Walk It Out rapper DJ Unk op 43-jarige leeftijd overleden

De hiphopscene is in rouw na het overlijden van Anthony Leonard Platt, beter bekend als DJ Unk. De rapper, producer en DJ uit Atlanta, bekend van hits als Walk It Out en 2 Step, overleed op 24 januari in zijn slaap aan een hartaanval. Hij was 43 jaar oud.

Zijn vrouw, Sherkita Long-Platt, maakte het nieuws op vrijdag bekend via een emotionele post op Facebook. Ze bevestigde later tegenover TMZ dat speculaties over drugsgebruik onjuist zijn en benadrukte dat hij niet met verslaving kampte.

DJ Unk begon zijn carrière eind jaren ’90 als onderdeel van Southern Style DJs en werd in 2000 getekend bij Big Oomp Records. In 2006 brak hij door met zijn single Walk It Out, die de 10e plaats behaalde op de Billboard Hot 100 en platina ging. Later verscheen er een remix met OutKast en Jim Jones. Zijn tweede single 2 Step werd ook een shit in de hoogtij dagen van snap muziek. Ook daarvan verscheen een remix met Jim Jones, E-40 en T-Pain.

Hoewel hij in 2009 al eens een hartaanval kreeg, keerde Unk terug naar muziek en bleef hij optreden. Zijn laatste single, Show Out, werd uitgebracht in 2023. Datzelfde jaar trad hij nog op tijdens de Hip Hop 50 Tribute bij de BET Awards.

Bron: https://www.puna.nl/news/walk-it-out-rapper-dj-unk-op-43-jarige-leeftijd-overleden

Ontslagen Engelse arbiter worstelde met homoseksualiteit: ‘Cocaïne als uitweg’

David Coote heeft voor het eerst gereageerd op zijn ontslag als scheidsrechter nadat in november omstreden video’s waren opgedoken. De Engelsman zegt dat hij cocaïne gebruikte omdat hij worstelde met zijn homoseksualiteit in de voetballerij.

De 42-jarige Coote werd in december door de Engelse scheidsrechtersbond PGMOL ontslagen vanwege twee omstreden filmpjes. In de eerste video noemt hij voormalig Liverpool-coach Jürgen Klopp een “ongelooflijke klootzak” en Liverpool “een schijtclub”. In het tweede filmpje is te zien dat Coote cocaïne snuift.

Coote vertelt aan The Sun dat hij zijn heil zocht in drugs uit angst om uit de kast te komen in de “machowereld” van de Premier League. “Mijn homoseksualiteit is niet het enige dat mij in deze positie heeft gebracht. Maar ik vertel niet het hele verhaal als ik niet zeg dat ik homoseksueel ben. En dat ik er echt moeite mee heb gehad om dat proberen te verhullen.”

“Als jonge scheidsrechter verborg ik zowel mijn emoties als mijn seksualiteit. Een goede kwaliteit voor een scheidsrechter, maar een vreselijke eigenschap als mens. En dat leidde tot allerlei gedragingen van mijn kant. Ik worstelde lange tijd met een gebrek aan zelfvertrouwen. Door mijn homoseksualiteit worstelde ik ook met het gevoel om trots op mezelf te zijn.”

Coote vertelt dat hij meermaals doodsbedreigingen heeft ontvangen tijdens zijn carrière als scheidsrechter. “Om dan ook nog eens mijn seksualiteit kenbaar te maken, zou echt moeilijk voor mij zijn geweest. Ik wilde mijn hoofd niet boven het maaiveld uitsteken, gezien alles wat wij als scheidsrechters al te verduren krijgen.”

Coote geeft aan dat zijn drugsgebruik een manier was om te dealen met zijn homoseksualiteit, maar ook met het volle programma én de druk van de buitenwereld. “Er waren ook periodes waarin ik niets gebruikte. Maar soms was het gewoon een manier om te ontsnappen. Weg van alle stress. Ik schaam me enorm dat ik voor deze route heb gekozen.”

