Israël blijft onverstoord massaal geweld gebruiken: ‘Een schoolvoorbeeld van genocide’

Het woord genocide valt steeds vaker als het gaat over de oorlog in Gaza. Onderzoekers stellen vast dat Israël genocide pleegt op de Palestijnse bevolking in het belegerde gebied. De directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogs- Holocaust en Genocidestudies (NIOD) sprak pas voor het eerst van “genocidaal geweld”.

De conclusie van mensenrechtenorganisaties was al eenduidig: in Gaza is sprake van genocide, dan wel genocidaal geweld. Amnesty International publiceerde in december als eerste een onderzoek van 300 pagina’s, waarin staat dat Israël handelt met de genocidale opzet om de Palestijnen “gedeeltelijk of volledig te vernietigen”. Ook Human Rights Watch stelde dit vast, net als VN-onderzoekers.

Ook deskundigen binnen het internationaal recht, die zich doorgaans wat terughoudender opstellen dan bijvoorbeeld historici en sociale wetenschappers, spreken steeds vaker van genocide. “Er is overweldigend bewijs voor”, zegt Marieke de Hoon, universitair hoofddocent Internationaal Strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens haar en advocaat en hoogleraar Göran Sluiter is er onder vakgenoten steeds meer eensgezindheid over die conclusie.

Israël heeft alle ziekenhuizen in Gaza gebombardeerd. Het leger valt zorgklinieken voor vrouwen aan, een “genocidale daad” volgens de VN, schiet apparatuur kapot en doodt hulpverleners. Het land houdt sinds het begin van de oorlog hulpgoederen tegen, nu laat Israël meer dan twee maanden helemaal geen water, voedsel en medicijnen binnen. Zeker 15.000 kinderen zijn gedood, een kwart van de kinderen die nog leven is ondervoed.

Het leger gebruikt kunstmatige intelligentie om duizenden doelwitten te selecteren, zonder dat die gecontroleerd zijn. In bufferzones, ook wel bekend als “kill zones”, worden Palestijnen doodgeschoten. De bevolking wordt massaal verdreven van hun woonplek naar een steeds kleiner gebied dat grotendeels onleefbaar is gemaakt: huizen, scholen en landbouwgrond zijn verwoest. Cultureel erfgoed, zoals moskeeën, archieven en begraafplaatsen, is vernietigd.

Om genocide vast te stellen moet duidelijk zijn dat het geweld gericht is tegen een etnische, religieuze of nationale groep en met de intentie om deze voor een deel of helemaal uit te roeien. “Het is moeilijk om aan te wijzen wanneer een genocide precies begint, maar we zitten er nu naar te kijken”, zegt Göran Sluiter, advocaat en hoogleraar Internationaal Strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam.

De Hoon wijst erop dat de aanvallen op Gaza voldoen aan veel van de door rechters in genocidezaken geformuleerde factoren waaruit de opzet kan worden afgeleid, zoals “de systematische aanpak, aanvallen rechtstreeks op de burgerbevolking en op ziekenhuizen, het blokkeren van humanitaire hulp, en straffeloosheid van daders”. Een ander onderdeel zijn de dehumaniserende uitspraken. “Dit alles maakt het een schoolvoorbeeld van genocide.”

Politici en militairen zeiden Gaza en haar inwoners van de kaart te vegen. Bovendien heeft Israël een geschiedenis van mensenrechtenschendingen tegen de Palestijnen, zeggen de deskundigen, zoals het beleid op de bezette Westelijke Jordaanoever, dat volgens het Internationale Gerechtshof (ICJ) illegaal is en discriminerend. De uitspraken die het hof deed met de oproep om het geweld per direct te stoppen en de grenzen te openen, legde Israël naast zich neer.

Kort na de start van de zware bombardementen door Israël waarschuwden juristen en historici voor het grote risico op een genocide. “Binnen een paar weken was dit al helder”, zegt De Hoon, die zelf haar zorgen uitte in een brief naar de Tweede Kamer, vijf weken na de start van de oorlog. Na meer dan anderhalf jaar van bloedig geweld lijkt de publieke opinie verder te verschuiven. Binnen de Nederlands regering klinkt voorzichtig meer kritiek.

Genocide is een juridische term, die ook vaak politiek wordt gebruikt zonder dat er een uitspraak van een hof is. “Als we op een oordeel van een rechter moeten wachten, is het al te laat”, zegt De Hoon. “Daarmee kun je geen mensen redden die nu elke dag sterven.”

