen worden gegeven.

Williams werd geboren in Wales en nam de dragnaam The Vivienne aan uit liefde voor de kleding van modeontwerpster Vivienne Westwood. Toen Williams meedeed aan het tv-programma RuPaul’s Drag Race UK, groeide The Vivienne uit tot een bekend gezicht.

Een paar jaar later deed ze mee aan de internationale All Stars-versie van het tv-programma, waardoor ze bekend werd bij miljoenen internationale kijkers. Ze stond bekend om haar humor en talent voor imitaties van beroemdheden, met name van Donald Trump.

Bron: https://nos.nl/artikel/2550797-dragqueen-the-vivienne-32-overleden-eerste-winnaar-rupaul-s-drag-race-uk

Lichaam van vermiste Indiase journalist (32) gevonden in septic tank

In India is het lichaam van een vermiste Indiase journalist gevonden in een septic tank. De man deed verslag van corruptie in het land, meldt de BBC.

De journalist Mukesh Chandrakar (32) raakte op Nieuwjaarsdag vermist waarop zijn familie aangifte deed bij de politie. Zijn lichaam werd vrijdag gevonden op het terrein van een wegenbouwer in de stad Bijapur. Hij werd gevonden nadat de politie zijn mobiele telefoon had getraceerd.

Drie mensen zijn gearresteerd in verband met zijn dood. Twee van de arrestanten zouden familieleden van hem zijn. Een mediawaakhond heeft een grondig onderzoek geëist naar de dood van Chandrakar.

Agenten waren al eerder gaan zoeken op de plek waar het lichaam uiteindelijk werd gevonden. Toen ze op 3 januari terugkeerden, vonden ze hem alsnog in een nieuw aangelegde septic tank, meldde een politiefunctionaris. De tank was afgedekt met betonnen platen. Volgens de politie zijn op het lichaam van de journalist ernstige verwondingen aangetroffen die erop wijzen dat hij was aangevallen met een stomp voorwerp.

Chandrakar deed als freelance journalist uitgebreid verslag van mogelijke corruptie bij openbare bouwprojecten. Hij beheerde daarvoor ook een YouTube-kanaal met ruim 160.000 abonnees.

In India worden journalisten vaker bedreigd, aangevallen en ook vermoord. In 2024 werden 3 journalisten gedood, meldde de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ) in december. Daarnaast zitten er 5 journalisten in de gevangenis. Het land staat op de persvrijheid-lijst van Verslaggevers zonder Grenzen (RSF) op de 159ste plaats van in totaal 180 landen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2550675-lichaam-van-vermiste-indiase-journalist-gevonden-in-septic-tank