Een 20-jarige fietsster uit Nijmegen is vrijdag aan het einde van de middag overleden op de Parkweg in het centrum van Nijmegen. Dit kwam door een aanrijding met een vuilniswagen.
De botsing gebeurde rond 17.35 uur, met een vrachtwagen van afvalverwerkingsbedrijf Dar.
Veel hulpdiensten kwamen snel naar de plek van het ongeval. Ook een traumahelikopter met een gespecialiseerde arts kwam aangevlogen. Maar hulp kwam te laat.
De brandweer heeft vanwege de ernst van de situatie zogeheten zichtschermen geplaatst. De politie doet uitgebreid onderzoek naar het ongeluk. De Parkweg is afgesloten tussen Doddendaal en het Joris Ivensplein. Aanwonenden worden door politieagenten naar hun huis begeleid.
Luca Haaijema (19) kwam vlak na het ongeluk voorbij op de fiets. ,,Ik fietste over de Parkweg om een pakketje weg te brengen toen een auto ineens hard remde, vlak voor mij. Ik keek verder voor me en zag toen die persoon liggen op de grond. Dat zag er echt heel heftig uit”, vertelt de Nijmeegse zo’n tweeënhalf uur na het ongeluk.
Haaijema beseft dat de verongelukte jonge vrouw slechts een jaar ouder is dan zij. ,,En als ik een paar minuten eerder daar had gefietst, dan had ik het kunnen zijn.” Volgens Haaijema lag het slachtoffer midden op straat en stond de vrachtwagen al wat verderop. ,,Er stonden ook veel omstanders. Zelfs mensen die aan het filmen waren, dat vond ik echt bizar.”
In eerste instantie dacht Haaijema niet aan zichzelf, maar aan een andere jonge vrouw die volgens haar totaal in shock in de buurt van het ongeluk stond. ,,Op dat moment heb ik haar daar samen met een omstander weggehaald.”
Het ongeluk heeft flinke indruk gemaakt op de 19-jarige Nijmeegse. ,,Ik ga denk ik wel slachtofferhulp inschakelen, want dit beeld blijft wel hangen. Ik heb net een vriendin gebeld, die heeft mij gekalmeerd, dat is wel fijn.
Ook Eline Hagen uit Nijmegen kwam vlak na het ongeluk aangefietst. Zij kwam vanuit Plein 1944 naar beneden en had al snel door dat er commotie was. ,,Het was heel naar. Ik heb mijn fiets aan de kant gegooid en wilde eigenlijk helpen, maar toen riep iemand al dat het te laat was. Dat ze al was overleden.”
Eline leeft mee met de nabestaanden en de vrachtwagenchauffeur. ,,Ik red me wel hoor, maar het is echt intens verdrietig voor iedereen.”
Bij de Dar heerst ‘grote verslagenheid’, zo laat directeur Bart de Bruin vrijdagavond in een schriftelijke verklaring weten. Hij spreekt over ‘verdrietig nieuws’. ‘Allereerst gaat ons diepste medeleven uit naar de familie en vrienden van het slachtoffer. Dit verlies is niet in woorden te vatten’, schrijft de directeur. ‘Wij staan stil bij deze tragische gebeurtenis en leven intens mee met de nabestaanden. Ook denken we aan onze collega’s die bij dit ongeluk betrokken waren.’
De Dar zegt nauw samen te werken met de politie om te onderzoeken hoe dit tragisch ongeval heeft kunnen gebeuren. Over de oorzaak zegt zowel de politie als de Dar vrijdagavond nog niks te kunnen zeggen. Een Dar-woordvoerder spreekt over ‘een inzamelwagen’ die bij het ongeluk betrokken was. Op vragen over de leeftijd van de chauffeur, en of dit een ervaren bestuurder is, gaat de woordvoerder nu niet in.
Iets meer dan drie jaar geleden gebeurde op de Sint Annastraat in Nijmegen ook een dodelijk ongeval met een vuilniswagen van Dar. Ook toen werd een 20-jarige fietsster aangereden. Het ging om de Duitse studente Toni. Sindsdien staat er op de hoek van de t-splitsing met de Slotemaker Bruïneweg een wit geverfde fiets als monument. ‘In loving memory of Toni’, staat er op een gedenksteen.
Bron: https://www.gelderlander.nl/112-nieuws-nijmegen/getuigen-aangeslagen-na-ongeval-waarbij-vrouw-20-overleed-ik-ga-denk-ik-wel-slachtofferhulp-inschakelen~afff4094/