Dorp in rep en roer om Israëlstickers van keukenboer Ahmad: ‘Er volgen tegenacties, riepen ze’

Hij kreeg al 1-sterrenreviews, een dreigend bezoekje van een man met een hamer en talloze haatdragende mails en telefoontjes. Zelfs de lokale SGP-ChristenUnie kwam langs voor een gesprekje. Maar nu zijn keukenzaak is ondergekalkt met zeven Davidsterren is de maat vol voor eigenaar Ahmad Mohemmed. En dat allemaal vanwege zijn Israëlstickers.

„Wij buigen niet”, is hij resoluut. Terwijl de keukenboer die woorden uitspreekt, zitten agenten in zijn winkel in Hendrik-Ido-Ambacht. Het dorp is in rep en roer vanwege de stickers die Ahmad Mohemmed al een tijdje op zijn winkelruit heeft geplakt. Daarin neemt hij duidelijk stelling in de oorlog in Gaza.

‘Stop met het bewapenen van kindermoordenaars’, staat er op eentje. Op een ander: ‘Israël kiest kinderen als doelwit’. Die woorden leiden tot woede bij sommige dorpsbewoners. En dat gaat zo ver dat ondernemer Ahmad en zijn werknemers al verschillende keren werden bedreigd. Via de mail, telefoon en op sociale media. „Ze riepen: ‘Er volgen tegenacties!’”

Al een tijdje gaan er oproepen rond om zijn winkelruiten te vernielen. Het leidde twee weken geleden al eens tot een bezoek van een man die gewapend was met een hamer. „Hij stond hier voor de deur, na sluitingstijd, in een camouflagevest. Hij wilde onze ramen inslaan. Glas kun je gelukkig vervangen. De kinderen in Gaza krijg je nooit terug”, aldus de eigenaar van DMS Keukens.

Deze week kwam de lokale SGP-ChristenUnie langs voor een gesprek met de ondernemer. Anderhalf uur lang praatten twee raadsleden met hem over de stickers en de oorlog in Gaza. De stickers bleven ‘gewoon’ hangen. Daarom stelde de fractie raadsvragen in het dorp.

Jeroen van der Laan was een van de twee SGP-ChristenUnie-raadsleden die met de ondernemer in gesprek ging over de stickers. Het raadslid noemt die ‘onwenselijk’, omdat ze ‘niet inzetten op verbinding’.

Hij ziet ze het liefst nog vandaag verdwijnen uit het straatbeeld. „De stickers zetten de onderlinge verhoudingen in onze samenleving onder druk. Het is onwenselijk dat deze ongenuanceerde teksten zichtbaar zijn met zulke boude uitspraken. Juist in een tijd waarin internationale conflicten lokaal tot spanningen kunnen leiden, moeten we hier inzetten op verbinding”, vindt hij.

Het bezoekje kwam niet uit de lucht vallen, want de stickers zorgen al langer voor beroering in het dorp. Alhoewel het eerst alleen bij oproepen tot vernieling bleef, was het in de nacht van vrijdag op zaterdag raak. Op de ramen van de winkel zijn zeven Davidsterren gekalkt met graffiti, precies op de plekken waar zijn Israëlstickers hangen.

Anti-Israël wil hij zich niet noemen. „Wij zijn anti-Netanyahu en zijn regering. Wij zijn absoluut niet tegen Israël.”

De maat is nu vol voor Ahmad. „Mijn keukenzaak is beklad met zeven Jodensterren. Dit kan toch niet? We worden beperkt in onze vrijheid van meningsuiting.”

Hij heeft contact gehad met de raadsleden die eerder deze week langskwamen voor een gesprek. „Ik liet ze zien wat hier is aangericht. Maar in hun reactie vroegen ze helemaal niet naar onze veiligheid”, zegt hij boos.

SGP-ChristenUnie-raadslid Jeroen van der Laan neemt afstand van de bekladding, zegt hij. „Zo hoor je niet met elkaar om te gaan. We moeten in gesprek met elkaar blijven.”