“In 2023 verloor ik plots mijn moeder. Tegelijkertijd werd mijn oom gediagnosticeerd met een motorneuronziekte. En met de introductie van de VAR waren er meer officials nodig bij wedstrijden. Dus in het seizoen 2023/2024 was ik bij meer dan negentig wedstrijden betrokken. En toen volgden ook nog het EK en de Olympische Spelen.”

Het filmpje waarin Coote cocaïne snuift, was opgenomen tijdens het EK in Duitsland. “Ik herken mezelf niet in de cocaïnevideo”, zegt de oud-arbiter. “Ik kan me niet meer inleven in hoe ik me toen voelde. Maar ik ben het wel. Ik had veel moeite met het drukke programma. En dus bevond ik mezelf weer in de bekende situatie. Om te ontsnappen. Een uitweg.”

Coote heeft spijt van zijn gedrag. “Ik ben de enige schuldige. Ik probeer nu de beste versie van mezelf te zijn en voel veel steun van familie en vrienden. Tegen mensen die in een soortgelijke situatie zitten, zou ik zeggen: zoek hulp en praat met iemand. Want als je net als ik dingen opkropt, komt het er hoe dan ook een keer uit.”

Coote onderzocht vanwege mogelijke matchfixing
David Coote ligt nog steeds onder de loep bij de Engelse voetbalbond FA vanwege mogelijke matchfixing tijdens een wedstrijd in 2019. The Sun bracht eerder dubieuze berichten tussen Coote en een vriend die Leeds United-fan is naar buiten.

De twee voerden een gesprek over het geven van een gele kaart aan Leeds-verdediger Ezgjan Alioski in het Championship-duel met West Bromwich Albion. Alioski kreeg in dat duel na zeventien minuten geel. Coote heeft de beschuldigingen altijd ontkend.

Bron: https://www.nu.nl/voetbal/6343830/ontslagen-engelse-arbiter-worstelde-met-homoseksualiteit-cocaine-als-uitweg.html

Schimmelend kunstwerk van half miljoen peuken ‘siert’ stadskantoor Utrecht

In de ontvangsthal van het stadskantoor in Utrecht staat sinds deze week een kunstwerk gemaakt van een half miljoen sigarettenpeuken. De kunstenaar hoopt dat het rokers aan het denken zet over het effect van peuken die worden weggegooid in de natuur.

Volgens het Nationaal Expertisecentrum Tabaksontmoediging, onderdeel van het Trimbos-instituut, worden jaarlijks miljarden peuken weggegooid. Kunstenaar Angelina Kumar schrok van de vervuilende effecten. “Eén peuk op straat kan wel 1000 liter water vervuilen”, zegt ze tegen RTV Utrecht. “In één sigaret zitten meer dan 7000 stoffen en 250 toxische verbindingen.”

Tijdens verschillende opruimacties in heel Nederland zijn ruim een half miljoen sigarettenpeuken verzameld. De kunstenaar besloot de weggegooide peuken om te toveren tot kunstmateriaal. In een laboratorium ontwikkelde ze in twee jaar tijd een eigen methode om op de oude sigarettenfilters een soort schimmel te kweken. Daar bouwde ze boomstammen van die samen ‘het Peukenbos’ vormen.

“Het voelt surrealistisch”, zegt Kumar terwijl ze naar haar metershoge kunstwerk kijkt. “Je ziet hier het levend organisme mycelium.” Het kunstwerk blijft dankzij die schimmeldraden de komende maanden in het Stadskantoor groeien.

Het Peukenbos moet mensen bewust maken van hun gedrag. “We hopen dat dit een direct effect heeft, zodat mensen geen peuken meer op straat gooien. Vroeger kon je ook hondenpoep laten liggen, dat kan nu ook niet meer. We willen echt verandering”, zegt Noreen van Holstein, bedenker van WasteBar, een bar waar je kunt betalen met zwerfafval.

