Vrouw met bijl vermoord op Universiteit van Warschau, beveiliger zwaargewond

Op de Universiteit van Warschau is een vrouw met een bijl om het leven gebracht en een man zwaar verwond. Volgens de nieuwszender Polsat News is het hoofd van de vrouw afgehakt, maar dat wordt niet door de autoriteiten bevestigd. De politie heeft een verdachte aangehouden.

Volgens de politie betrad de verdachte, een 22-jarige Poolse man, het campusterrein van de universiteit en viel hij daar rond 18.40 uur mensen met de bijl aan. Dagblad Gazeta Wyborcza schrijft dat de jonge man een rechtenstudent is.

Het slachtoffer is volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie een administratief medewerker van de universiteit. De gewonde man is een beveiliger. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. De OM-woordvoerder geeft verder aan dat de dader een leszaal was binnengedrongen.

Tijdens het incident was de Poolse minister van Justitie Adam Bodnar op de universiteit aanwezig om een lezing bij te wonen. Hij laat op X weten het voorval niet te hebben gezien en condoleert de nabestaanden van het slachtoffer.

Het bestuur van de universiteit schrijft in een verklaring dat een medewerker op brute wijze is vermoord. Voor donderdag is een dag van rouw op de onderwijsinstelling afgekondigd.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/vrouw-met-bijl-vermoord-op-universiteit-van-warschau-beveiliger-zwaargewond~aca3d65d/

Islamitische geleerden of charlatans?

In de hedendaagse islamitische wereld zijn er enkele prominente geleerden die veel kritiek hebben gekregen vanwege hun nauwe banden met autoritaire regimes en de manier waarop zij hun religieuze autoriteit gebruiken om politieke machthebbers te legitimeren. Deze geleerden worden door een aanzienlijk aantal moslims beschouwd als charlatans, mensen die hun geloofwaardigheid hebben verkwanseld in ruil voor politieke of materiële voordelen. In dit artikel bespreken we vijf van deze figuren: Ahmad al-Tayyeb, Yusuf al-Qaradawi, Saalih al-Fawzaan, Muhammad al-Bouti en Ibn Bayyah, en leggen we uit waarom ze door veel moslims als onbetrouwbaar en politiek gemotiveerd worden gezien.

  1. Ahmad al-Tayyeb (Grootimam van Al-Azhar)
    Ahmad al-Tayyeb, de Grootimam van Al-Azhar, een van de oudste en meest prestigieuze islamitische instellingen ter wereld, wordt vaak gezien als een autoriteit in de islamitische wereld. Echter, zijn banden met de Egyptische regering en zijn actieve steun voor het militaire regime van Abdel Fattah el-Sisi hebben zijn gezag ernstig ondermijnd. Nadat Sisi in 2013 de democratisch gekozen president Mohamed Morsi van de Moslimbroeders afzette, werd al-Tayyeb een belangrijke steunpilaar voor het nieuwe regime. Hij heeft verschillende keren uitspraken gedaan die als politieke rechtvaardigingen voor de acties van de Egyptische autoriteiten worden gezien.

Veel moslims beschouwen al-Tayyeb als een hofgeleerde die zijn religieuze invloed niet gebruikt om de rechten van het volk te beschermen, maar om de machthebbers te steunen. Door zijn steun voor het repressieve regime van Sisi wordt hij gezien als iemand die de islamitische principes van rechtvaardigheid en vrijheid verwaarloost en compromitteert ten gunste van politieke stabiliteit en zijn eigen positie.

  1. Yusuf al-Qaradawi
    Yusuf al-Qaradawi was ooit een van de meest invloedrijke islamitische geleerden, bekend om zijn fatwa’s en invloed op de moslimwereld. Hij was een fel voorstander van de Arabische Lente en uitte kritiek op verschillende autoritaire regimes in de regio. Echter, zijn steun voor de seculiere Turkse staat en zijn positieve houding tegenover sommige regeringen, zoals het Qatar-regime, hebben zijn geloofwaardigheid geschaad. In plaats van consistent zijn islamitische principes te volgen, lijkt al-Qaradawi zijn standpunten vaak aan te passen aan de politieke situatie, wat hem de naam van opportunist heeft opgeleverd.