Bovendien schrijft het genocideverdrag voor dat landen verplicht zijn om in te grijpen als er tekenen van genocide zijn. De einduitspraak in de genocidezaak die Zuid-Afrika vorig jaar aanspande, zal nog jaren op zich laten wachten.

Vaak klinkt het argument dat Israël Hamas wil vernietigen, maar volgens de experts sluit een militair doel een genocide niet uit. Israël zegt dat het alleen uit zelfverdediging handelt en wijst erop dat Hamas zich onder de burgers verschuilt, wat ook westerse regeringen overnemen. “Dit is een enorme denkfout”, zegt Sluiter. “We zien dat de burgerbevolking wordt aangevallen, als er een paar militanten zitten is het niet ineens gerechtvaardigd.”

In de week dat de Nakba werd herdacht, de massale verdrijving van Palestijnen toen de staat Israël werd gesticht, voert het Israëlische leger het geweld op. Dat zal niet zomaar stoppen, de regering van Netanyahu is vastberaden om de bevolking te verdrijven en Gaza te bezetten. “Gaza zal volledig vernietigd worden”, zei Smotrich, een van de meest extremistische en invloedrijke ministers, vorige week nog.

Palestijnen spreken al sinds het begin van de oorlog van genocide tegen hun volk. Een genocide-uitspraak kan dan ook een erkenning zijn voor de slachtoffers. Of de rechters van het Internationaal Gerechtshof het geweld in Gaza uiteindelijk als genocide gaan bestempelen? “Die kans is aanzienlijk”, zegt Sluiter. “En die wordt alleen maar groter met de tijd, omdat er steeds nieuwe feiten bij komen.”

Genocideverdrag
De term genocide, van het Griekse genos (volk) en Latijnse caedere (doden), werd in 1944 bedacht door de Joods-Poolse jurist Raphael Lemkin, voor de moord op miljoenen Joden in Europa, later de Holocaust genoemd. Hij omschreef het als “het systematisch en planmatig vernietigen van een bevolkingsgroep”. In 1948 sloten de VN en alle lidstaten zich aan bij het genocideverdrag, om genocide te kunnen voorkomen en bestraffen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2567736-israel-blijft-onverstoord-massaal-geweld-gebruiken-een-schoolvoorbeeld-van-genocide

Zes fietsers gewond na botsing met auto in Cadzand, bestuurster onder invloed

Een groep van zes fietsers is zaterdagavond gewond geraakt bij een botsing met een auto op de Vierhonderdpolderdijk in Cadzand. Eén van de slachtoffers raakte ernstig gewond en is met een helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. De bestuurster van de auto bleek onder invloed te zijn.

Rond 18.00 uur kwam een automobilist in botsing met een groep fietsers. Bij het ongeval raakten zes personen gewond, meldt de politie. Eén slachtoffer liep ernstig letsel op en is met een traumahelikopter naar een ziekenhuis in Rotterdam vervoerd.

De overige vijf slachtoffers hadden lichtere verwondingen en werden ter plaatse behandeld door ambulancepersoneel en zijn naar het ziekenhuis vervoerd.

De politie bevestigt dat de bestuurster is aangehouden vanwege rijden onder invloed. Ze is overgebracht naar het politiebureau. De oorzaak van het ongeval wordt momenteel onderzocht.

Bron: https://www.ad.nl/sluis/zes-fietsers-gewond-na-botsing-met-auto-in-cadzand-bestuurster-onder-invloed~a24ef5f7/

Rijinstructeur en leerlingen onder invloed tijdens rijlessen in Eindhoven

Bij een controle van lesauto’s in Eindhoven heeft de politie meerdere mensen betrapt op rijden onder invloed.

In totaal werden de inzittenden van 48 lesauto’s gecontroleerd. Van vier leerlingen en een instructeur werd vastgesteld dat zij tijdens de rijles onder invloed waren van verdovende middelen.

Om welke middelen het gaat, is niet bekendgemaakt. Bij de betrokkenen is bloed afgenomen voor verder onderzoek.

Instructeur zonder bevoegdheid
Daarnaast bleek een instructeur niet te kunnen laten zien dat hij bevoegd was om rijles te geven. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt.

Bij een soortgelijke controle in Den Bosch werden vorige maand zes leerlingen betrapt op rijden onder invloed. Een van hen kreeg bovendien les van een instructeur die onder invloed van cocaïne bleek te zijn, schrijft Omroep Brabant.