Kumar hoopt dat haar kunstwerk zal rondreizen naar verschillende plekken en musea. Tot en met september is het te zien in het Utrechtse stadskantoor. “We hebben specifiek voor deze plek gekozen om een brede doelgroep te bereiken.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2552895-schimmelend-kunstwerk-van-half-miljoen-peuken-siert-stadskantoor-utrecht

Getuigen aangeslagen na ongeval waarbij vrouw (20) overleed: ‘Ik ga denk ik wel slachtofferhulp inschakelen’

Een 20-jarige fietsster uit Nijmegen is vrijdag aan het einde van de middag overleden op de Parkweg in het centrum van Nijmegen. Dit kwam door een aanrijding met een vuilniswagen.

De botsing gebeurde rond 17.35 uur, met een vrachtwagen van afvalverwerkingsbedrijf Dar.

Veel hulpdiensten kwamen snel naar de plek van het ongeval. Ook een traumahelikopter met een gespecialiseerde arts kwam aangevlogen. Maar hulp kwam te laat.

De brandweer heeft vanwege de ernst van de situatie zogeheten zichtschermen geplaatst. De politie doet uitgebreid onderzoek naar het ongeluk. De Parkweg is afgesloten tussen Doddendaal en het Joris Ivensplein. Aanwonenden worden door politieagenten naar hun huis begeleid.

Luca Haaijema (19) kwam vlak na het ongeluk voorbij op de fiets. ,,Ik fietste over de Parkweg om een pakketje weg te brengen toen een auto ineens hard remde, vlak voor mij. Ik keek verder voor me en zag toen die persoon liggen op de grond. Dat zag er echt heel heftig uit”, vertelt de Nijmeegse zo’n tweeënhalf uur na het ongeluk.

Haaijema beseft dat de verongelukte jonge vrouw slechts een jaar ouder is dan zij. ,,En als ik een paar minuten eerder daar had gefietst, dan had ik het kunnen zijn.” Volgens Haaijema lag het slachtoffer midden op straat en stond de vrachtwagen al wat verderop. ,,Er stonden ook veel omstanders. Zelfs mensen die aan het filmen waren, dat vond ik echt bizar.”

In eerste instantie dacht Haaijema niet aan zichzelf, maar aan een andere jonge vrouw die volgens haar totaal in shock in de buurt van het ongeluk stond. ,,Op dat moment heb ik haar daar samen met een omstander weggehaald.”

Het ongeluk heeft flinke indruk gemaakt op de 19-jarige Nijmeegse. ,,Ik ga denk ik wel slachtofferhulp inschakelen, want dit beeld blijft wel hangen. Ik heb net een vriendin gebeld, die heeft mij gekalmeerd, dat is wel fijn.

Ook Eline Hagen uit Nijmegen kwam vlak na het ongeluk aangefietst. Zij kwam vanuit Plein 1944 naar beneden en had al snel door dat er commotie was. ,,Het was heel naar. Ik heb mijn fiets aan de kant gegooid en wilde eigenlijk helpen, maar toen riep iemand al dat het te laat was. Dat ze al was overleden.”

Eline leeft mee met de nabestaanden en de vrachtwagenchauffeur. ,,Ik red me wel hoor, maar het is echt intens verdrietig voor iedereen.”

Bij de Dar heerst ‘grote verslagenheid’, zo laat directeur Bart de Bruin vrijdagavond in een schriftelijke verklaring weten. Hij spreekt over ‘verdrietig nieuws’. ‘Allereerst gaat ons diepste medeleven uit naar de familie en vrienden van het slachtoffer. Dit verlies is niet in woorden te vatten’, schrijft de directeur. ‘Wij staan stil bij deze tragische gebeurtenis en leven intens mee met de nabestaanden. Ook denken we aan onze collega’s die bij dit ongeluk betrokken waren.’

