Duitse agent doodgeschoten met eigen dienstwapen door overvaller tankstation

Een Duitse politieagent is donderdag doodgeschoten na een overval van een tankstation. Tijdens een gevecht kon de overvaller het dienstwapen van de agent te pakken krijgen, waarna hij de 34-jarige agent doodschoot.

De politie van Saarbrücken werd donderdagmiddag opgeroepen vanwege een overval bij een tankstation in Völklingen, vlak bij de Franse grens. Bij aankomst konden de agenten de dader al vrij snel arresteren, maar de man verzette zich daartegen.

Er ontstond een gevecht waarbij de overvaller het dienstwapen van een van de agenten wist af te pakken. Hij vuurde daarna meerdere schoten af. De agent van wie het wapen was raakte ernstig gewond en overleed later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.

Nadat de 34-jarige agent gewond was geraakt, ontstond er ook een gevecht tussen de verdachte en de andere agent. Daarbij raakte ook de verdachte gewond. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. Volgens meerdere Duitse media zijn zijn verwondingen niet levensbedreigend.

Er werden massaal hulpdiensten opgeroepen na de melding over de overval. Het gebied rond het tankstation werd afgezet, zwaarbewapende agenten patrouilleerden in de straten en meerdere ambulances rukten uit.

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt laat via X weten “geschokt” te zijn. “Een jonge agent werd tijdens zijn dienst uit het leven gerukt”, schrijft hij.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6366409/duitse-agent-doodgeschoten-met-eigen-dienstwapen-door-overvaller-tankstation.html

Man (19) aangehouden voor zware mishandeling in Haarlem om geaardheid

De politie heeft een 19-jarige man aangehouden voor het mishandelen van een 30-jarige man in de binnenstad van Haarlem. De verdachte heeft zichzelf op het politiebureau gemeld nadat de politie gisteren beelden had vrijgegeven.

In de nacht van donderdag 31 juli op 1 augustus werd de dertiger zwaar mishandeld in de Smedestraat. Die nacht raakte hij samen met een vriend in gesprek met twee mannen.

De politie zegt dat toen de geaardheid van het slachtoffer ter sprake kwam, hij door één persoon werd mishandeld. De man werd met botbreuken in zijn gezicht opgenomen in het ziekenhuis. Hoe het nu met het slachtoffer gaat is niet bekend.

Eerder zei het slachtoffer tegen Haarlems Dagblad dat hij aangifte zou gaan doen. “Ik had nooit verwacht dat dit hier in Nederland kon gebeuren. In mijn geboorteland Uganda wel”, zegt hij. “Ik moest vluchten vanwege mijn seksualiteit. Want daar zijn anti-lhbti-wetten.”

Burgemeester Jos Wienen van Haarlem zei vorige week in een verklaring geschokt te zijn door de mishandeling. Volgens hem staat het geweld niet op zichzelf. “De acceptatie van minderheidsgroepen staat onder druk, ook in Haarlem”, zei Wienen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2579348-man-19-aangehouden-voor-zware-mishandeling-in-haarlem-om-geaardheid

Victim blaming na dood Lisa (17): ‘Dit is nooit, nooit, nooit de schuld van het slachtoffer’

“Waarom geen taxi? Is het wel slim om alleen op de fiets te stappen?” Na de gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa gaat een Instagrampost van schrijfster Nienke ’s Gravemade viral. Ze schaamt zich namelijk tegelijkertijd voor haar gedachten, want dit is victim blaming. “Hoe durf ik haar medeplichtig te maken?”

In de nacht van dinsdag op woensdag werd Lisa rond 04.00 uur ’s nachts aangevallen op de fiets, tussen Amsterdam en Abcoude. Even daarvoor had ze zelf 112 gebeld omdat ze achtervolgd zou worden. Op gewelddadige wijze werd ze om het leven gebracht. Haar lichaam werd om 04.15 uur gevonden door agenten.