Bron: https://nos.nl/artikel/2567025-rijinstructeur-en-leerlingen-onder-invloed-tijdens-rijlessen-in-eindhoven

Rapper Werenoi, de bestverkopende artiest van Frankrijk, overleden op 31-jarige leeftijd

De populaire Franse rapper Werenoi, geboren als Jérémy Bana Owona, is op 31-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn producer zaterdag bevestigd op X, schrijft persbureau AFP. Over de doodsoorzaak van de artiest is niets bekend, wel gingen er vrijdag al berichten rond dat Werenoi in het ziekenhuis zou zijn overleden na een plotselinge verslechtering van zijn gezondheid.

Werenoi brak in 2021 door met het nummer ‘Guadalajara’. Daarna volgden de albums Carré (2023), Pyramide (2024) en Black Diamond, dat vorige maand verscheen. Zijn albums stonden hoog in de Franse hitlijsten, Black Diamond kwam zelfs op nummer één binnen. Volgens de SNEP, de Franse stichting die de belangen van de Franse muziekindustrie behartigt, verkocht Werenoi zowel in 2023 als in 2024 de meeste albums van alle artiesten in Frankrijk.

Ondanks die belangstelling voor zijn muziek is er weinig bekend over het privéleven van de rapper, die opgroeide in Montreuil, een plaats ten oosten van Parijs, in een familie van Kameroense komaf. In januari vorig jaar zei Werenoi in een zeldzaam interview tegen de Franse krant Le Parisien: „Ik hou mijn privéleven liever voor mezelf. Als je te veel praat, kun je dingen zeggen die je niet wilt zeggen. Ik geef de voorkeur aan mysterie. Ik zeg genoeg over mezelf in mijn teksten.”

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/05/17/rapper-werenoi-de-bestverkopende-artiest-van-frankrijk-overleden-op-31-jarige-leeftijd-a4893684

Onderkoelde man wilde heen en weer zwemmen bij Erasmusbrug

Bij het Willemsplein, pal naast de Erasmusbrug in Rotterdam, is in de nacht van vrijdag op zaterdag een man uit het water gevist. Hij had onderkoelingsverschijnselen en is volgens een 112-correspondent naar het ziekenhuis gebracht.

De man zou hebben gezegd dat hij een drankje had gedronken en daarna besloot om twee keer heen en weer te gaan zwemmen tussen de Erasmusbrug en de Willemsbrug.

Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/2012937/auto-in-vlammen-op-ook-tuinhek-beschadigd-onderkoelde-man-wilde-heen-en-weer-zwemmen-bij-erasmusbrug

Zeker zeventien doden na het drinken van giftige alcohol in India

In India zijn zeker zeventien mensen om het leven gekomen nadat ze giftige alcohol hadden gedronken. Ook liggen meerdere mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis na het drinken van de illegaal gestookte drank, melden Indiase media. De autoriteiten vrezen dat het aantal slachtoffers zal stijgen.

De alcohol werd sinds afgelopen zondag verkocht in vijf verschillende dorpen in de deelstaat Punjab. De lokale autoriteiten hebben tien mensen opgepakt.

600 liter methanol
Volgens de politie hebben de verdachten online 600 liter methanol gekocht om het vervolgens te gebruiken voor het stoken van de drank.

Methanol is een giftige vorm van alcohol die onder meer wordt gebruikt als bestrijdingsmiddel of als brandstof. Mensen kunnen al na het binnenkrijgen van een kleine hoeveelheid daarvan overlijden.

De premier van de deelstaat Punjab heeft een bezoek gebracht aan de families van de slachtoffers. Hij beloofde hen financiële hulp.

Bron: https://nos.nl/artikel/2567105-zeker-zeventien-doden-na-het-drinken-van-giftige-alcohol-in-india

De PKK heft zichzelf op, wat ging daaraan vooraf?

Na vier decennia van gewapend conflict met de Turkse staat maakte de Koerdische militante beweging PKK bekend dat zij zichzelf opheft. De PKK heeft “haar historische missie volbracht”, verklaart de beweging. “De activiteiten die onder de naam PKK werden uitgevoerd, zijn formeel beëindigd.”

In gevangenschap zou de voormalige PKK-leider Abdullah Öcalan milder zijn geworden. Volgens hem werd de gewapende strijd destijds vooral gevoerd “vanwege het feit dat de kanalen voor democratische politiek gesloten waren”. Tegenwoordig vindt hij naar eigen zeggen dat verandering het best binnen de democratische kaders bereikt kan worden. De PKK streeft volgens Öcalan niet langer naar een eigen staat, maar naar meer autonomie en rechten.