Al-Qaradawi wordt door veel moslims gezien als iemand die zijn religieuze autoriteit misbruikt voor politieke doeleinden. Zijn steun voor autoritaire regimes, zijn wisselende standpunten en zijn vaak inconsistente benadering van belangrijke kwesties worden gezien als bewijs van zijn bereidheid om de islamitische principes te verraden voor persoonlijke of politieke winst. Dit heeft zijn geloofwaardigheid ondermijnd en hem in de ogen van veel moslims als een charlatan doen overkomen.

  1. Saalih al-Fawzaan
    Saalih al-Fawzaan, een invloedrijke islamitische geleerde uit Saoedi-Arabië, wordt door veel moslims beschouwd als een voorbeeld van een hofgeleerde die zich heeft laten omarmen door het Saoedische regime. Zijn uitspraken worden vaak gezien als politieke rechtvaardigingen voor het koninklijke huis, vooral onder het bewind van Mohammed bin Salman (MBS). Al-Fawzaan heeft zijn steun voor het Saoedische regime herhaaldelijk uitgesproken, zelfs nu het land steeds minder religieus lijkt te worden en onder MBS richting secularisatie en economische hervorming beweegt.

Door zijn steun voor een regime dat steeds verder afwijkt van traditionele islamitische waarden, wordt al-Fawzaan door veel moslims als een religieuze figuur gezien die de islam niet als een leidraad voor rechtvaardigheid en moraliteit gebruikt, maar als een instrument voor politieke macht. Zijn bereidheid om de religieuze waarden in te wisselen voor politieke voordelen heeft hem de status van een charlatan opgeleverd in de ogen van veel gelovigen.

  1. Muhammad al-Bouti
    Muhammad al-Bouti, een invloedrijke islamitische geleerde uit Syrië, wordt door velen gezien als een charlatan vanwege zijn steun voor het regime van Bashar al-Assad. Al-Bouti noemde het Assad-regime zelfs vergelijkbaar met de metgezellen van de Profeet, de Sahaba, wat door veel moslims werd beschouwd als een grove schending van islamitische principes. Gezien de gruwelijke onderdrukking van het Syrische volk door het regime van Assad, wordt zijn verdediging van de dictator als een ernstige morele misser gezien.

Al-Bouti’s bereidheid om de islamitische waarden van rechtvaardigheid en het beschermen van onschuldige levens te verloochenen voor de politieke belangen van een dictator heeft hem in de ogen van veel moslims als een charlatan gemarkeerd. Zijn steun voor een regime dat bekendstaat om zijn brute repressie maakt het moeilijk voor moslims om hem als een geloofwaardige geleerde te beschouwen.

  1. Ibn Bayyah
    Ibn Bayyah, een invloedrijke islamitische geleerde uit de VAE, wordt door veel moslims gezien als een charlatan vanwege zijn nauwe banden met het regime van de Verenigde Arabische Emiraten. Zijn werk als adviseur voor de VAE-regering en zijn steun voor autoritaire regimes hebben zijn geloofwaardigheid als onafhankelijke geleerde ondermijnd. Ibn Bayyah is vaak gezien als iemand die zijn religieuze autoriteit gebruikt om de macht van onderdrukkende regeringen te legitimeren, wat hem in de ogen van veel moslims als een opportunist maakt.

Door zijn politieke compromissen en steun voor repressieve regimes wordt Ibn Bayyah door veel gelovigen beschouwd als iemand die zijn religieuze principes heeft opgegeven ten gunste van politieke macht en materiële voordelen. Zijn bereidheid om zichzelf en de islamitische ethiek te verloochenen voor politieke doeleinden heeft hem de status van charlatan opgeleverd in de ogen van de islamitische gemeenschap.

Conclusie
De vijf geleerden die we hier hebben besproken, worden door veel moslims beschouwd als charlatans omdat ze hun religieuze autoriteit misbruiken voor politieke doeleinden en steun geven aan regimes die de islamitische principes van rechtvaardigheid, vrijheid en bescherming van onschuldige levens ondermijnen. In plaats van op te komen voor de waarden van de islam en de rechten van de mensen, lijken zij de belangen van politieke machthebbers boven die van de islamitische gemeenschap te stellen. Dit heeft hun geloofwaardigheid ernstig ondermijnd en hen in de ogen van veel moslims als onbetrouwbare figuren gepresenteerd.

