Verenigd Koninkrijk doet na jaren afstand van Afrikaanse kolonie

Na internationale druk en dertien onderhandelingsrondes maakt het Verenigd Koninkrijk donderdag bekend dat het de Chagoseilanden in de Indische Oceaan overdraagt aan Mauritius. De Britten houden wel een “strategisch belangrijke” militaire basis, die ook door de Amerikanen wordt gebruikt.

Mauritius werd in 1968 onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk. Vlak daarvoor – in 1965 – besloten de Britten dat de Chagoseilanden niet bij Mauritius hoorden. Daarom konden deze eilanden in Brits bezit blijven.

In de jaren zestig en zeventig verdreef Groot-Brittannië tussen de 1.500 en 2.000 eilandbewoners. De actie werd vorig jaar door Human Rights Watch bestempeld als “een verschrikkelijke koloniale misdaad” en een misdaad tegen de menselijkheid. De verdreven mensen wonen nu onder meer in Mauritius, de Seychellen en in het Britse Crawley in Sussex, schrijft BBC.

Mauritius start een programma om mensen te helpen die terug willen naar de eilanden. Alleen inwoners van het eiland Diego Garcia mogen niet naar dat eiland terugkeren. Dat blijft in gebruik als militaire basis en is volgens de Britten belangrijk vanwege groeiende geopolitieke spanningen in de regio tussen Westerse landen, India en China.

De deal is nog niet helemaal af, maar het Verenigd Koninkrijk en Mauritius hebben beloofd dit zo snel mogelijk af te ronden.

Chagossianen zelf zijn niet betrokken in de besprekingen. “Chagossianen hebben deze uitkomst in de media moeten lezen”, schrijft belangenorganisatie Chagossian Voices. Zij voelen zich “machteloos en stemloos”, meldt de Britse krant The Guardian.

Sommige Chagossianen willen dat de eilandengroep zichzelf mag besturen in plaats van opnieuw onderdeel te worden van een ander land. Zij vrezen dat hun identiteit verloren gaat als ze bij Mauritius worden gevoegd. Er werd een poging gedaan om de onderhandelingen stop te zetten omdat de Chagossianen niet waren geraadpleegd of erbij betrokken waren, maar die mislukte.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6330421/verenigd-koninkrijk-doet-na-jaren-afstand-van-afrikaanse-kolonie.html

Meer dan twintig kinderen omgekomen bij schoolbusongeluk in Thailand

Bij een ongeluk met een schoolbus dicht bij de Thaise hoofdstad Bangkok zijn minstens 25 mensen omgekomen, voornamelijk kinderen. De bus was onderweg voor een schoolreisje toen hij door een klapband verongelukte en vlam vatte. Gevreesd wordt voor meer slachtoffers.

In de bus zaten 38 kinderen tussen de drie en vijftien jaar oud. Daarnaast waren er zes docenten bij. Zestien leerlingen en drie docenten zijn overgebracht naar het ziekenhuis, schrijft persbureau Reuters.

Volgens hulpverleners kwam de bus door een klapband tegen de middenberm aan. Daarna vloog het voertuig onder een viaduct in brand. Door de brand duurt het waarschijnlijk dagen voordat alle slachtoffers geïdentificeerd kunnen worden.

De bus hoorde bij twee andere bussen die kinderen en docenten terugreden na een schoolreisje in de noordelijke provincie Uthai Thani.

De Thaise premier Paetongtarn Shinawatra heeft op X haar medeleven betuigd. “Als moeder wil ik mijn diepste medeleven betuigen aan de families van de slachtoffers”, schrijft ze. “De regering zal de verantwoordelijkheid nemen voor alle medische kosten en compensatie voor de doden.”

Thailand is qua verkeersveiligheid een van de slechtst presterende landen ter wereld. Door onveilige voertuigen en onveilig rijgedrag telt het land jaarlijks ongeveer twintigduizend dodelijke ongevallen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6330120/meer-dan-twintig-kinderen-omgekomen-bij-schoolbusongeluk-in-thailand.html

Man steekt in supermarkt Shanghai drie mensen dood

Bij een steekpartij in een supermarkt in Shanghai zijn drie mensen doodgestoken. Ook zijn vijftien mensen gewond geraakt, meldt de politie van de Chinese stad. De gewonden zijn niet in levensgevaar.

Kort na de steekpartij werd een 37-jarige man opgepakt. Volgens de politie had hij financiële problemen en was hij naar Shanghai gekomen om zijn woede te uiten.

De aanval was in een buitenwijk van Shanghai aan de vooravond van de Nationale dag van de Volksrepubliek China. Het is vandaag precies 75 jaar geleden dat de Volksrepubliek is opgericht. Vanwege die feestdag hebben veel Chinezen een week vrij.