Het regent bedroefde reacties onder nieuwsberichten over de dood van Lisa (17). Woede, verdriet maar ook onbegrip. Een kleine greep uit de duizenden reacties op sociale media:

“Wat ik niet helemaal begrijp is dat er een meisje van maar 17 jaar oud om drie uur ’s nachts alleen op de fiets van Leidseplein naar Abcoude rijdt!?”

“Beter centjes uitgeven aan een taxi of samen met een groep naar huis fietsen.”

“Ik begrijp niet hoe je kan bedenken om ’s nachts vanuit Amsterdam naar Abcoude te fietsen, zeker in deze tijd.”

“Waarom hebben je ouders je geen taxi laten nemen. Waarom.”

‘Waarom fietste ze ’s nachts alleen?’

Ook schrijfster Nienke ’s Gravemade liep met de vraag rond ‘waarom het meisje daar midden in de nacht fietste’. Maar even na die gedachte kwam de schaamte daarover, schrijft ze in haar massaal gedeelde post op Instagram (zie hieronder). ‘Waar halen wij als maatschappij het gore lef vandaan om meisjes en vrouwen almaar medeplichtig te maken aan hun eigen rampspoed, hun eigen dood?’, schijft ze.

Het is niet onlogisch dat veel mensen de vraag stellen waarom het meisje daar midden in de nacht alleen fietste, zegt deskundige Roy Heerkens van Slachtofferhulp Nederland. Maar hij benadrukt: “Laat het duidelijk zijn: dit is nooit, nooit, nooit de schuld van het slachtoffer. Er is altijd maar één verantwoordelijke, en dat is de dader.”

Ook een viral post van Linda.meiden, een tijdschrift gericht op jonge vrouwen tussen de 15 en 25 jaar oud, gaat in op dit gevoel. Het blad schrijft erbij: “Nee: de oplossing is niet dat vrouwen beter opletten, thuisblijven of voorzichtiger zijn. We stoppen niet met ons leven te leiden. Punt.”

Volgens hoofdredacteur Lisa Volkers van LINDA.meiden hebben zij de post geplaatst om te benadrukken dat (jonge) vrouwen in vrijheid moeten kunnen doen waar ze recht op hebben. “Want zij hebben dezelfde rechten om te doen en te laten wat zij willen als ieder ander. Wij moeten ook gewoon naar huis kunnen fietsen in het donker. Wij moeten zelf kunnen bepalen of wij korte of lange rokken dragen.”

De post werd veelvuldig gedeeld en kreeg veel reacties. Volgens Volkers komt dat omdat het raakt aan een gevoel wat leeft onder de doelgroep van Linda.meiden. “De angst waar wij in deze post tegen optreden, is dagelijkse kost voor veel meiden. Zij voelen altijd een sterke verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en die van anderen. Wij willen met deze post zeggen: meiden, laat je niet leiden door angst.”

Want voor Volkers is het duidelijk. De vraag ‘waarom Lisa alleen naar huis fietste’ moet er helemaal niet zijn. “Dat is voor mij helemaal geen vraag. Natuurlijk kan het fijn zijn om samen haar huis te fietsen, maar dat mag nooit een vereiste zijn om veilig thuis te komen.”

Waarom doen veel mensen aan victim blaming? Volgens Heerkens van Slachtofferhulp Nederland kunnen we ons erover opwinden, maar ‘het is ook ergens menselijk’. Meestal doen mensen dat niet met kwade bedoelingen, maar omdat ze voor zichzelf proberen te verklaren hoe zoiets vreselijks kan gebeuren, zegt hij.

“Er schuilt een theorie achter, ook wel bekend als de just world theory. Het komt erop neer dat wij met z’n allen graag leven in een wereld die rechtvaardig is. Als er iets verschrikkelijks gebeurt en mensen worden daarmee geconfronteerd, dan is de automatische reactie: het slachtoffer heeft vast iets gedaan dat ervoor heeft gezorgd dat ze slachtoffer is geworden.”