15 jaar cel en tbs geëist tegen man die vrouw wurgde omdat ze wilde scheiden

Het Openbaar Ministerie heeft woensdag vijftien jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen Selçuk A. De 36-jarige man zou zijn 28-jarige vrouw in juli vorig jaar hebben gewurgd in hun huis in Rotterdam, nadat ze had gezegd dat ze van hem wilde scheiden.

Volgens de officier van justitie, die van een “gruwelijke” zaak met veel impact sprak, doodde A. zijn vrouw omdat hij gekwetst was en niet kon accepteren dat zij van hem wilde scheiden.

De vader en de zus van het slachtoffer vonden het slachtoffer in de nacht van 5 op 6 juli 2024 dood op de bank in de woning. A. had hen meerdere keren gebeld om naar de flat te komen. Ook de baby van het stel was in de flat aanwezig. A. werd later aangehouden in de buurt van Oldenzaal. Hij zou onderweg zijn geweest naar Kopenhagen.

A. heeft bekend, maar zegt zich het moment van het doden niet te herinneren. Hij verklaarde dat hij zich herinnert dat hij boven op zijn vrouw lag en dat ze niet wakker werd. Deskundigen denken dat hij doet alsof hij geheugenproblemen heeft, onder meer omdat hij op de avond van de moord veel had geblowd.

Bij A. is een persoonlijkheidsstoornis vastgesteld. Ook had hij problemen met drugsgebruik en een posttraumatisch stresssyndroom. Verder zou het stel financiële problemen hebben gehad die stress veroorzaakten.

Deskundigen vinden de kans op herhaling groot en adviseerden daarom tbs met dwangverpleging. Dat is nu dus ook geëist. Het OM twijfelt aan verklaringen van A. en vindt dat hij onvoldoende openheid biedt over zijn motieven en acties.

Familie slachtoffer: ‘Het voelt alsof ons licht is gedoofd’
Tijdens de rechtszitting spraken familieleden van het slachtoffer hun verdriet uit, schrijft persbureau ANP. “Zij was mijn armen, mijn vleugels en het licht in mijn ogen”, vertelde haar moeder. “Nu voelt het alsof mijn armen zijn afgehakt, mijn vleugels zijn gebroken en het licht is gedoofd.”

De zus van het slachtoffer sprak over de impact die de dood heeft op de dochter van het stel. “Zij zal nooit haar moeder knuffelen, haar stem horen of haar liefde ervaren.”

Bron: https://www.nu.nl/misdaad/6354975/15-jaar-cel-en-tbs-geeist-tegen-man-die-vrouw-wurgde-omdat-ze-wilde-scheiden.html

Beschonken wethouder veroorzaakt ongeluk na bezoek aan bierbrouwerij

Een wethouder van het Limburgse Beekdaelen heeft gisteren een ongeluk veroorzaakt nadat hij beschonken achter het stuur was gestapt. Zijn bijrijder raakte daarbij lichtgewond. Dat bevestigt de wethouder aan De Limburger.

De 31-jarige wethouder Levin de Koster reed weg bij een bierbouwerij, maar drukte daarbij naar eigen zeggen een verkeerd pedaal in. Hij verloor de macht over het stuur, waarna hij eerst tegen een tuinmuurtje reed en daarna tegen een geparkeerde auto.

De Koster spreekt zelf van “een grote fout”. “Er is schade veroorzaakt en daar heb ik veel spijt van. Daarom vind ik ook dat ik het eerlijke verhaal moet vertellen. Ik kan het niet meer terugdraaien”, aldus de wethouder tegen De Limburger. De wethouder zegt zelf dat hij meer had gedronken dan de toegestane grens van 0,5 promille.

Het is onduidelijk of de wethouder is aangehouden. De politie kon daar nog niets over zeggen.

De Koster zegt dat hij zijn werkgever, de gemeente Beekdaelen, heeft ingelicht over het incident. Het is nog niet duidelijk of er consequenties zijn voor zijn baan. De Koster zegt ook dat hij de fractievoorzitters van de politieke partijen in de gemeenteraad heeft gebeld om te vertellen over het voorval.

De fractievoorzitter van zijn eigen partij Vernieuwingsgroep, Hugo Schaffrath, zegt dat Koster geluk heeft gehad dat er geen zwaargewonden zijn gevallen. “We gaan hem er in de partij zeker op aanspreken. Ik hoop dat hij dat gebruikt voor iets goeds, om anderen duidelijk te maken wat de gevaren zijn van alcohol in het verkeer. Hij heeft toch een voorbeeldfunctie als wethouder.”