De Dar zegt nauw samen te werken met de politie om te onderzoeken hoe dit tragisch ongeval heeft kunnen gebeuren. Over de oorzaak zegt zowel de politie als de Dar vrijdagavond nog niks te kunnen zeggen. Een Dar-woordvoerder spreekt over ‘een inzamelwagen’ die bij het ongeluk betrokken was. Op vragen over de leeftijd van de chauffeur, en of dit een ervaren bestuurder is, gaat de woordvoerder nu niet in.

Iets meer dan drie jaar geleden gebeurde op de Sint Annastraat in Nijmegen ook een dodelijk ongeval met een vuilniswagen van Dar. Ook toen werd een 20-jarige fietsster aangereden. Het ging om de Duitse studente Toni. Sindsdien staat er op de hoek van de t-splitsing met de Slotemaker Bruïneweg een wit geverfde fiets als monument. ‘In loving memory of Toni’, staat er op een gedenksteen.

Bron: https://www.gelderlander.nl/112-nieuws-nijmegen/getuigen-aangeslagen-na-ongeval-waarbij-vrouw-20-overleed-ik-ga-denk-ik-wel-slachtofferhulp-inschakelen~afff4094/

Belgische jongen van 14 opgepakt die aanslag op moskee wilde plegen

In België is vanochtend een jongen opgepakt die een aanslag op een moskee zou hebben willen plegen. Hij zou morgen al hebben willen toeslaan.

Minister van Justitie Paul Van Tigchelt zei in het parlement dat de jongen, “ik zou zeggen een jongetje”, 14 jaar is.

Volgens de Belgische justitie is de jongen lid van een rechtsextremistische beweging. Hij werd gearresteerd in zijn huis nadat er gisteren een tip over hem was binnengekomen.

Bij de inval zijn volgens de justitie ook wapens en computermateriaal in beslag genomen. Volgens Belgische media gaat het om twee messen en documenten met hakenkruizen.

De jongen, die uit Molenbeek bij Brussel kwam, zou hebben willen toeslaan tijdens het vrijdaggebed, het drukste moment van de week. Welke moskee hij op het oog had, is niet duidelijk.

Van Tigchelt werd door parlementsleden bevraagd over het hoge aantal jongeren onder de mensen die vanwege radicalisme in de gaten worden gehouden door de veiligheidsdienst.

“Op dit moment zien we dat 1 op 3 verdachten die opduiken in terreurdossiers waarin sprake is van geweld, minderjarig is. Dat is een verontrustende toename”, zei Van Tigchelt.

“De radicalisering van deze jongeren gaat veel sneller dan vroeger”, voegde hij eraan toe. Volgens Staatsveiligheid gaat het in een periode van drie jaar om enkele tientallen verdachten. Vorig jaar werd een terreurverdachte opgepakt van 13 jaar.

Van Tigchelt verklaart de toegenomen aantrekkingskracht van rechtsextremisme onder minderjarigen uit “hersenspoeling” via sociale media.

Bron: https://nos.nl/artikel/2552985-belgische-jongen-van-14-opgepakt-die-aanslag-op-moskee-wilde-plegen

Leerling van middelbare school Nieuwegein overleden door ‘stikspel’

Een leerling van het Anna van Rijn College in Nieuwegein is overleden bij een zogeheten ‘stikspel’. Dat meldt RTV Utrecht op basis van een brief die de school naar ouders en verzorgers heeft gestuurd.

Dinsdag maakte de school al bekend dat een leerling was omgekomen door een noodlottig ongeval. De school laat woensdag in een brief aan ouders en verzorgers weten dat het gaat om een stikspel, ook wel de choking challenge of choking game genoemd.

Bij dat ‘spel’ verstikken kinderen zichzelf of een ander door een halsslagader dicht te knijpen. Het idee is om weer los te laten vlak voordat ze buiten bewustzijn raken. “Dit geeft een euforische roes en kan daardoor verslavend zijn”, zegt 113 Zelfmoordpreventie.