Mensen willen in de illusie leven dat hen dit niet zal overkomen, zegt Heerkens. “Ze zeggen dan: ‘Ik zou dat niet doen’. En dat is ergens een menselijke reactie, want daarmee neem je jezelf in zekere zin in bescherming. De realiteit is echter dat de onrechtvaardigheid bestaat: iedereen kan iets verschrikkelijks overkomen. Maar op het moment dat iemand zich daar te veel bewust van is, dan zou niemand de deur meer uitgaan.”

Heerkens benadrukt: “Daarmee wil ik niet goedpraten dat mensen het slachtoffer de schuld geven. Maar het is wel de reden dat we er enigszins mild naar kijken, en er tegelijkertijd streng op zijn.”

Slachtofferhulp Nederland ziet dat mensen die met victim blaming te maken krijgen, er veel last van kunnen hebben. “Een slachtoffer zit zelf al vaak met twijfels, schuld en schaamte. Ze vragen zich af: ‘Wat is mijn aandeel geweest?'”

En als iemand in de omgeving of op social media dan kritisch is, kan iemand zich dubbel slachtoffer gaan voelen. “Iemand gaat terug in die schuld. Daar kun je echt last van hebben. Het is schadelijk en staat het herstelproces in de weg. Als je iemand wil helpen, is het goed om te beseffen dat het slachtoffer nooit de schuldige is, dat is alleen de dader.”

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5524357/victim-blaming-na-dood-lisa-17-dit-nooit-nooit-nooit-de-schuld

Jonge meiden kunnen beter dit soort wereldvreemde feministen negeren. Victim blaming redt mensenlevens.

“Nee: de oplossing is niet dat vrouwen beter opletten, thuisblijven of voorzichtiger zijn. We stoppen niet met ons leven te leiden. Punt.”

Nou nee, je gaat helemaal geen leven leiden als je dood bent.

Mannen hebben ook hiermee te maken. Als je met een horloge van $100K gaat rondlopen in de Bronx, dan kun je binnen no time overvallen worden. Je kunt je gaan aanpassen aan de werkelijkheid c.q. je omgeving of roepen dat het je recht is om met een duur horloge rond te lopen in de Bronx en overvallen worden.

Zes afgehakte hoofden gevonden langs weg in relatief vreedzaam deel Mexico

Langs een weg in een relatief vreedzaam deel van Centraal-Mexico zijn zes afgehakte hoofden gevonden. Automobilisten ontdekten de resten op een route tussen de staten Puebla en Tlaxcala.

De politie heeft nog niets bekendgemaakt over een mogelijk motief en ook geen informatie gedeeld over bendes die mogelijk betrokken zijn bij de dood van de zes mannen. Volgens lokale media lag op de plaats van de vondst een pamflet waarop het geweld wordt toegeschreven aan een afrekening tussen bendes die brandstof stelen.

Volgens de BBC levert de diefstal van brandstof de bendes jaarlijks miljarden dollars op.

Puebla en Tlaxcala zijn doorgaans relatief rustige staten. Hoewel er bendes actief zijn, gaat dat meestal niet gepaard met extreem geweld, zeker vergeleken met delen van Mexico waar drugskartels zeer gewelddadig opereren.

Sinds 2006, toen de regering federale troepen inzette om de machtige drugskartels aan te pakken, zijn in Mexico ongeveer 480.000 mensen omgekomen bij drugsgerelateerd geweld. Er worden ook nog 130.000 mensen vermist.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6366156/zes-afgehakte-hoofden-gevonden-langs-weg-in-relatief-vreedzaam-deel-mexico.html

Lichaam van meisje (17) gevonden in Duivendrecht, politie gaat uit van misdrijf

De politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag het lichaam van een zeventienjarig meisje gevonden in Duivendrecht. De tiener uit Abcoude is door een misdrijf om het leven gekomen.

Agenten vonden het lichaam rond 4.00 uur in de berm langs het water aan de Holterbergweg. Het is niet duidelijk wat het meisje is overkomen, maar de politie heeft al vastgesteld dat het gaat om een misdrijf. De rechercheurs houden rekening met verschillende scenario’s.