De Koster heeft ook met de burgemeester gesproken. Die zegt in een korte reactie dat het “niet fraai is”. “Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2566177-beschonken-wethouder-veroorzaakt-ongeluk-na-bezoek-aan-bierbrouwerij

Twee motorcoureurs dood bij crash op Brits circuit

Twee motorcoureurs zijn overleden na een ongeluk kort na de start van een race in het noorden van Engeland. Een derde raakte ernstig gewond.

Bij de crash op het circuit Oulton Park, dertig kilometer ten zuiden van Manchester, waren elf coureurs betrokken. De Brit Owen Jenner (21) liep ernstig hoofdletsel op en werd langs het circuit behandeld. Hij overleed later in een medisch centrum bij het circuit.

Nieuw-Zeelander Shane Richardson (29) had zware verwondingen aan zijn borst en overleed in het ziekenhuis in Stoke-on-Trent. De Britse coureur Tom Tunstall (47) werd opgenomen met zware verwondingen aan zijn rug en buik. Vijf anderen liepen lichte verwondingen op.

De coureurs kwamen in botsing bij de eerste bocht. Na het ongeluk werd het race-evenement onmiddellijk stilgelegd. Organisator Motor Sport Vision (MSV) spreekt van “een catastrofaal ongeluk”. Volgens de organisator was er sprake van een “kettingreactie”, waardoor elf deelnemers ten val kwamen.

MSV zegt samen te werken met de politie en de Motorcycle Circuit Racing Control Board (een toezichthouder in de motorsport) bij het onderzoek naar het ongeluk.

Bron: https://nos.nl/artikel/2566190-twee-motorcoureurs-dood-bij-crash-op-brits-circuit

Persoonlijk drama: ‘Ernstig zieke Marc schiet zijn ex-vriendin neer en pleegt daarna zelfmoord’, of zijn vriendin schoot hem dood?

Op een terrein aan de Lamperen is maandagochtend een man om het leven gekomen door een vuurwapenincident. Volgens verklaringen van betrokkenen, opgetekend door De Telegraaf, gaat het om Marc, een man die ernstig ziek was. Hij zou zijn ex-vriendin Nina hebben neergeschoten en daarna zichzelf van het leven hebben beroofd. De vrouw raakte gewond, maar was bij bewustzijn toen zij per brancard werd afgevoerd.

Marc had eerder darmkanker en leek daarvan genezen, maar de ziekte was recent teruggekeerd. Volgens bekenden, aldus De Telegraaf, zag hij op tegen een nieuwe behandeling en had hij meerdere keren aangegeven het leven niet meer aan te kunnen. Het motief zou mogelijk ook verband houden met het feit dat zijn ex-partner inmiddels een nieuwe relatie had. De politie onderzoekt het incident en houdt daarbij alle scenario’s open. Forensisch specialisten hebben de hele dag onderzoek gedaan, onder andere met behulp van een drone.

Het schietincident vond plaats op een terrein met studio’s en een bed & breakfast, eigendom van Mark van den Oever, voorman van de Farmer Defence Force. Hij bevestigt dat Nina een van de studio’s huurde en spreekt van “een vreselijk drama”. De identiteit van de betrokkenen is officieel nog niet bevestigd.

Bron: https://112nederland.nl/2025/05/05/video/persoonlijk-drama-ernstig-zieke-marc-schiet-zijn-ex-vriendin-neer-en-pleegt-daarna-zelfmoord/

De 43-jarige man die maandagochtend rond 9 uur werd doodgeschoten in Wanroij, zou door zijn vriendin (31) zijn neergeschoten. Dat zegt Mark van den Oever, die eigenaar is van de boerderij en bed and breakfast aan de Lamperen waar de schietpartij plaatsvond. De vrouw raakte zelf zwaargewond.

Volgens De Telegraaf is het verhaal juist precies andersom: de man wilde niet meer leven en was boos dat zijn vriendin een ander had. Daarom zou hij op haar hebben geschoten.

De politie wil nog niets zeggen over wie er geschoten zou hebben.

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4686395/tweede-drama-in-korte-tijd-in-wanroij-vrouw-schoot-haar-vriend-dood

‘Verijdelde bomaanslag concert Lady Gaga gericht op lhbti-gemeenschap’

De twee verdachten die zaterdag van plan zouden zijn geweest een aanslag te plegen tijdens een gratis concert van Lady Gaga in Rio de Janeiro, hadden het gemunt op de lhbti-gemeenschap. Dat maakte de Braziliaanse politie bekend op een persconferentie.