Bron: https://nos.nl/artikel/2539143-man-steekt-in-supermarkt-shanghai-drie-mensen-dood

Slachtoffers dodelijk ongeluk Stadsring zijn 3 twintigers uit Amersfoort

De slachtoffers die vannacht omkwamen bij een auto-ongeluk in Amersfoort zijn drie mannen van 21, 25 en 27 jaar. Ze komen allen uit Amersfoort.

De auto waarin ze zaten raakte vannacht rond 01.30 uur door onbekende oorzaak te water op de Stadsring. Agenten reden langs en troffen onder andere bandensporen en voertuigonderdelen aan.

Daarop rukten de hulpdiensten massaal uit, waaronder een duikteam van de brandweer en twee traumahelikopters. De mannen werden uit de auto gehaald, maar reanimatie kwam te laat.

Het opsporingsteam verkeer doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk. Op dit moment is er nog veel onduidelijk en daarom hoopt de politie op tips en camerabeelden.

Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3792388/slachtoffers-dodelijk-ongeluk-stadsring-zijn-3-twintigers-uit-amersfoort

Zeventien doden bij schietpartij in dorp Zuid-Afrika, verdachten spoorloos

In een klein dorp aan de Zuid-Afrikaanse oostkust zijn vrijdagavond zeventien mensen gedood bij een schietpartij. De slachtoffers werden in twee verschillende huizen in dezelfde buurt van Lusikisiki doodgeschoten.

“Bij één huis zijn dertien mensen omgekomen, twaalf vrouwen en één man. In een ander huis zijn ook vier mensen omgekomen”, zegt een woordvoerder van de Zuid-Afrikaanse politie.

Een achttiende slachtoffer is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. De politie is op zoek naar de verdachten.

Lokale media melden dat de slachtoffers een rouwceremonie aan het voorbereiden waren voor twee mensen uit de gemeenschap die een jaar eerder waren vermoord. De verdachten van de schietpartij zouden bekenden zijn van de slachtoffers.

Hoeveel schutters er bij het incident betrokken waren en wat het motief was, is niet duidelijk. “De schutters kwamen en schoten willekeurig”, zegt burgemeester Nonkosi Pepping tegen de regionale krant Daily Dispatch. “Het heeft de gemeenschap doodsbang gemaakt.” Een speciaal team van de politie doet onderzoek naar de schietpartij.

Bron: https://nos.nl/artikel/2538820-zeventien-doden-bij-schietpartij-in-dorp-zuid-afrika-verdachten-spoorloos

Belgische priester opgepakt na dood collega-priester, mogelijk na gebruik xtc

De Belgische politie heeft een 59-jarige priester opgepakt vanwege de mogelijke betrokkenheid bij de dood van een collega uit Engeland. Dat heeft de politie bevestigd aan de Vlaamse omroep VRT na berichtgeving door Het Laatste Nieuws.

De Engelse priester (67) was bij de Belgische priester op bezoek in Kalmthout, net over de grens bij Roosendaal. De Brit was daar vanwege het bezoek van de paus aan België. De twee priesters zouden elkaar al lange tijd kennen.

De Britse priester overleed donderdagnacht in de pastorij. Mogelijk had hij xtc genomen. Bij een urinetest zijn volgens Het Laatste Nieuws sporen van amfetamine en MDMA gevonden. MDMA is de werkzame stof van xtc.

Later vandaag zal er autopsie plaatsvinden op het lichaam van de dode priester. Daarna wordt besloten of de Belg langer vast moet blijven zitten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2538774-belgische-priester-opgepakt-na-dood-collega-priester-mogelijk-na-gebruik-xtc

Nederlandse wielrenner Bas van Belle (24) overleden

Het is een trieste dag voor het Nederlandse wielrennen. Bas van Belle, clubrenner bij de Wielerploeg Groot Amsterdam, is op 24-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de KNWU op haar site.

“Met grote verslagenheid en verdriet heeft de KNWU kennisgenomen van het onverwachte overlijden van Bas van Belle”, schrijft de Nederlandse wielerbond. “We rouwen om zijn verlies, Bas laat een grote leegte achter in de wereld van de wielersport. Onze gedachten gaan uit naar zijn familie – in het bijzonder zijn ouders en zus en broer Lisa en Loe – zijn vrienden en iedereen die Bas heeft gekend. We zullen hem herinneren als een warmhartig en vriendelijk persoon, evenals een getalenteerde wielrenner.”

Van Belle reed in 2019 en 2020 voor het Luxemburgse Continental-team Leopard Pro Cycling. Daarna deed hij een stapje terug naar de Wielerploeg Groot Amsterdam. Voor dit clubteam behaalde hij diverse ereplaatsen. Zo was hij in 2023 derde in de Tour de Okinawa (1.2) in Japan, eveneens derde in een etappe van de Course Cycliste de Solidarnosc (2.2) in Polen en vijfde op het NK voor eliterenners zonder contract. Zijn laatste wedstrijd was afgelopen weekend nog. Hij werd zondag 65ste in de Ronde van Midden-Brabant.