Ahmad gaat in ieder geval aangifte doen van de bekladding, die voor een onveilig gevoel zorgt. Niet alleen bij hem, ook bij werknemers. „Hier komen ze niet mee weg”, zegt hij over de dader of daders. De politie doet onderzoek naar de kwestie. Er is nog niemand aangehouden.

Inmiddels is de bekladding weggehaald. Ahmad heeft een professioneel reinigingsbedrijf ingeschakeld en zijn zaak is gewoon open. Gaan de stickers nu van zijn winkelruit weg? Absoluut niet, is de keukenboer stellig. „De deur staat altijd open voor een genuanceerd gesprek. Maar wij buigen niet.”

Bron: https://www.ad.nl/hendrik-ido-ambacht/dorp-in-rep-en-roer-om-israelstickers-van-keukenboer-ahmad-er-volgen-tegenacties-riepen-ze~acfb442f/

Doden bij protest in Indonesië nadat politie bezorger (21) doodrijdt: demonstranten steken raadhuis in brand

In de Indonesische stad Makassar zijn zeker drie mensen omgekomen nadat demonstranten vrijdagavond het raadhuis in brand staken. Het gaat om twee medewerkers van de gemeenteraad en een ambtenaar. Vier anderen raakten gewond en liggen in het ziekenhuis, hebben de lokale autoriteiten zaterdag bekendgemaakt.

De onlusten in Makassar volgden op een dag van protesten in meerdere steden, waaronder hoofdstad Jakarta. Aanleiding was de dood van een 21-jarige motortaxichauffeur en bezorger, die eerder deze week door een politiewagen werd overreden tijdens een demonstratie. Beelden daarvan verspreidden zich vrijdag op sociale media en wakkerden de woede aan over lage lonen, royale toelages voor parlementariërs en politiegeweld onder president Prabowo Subianto.

Bij het raadhuis in Makassar gooiden betogers stenen en Molotovcocktails en staken voertuigen in brand. Zowel het raadhuis als het provinciale parlementsgebouw vlogen in brand. Foto’s tonen hoe het gebouw in lichterlaaie stond.

Bron: https://www.telegraaf.nl/buitenland/doden-bij-protest-in-indonesie-nadat-politie-bezorger-21-doodrijdt-demonstranten-steken-raadhuis-in-brand/87014427.html

Dierenactivist opgepakt voor dreigen met in brand steken BBB-kantoor

De politie heeft een 61-jarige man uit de gemeente Lochem opgepakt voor het dreigen met brandstichting bij het partijkantoor van de BoerBurgerBeweging BBB in Colmschate bij Deventer.

Het is de man die gisteren in De Telegaaf de voorman van de dierenrechtenactiegroep Animal Liberation Front (ALF) werd genoemd. Over de BBB zei hij tegen de krant: “Die beschermen boeren en jagers. Caroline van der Plas doen we niks, maar dat kantoor van die partij komt aan de beurt. De fik erin.”

De man zou ook een dierentransporteur daar vlakbij hebben bedreigd. “Die kan ons verwachten. We komen eraan, reken daarop. Maar ik heb al te veel gezegd.”

“Dit is op geen enkele manier te tolereren”, zei Van der Plas gisteren op de ledenvergadering van de BBB. “Ik wil dat deze man vandaag wordt opgepakt.” De partij heeft aangifte gedaan.

Volgens de politie wordt de man verhoord. Daarna beslist het Openbare Ministerie hoe het verder gaat.

Bron: https://nos.nl/artikel/2580623-dierenactivist-opgepakt-voor-dreigen-met-in-brand-steken-bbb-kantoor

Hype in Brazilië rond levensechte babypoppen: ‘Geeft me troost’

Het is een ware hype in Brazilië: levensechte poppen die ‘herboren baby’s’ worden genoemd. De prijzen lopen uiteen van 200 tot wel 1500 euro.

Gracinha Maria de Lima is op stap met haar babypop, die er zo echt uit ziet dat omstanders zichtbaar twijfelen. Ze houdt haar drie maanden oude Laurinha stevig in haar armen en wandelt door haar buurt in Jacarepacua, in het westen van Rio de Janeiro, om boodschappen te doen. Af toe draait iemand het hoofd om en staart haar na. Was dat nu een baby in haar armen of niet?