De meeste Koerden delen die mening tegenwoordig, zegt Alp Yenen, docent moderne Turkse geschiedenis en cultuur aan de Universiteit Leiden. “De overgrote meerderheid van de Koerden is niet geïnteresseerd in gewapend verzet; ze willen rechten en democratie. Ze geloven dat daar pas ruimte voor komt als de PKK de wapens neerlegt.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2567003-de-pkk-heft-zichzelf-op-wat-ging-daaraan-vooraf

Ze zijn allemaal voor niets gestorven. Een gebrek aan islam en gek gemaakt door valse religies zoals communisme en nationalisme waardoor het kanonnenvoer voor lucht is gestorven. Ondertussen geloven de andere schapen in democratie-shirk en dat ze via die weg hun rechten zullen verkrijgen in de seculiere terreurstaat Turkije. Delusional. Ook de Turkse soldaten die als martelaren worden beschreven in de Turkse media sterven voor lucht en valse religies zoals het nationalisme en de seculiere satanist Atatürk. Daar heb je helemaal niets aan in het hiernamaals, en alsof dat niet genoeg is, zal Ataschurk de eerste zijn die op je zal spugen en afstand van je zal nemen zodra hij het eeuwige hellevuur ziet.

Dankzij AI is leider Burkina Faso een hype op social media: ‘Hij heeft de vibe’

Beyoncé, Eminem, Selena Gomez, het is slechts een greep uit de vele wereldsterren die deze week een nummer lanceerden ter ere van Ibrahim Traoré, de juntaleider van het West-Afrikaanse land Burkina Faso.

“Hij heeft het hart, hij heeft de vibe” zingt Rihanna met een lange uithaal, waarop Justin Bieber het refrein inzet: “Hij is de stem van het volk, de uitverkorene.” Een ballad van R. Kelly (‘vanuit de gevangenis’) is met ruim anderhalf miljoen views de grootste hit.

Alleen: de tientallen lofzangen die videodienst YouTube overspoelen zijn niet echt, maar allemaal gemaakt met kunstmatige intelligentie (AI). Hetzelfde geldt voor de bijbehorende videoclips waarop Traoré in een heldenrol figureert: gebogen over een landkaart, tussen soldaten op het slagveld, in de armen van een huilende vrouw.

De AI-fabricaties maken deel uit van een hype rondom de Burkinese leider die, vooral online, een vlucht heeft genomen. Los van gekunstelde videoclips gaat Traoré ook viral op TikTok en Instagram in Afrika én ver daarbuiten. Hij wordt besproken in podcasts in de Verenigde Staten, in opiniestukken in Surinaamse media. Een artiest uit Jamaica schilderde afgelopen week zijn portret.

De hype barstte los toen generaal Michael Langley, de VS-commandant voor het Afrikaans continent, zich begin april kritisch uitliet over Traoré. Tegenover de Amerikaanse senaat verklaarde Langley dat Burkina Faso zijn goudreserves gebruikt om het militaire regime in het zadel te houden.

“Voor veel mensen bevestigt dat het beeld dat zij al langer hebben van het bemoeizuchtige neokoloniale Westen”, zegt Ebenezer Obadare, onderzoeker bij de Council on Foreign Relations. “De woorden van Langley spelen al die gevoelens in de kaart. En daar tegenover staat een Afrikaanse leider zoals Traoré, die juist een vuist tegen hen maakt.”

Daar kwam nog een poging tot staatsgreep bovenop. Op 21 april zei de junta een groot complot te hebben verijdeld dat erop uit was om het regime omver te werpen. Als steunbetuiging togen duizenden Burkinezen de straat op met vlaggen en foto’s van Traoré. Ook in enkele andere steden, ook buiten Afrika, vonden (bescheiden) protestmarsen plaats.

Dat Traoré tweeënhalf jaar geleden zelf ook aan de macht kwam dankzij een staatsgreep, is volgens Rosalie Tarnagda, organisator van de manifestatie, niet relevant. “Hij is het grote voorbeeld voor de Afrikaanse jeugd,” vertelt ze vanuit de hoofdstad Ouagadougou. “Er waait een nieuwe wind door Afrika, dat geeft ons hoop in Burkina Faso en ver daarbuiten.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2566956-dankzij-ai-is-leider-burkina-faso-een-hype-op-social-media-hij-heeft-de-vibe

Valse hoop. Gebrek aan een correct begrip van de islam, zorgt ervoor dat ze voor elke tiran vallen. Vicieuze cirkel waarin onwetenden vastzitten.

Voetganger (18) omgekomen bij ongeluk op A50 bij Uden

Op de A50 in de buurt van Uden is vannacht een 18-jarige voetganger omgekomen bij een aanrijding. Het slachtoffer werd rond 03.20 uur aangereden door een vrachtwagen.