De politie roept getuigen op contact op te nemen. “Er is dringend behoefte aan informatie”, schrijft de politie. Een deel van de weg is nog afgezet vanwege onderzoek.

Er is nog niemand opgepakt. Agenten hebben ’s nachts met onder meer een helikopter gezocht naar een verdachte. Er is geen signalement van een verdachte uitgegeven.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6366208/lichaam-van-meisje-17-gevonden-in-duivendrecht-politie-gaat-uit-van-misdrijf.html

Vrouw gearresteerd op Bali na smokkelen van drugs in seksspeeltje

Een Peruaanse vrouw is gearresteerd omdat ze cocaïne en xtc ter waarde van 60.000 euro Bali probeerde binnen te smokkelen. Ze verstopte de drugs in haar ondergoed en in een seksspeeltje.
De politie hield de vrouw tegen omdat ze zich vreemd gedroeg, zegt een woordvoerder tegen onder meer BBC News.

Toen de politie haar onderzocht, vond zij drugs in zes plastic verpakkingen. Die zaten verstopt in haar bh, haar onderbroek en een seksspeeltje dat in haar lichaam zat.

In totaal ging het om 1,4 kilo cocaïne en 43 xtc-pillen. De 42-jarige vrouw verklaarde tegenover de politie dat ze zo’n 16.300 euro aangeboden had gekregen van iemand op het darkweb om de drugs Bali binnen te smokkelen.

De Peruaanse kan de doodstraf krijgen als ze schuldig wordt bevonden. Indonesië staat bekend om de zware straffen voor drugshandel. In het verleden zijn al vaker buitenlanders geëxecuteerd, maar sinds 2017 is de doodstraf niet meer uitgedeeld.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6366138/vrouw-gearresteerd-op-bali-na-smokkelen-van-drugs-in-seksspeeltje.html

Van moord verdachte Amerikaanse wordt nog niet uitgezet

Een Amerikaanse vrouw die verdacht wordt van betrokkenheid bij de moord op haar ex-partner wordt voorlopig niet uitgeleverd aan de Verenigde Staten. Dat heeft de rechtbank in Groningen besloten. Eerst moet worden uitgesloten dat haar bij terugkeer de doodstraf wacht.

De 33-jarige vrouw verbleef dit jaar drie weken ongezien in het aanmeldcentrum in Ter Apel, samen met haar 4-jarige dochter. Ze was op dat moment voortvluchtig. Ze werd op 9 maart samen met haar kind ingeschreven als asielzoeker in Nederland en kreeg toen ook een vreemdelingennummer van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Hoe het kan dat de voortvluchtige vrouw naar Nederland kon reizen en in Ter Apel asiel kon aanvragen, is nog onduidelijk.

De vrouw zit sinds april vast in afwachting van een uitleveringsverzoek van de VS. Maar voorlopig wordt ze dus niet uitgeleverd. Het is onduidelijk of zij bij haar terugkeer in Amerika wordt veroordeeld tot de doodstraf.

Volgens de Groningse rechtbank moet dat eerst worden uitgezocht. “Er is nadere informatie nodig van de Amerikaanse autoriteiten waaruit moet blijken dat de doodstraf niet zal worden opgelegd”, aldus het vonnis.

De Amerikaanse wordt verdacht van betrokkenheid bij de moord op haar 29-jarige ex-vriend vier jaar geleden in de stad Lyman. Op dat misdrijf is in de staat South Carolina de doodstraf gesteld.

De vrouw sloeg na de moord op de vlucht. Haar moeder werd eind maart aangehouden in Amerika – ook zij wordt verdacht van betrokkenheid bij de moord op haar schoonzoon. Daarna kreeg de politie ook de 33-jarige vrouw in het vizier die dus naar Nederland bleek te zijn gevlucht. Volgens Amerikaanse media waren er problemen tussen de verdachte en het slachtoffer. Hij was al eens aangehouden voor bedreiging van zijn ex.