“Ze gaven duidelijk aan een aanslag te beramen tijdens het concert van zangeres Lady Gaga, met als expliciet motief haat tegen seksuele geaardheid, met andere woorden tegen de lhbti-gemeenschap”, zei Felipe Cury van de civiele politie van Rio de Janeiro.

Bron: https://nos.nl/artikel/2566184-verijdelde-bomaanslag-concert-lady-gaga-gericht-op-lhbti-gemeenschap

Russen leveren zwaar gemartelde Oekraïense journaliste (27) af ’zonder oogballen en hersenen’

De Oekraïense journaliste Viktoria Rosjtsjyna, die in augustus 2023 van de aardbodem verdween terwijl ze onderzoek deed in bezet gebied in Oekraïne, werd maandenlang bruut mishandeld in Russische gevangenissen. Voormalig celgenoten van de journaliste schetsen een onthutsend beeld van de martelpraktijken, die volgens hen hebben plaatsgevonden in speciaal opgezette martelkampen voor Oekraïners.

De autoriteiten in Kiev deden de schokkende ontdekking toen ze in februari de lichamen van 757 gesneuvelde Oekraïense militairen kregen overgedragen van Moskou. In een van de lijkzakken, waar volgens de namenlijst een ’onbekende man’ – weggemoffeld onder de code ’NM SPAS 757’ – in moest zitten, zat Viktoria Rosjtsjyna.

Het lichaam van de jonge vrouw was zwaar toegetakeld. Volgens de Oekraïense officier van justitie vertoonde het lichaam „talrijke tekenen van marteling”. Viktoria zat onder de blauwe plekken, had een gebroken tongbeen en brandwonden op haar voeten – wat wijst op martelingen met elektrische schokken.

Daarnaast ontbraken ogen, en delen van de hersenen en het strottenhoofd. Vermoedelijk werden de ledematen verwijderd door de Russen om mogelijke sporen van martelingen te verdoezelen.

Lang was onduidelijk wat er precies was gebeurd met de journaliste, die nota bene zelf onderzoek deed naar geheime locaties waar Oekraïense burgers gemarteld werden door de Russische geheime dienst. In een reconstructie werpt het Franse platform Forbidden Stories nu nieuw licht op de folteringen.

Getuigen schetsten eerder in een documentaire al een afschuwelijk beeld van de mishandelingen, die plaatsvonden in een onbekende plaats in de Oekraïense regio Zaporizja – waar Rosjtsjvna speciaal naartoe was gereisd voor haar onderzoek en sinds kort een appartement huurde.

„Tijdens de verhoren gebruikten ze elektrische schokken”, bezweert een getuige. „Ze werd een paar keer gestoken. Ik heb gezien dat ze verse littekens had.”

Een andere celgenoot zegt dat Rosjtsyna eind 2023 werd overgeplaatst naar een andere gevangenis, in de Russische industriestad Taganrog. „Toen ze daar arriveerde was ze al volgepompt met drugs”, zegt hij daarover. „Ze begon gek te worden.”

De journaliste woog op een bepaald punt nog maar dertig kilo. Ze weigerde te eten, aldus ooggetuigen. „Ze kon haar hoofd niet eens meer van haar kussen tillen”, zegt een van hen. „We praatten wel met haar, maar ze was verbaasd, ze was doodsbang.”

Op 3 augustus luidde de vader van Viktoria de noodklok: hij kon zijn dochter niet meer bereiken. Zo’n twee maanden later, in oktober, kreeg hij een mail van het Russische ministerie van Defensie, waarin de dood van zijn dochter koud werd medegedeeld. Rosjtsjyna kreeg de sterfdatum 19 september 2024 toebedeeld.

Haar exacte doodsoorzaak is nog altijd onbekend. Volgens Forbidden Stories werd Rosjtsjyna op 8 september uit haar cel gehaald. Op de vraag wat er daarna gebeurde, hebben de onderzoeksjournalisten nog geen antwoord gevonden.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/712824228/russen-leveren-zwaar-gemartelde-oekraiense-journaliste-27-af-zonder-oogballen-en-hersenen

Regering VS noemt AfD-besluit ‘vermomde tirannie’, Duitsland wijst op democratie

Verschillende Amerikaanse regeringsleden hebben kritiek op het besluit van de Duitse inlichtingendienst om de politieke partij Alternative für Deutschland (AfD) als rechts-extremistisch te bestempelen. De Duitse inlichtingendienst maakte gisteren die nieuwe status bekend.