Het gezichtje ziet er zo echt uit dat het lijkt alsof je zelfs de poriën kunt zien. De wimpertjes en de handjes met kleine nageltjes lijken net echt. Ook de haartjes zien er realistisch uit. “Ik vertroetel haar, en zorg voor haar als een echte baby, hoewel ik natuurlijk weet dat ze niet leeft. Ik ben niet gek”, benadrukt Gracinha.

Ze heeft een collectie van maar liefst veertien van dit soort poppen. Gracinha begon met verzamelen toen haar dochter overleed in 2019. “Ik merkte dat het me troost gaf en toen is mijn hobby begonnen. Als ik me verdrietig voel, praat ik met mijn poppen. Ik knuffel ze en geef ze zelfs de fles.”

In een atelier een half uur rijden verderop bewerkt Janaina Affonso met een kwast de beentjes en armen van vinyl. Poppenmakers zoals Janaina worden in Brazilië ‘ooievaars’ genoemd. “Ons werk wordt wel vergeleken met de ooievaar, omdat we de baby’s brengen”, lacht ze.

Straks komt er een familie een bestelling ophalen voor hun jarige dochtertje, maar er komen ook veel volwassenen in haar atelier om een pop te kopen. “Het zijn praktisch altijd vrouwen en ze willen uitsluitend een levensechte meisjespop.”

Dat doen ze om uiteenlopende redenen, legt Janaina uit. “Soms hebben ze zelf geen kinderen gekregen en missen ze dat. Er zijn ook moeders die al grote kinderen hebben en terug verlangen naar de babytijd. Ik krijg soms zelfs de opdracht om van een babyfoto van hun inmiddels volwassen dochter een babymodel te maken.”

In Brazilië, waar een groot verschil is tussen arm en rijk, groeit een grote groep vrouwen in armoede op, van wie de jeugd als het ware ‘gestolen’ is, zegt Janaina. “Vaak zeggen vrouwen tegen me: vroeger kreeg ik geen poppen want daar was geen geld voor. Of ze moesten in hun jeugd al werken om voor thuis geld bij te verdienen. Nu ze volwassen zijn, willen ze die tijd inhalen met zo’n levensechte pop.”

De hype en de fantasie nemen soms bizarre vormen aan. Zo verscheen recent in het nieuws dat vrouwen steeds vaker met hun ‘herboren baby’s’ naar het ziekenhuis gaan, omdat de pop volgens hen ziek is. Ze verwachten van de arts dat die de pop onderzoekt. Of ze zetten hun pop op de glijbaan in een speeltuin. Ook nemen vrouwen hun pop mee naar de winkel en gaan voorin de rij staan, omdat je in Brazilië met een baby voorrang krijgt.

Verder was er een man die dacht dat hij een levensechte babypop in een kinderwagentje zag. Hij ergerde zich eraan en gaf de pop een klap. Het bleek om een echte baby te gaan en de man werd opgepakt. De baby had gelukkig geen verwondingen.

De Braziliaanse politiek bemoeit zich er inmiddels ook mee. Politici willen dat er strengere regels komen, zodat er geen misbruik gemaakt wordt van de levensechte poppen. “Ik zou mijn poppen nooit meenemen naar het ziekenhuis, want dat gaat te ver”, zegt Gracinha. “Ook al doe ik net alsof, het zijn geen echte baby’s.”

In Rio de Janeiro ligt ondertussen ook een voorstel bij de gemeenteraad waarmee de poppenmakers en hun klanten juist in het zonnetje worden gezet. Zo moet er een speciale ‘Dag van de Ooievaar’ komen om de poppenmakers (de ooievaars) te eren.