De 4-jarige dochter die mee was naar Nederland, werd eerder door Amerikaanse rechters toegewezen aan de vader van de vermoorde ex-partner.

Het is nog niet bekend wanneer de rechtbank zich opnieuw over de uitlevering buigt.

Bron: https://nos.nl/artikel/2579148-van-moord-verdachte-amerikaanse-wordt-nog-niet-uitgezet

Finse politicus dood aangetroffen in parlementsgebouw, mogelijk door zelfdoding

De Finse politicus Eemeli Peltonen is dinsdagochtend dood aangetroffen in het parlementsgebouw. Mogelijk gaat het om zelfdoding, melden verschillende Finse media. Dat is nog niet bevestigd.

De politie van Helsinki werd rond 11.00 uur gealarmeerd over de dood van de dertigjarige Peltonen, meldt de Finse staatsomroep YLE. Volgens de politie lijkt er geen misdaad in het spel.

Volgens de Finse tabloid Iltalehti heeft Peltonen zichzelf van het leven beroofd. De directeur van de beveiliging van het parlement ontkende dat niet toen YLE ernaar vroeg. Het onderzoek naar de dood van het parlementslid loopt nog.

Peltonen was in het voorjaar vaak afwezig in het parlement doordat hij werd behandeld tegen plotse nierproblemen, meldde hij eerder op Instagram. Later bleek dat de politicus tijdens de behandelperiode een bacteriële infectie had opgelopen. Hiervoor zou hij antibiotica hebben gekregen. In juni verliet hij het ziekenhuis en was hij met ziekteverlof.

De Finse minister-president Petteri Orpo heeft zijn condoleances gedeeld met Peltonens familie, geliefden en collega’s. Orpo: “Dit raakt ons allemaal diep.”

Peltonen zat in zijn eerste termijn als parlementslid. Hij behoorde tot de sociaaldemocratische partij SDP.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6366125/finse-politicus-dood-aangetroffen-in-parlementsgebouw-mogelijk-door-zelfdoding.html

Chauffeur touringcar betrapt op rijden onder invloed van drugs bij festival Decibel

De politie heeft dertien boetes uitgedeeld aan chauffeurs van touringcars bij festival Decibel in Hilvarenbeek. Een van de chauffeurs was onder invloed van drugs, meldt de verkeerspolitie.

Het dancefestival Decibel Outdoor op het terrein van de Beekse Bergen trekt jaarlijks zo’n 120.000 bezoekers. Sommige bezoekers maken gebruik van een touringcar om van en naar het festivalterrein te reizen.

De verkeerspolitie controleerde zaterdag de touringcars en hun chauffeurs. Bij de grote controle waren agenten uit Rotterdam, Amsterdam, Noord-Brabant en Twente betrokken.

Een van de beboete chauffeurs had geen rijbewijs. Een ander overtrad de verplichte rij- en rusttijden. Twee chauffeurs werden betrapt op het rijden zonder de juiste tachograaf, het apparaat dat de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand registreert, schrijft Omroep Brabant.

De politie deelde ook boetes uit voor problemen met de touringcars. Zo was er in een touringcar geen noodhamer aanwezig en had een van de touringcars kapotte koplampen.

“De controle werd gehouden om te zorgen voor een eerlijke, veilige en betrouwbare markt voor het personenvervoer”, aldus de verkeerspolitie.

Bron: https://nos.nl/artikel/2579125-chauffeur-touringcar-betrapt-op-rijden-onder-invloed-van-drugs-bij-festival-decibel

Overlast van drugsverslaafden in Groningen: ‘Soms schrikbarend jonge dealertjes’

Groningen kampt met overlast van drugsdealers en -gebruikers. Bewoners van het Martinikerkhof in het stadscentrum zijn de overlast meer dan beu en vragen om actie van de gemeente. Maar de oplossing lijkt niet zo makkelijk gevonden.