Op X schrijft de Amerikaanse buitenlandminister Rubio dat Duitsland “zijn inlichtingendienst nieuwe bevoegdheden heeft gegeven om de oppositie te bespioneren. Dat is geen democratie, maar vermomde tirannie.” Volgens hem is niet de AfD extremistisch, “maar het dodelijke opengrenzenbeleid van de gevestigde orde, waar de AfD zich tegen verzet”.

Rubio kreeg bijval van vicepresident Vance, die op hetzelfde platform reageerde. “De AfD is de populairste partij van Duitsland, en verreweg de meest representatieve partij van Oost-Duitsland. Nu proberen bureaucraten die te vernietigen.” Volgens hem herbouwt Duitsland de Berlijnse Muur met de maatregelen tegen de AfD.

Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken reageerde al snel op de berichten. “Dit is democratie”, schreef het departement op X. “Dit besluit is het resultaat van een grondig en onafhankelijk onderzoek om onze grondwet en rechtsstaat te beschermen. Onafhankelijke rechtbanken zullen het laatste woord hebben.”

Ook zei het ministerie dat het land heeft geleerd van zijn verleden en “dat rechtsextremisme moet worden tegenhouden.”

Na drie jaar onderzoek kwam de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst BfV tot de conclusie dat de AfD de status extreemrechts moet krijgen. “De op etnische afkomst gebaseerde bevolkingsopvattingen die binnen de partij heersen zijn niet verenigbaar met de vrije democratische basisorde”, aldus de inlichtingendienst.

De AfD zou als doel hebben om “bepaalde bevolkingsgroepen uit te sluiten van gelijke deelname aan de samenleving, om hen te onderwerpen aan een ongrondwettelijke ongelijke behandeling”.

De nieuwe status betekent dat de Duitse autoriteiten meer bevoegdheden krijgen om de partij in de gaten te houden. Zo mag de inlichtingendienst informanten rekruteren. De partij wordt niet verboden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2565870-regering-vs-noemt-afd-besluit-vermomde-tirannie-duitsland-wijst-op-democratie

Pot verwijt de ketel, beide regimes (plus AfD) zijn tirannen. Alhamdulillah voor de Islam die hun ware aard heeft ontmaskerd en ons niet laat vallen voor hun spelletjes.

Schip met hulpgoederen voor Gaza aangevallen voor de kust van Malta

Een schip met humanitaire hulpgoederen en activisten voor Gaza is vrijdagochtend vroeg door drones gebombardeerd in internationale wateren voor de kust van Malta. Dat meldt de ngo Freedom Flotilla Coalition vrijdagochtend. Volgens de ngo zit Israël achter de aanval.

Om 00:23 Maltese tijd werd de Conscience, een ongewapend schip van de ngo, door twee gewapende drones onder vuur genomen. Het schip zond een SOS-noodoproep uit nadat het 17 zeemijl (31,5 kilometer) ten oosten van Malta was geraakt, waarop Cyprus te hulp schoot door een sleepboot te sturen, aldus de ngo.

De droneaanval was volgens de actiegroep gericht op de generator van het schip, waardoor het nu zonder stroom zit en dreigt te zinken. Volgens de ngo bemanden vrijwilligers uit meer dan 21 landen het schip, om hulp te bieden aan Gaza. De bemanning weigert volgens de laatste berichten de hulpboot te betreden.

De Maltese regering zegt dat de brand inmiddels onder controle is en dat alle zestien opvarenden ongedeerd zijn, maar zich nog wel op het schip bevinden. De actiegroep stelt dat er méér opvarenden zijn, niet zestien maar dertig.

De ngo voert een campagne tegen de Israëlische blokkade op de hulp aan Gaza. Sinds 2 maart 2025 heeft Israël alle hulpvrachtwagens de toegang tot Gaza ontzegd, waardoor meer dan twee miljoen burgers lijden onder hongersnood.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/05/02/schip-met-hulpgoederen-voor-gaza-aangevallen-voor-de-kust-van-malta-a4891883