Hoewel de burgemeester van Rio kritisch is, hopen de poppenliefhebbers dat 4 september wordt uitgeroepen tot deze speciale dag. “Dan organiseer ik een groot evenement waar moeders met hun herboren babypoppen op afkomen”, zegt Janaina. “Dit wordt alleen maar groter en steeds populairder.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2580530-hype-in-brazilie-rond-levensechte-babypoppen-geeft-me-troost

Man overleden na aanval van twee honden in Rotterdam

In Rotterdam is een man overleden nadat hij door twee honden was aangevallen in zijn woning. Dat meldt de politie zaterdagavond op X.

De politie viel de woning in de Nieuwe Hamelstraat tijdens de aanval rond 21.00 uur binnen. In een poging de man de man te ontzetten heeft de politie op één van de honden geschoten.

Vervolgens heeft de politie geprobeerd de man te reanimeren, maar dat mocht niet baten. De twee honden zijn later afgemaakt.

Het is onduidelijk of de honden van de man waren. Hoe de politie over het incident werd geïnformeerd, wordt eveneens niet gedeeld.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6367406/man-overleden-na-aanval-van-twee-honden-in-rotterdam.html

Wat gebeurde er in Rotterdam?
Een 66-jarige man uit Rotterdam overleed gisteren nadat hij werd aangevallen door twee honden van het ras American Bully XL. De man probeerde in zijn eigen huis aan de Nieuwe Hamelstraat in Rotterdam-Noord een gevecht tussen de twee dieren te stoppen, toen hij zelf doelwit werd.

Agenten schoten één van de twee honden dood, in een poging om de man te redden, maar dat mocht niet baten. Het slachtoffer overleed ondanks reanimatie aan zijn verwondingen. De honden zijn na het dodelijke incident afgemaakt.

Over de twee honden die gisteren bij het incident betrokken waren, is bekend dat ze negen maanden oud waren en zeker 60 kilo wogen.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5525917/experts-roepen-op-om-haast-te-maken-met-maatregelen-na-zoveelste

Prominent Oekraïens politicus doodgeschoten op straat in Lviv

Andri Paroebi, de voormalige voorzitter van het Oekraïense parlement, is vanmorgen op straat doodgeschoten in Lviv. Het lijkt te gaan om een liquidatie. De Oekraïense president Zelensky spreekt van een “verschrikkelijke moord”.

De politie is op zoek naar de schutter. Volgens berichten in Oekraïense media reed de dader op een elektrische fiets en deed hij zich voor als bezorger. Paroebi zou vijf keer zijn getroffen door kogels. Hij overleed ter plekke op de stoep.

Het motief voor de daad is nog onbekend. Sinds de grootschalige Russische invasie gebeurt het vaker dat Oekraïense politici worden vermoord. Het politieke verleden van Paroebi, een uitgesproken tegenstander van Moskou, maakte hem een potentieel doelwit voor pro-Russische krachten in Oekraïne.

De 54-jarige Paroebi speelde een prominente rol in de zogeheten Maidan-revolutie. Hij wordt beschouwd als een van de leiders van de protesten die leidden tot de val van de pro-Russische president Janoekovytsj in 2014. Sinds deze revolutie streeft Oekraïne naar toetreding tot de EU.

Paroebi bekleedde diverse topfuncties, onder meer bij de Nationale Veiligheid en Defensie Raad. Hij was er secretaris toen het Russische leger en pro-Russische separatisten de Krim bezetten en een oorlog ontketenden in de Donbas-regio. In deze rol was Paroebi geregeld het mikpunt van Russische propaganda en desinformatie.

Tussen 2014 en 2016 was de politicus plaatsvervangend voorzitter van het parlement. Vervolgens was hij enkele jaren de voorzitter. Paroebi was lid van de Europese Solidariteitspartij. “Andri was een van de oprichters van het moderne Oekraïne”, schrijft de partij op Facebook. “Dit is een terreurdaad.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2580474-prominent-oekraiens-politicus-doodgeschoten-op-straat-in-lviv

Man (33) omgekomen bij ongeluk op N-weg in Raalte

Bij een ongeluk op de N35 in Mariënheem (gemeente Raalte) is vannacht een man van 33 uit Zwolle omgekomen. De bestuurder van een andere auto raakte gewond.

