Voetbalclub Fulham hield speelsters weg bij van misbruik beschuldigde Fayed

De Londense voetbalclub Fulham hield speelsters weg bij clubeigenaar Mohamed Al Fayed omdat hij een reputatie had van grensoverschrijdend gedrag. De Egyptisch-Britse zakenman werd deze week beticht van verkrachting en ander seksueel misbruik door meerdere werknemers van warenhuis Harrods, waar hij ook eigenaar van was.

Oud-trainer Gaute Haugenes zegt tegen de BBC dat de aantijgingen “geen grote verrassing” zijn voor hem. “We wisten allemaal dat hij van jonge, blonde meisjes hield. Dus we zorgden ervoor dat er niets kon gebeuren. We beschermden de speelsters.”

Volgens Haugenes was het bijvoorbeeld gebruikelijk om geen vrouwen alleen te laten bij de clubeigenaar. Fayed was in de jaren 90 al eens beticht van grensoverschrijdend gedrag, maar die zaak kwam wegens gebrek aan bewijs niet voor de rechter.

Fayed kocht Fulham in 1997. Hij zorgde ervoor dat de club opklom van de derde divisie naar de Premier League. Ook steunde hij het besluit om als eerste in Europa het vrouwenteam volledig betaald te maken.

In een officiële reactie laat de club weten geschokt te zijn door de onthullingen over het wangedrag van Fayed. “We leven mee met de vrouwen die hun ervaringen hebben gedeeld.”

Er zijn bij Fulham nog geen meldingen binnengekomen over het gedrag van Fayed bij de club. Fulham zegt dat momenteel te onderzoeken.

Advocaat Maria Mulla van de slachtoffers bij Harrods is ervan overtuigd dat ook hier mensen nu een boekje open zullen doen over de vorig jaar overleden Fayed. “Het is hoogst onwaarschijnlijk dat het niet zo is. Waar hij ook kwam zullen er slachtoffers zijn gevallen.”

Harrods liet gisteren weten pas in 2023 op de hoogte te zijn gebracht van de beschuldigingen. Advocaten van de twintig vrouwen die meewerkten aan een BBC-programma over de beschuldigingen noemen dat ongeloofwaardig en zeggen dat het bedrijf lang de eigenaar de hand boven het hoofd heeft gehouden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2537958-voetbalclub-fulham-hield-speelsters-weg-bij-van-misbruik-beschuldigde-fayed

Bekende trans vrouw in Georgië gedood na invoering wet tegen lhbtqia+-rechten

De bekende trans “vrouw” Kesaria Abramidze is woensdag in Georgië om het leven gebracht. Het ministerie van Binnenlandse Zaken meldt dat de 37-jarige actrice en influencer op buitengewoon wrede wijze is omgebracht. Ze had meerdere steekwonden.

De dood van Abramidze leidt tot geschokte reacties. Ze had op Instagram meer dan een half miljoen volgers en vertegenwoordigde haar land in 2018 bij de Miss Trans Star International-competitie.

De autoriteiten hebben al een verdachte opgepakt. Volgens lokale media hangt deze persoon een gevangenisstraf van zestien tot twintig jaar boven het hoofd.

De pro-Europese president Salome Zourabichvili, die overhoop ligt met de Georgische regering, heeft de “afschuwelijke moord” op Abramidze veroordeeld. Het tragische incident moet het land wakker schudden, betoogde Zourabichvili op sociale media.

Abramidze zou woensdag zijn omgebracht, een dag nadat het Georgische parlement omstreden lhbti-wetgeving had goedgekeurd. Die wet verbiedt onder meer huwelijken tussen twee personen van hetzelfde geslacht en adopties door homostellen. Dat leidde tot internationale kritiek, ook van Nederland.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6328824/bekende-trans-vrouw-in-georgie-gedood-na-invoering-wet-tegen-lhbtqia-rechten.html

Rechter doodgeschoten in Kentucky, sheriff aangeklaagd

In een rechtbank in de Amerikaanse staat Kentucky is een rechter doodgeschoten. De lokale sheriff is opgepakt en aangeklaagd.

De twee zouden ruzie hebben gekregen in de rechtbank, waarover die ging is niet duidelijk. Ook verder is nog niets duidelijk over de toedracht.

