Man overleden na aanval door haai voor kust van West-Australië

Voor de kust van West-Australië is zaterdagochtend een 38-jarige man overleden nadat hij door een haai was aangevallen, meldt de lokale politie. De man werd nog naar wal gebracht, maar een poging om hem te reanimeren lukte niet meer.

Het incident gebeurde bij Horseshoe Reef, vlak bij de toeristische bestemming Rottnest Island, aan de westkust van Australië. De man was met een groep vrienden naar Rottnest gekomen om te gaan speervissen, schrijft ABC Australia.

Volgens de politie werd het slachtoffer in zijn benen gebeten terwijl hij zich op ongeveer 20 meter van zijn boot in het water bevond. De vrienden van het slachtoffer hebben hem nog uit het water gehaald en geprobeerd hem te reanimeren, maar dat was tevergeefs.

Het is de tweede fatale haaienaanval in Australië van dit jaar. In januari overleed een twaalfjarige jongen in de haven van Sydney door een haaienbeet. Die aanval volgde op een reeks haaienaanvallen langs de oostkust van het land.

De meeste haaienaanvallen vinden volgens het Australische instituut voor gezondheid en welzijn plaats langs de oost- en zuidoostkust van Australië. Gemiddeld vinden daar zo’n twintig incidenten per jaar plaats. De laatste dodelijke aanval voor de westkust van Australië was in maart vorig jaar.

Bron: https://www.nu.nl/dieren/6396002/man-overleden-na-aanval-door-haai-voor-kust-van-west-australie.html

Domien Verschuuren tijdelijk afwezig bij Qmusic na plotseling overlijden zwager

Domien Verschuuren is vanwege het plotselinge overlijden van zijn zwager tijdelijk afwezig bij zijn middagshow bij Qmusic. Verschuuren deelde woensdag op Instagram dat zijn zwager vorige week is omgekomen bij een verkeersongeval.

Een woordvoerder van Qmusic laat weten dat de radiozender het belangrijk vindt dat Verschuuren “alle ruimte krijgt om dit een plekje te geven”. Het is volgens de zender op dit moment niet te zeggen wanneer Verschuuren weer te horen is. Radio-dj Joost Swinkels is tot die tijd zijn vervanger bij de middagshow op Qmusic.

“Het verdriet is immens. Het verlies is onbegrijpelijk”, schreef Verschuuren op Instagram. “Sinds een week is het leven gehuld in nevel. De donkere kleur en de dikte ervan heb ik niet eerder gezien.”

De man van Domiens jongere zus is 33 jaar oud geworden. Familie en vrienden hebben woensdag afscheid van hem genomen.

Bron: https://www.nu.nl/entertainment/6395768/domien-verschuuren-tijdelijk-afwezig-bij-qmusic-na-plotseling-overlijden-zwager.html

15-jarig meisje overleden tijdens halve marathon in Leiden

Een vijftienjarig meisje is zondag overleden tijdens de halve marathon in Leiden, meldt de organisatie. Het meisje werd onwel op de hoek van de Lage Rijndijk en de Herensingel. Ze is ter plaatse behandeld, maar kon niet worden gered.

Tjeerd Scheffer van de Leiden Marathon noemt het nieuws afschuwelijk. “Allereerst voor het gezin waar dit meisje deel van uitmaakte. En ook voor familie, vrienden en kennissen is dit plotselinge overlijden een enorme klap. In gedachten zijn we bij hen en we wensen hen veel sterkte.”

Officieel was de leeftijdsgrens voor de halve marathon zestien jaar, bevestigt Scheffer. “Ons systeem gaat uit van de leeftijd die deelnemers zelf opgeven”, vertelt hij. De plek waar het meisje onwel werd, ligt zo’n 4 kilometer voor de finish, zegt de organisator.

Het evenement in Leiden heeft verschillende afstanden. Om 13.00 uur zou de wedstrijd over 10 kilometer beginnen, maar die ging niet meer door. Ook de Kidsrun is afgelast. Alle deelnemers van de halve marathon die al op het parcours waren, konden nog wel finishen.

De burgemeester van Leiden, Peter Heijkoop, vindt het sterfgeval ontzettend verdrietig. “Als vader, als liefhebber van het hardlopen en ook als burgemeester leef ik enorm mee. En mijn hart gaat uit naar het gezin dat hierdoor is getroffen.”

Twee jaar geleden werden 25 mensen onwel tijdens de Leiden Marathon. Vorig jaar werden bij een hardloopwedstrijd in Leeuwarden meerdere mensen onwel, één deelnemer overleefde het niet.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6395337/15-jarig-meisje-overleden-tijdens-halve-marathon-in-leiden.html

Influencer Jade Kops (19) overleden: ‘We zijn intens verdrietig en ontzettend trots’

Influencer Jade Kops is op negentienjarige leeftijd overleden, heeft haar familie vrijdagmiddag bekendgemaakt via Instagram. De socialemediapersoonlijkheid leed aan een zeldzame vorm van kanker.