Het ongeluk gebeurde vlak bij een spoorwegovergang op de Nijverdalseweg. Daarom werd het treinverkeer enige tijd stilgelegd, schrijft RTV Oost.

Wat er precies gebeurd is, is nog onduidelijk. De politie meldt dat een vrachtwagen en meerdere auto’s betrokken waren bij het ongeluk. De vrachtwagenchauffeur bleef voor zover bekend ongedeerd.

Hoe het nu met de gewonde automobilist gaat, is niet bekendgemaakt.

Bron: https://nos.nl/artikel/2580453-man-33-omgekomen-bij-ongeluk-op-n-weg-in-raalte

Snackbar van Zuhair (20) uit Jemen in Duindorp voor tweede keer bekogeld: ‘Ze accepteren mij niet’

Eerst de tekst ‘white power’, en daarna vlogen er stenen en eieren door de ruiten. Voor Zuhair Alyousefi (20), die als vluchteling uit Jemen naar Nederland kwam, reden om z’n snackbar in de Haagse volksbuurt Duindorp van de hand te gaan doen. „Klanten zeggen: deze buurt is niet voor jullie.”

Hij zucht. „Ik denk dat ik wegga hier. Naar de Schilderswijk, bijvoorbeeld. Ik heb mijn zaak te koop gezet. Bang? Nee. Maar de Nederlanders hier accepteren mij niet.”

Zuhair Alyousefi (20) kan een mooi verhaal vertellen. Zeven jaar geleden vluchtte hij vanuit Jemen naar Nederland. In een vluchtelingenkamp in Nijmegen ontmoette hij de Syrische leeftijdsgenoot Mohammed Said. Toen ze allebei toevallig naar Rotterdam verhuisden én op dezelfde school belandden, raakten ze bevriend.

Eerst openden ze een foodtruck met z’n tweeën, in Nijmegen nog, maar een restaurant op een vaste plek openen was de droom. Via een bevriende ondernemer kwamen de twee op de Pluvierstraat in Duindorp terecht. Die vriend had ook plannen om hier een restaurant te openen, maar dat kwam toch niet van de grond.

Dus openden Alyousefi en z’n kompaan het restaurant M&Z. In Duindorp dus, die hechte, conservatieve, traditionele volksbuurt, die te boek staat als plek waar niet iedereen het heeft op mensen van buitenaf.

Er waren al eens incidenten waarbij mensen met een andere culturele achtergrond het mikpunt waren. Een waar PVV-bastion bovendien: bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 stemde 59 procent van de Duindorpers op die partij die het niet zo heeft op vluchtelingen en asielzoekers, in niet één andere Haagse wijk lag dat percentage zo hoog.

Toch deed Alyousefi het. Hij wist niet van het beruchte imago van de wijk. „Ik zag het als een kans, we waren hard op zoek naar een vaste plek.”

Tien maanden geleden opent zijn zaak. Het begint goed. De halal burgers en de loaded fries, met een Jemenitische kwinkslag, vallen in de smaak. Alyousefi is online een handige jongen en weet met TikTok-video’s over zijn zaak duizenden mensen te bereiken. Maar het succes kent een keerzijde. In mei worden er een paar ramen ingegooid en worden er leuzen als ‘white power’ op de buitenmuren gekalkt.

‘Racistische Duindorpse kinderen’, zitten er volgens Alyousefi, die inmiddels samen met z’n vader de zaak bestiert, achter. Hij plaatst er deze week een video over op TikTok, waarop te zien is dat kinderen zijn zaak bekogelen en het 06-nummer van de snackbar anoniem platbellen. „Je start als buitenlander een zaak om van de uitkering af te komen… en dit is wat je terugkrijgt”, schrijft hij erbij.

De video wordt daarna snel door TikTok verwijderd, naar zijn zeggen, maar vandalen hebben ‘m klaarblijkelijk al gezien. Vermoedelijk als reactie daarop zijn donderdagavond de ramen opnieuw bekogeld, nu met stenen en eieren. Een paar meter verderop is ook een vuilcontainer in brand gestoken. Alyousefi heeft aangifte gedaan bij de politie.