De dood van de rechter, de 54-jarige Kevin Mullins, werd bevestigd door gouverneur Andy Beshar. “Er is veel te veel geweld in deze wereld”, sprak hij.

Na de schietpartij, in de plaats Whitesburg, gingen scholen in lockdown, niemand mocht erin of eruit.

Bron: https://nos.nl/artikel/2537820-rechter-doodgeschoten-in-kentucky-sheriff-aangeklaagd

Opnieuw explosies in centrum Keulen, politie verdenkt Nederlandse drugsbendes

Deze week is het centrum van Keulen opnieuw opgeschrikt door explosies. Gisterochtend vroeg was er een ontploffing bij een kledingwinkel in de Duitse stad. Maandag was er een explosie bij een discotheek, waarbij iemand lichtgewond raakte. Eind juni waren er in de regio ook al explosies.

De politie meldt dat beide ontploffingen eenzelfde patroon volgden. Rond 06.00 uur werd er een tas voor de panden neergezet, kort daarna ontploften de explosieven.

Michael Esser, hoofd criminaliteit bij de politie van Keulen, zei op een persconferentie dat er een duidelijke connectie is met Nederland. “Explosies als waarschuwing of beschietingen van huizen zijn daar al orde van de dag. Het verband met Nederlandse criminelen kan worden gelegd door de huidige bevindingen.”

De verdachte achter de ontploffing bij de discotheek zou vanuit Nederland naar Keulen zijn gereden, daar de tas hebben neergezet en vervolgens weer vertrokken zijn. Er wordt nu internationaal naar de dader gezocht.

De laatste tijd krijgt de deelstaat Noordrijn-Westfalen vaker te maken met explosies en geweld. Zo was er eind juni een gijzeling in Keulen, en kwam in Solingen een 17-jarige Nederlandse jongen om het leven bij een explosie die hij vermoedelijk zelf had veroorzaakt. Toen werd er door de lokale autoriteiten ook al een link gelegd met drugscriminelen uit Nederland.

De omroep WDR schrijft dat een gestolen lading van 300 kilo cannabis de oorzaak is van al het geweld. Duitse drugscriminelen zouden die lading hebben gestolen van een Nederlandse bende.

De politie houdt rekening met de mogelijkheid van meer geplande explosies. De mensen die waarschijnlijk het doelwit waren van de aanvallen, zwijgen, zei Esser. “Zolang we niet precies weten waar de aanvallen precies op gericht waren, moeten we ervan blijven uitgaan dat er nieuwe aanvallen kunnen plaatsvinden.”

De politie voert extra identiteitscontroles uit in Keulen en het publiek wordt opgeroepen om informatie met de politie te delen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2537778-opnieuw-explosies-in-centrum-keulen-politie-verdenkt-nederlandse-drugsbendes

‘Soevereinen wilden terroristisch misdrijf plegen’, burgemeester Deventer genoemd

Een groep van vier mannen die het gedachtegoed van de soevereinen aanhangen wordt ervan verdacht wapens te hebben gekocht om een terroristisch misdrijf te plegen. Daarbij zouden ze onder anderen burgemeesters als doelwit hebben gehad, waarbij de burgemeester van Deventer specifiek werd genoemd, bleek woensdag op een zitting in Rotterdam.

In de extra beveiligde rechtbank van Rotterdam stonden woensdagmiddag zes mannen terecht. Vier worden verdacht van het voorbereiden van een terroristisch misdrijf, deelname aan een terroristische organisatie en het aankopen en/of het in bezit hebben van wapens. Twee anderen van het verkopen van wapens of het helpen daarbij, in de wetenschap dat de koper daarmee terroristische bedoelingen had.

Arjan van den B. uit Deventer en Marco M., die geen vaste woon- verblijfplaats heeft, worden verdacht van deelname aan de door het Openbare Ministerie (OM) als terroristisch aangemerkte beweging Common Law Nederland Earth en haar opvolger Volksraad, die het soevereine gedachtegoed aanhangen. Twee anderen, Kornelis Z. uit Deventer en Gerard ten H. uit Schalkhaar, zouden samen met Arjan van den B. een losse terroristische organisatie hebben gevormd. Van den B. was als enige verdachte niet in de rechtbank aanwezig.