“Intens verdrietig en ontzettend trots op onze dappere dochter en zus, willen wij laten weten dat Jade vanmorgen om 5.50 uur is overleden in het bijzijn van ons”, schrijft de familie van Kops. “Jade laat een enorme leegte achter. De impact die ze in haar veel te korte leven heeft gehad op de mensen om haar heen is immens. Jade heeft zich in haar leven met haar Stichting Jade onvermoeibaar ingezet voor haar lotgenootjes en heeft daadwerkelijk het verschil gemaakt voor hen.”

Bron: https://www.nu.nl/media/6393521/influencer-jade-kops-19-overleden-we-zijn-intens-verdrietig-en-ontzettend-trots.html

Bastians vriend Jesper (25) overleed na marathon in Enschede: ‘Dacht dat het een grap was’

De 25-jarige Jesper overleed vorig jaar aan een hitteberoerte na de Enschede Marathon. Morgen loopt zijn vriend Bastian Beukers (25) dezelfde marathon, als eerbetoon. “Tijdens het lopen denk ik aan hem.”

Een hitteberoerte zei Bastian Beukers een jaar geleden nog weinig. Tot die fatale zondag 13 april. Na de finish van de marathon was zijn vriend Jesper ineens niet meer bereikbaar.

“Van een zonnesteek had ik wel gehoord, maar een hitteberoerte? Geen idee wat dat was”, vertelt hij aan RTL Nieuws. “Dat we daardoor afscheid moesten nemen van Jesper, had ik nooit kunnen bedenken.”

Het idee om mee te doen aan de marathon van Enschede ontstond jaren geleden bij Jesper. “Drie jaar geleden liepen we samen voor het eerst de halve marathon. Zonder specifieke tijd, het ging vooral om het uitlopen.” Dat lukte, waarna ze in de binnenstad van Enschede nog iets gingen drinken.

Twee jaar later kwam het evenement ter sprake in hun vriendengroep. Jesper wilde dit keer een scherpe tijd neerzetten. “En ik wilde ook sneller gaan”, zegt Bastian. “De anderen deden voor het eerst mee en wilden het vooral ervaren. We daagden elkaar uit. In het startvak besloten we daarom allemaal ons eigen tempo te lopen.”

Langs het parcours stonden familie en vrienden. “We wensten elkaar succes en hadden het nog over de barbecue die na afloop bij Jesper en zijn vriendin gepland stond. Niet wetende dat dat ons laatste gesprek zou zijn.”

Op zo’n 200 meter van de finish moest Bastian plots inhouden. “Er kwam een ambulance langs. Het parcours werd even opengezet en we moesten wachten. Maar ik dacht daar verder niet bij na.”

Geen moment dacht hij eraan dat de ambulance voor Jesper zou kunnen zijn. “Ik liep zo’n vijftien à twintig minuten achter hem. Na de finish haalde ik mijn medaille op. Via de app zag ik dat Jesper al binnen was en dat twee vrienden nog achter mij liepen. Ik dacht: ik wacht hier, dan lopen we straks samen naar het plein.”

Maar Jesper was nergens te bekennen. “We waren blij dat we het gehaald hadden, maar konden hem niet vinden. We dachten: misschien is hij met zijn vriendin mee, of staat hij ergens anders. We hebben nog even gewacht en zijn toen verder gelopen. Een vriend liet zijn medaille graveren, anderen hadden al een biertje.”

Toen Jesper niet reageerde op berichten, belde Bastian hem. “De eerste twee keer nam hij niet op, de derde keer werd er wel opgenomen, maar niet door hem. Ik had iemand van de EHBO aan de lijn.”

In eerste instantie dacht hij aan een grap. “Ik dacht: dit is een collega van Jesper die ons in de maling neemt. Maar dat was niet zo. Die vrouw zei: ‘Ik ben van de eerste hulp. Wat goed dat jullie bellen, want we kunnen niemand bereiken op het noodnummer.'”

Ze kregen een adres door. “We dachten nog: hij heeft misschien een spier verrekt en ligt bij de EHBO-post. Tot we de hoek omliepen en het ziekenhuis zagen. Toen wisten we: dit is serieus.”

Intussen waren ook de ouders en vriendin van Jesper onderweg. “Zijn vriendin belde dat de barbecue niet doorging, dat Jesper onwel was geworden. Ze zei dat de sleutel onder de bloempot lag en dat we het vlees konden ophalen om ergens anders te grillen. Tot dat moment had eigenlijk niemand door hoe ernstig het was.”

Pas een dag later werd voor Bastian de ernst van de situatie duidelijk. “Maandag hoorden we dat hij voor zijn leven vocht. We zijn er elke avond geweest. Vier dagen later moesten we afscheid nemen.”

Voor Bastian is het nog steeds moeilijk te bevatten. “Het is heel zwaar en gewoon bizar dat hij er niet meer is.”