Die is een onderzoek gestart en zal de zaak ‘grondig onderzoeken’, zegt een woordvoerder. „Maar het is nog veel te vroeg om het te hebben over verbanden”, zegt de politie ook in antwoorden op vragen over de eerdere vernielingen in mei.

„We staan met de eigenaar in contact en zullen samen proberen te komen tot een oplossing.”

Alyousefi wil het liefst weg. „Nederlanders accepteren mij niet. Klanten zeggen ook: deze buurt is niet voor jullie. Ze komen één keer mijn eten proeven en komen daarna niet meer terug. Het heeft grote impact op me, het is moeilijk om hier te blijven.”

Op sociale media klinkt het nu vooral: ach, weer de Duindorpers. „Heel triest natuurlijk dit. Maar hier wonen ook normale mensen”, nuanceert een oudere Duindorpse.

Bron: https://www.ad.nl/den-haag/snackbar-van-zuhair-20-uit-jemen-in-duindorp-voor-tweede-keer-bekogeld-ze-accepteren-mij-niet~af985fb8/

Woede in Kenia om toerist die bier giet in slurf van olifant

In Kenia is grote verontwaardiging ontstaan nadat een Spaanse toerist een filmpje van zichzelf op Instagram had gezet, waarop te zien is dat hij bier giet in de slurf van een olifant. De Kenya Wildlife Service (KWS) onderzoekt het incident, meldt de BBC.

Op de beelden is te zien dat de man eerst een slok neemt van zijn lokaal populaire Tusker-biertje, waarna hij de rest van het blikje leeggiet in de slurf van het dier. ‘Just a tusker with a tusked friend’, schreef hij erbij. Olifanten worden ook ‘big tuskers’ genoemd. Dat betekent ‘grote slagtanden’ in het Engels.

De video die in natuurreservaat Ol Jogi Conservancy is gemaakt, werd verwijderd nadat er veel klachten binnen waren gekomen.

Van de toerist, die zich op sociale media onder meer Skydive_Kenia noemt, is alleen bekend dat hij Spaans is. Of hij nog in Kenia is, is onbekend. “Als dat zo is, dan moet hij er zo snel mogelijk uit worden gestuurd”, schreven mensen onder meer in reacties. “Dit had nooit mogen gebeuren”, zegt een medewerker van het reservaat tegen de BBC. “We laten mensen niet eens in de buurt van de olifanten komen.”

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5525740/woede-kenia-om-toerist-die-bier-giet-slurf-van-olifant

Aanhalen banden met Afrika ontaardt in rel over migratie in Japan

Het moest een teken van vriendschap zijn tussen Japan en Afrikaanse landen, maar ontaardde in een diplomatieke rel. Na maandenlange onderhandelingen en een weeklange conferentie in de oostelijke Japanse stad Yokohama, bezocht door tientallen Afrikaanse wereldleiders, lanceerde Japan het zogenoemde “thuisstadprogramma”; een samenwerking tussen vier Japanse steden en Mozambique, Nigeria, Ghana en Tanzania.

De steden werden vrijwel direct overspoeld door duizenden protestmails en telefoontjes nadat verkeerde berichtgeving de indruk had gewekt dat de Afrikaanse landen speciale visumrechten kregen, en zelfs symbolisch eigenaar van de Japanse steden in kwestie zouden worden.

“We hebben zorgvuldig aan onze uitwisseling met Tanzania gewerkt”, vertelt Shigeharu Uchiya, burgemeester van de betrokken stad Nagai, aan nationale omroep NHK. “Het is teleurstellend dat dit verkeerd wordt begrepen.”

De rel is een forse tegenvaller voor Tokio, juist nu het zijn banden met Afrikaanse landen probeert te versterken om toegang te krijgen tot broodnodige grondstoffen, en daarmee zich te weren tegen de steeds dominantere aanwezigheid van China op het continent.