Volgens de politie is er nog veel onduidelijk over wat er precies is gebeurd. Zo is nog niet bekend hoe het slachtoffer op de rijbaan kwam. Ook is er verder nog niets over de identiteit van de jongeman bekendgemaakt.

De A50 is tussen Uden-Centrum en Nistelrode werd enkele uren afgesloten voor het politieonderzoek, maar is inmiddels weer vrijgegeven.

Kort na het ongeluk gebeurde er verderop op de A50 bij Veghel nog een aanrijding. Daarbij zag een chauffeur een ontstane file over het hoofd en kon niet meer op tijd remmen.

Volgens een getuige moest de bestuurder met een ambulance naar het ziekenhuis. De auto is door een berger weggehaald.

Bron: https://nos.nl/artikel/2567606-voetganger-18-omgekomen-bij-ongeluk-op-a50-bij-uden

22 jaar celstraf geëist tegen dochter voor ‘Snapchatmoord’ op vader

Het Openbaar Ministerie eist 22 jaar cel tegen een 22-jarige vrouw die samen met haar toenmalige partner haar vader zou hebben vermoord in het West-Brabantse dorp Wouwse Plantage. De 37-jarige medeverdachte werd begin dit jaar al tot 20 jaar cel veroordeeld. Volgens het OM beraamden ze de moord gezamenlijk en voerden ze het plan samen uit. De vrouw, Dalissa H., ontkent.

Het 58-jarige slachtoffer werd in maart 2023 met bruut geweld om het leven gebracht in het buitengebied van Wouwse Plantage, waar hij naartoe was gelokt. Zijn schedel werd ingeslagen en hij werd meerdere keren neergestoken. Hij verloor liters bloed en hulpverleners konden niets meer voor hem doen.

Dochter Dalissa H. verklaarde tegenover de politie dat haar vader was aangevallen door iemand met wie hij een afspraak had. Op de uitvaart stond ze aan de kist van haar vader en zei dat ze “zijn prinsesje” was. Niemand vermoedde destijds dat ze iets te maken had met de gewelddadige dood van haar vader.

Al snel kwam Jeroen L., met wie de dochter heimelijk een relatie had, in beeld. Een getuige zag zijn auto wegrijden bij de plek van de moord.

In het politieonderzoek werden vervolgens honderden chats op Snapchat gevonden tussen de dochter en L. waarin de moord werd beraamd. Daarnaast bleek dat de vrouw zocht naar rouwkaarten voordat het slachtoffer was overleden.

Waarom de dochter dat deed, kon ze in de rechtbank van Breda niet uitleggen. “Hoe erg moet je je vader haten om hem dit aan te doen?”, vroeg de officier van justitie de vrouw.

Wel zei ze dat haar vader haar te veel controleerde en dat ze bang voor hem was. “Ik moest op een bepaalde tijd thuis zijn. Mijn telefoonlocatie aanzetten, een appje sturen. Ik mocht niet bij een vriendin eten. Ik moest altijd thuis eten”, wordt ze geciteerd door Omroep Brabant, die bij de zitting aanwezig was. Bovendien werd de vrouw naar eigen zeggen elke dag gekleineerd en met de dood bedreigd.

Toen ze in voorarrest zat, zou ze tegen medegedetineerden hebben gezegd dat ze L. de opdracht had gegeven haar vader te vermoorden. Volgens de medegevangenen was ze emotieloos en zou ze niet hebben gerouwd om de dood van haar vader.

Jeroen L. werd in januari dit jaar veroordeeld tot een celstraf van 20 jaar voor de moord. In een ondergrondse container bij de woning van L. werd kleding aangetroffen met bloedsporen van het slachtoffer. Enkele dagen voor de moord had hij onder een valse naam een groot mes besteld.

L. heeft altijd ontkend de man te hebben gedood. Volgens hem heeft zijn ex-vriendin haar vader vermoord en heeft hij het slachtoffer dood gevonden. De bloedsporen op zijn kleding kwamen volgens hem omdat hij het mes uit de borst van zijn schoonvader had getrokken. De rechter noemde dat eerder “volstrekt ongeloofwaardig”. Volgens de rechter werkten de twee nauw samen.

De zaak tegen de dochter werd destijds uitgesteld omdat ze van advocaat wisselde. Woensdag is opnieuw een zitting. Het is nog niet duidelijk wanneer de uitspraak is.

Bron: https://nos.nl/artikel/2566997-22-jaar-celstraf-geeist-tegen-dochter-voor-snapchatmoord-op-vader