Arjan van den B. (45), zou binnen Common Law Nederland Earth en Volksraad zelfs officieel tot ‘sheriff’ zijn beëdigd. ,,Het was de uitdrukkelijke bedoeling dat de organisatie zich per provincie zou organiseren. Sheriffs moesten daarbij gelijkgestemden zoeken en een militie oprichten”, stelde de officier van justitie woensdagmiddag.

Het Openbaar Ministerie (OM) vond op de website van Common Law Nederland Earth een ‘resolutie van het soevereine volk’, waarin gesteld wordt dat soevereinen het recht hebben om gezagsdragers van de overheid aan te vallen, te arresteren, over te dragen aan een volkstribunaal, en indien nodig zelfs te doden. Hun sheriffs hebben volgens de soevereinen het recht om te handhaven. Ze moeten daarvoor getraind worden in het gebruik van geweld, en gewapend zijn.

Er werden in de rechtszaal chats geciteerd waarbij werd gesproken over het met ‘militaire precisie’ verwijderen van mensen ‘van het schaakbord’. Te beginnen met de burgemeester van Deventer, maar ook een deurwaarder en ‘alle agenten enzo’. ‘Zou jij mee willen doen met een burgerarrestatie, om ze vervolgens af te leveren aan het volkstribunaal?’ De soevereinen volgden samen zelfverdedigings- en militaire trainingen.

‘De strijd moet worden gevoerd op het slagveld’, stelde Arjan van den B. in berichten aan zijn medeverdachten. En: ‘We gotta kill them all.’

Ook zouden de plannen van de verdachten gericht zijn geweest op 5G-zendmasten en GGD-medewerkers die betrokken waren bij het zetten van coronavaccinaties. ‘Er zijn honderden vacatures voor teststraatmedewerkers en -prikkers. Er moeten snel arrestatieteams worden gevormd’, wordt een ander bericht geciteerd.

De advocaten van de verdachten bestreden de ernstige verdenkingen. ‘Grootspraak’, noemde een van hen de geciteerde berichten. Ook zouden de ‘werkelijk strafbare’ uitspraken in onderlinge gesprekken slechts ‘op één hand te tellen’ zijn geweest. Ze trokken de vergelijking met WhatsAppgroepen van amateurvoetbalteams, waarin soms ook gekke uitspraken worden gedaan. ,,Dat hoort bij de vrijheid van meningsuiting.”

,,Dit zijn mensen die ontevreden zijn over hoe de overheid functioneert. Maar wat is er in de praktijk van hun ideeën terechtgekomen?” Een andere advocaat: ,,Waar hebben we het over. Het begint met de vondst van totaal ondeugdelijke wapens. En dan gaat het plots over terrorisme. Als je het dossier leest: het niveau van de gesprekken is soms lachwekkend. Ze wilden dit helemaal niet doen.”

Of: ‘Ze reageerden met een grapje op de berichten van Arjan van den B. Of ze reageerden helemaal niet. Ze namen het niet serieus.’

De advocaat van de 27-jarige Matthijs H. uit Wijhe, die als tussenpersoon zou hebben gediend bij het verkopen van wapens, stelde dat zijn cliënt helemaal niks van het soevereinengedachtengoed moet hebben.

De 45-jarige Arjan van den B. werd op vrijdagavond 5 april opgepakt op een parkeerplaats bij een sportvereniging in Raalte. Daar kocht hij drie handvuurwapens met munitie van een handelaar, Rinke L. Zij werden daarbij op heterdaad betrapt. De politie doorzocht hun beide woningen. In het huis van Van den B. in Deventer lagen nog vijf vuurwapens. In de woning van handelaar L. in Olst-Wijhe vond de politie zes vuurwapens met munitie en nog wat harddrugs.

Drie maanden later werden nog eens vier mannen opgepakt. Een van hen zou tussenpersoon zijn geweest in de wapendeal, de andere drie zouden ook wapens hebben gekocht en het soevereine gedachtengoed aanhangen. Die laatste drie worden nu dus ook verdacht van terroristische motieven.

De groep soevereinen die terecht stond kocht onder meer uitgeboorde alarmpistolen, die als echte vuurwapens te gebruiken zijn. Ook werd er gesproken over de aanschaf van Glocks en Beretta’s.