Het aangekondigde plan was eenvoudig: via culturele uitwisselingen, vrijwilligerswerk en tijdelijke stages van Afrikaanse specialisten, uit onder meer de IT-sector en de landbouwsector, wilde Japan gezamenlijk werken aan ontwikkelingsvraagstukken. Voor de Japanse plattelandssteden bood het bovendien een aantrekkelijk voordeel: de tijdelijke aanvulling van arbeidskrachten. Alle steden die betrokken zijn bij het project hebben te maken met snelle vergrijzing en leegloop.

Maar de boodschap kwam niet aan. In Nigeria meldde de regering aanvankelijk dat Japan speciale visa zou uitgeven voor jonge Nigerianen die zich permanent in de oostelijke stad Kisarazu, net buiten Tokio, konden vestigen. In Tanzania werd zelfs gesuggereerd dat de noordelijke stad Nagai onderdeel van hun eigen land zou worden. Het leidde tot een storm van verontwaardiging onder Japanners. Op sociale media werden negatieve stereotypen over Afrikanen massaal gedeeld, en de angst voor massamigratie aangejaagd.

De Japanse regering werd gedwongen de geruchten publiekelijk te ontkrachten. In een persconferentie benadrukte kabinetschef Yoshimasa Hayashi dat er inderdaad “stagiairs via trainingsprogramma’s zullen komen, maar dat verblijf is tijdelijk en de stagiairs zullen daarna terugkeren naar hun land van herkomst.”

Het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Japanse Agentschap voor Ontwikkelingssamenwerking (JICA) riepen eveneens op geen valse informatie te verspreiden.

Lokale gemeentes worden desondanks overweldigd door klachten van ongeruste burgers, terwijl radicaal-rechtse politici, zoals die van de controversiële Sanseito, de kans grijpen om zich hard uit te spreken tegen alle vormen van migratie naar Japan. Dat terwijl Japan volgens experts steeds afhankelijker is van migranten voor het opvangen van arbeidstekorten en het voorkomen van een economische recessie.

Voor Japan staat er veel op het spel. De TICAD-top (Tokyo International Conference on African Development) waar het thuisstadprogramma groots werd aangekondigd is sinds 1993 de belangrijkste multilaterale conferentie voor samenwerking tussen Japan en Afrika. Hier probeert Japan de handel, investeringen en ontwikkelingssamenwerking met Afrikaanse landen te bevorderen.

Hierachter schuilt echter een harde geopolitieke realiteit: Japan heeft amper eigen grondstoffen en wil via Afrika toegang verzekeren tot kritieke grondstoffen voor de eigen industrie, zoals olie, zeldzame metalen en mineralen. Dit wordt steeds moeilijker vanwege de groeiende invloed van China op het continent.

China heeft de laatste twintig jaar miljarden geïnvesteerd in grote infrastructuurprojecten, waaronder een spoorlijn in Kenia, tussen Mombasa en Nairobi. In Djibouti heeft China zijn eerste militaire basis overzee geopend, en in Angola investeert het miljarden in de lokale olie-infrastructuur. Ook in de mijnbouwsector is China prominent aanwezig: in de Democratische Republiek Congo hebben Chinese staatsbedrijven grote concessies verkregen in de aankoop van kobalt en koper, cruciale grondstoffen voor batterijen en de energietransitie.

Daarentegen blijft Japan vooral gericht op ontwikkelingshulp. Tokio investeert vooral in kleinschalige projecten voor landbouw, onderwijs en gezondheidszorg, maar grootschalige infrastructuur laat het grotendeels links liggen. Voor veel Afrikaanse regeringen, die snelle en tastbare resultaten willen, is de Japanse aanpak daardoor minder aantrekkelijk.

De controverse komt Japan daarom slecht uit. Om de binnenlandse gemoederen te bedaren heeft de overheid officiële klachten ingediend bij de betrokken Afrikaanse landen, die op hun beurt de aankondigingen zonder verklaring hebben ingetrokken. De rel heeft daardoor een ongewenst gevolg: het legt bloot hoe hardnekkig racisme en de angst voor migratie in Japan leven, en hoe deze de economische en geopolitieke belangen van Japan in Afrika direct ondermijnen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2580181-aanhalen-banden-met-afrika-ontaardt-in-rel-over-migratie-in-japan