Bas van Belle was de oudere broer van Loe van Belle. Laatstgenoemde rijdt momenteel voor Visma | Lease a Bike. Lisa, het jongere zusje van Bas en Loe, koerst voor Proximus-Cyclis CT.

Bron: https://www.wielerflits.nl/nieuws/nederlandse-wielrenner-bas-van-belle-24-overleden/

Zwitserse Furrer (18) overleden na zware valpartij bij WK wielrennen

Muriel Furrer, de Zwitserse wielrenster die gisteren tijdens de WK in Zwitserland zwaar ten val kwam, is vandaag aan haar verwondingen overleden. De 18-jarige belofte liep tijdens de wegwedstrijd voor junioren ernstig hoofdletsel op en werd in zeer kritieke toestand met een traumahelikopter naar een nabijgelegen ziekenhuis gebracht.

De internationale wielerbond UCI en het lokale organisatiecomité maken het overlijden in een persbericht bekend. “Met grote droefheid hebben we kennisgenomen van het overlijden van Muriel Furrer. Ze had een mooie toekomst voor zich.”

De UCI en het organisatiecomité brengen hun condoleances over aan familie, vrienden en de Zwitserse wielerbond. De media wordt gevraagd om de privacy van de nabestaanden te respecteren.

De juniorenwedstrijd vond plaats op hetzelfde parcours waar zaterdag het WK voor vrouwen en zondag het WK voor mannen plaatsvindt.

Het regende flink tijdens de koers, maar over de toedracht van het ongeluk is nog niet veel bekend. Er zijn geen beelden van.

Bron: https://nos.nl/artikel/2538703-zwitserse-furrer-18-overleden-na-zware-valpartij-bij-wk-wielrennen

Koreaanse man die dode vriendin in tas op balkon hield bekent na 16 jaar schuld

Een man uit de Zuid-Koreaanse stad Geoje heeft toegegeven dat hij zestien jaar geleden zijn vriendin om het leven heeft gebracht. Hij stopte haar lichaam in een reistas, die hij onderdompelde in een laag cement op zijn balkon.

Het lichaam van de vrouw werd vorige maand ontdekt door de huisbaas, zegt de lokale politie tegen Korea Herald. De huisbaas was in het appartement om een lek op te sporen toen hij op het lichaam stuitte.

De 58-jarige bewoner gaf maandag toe dat hij de vrouw in oktober 2008 heeft vermoord na een ruzie. Hij zou haar op het hoofd hebben geslagen en haar lichaam in een reistas hebben verborgen. Die tas verdween onder een laag bakstenen en cement.

De vrouw werd pas drie jaar later als vermist opgegeven. Ze had namelijk geen contact meer met haar familie. De verdachte kwam in 2011 kortstondig in beeld bij de politie in de vermissingszaak. Maar de man gaf aan niet langer een relatie met de vrouw te hebben. Bij gebrek aan bewijs bleef de vermissing onopgelost.

Volgens de politie was het lichaam van de vrouw in verre staat van ontbinding. Maar er kon nog net een vingerafdruk genomen worden. Op basis daarvan kon de vrouw worden geïdentificeerd. Sectie wees vervolgens uit dat het slachtoffer inderdaad om het leven was gekomen door een klap op haar hoofd.

Bron: https://www.nu.nl/opmerkelijk/6329331/koreaanse-man-die-dode-vriendin-in-tas-op-balkon-hield-bekent-na-16-jaar-schuld.html

Tientallen kinderen in India verdronken bij hindoeïstisch ritueel

In de Indiase deelstaat Bihar zijn ten minste 46 mensen verdronken tijdens een jaarlijkse hindoeïstische traditie. De meeste slachtoffers waren kinderen. Drie mensen zijn nog vermist, melden lokale media.

De meeste kinderen verdronken tijdens het baden en bij onderdompelingen in rivieren en plassen. Dat er zoveel slachtoffers zijn komt waarschijnlijk door de zware regenval van de afgelopen tijd. Rivieren zijn daardoor dieper en wilder dan gebruikelijk. Hulpdiensten zijn nog op zoek naar overlevenden.

In Bihar viert de bevolking het jaarlijkse Jiviputrika Vrat-ritueel. Dat is een traditie waarbij vrouwen 24 uur lang vasten en gebeden verrichten voor het welzijn van hun kinderen.

Tijdens die viering bewegen de vrouwen zich door het water met kinderen aan hun zijde. Dat doen ze om zichzelf te reinigen, waar traditiegetrouw een onderdompeling bij hoort.

Bron: https://nos.nl/artikel/2538609-tientallen-kinderen-in-india-verdronken-bij-hindoeistisch-ritueel