Soevereinen zijn mensen die zich afkeren van de overheid en andere instituties. Volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) groeit de groep snel. Vorig jaar sprak de dienst nog over enkele duizenden soevereinen in Nederland, inmiddels over tienduizenden. Een erg klein deel van hen is bereid geweld te gebruiken, maar de NCTV maakt zich wel zorgen vanwege hun interesse in wapens.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/soevereinen-wilden-terroristisch-misdrijf-plegen-burgemeester-deventer-genoemd~a8902bbe/

Journalist Michael Hastings verongelukte op jonge leeftijd wat leidde tot speculaties

Michael Hastings (1980–2013) was een Amerikaanse journalist, schrijver en redacteur bij Rolling Stone en BuzzFeed. Hij groeide op in New York, Canada en Vermont en studeerde af aan de New York University. Hastings kreeg bekendheid met zijn verslaggeving over de Irakoorlog voor Newsweek in de jaren 2000. Na de tragische dood van zijn verloofde, Andrea Parhamovich, schreef hij het boek I Lost My Love in Baghdad (2008).

Zijn artikel “The Runaway General” (2010) voor Rolling Stone, een profiel van generaal Stanley McChrystal, leidde tot McChrystals ontslag. Hastings schreef daarna The Operators (2012), een gedetailleerd verslag van zijn tijd met McChrystal.

Hastings was een uitgesproken criticus van de regering-Obama en de surveillancestaat. Zijn laatste artikel, “Why Democrats Love to Spy On Americans”, werd gepubliceerd kort voor zijn dood in 2013. Hij overleed bij een auto-ongeluk in Los Angeles, waarbij een toxischologisch rapport sporen van THC en methamfetamine aangaf. Zijn enige roman, The Last Magazine, werd postuum gepubliceerd in 2014.

Er zijn samenzweringstheorieën rond de dood van Michael Hastings, deels door zijn kritische werk en een e-mail waarin hij zei dat hij “onder de radar” moest blijven. Sommigen speculeren over hacking van zijn auto, maar zijn familie en experts wijzen op zijn mentale gezondheid en beschouwen het als een tragisch ongeval.

‘Jong meisje’ overleden na aanrijding met bus in Bennebroek

In Bennebroek in Noord-Holland is vanmiddag een fietser om het leven gekomen door een aanrijding met een lijnbus. Een ooggetuige zegt tegen NH Nieuws dat het gaat om een jong meisje.

De politie wil nog niets kwijt over de identiteit van het slachtoffer, behalve dat het een “wat jonger persoon” was.

Het ongeluk gebeurde rond half vier op de Rijksweg in Bennebroek. Voor mensen die het ongeluk hebben gezien is slachtofferhulp ingeschakeld. De politie doet onderzoek naar wat er precies is gebeurd.

Veel hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar de jonge fietser is ter plekke overleden. De omgeving is afgezet en er zijn schermen geplaatst.

Bron: https://nos.nl/artikel/2537672-jong-meisje-overleden-na-aanrijding-met-bus-in-bennebroek

Fed verlaagt rente met half procent punt

De Federal Reserve heeft de rente in de Verenigde Staten voor het eerst sinds 2020 verlaagd. Met de lagere leenkosten wil de Amerikaanse centrale bank de grootste economie ter wereld ondersteunen, nu de strijd tegen de inflatie lijkt te zijn gestreden.

De Fed besloot uiteindelijk om het rentetarief te verlagen met een half procentpunt naar een niveau van tussen de 4,75 en 5,00 procent.

Een meerderheid van de analisten had ook gerekend op een verlaging van een half procentpunt. Algemeen werd al verwacht dat de Fed de rente zou gaan verlagen.

Fed-voorzitter Jerome Powell had eind augustus al aangegeven dat de tijd daarvoor was aangebroken. Over de omvang van de rentestap liepen de verwachtingen echter wel uiteen.

Bron: https://www.nu.nl/economie/6328698/leenkosten-in-vs-voor-het-eerst-sinds-2020-omlaag-na-besluit-centrale-bank.html

Ernesto “Che” Guevara stierf op 39-jarige leeftijd

Ernesto “Che” Guevara werd geboren op 14 juni 1928 in Argentinië. Hij studeerde geneeskunde, maar raakte politiek bewust tijdens reizen door Latijns-Amerika, waar hij de armoede en ongelijkheid zag. In 1955 ontmoette hij Fidel Castro in Mexico, waarna hij zich aansloot bij de Cubaanse Revolutie.