De choking game is levensgevaarlijk, waarschuwt de stichting. Kinderen en jongeren kunnen de risico’s daarvan vaak niet goed inschatten. “Ook weten ze niet goed hoe ze nee kunnen zeggen als ze uitgedaagd worden om de choking challenge te doen.”

De politie Utrecht meldt donderdagavond op X dat na onderzoek blijkt dat er geen sprake is van betrokkenheid van een ander persoon en dat er is geen sprake van een misdrijf.

De afgelopen jaren zijn meerdere jongeren door dit spel om het leven gekomen. In 2017 overleed een zestienjarige jongen uit Arkel. Een jaar later kostte deze challenge in Den Haag een vijftienjarige jongen het leven.

De ouders van de leerling van 3 vwo van het Anna van Rijn College hebben de school zelf gevraagd om de oorzaak van het overlijden te delen, meldt RTV Utrecht. “Zij vinden het belangrijk om andere ouders te waarschuwen en aandacht te vragen voor de levensgevaarlijke risico’s van deze of vergelijkbare challenges”, staat in de brief.

De school heeft bij de brief informatie meegestuurd hoe ouders met hun kinderen het gesprek over het onderwerp kunnen voeren.

Directeur Wouter Luckel zegt tegen de regionale omroep dat iedereen op de school erg is geschrokken. “Het is een hele verdrietige gebeurtenis. Dan rest ons dat we met elkaar proberen op een zo goed mogelijke manier de dingen te doen die we moeten doen.”

In het schoolgebouw is een gedenkplek ingericht waar leerlingen een persoonlijke condoleance kunnen achterlaten. Ook wordt ondersteuning geboden aan leerlingen en ouders in deze moeilijke periode, zegt de school in een reactie.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6343406/leerling-van-middelbare-school-nieuwegein-overleden-door-stikspel.html

Lily Allen: ‘Ik werd heel gemeen door drank en drugs’

Lily Allen werd een ander persoon door haar overmatige drank- en drugsgebruik. “Ik was echt een gemeen mens”, vertelt de 39-jarige zangeres aan de Britse Grazia.

Allen stopte vijf jaar geleden met het drinken van alcohol en het gebruiken van drugs. “Het grootste deel van mijn leven als twintiger werd ik in de media neergehaald”, zegt ze. “Toen drank en drugs in mijn leven kwamen, wilde ik terugdoen wat mensen mij aandeden. Net zo gemeen zijn. Ik was een puinhoop destijds.”

De zangeres, die in 2006 doorbrak met haar debuutsingle Smile, werd onlangs opgenomen in een traumaverwerkingskliniek in de Verenigde Staten. Allen had onder meer last van paniekaanvallen. “Het gaat mentaal niet goed met me en de situatie loopt uit de hand”, zei ze destijds in de podcast Miss Me?, die ze samen met Miquita Oliver presenteert.

Volgens verschillende media komen de mentale problemen van Allen voort uit haar breuk met acteur David Harbour. Het stel heeft zelf nog niet gereageerd op de geruchten.

Bron: https://www.nu.nl/achterklap/6343156/lily-allen-ik-werd-heel-gemeen-door-drank-en-drugs.html

Man (36) overleden na opzettelijke aanrijding, drie verdachten opgepakt

Een man die gisteren dood werd gevonden op een parkeerplaats in het Zuid-Hollandse Valkenburg, vlak bij Leiden, is vermoedelijk het slachtoffer geworden van een opzettelijke aanrijding. Er zijn drie verdachten aangehouden.

Het slachtoffer is een 36-jarige man uit Noordwijkerhout. Agenten hebben nog geprobeerd de man te reanimeren, maar hulp mocht niet meer baten. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

Al snel waren er volgens de politie “sterke aanwijzingen” dat het om een misdrijf ging. Onderzoek leidde diezelfde avond tot de aanhouding van drie verdachten: twee mannen van 29 en 30 uit Rotterdam en Hoorn en een 29-jarige vrouw uit Leiden.