In het Martinikerkhof ervaren de bewoners al jaren veel overlast. Volgens hen vechten verschillende groepen jongeren er ruzies uit en wordt het parkje ook gebruikt door drugsdealers en -gebruikers. “En dat zijn soms echt schrikbarend jonge gastjes, gewoon zielig om te zien”, zegt een omwonende tegen RTV Noord.

De bewoners willen dat de gemeente en politie concrete stappen ondernemen om de overlast tegen te gaan. Er wordt volgens hen te weinig gedaan. “We hebben al langer overlast, maar dit jaar is het wel heel extreem”, vertelt een andere buurtbewoner.

Hij hoopt dat de gemeente cameratoezicht instelt en bordjes plaatst om bezoekers van het kerkhof te herinneren aan de regels. “Dan kunnen handhavers in de toekomst overlastgevers wijzen op de regels, want die doen echt niets.”

Dat de problematiek al langer speelt, weten ze ook in de Groningse gemeenteraad. Niels Hilboesen, raadslid voor de lokale Stadspartij 100% voor Groningen, stelde er onlangs vragen over aan het college van burgemeester en wethouders.

De problemen spelen niet alleen in het Martinikerkhof. Hilboesen somt op: “De Grote Markt, de Gele Loper, Nieuwstad, Spilsluizen, de Museumbrug, Oosterhaven, het Noorderplantsoen. Noem maar op. Het zijn plekken waar grote incidenten hebben plaatsgevonden.” Vorige week klaagden de bewoners van de Oosterhaven, net buiten het centrum, ook over overlast van drugsverslaafden. Ook zij willen dat de gemeente actie onderneemt.

Hilbloesem spreekt van een waterbedeffect: wanneer de gemeente de overlast in de ene wijk aanpakt, door bijvoorbeeld gebiedsverboden op te leggen, verplaatst het zich naar een andere plek. “Er wordt een plekje in de stad aangepakt en dat probleem verplaatst zich naar een andere plek. Het neemt niet af.”

Dat maakt dat het vinden van een oplossing niet makkelijk is, ziet ook Jan Brouwer, hoogleraar Algemene rechtswetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Volgens de hoogleraar kan de burgemeester gebruik maken van een veel effectievere oplossing: het opleggen van dwangsommen.

“Dan kan de burgemeester tegen overlastgevers zeggen: de volgende keer dat wij je drugs zien dealen, krijg je een dwangsom van 5000 euro”, vertelt Brouwer. “Dat ondermijnt hun businessmodel en blijkt in westelijke steden heel effectief.”

De gemeente laat weten dat de burgemeester inderdaad dwangsommen kan opleggen aan overlastgevers en dat deze maatregel al enkele keren is gebruikt.

Burgemeester Roelien Kamminga erkent de problemen en is in gesprek gegaan met de buurtbewoners van het Martinikerkhof. “Er gebeurt veel de laatste tijd”, zegt ze. Er zijn volgens haar al verschillende maatregelen genomen om de overlast in de stad tegen te gaan, waaronder een aanpak gericht op jongeren en specifieke gebieden.

Ook de burgemeester wijst op een waterbedeffect. “Het nadeel is dat je ziet dat het op andere plekken weer terugkomt, zoals op het Martinikerkhof.” Dat er iets moet gebeuren, ziet ook de gemeente. “Je wilt voorkomen dat je het in het ene gebied aanpakt, en het in het andere gebied terugkomt.”

De wens van de bewoners van het Martinikerkhof op camera’s te plaatsen, sluit Kamminga niet op voorhand uit. “Camera’s kunnen een onderdeel zijn van je inzet. We moeten wel nadenken of dat alleen de oplossing gaat zijn”, zegt ze. “Als je hier camera’s ophangt en iedereen vervolgens ergens anders doorgaat, is dat ook niet wat je wil.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2579062-overlast-van-drugsverslaafden-in-groningen-soms-schrikbarend-jonge-dealertjes