Als belangrijke militaire leider in de revolutie hielp hij Batista’s regime omver te werpen in 1959. Na de revolutie bekleedde Che diverse belangrijke posten in de nieuwe Cubaanse regering, waaronder het hoofd van de Nationale Bank en minister van Industrie. Hij promootte communistische idealen en ondersteunde revolutionaire bewegingen wereldwijd.

In 1965 verliet hij Cuba om revoluties in Afrika en Latijns-Amerika te steunen. Zijn campagne in Congo mislukte, waarna hij naar Bolivia ging om een guerrillabeweging op te zetten. Daar werd hij in 1967 gevangengenomen en geëxecuteerd door Boliviaanse troepen op 39-jarige leeftijd, waardoor hij een iconisch symbool van revolutionair verzet werd.

FBI: lijkt erop dat Trump doelwit aanslag was, verdachte opgepakt

De Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump is vandaag klaarblijkelijk het doelwit geweest van een aanslag, zegt de FBI. Een man werd ontdekt met een vuurwapen bij het hek van de golfclub waar Trump aan het golfen was. De verdachte werd vervolgens beschoten door beveiligers. Hij is aangehouden.

Trump werd snel in veiligheid gebracht. Het incident gebeurde op zijn Trump International Golf Club in West Palm Beach in Florida.

Volgens de Secret Service was de verdachte op een afstand van zo’n 350 tot 450 meter tot de oud-president. Bij de verdachte vond de politie een wapen van het type AK-47 met een vizier, twee rugtassen en een GoPro-camera. Toen hij werd ontdekt, vluchtte hij in een SUV, waarna hij even verderop kon worden aangehouden.

Verschillende Amerikaanse media melden dat de verdachte Ryan Wesley Routh heet. Drie hoge politiefunctionarissen zeggen tegen MSNBC dat hij 58 jaar is.

Het is niet duidelijk of hij op het punt stond een schot af te vuren op Trump of zijn beveiligers. De verdachte was dus op honderden meters van de oud-president, maar “met zo’n soort geweer met vizier is dat geen grote afstand”, zei de lokale sheriff.

In een mail aan zijn aanhangers, geciteerd door onder meer persbureau AP, laat Trump weten dat hij in veiligheid is en dat het goed met hem gaat.

Het Witte Huis laat weten dat president Biden en presidentskandidaat Harris op de hoogte zijn gebracht en “opgelucht” waren dat Trump veilig is. De Democratische presidentskandidaat liet op X weten ingelicht te zijn. “Ik ben blij dat hij veilig is. Geweld hoort niet thuis in Amerika”, schrijft Harris.

Trump werd twee maanden geleden door een schutter onder vuur genomen tijdens een campagnebijeenkomst in Pennsylvania. De Republikeinse presidentskandidaat raakte daarbij gewond aan een oor. Een man in het publiek kwam om het leven. Twee anderen raakten zwaargewond.

De aanslagpleger schoot vanaf het dak op een nabijgelegen gebouw. Hij werd doodgeschoten door een scherpschutter. Sinds de aanslag is de beveiliging rondom Trump opgeschroefd.

Correspondent Rudy Bouma:

Hoewel politie en Secret Service snel en adequaat op de situatie hebben gereageerd rijst nu wel weer de vraag hoe een schutter op schootsafstand van Donald Trump heeft weten te komen. De vijfde hole waar Trump aan het golfen was ligt slechts enkele honderden meters van een open hek, waar de schutter zich had opgesteld, met een AK-47 voorzien van een vizier.

De golfbaan is moeilijk te beveiligen. Zo liggen er meerdere drukke wegen omheen. Wel schermen beveiligers Trump af met golfkarts als hij speelt. De beveiliging van Trump was al opgeschroefd na de mislukte aanslag op zijn leven in Butler, Pennsylvania. Ook spreekt hij op rally’s in de open lucht alleen nog van achter glas.

Ook Kamala Harris wordt zwaar beveiligd. Hun contact met de kiezers wordt daarmee nog verder beperkt. Ook kan deze mogelijke tweede poging tot een aanslag opnieuw een andere dynamiek geven, zoals ook gebeurde na de eerste aanslag op zijn leven.

Bron: https://nos.nl/collectie/13966/artikel/2537279-fbi-lijkt-erop-dat-trump-doelwit-aanslag-was-verdachte-opgepakt