In verband met het onderzoek zijn meerdere auto’s in beslag genomen, schrijft Omroep West.

Bron: https://nos.nl/artikel/2552632-man-overleden-na-opzettelijke-aanrijding-drie-verdachten-opgepakt

Twee tieners verdronken bij populaire zwemplek Australië

Twee tieners, een jongen en meisje van 17, zijn verdronken in Australië. Het duo was gisteren bij Wappa Falls, een populaire zwemplek in het oosten van het land, toen het meisje door een sterke stroming werd meegesleurd. Door hevige regenval in het weekend was de stroming sterker dan normaal.

De jongen sprong het water in om het meisje te redden, maar beiden verdwenen onder water. Lokale autoriteiten zetten daarna een grote zoek- en reddingsoperatie op touw. Een uur nadat de twee tieners kopje onder waren gegaan, werd het lichaam van het meisje gevonden. Een aantal uren later troffen duikers het lichaam van de jongen aan.

Het is niet de eerste keer dat er slachtoffers vallen bij Wappa Falls. In 2022 verdronk een vader die zijn zoon probeerde te redden. In 2010 en 2007 kwamen er twee jongens om het leven. De Wappa-watervallen liggen dicht bij een dam, de Wappa-dam.

Volgens lokale media kan het er gevaarlijk worden bij hevige regenval. Water uit het stuwneer achter de dam stroomt dan over en veroorzaakt een sterke stroming bij de zwemplek stroomafwaarts. Er staan waarschuwingsborden bij de watervallen.

Afgelopen weekend was er 40 millimeter water gevallen in de omgeving. Seqwater, een regionale overheidsinstantie verantwoordelijk voor het waterbeheer van de dam, had al gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties.

De vader van de omgekomen jongen wil dat de autoriteiten meer doen om slachtoffers te voorkomen. “Er gebeurt een ongeluk en dan zeggen ze: ‘lees de waarschuwingsborden’, maar er wordt er niets afgezet”, zei hij tegen ABC News. “Ze kunnen veel meer doen dan een paar kleine bordjes neerzetten met ‘gevaarlijk water’.”

Seqwater zegt geen bevoegdheid te hebben over de openbare toegang tot de zwemplek. Wappa Falls is afgesloten voor het publiek, er loopt nog een politieonderzoek.

Bron: https://nos.nl/artikel/2552526-twee-tieners-verdronken-bij-populaire-zwemplek-australie

Nederlander (19) doodgereden op Duitse snelweg nadat hij na ruzie uit auto stapt

Een negentienjarige Nederlandse man is in de nacht van zaterdag op zondag doodgereden op een Duitse snelweg. Hij stapte na een ruzie uit de auto en liep de weg op.

Het ongeluk gebeurde op de A30 bij Isterberg, vlak bij Enschede, meldt de Duitse politie aan het ANP. Het slachtoffer kwam uit het Overijsselse Vriezenveen. Een woordvoerder van de politie spreekt van een “ongelukkig ongeval”.

De Nederlander zat samen met een 32-jarige man uit Spanje in een auto. Ze waren onderweg naar Nederland na een avond stappen. Ze waren in een nachtclub in de Duitse plaats Schüttorf geweest.

De bestuurder van de auto zegt dat ze ruzie kregen, waarna hij het voertuig stilzette op de vluchtstrook. De Nederlandse man stapte uit en liep de weg op.

Een auto botste op de man. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen. In de auto die hem aanreed zaten vier mensen, die volgens de Duitse politie lichtgewond zijn geraakt. De snelweg was een aantal uren afgesloten.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6342986/nederlander-19-doodgereden-op-duitse-snelweg-nadat-hij-na-ruzie-uit-auto-stapt.html