Een hitteberoerte ontstaat wanneer het lichaam zijn warmte niet meer kwijt kan en de lichaamstemperatuur gevaarlijk oploopt. Dat kan leiden tot orgaanfalen en in ernstige gevallen tot de dood. Vooral bij intensieve inspanning neemt dat risico toe, zeker bij warm weer of als signalen niet op tijd worden herkend.

Voor Bastian en zijn vriendengroep veranderde alles. “Het afgelopen halfjaar heb ik getraind voor de hele marathon. Tijdens het trainen dacht ik vaak aan hem.”

De race van morgen voelt voor hem als meer dan een sportieve prestatie. “Het voelt als een laatste afspraak die we samen hebben gemaakt. Die wil ik afmaken. Voor hem, maar ook voor mezelf.”

Jesper werkte bij Omroep Gelderland. Na zijn overlijden maakten zijn collega’s de documentaire Oververhit.

Daaruit blijkt dat juist fitte en ervaren hardlopers gevaar kunnen lopen. De signalen van oververhitting lijken op ‘gewoon diep gaan’, waardoor lopers geneigd zijn door te zetten. Zeker met de finish in zicht stoppen veel mensen niet meer, terwijl dat juist het moment kan zijn waarop het misgaat.

Met het nieuwe marathonseizoen in volle gang, waaronder morgen ook de marathon van Rotterdam, is die bewustwording volgens betrokkenen extra belangrijk.

De organisatie van Enschede Marathon laat weten met de betrokken vrijwilligers extra stil te staan bij Jesper. Ook is er meer medisch personeel aanwezig, mede vanwege het hogere aantal deelnemers: zo’n 21.000 hardlopers hopen de finish te halen.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5589088/bastian-loopt-enschedese-marathon-als-eerbetoon-aan-jesper-25-die

OnlyFans-eigenaar Leonid Radvinsky (43) overleden aan kanker

Leonid Radvinsky, eigenaar van de populaire videosite OnlyFans, is op 43-jarige leeftijd overleden aan kanker. Dat meldt persbureau Bloomberg maandag op basis van een verklaring van OnlyFans. De site staat bekend om zijn pornografische video’s en foto’s.

“Met groot verdriet delen we mee dat Leo Radvinsky is overleden. Leo is vredig heengegaan na een lange strijd tegen kanker”, meldt een woordvoerder van OnlyFans. “Zijn familie heeft verzocht om privacy in deze moeilijke tijd.”

De geboren Oekraïner richtte tijdens zijn studie aan de Amerikaanse Northwestern University het bedrijf Cybertania op, dat gebruikers doorverwijst naar pornosites. Radvinsky kocht OnlyFans in 2018. Hij keerde zichzelf tussen 2021 en begin 2025 in totaal 1,8 miljard dollar (ongeveer 1,5 miljard euro) aan dividend uit van OnlyFans, schrijft Forbes.

OnlyFans maakte een enorme groei door tijdens de coronapandemie doordat veel mensen zich toen aanmeldden voor het platform. Het bedrijf keerde vorig jaar een recordbedrag van 701 miljoen dollar aan dividend uit, meldt Financial Times.

Radvinsky was volgens de krant in gesprek over een mogelijke verkoop van het streamingplatform. Daarbij zou het zijn gegaan om miljarden dollars.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6390188/onlyfans-eigenaar-leonid-radvinsky-43-overleden-aan-kanker.html

4,7 miljard dollar aan haramgeld en evenveel zondes.

Rotterdammer komt om het leven bij skiongeluk in Tirol

Een 25-jarige man uit Rotterdam is zaterdag om het leven gekomen bij een skiongeluk in het Oostenrijke Tirol. Hij botste frontaal op een sneeuwlans langs de piste.

De Rotterdammer ging “rechtdoor en licht voorovergebogen” van een steile helling af op een piste in het skigebied Fiss, meldt de Oostenrijke politie zondag. Onderaan de helling versmalt de piste zich tot een trechter.

In die versmalling had de skiër iemand anders ingehaald, waarna hij frontaal op een sneeuwlans langs de kant van de piste botste. Een sneeuwlans is een smalle, lange buis die nepsneeuw maakt en via sproeiers over de piste verspreidt.

Hoe hij daar tegenaan kon komen, is voor de politie nog onduidelijk. Andere wintersporters verleenden eerste hulp en schakelden de hulpdiensten in.

Ondanks meerdere reanimatiepogingen, van onder meer de skipatrouille en de arts van een reddingshelikopter, is de man aan zijn verwondingen overleden.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6390103/rotterdammer-komt-om-het-leven-bij-skiongeluk-in-tirol.html

Man (34) gedood bij schietincident in Zwolle

In Zwolle is een man gisteravond omgekomen bij een schietincident. Het gaat om een man van 34 uit de stad, meldt de politie.

De krant De Stentor meldt dat buurtbewoners rond 20.00 uur drie schoten hoorden. Het slachtoffer lag op straat en werd behandeld door hulpdiensten, maar dat mocht niet baten.

Volgens de krant kwam familie van het slachtoffer naar de Vondelkade waar het schietincident plaatsvond. “Mijn broertje, mijn broertje!”, zou iemand overstuur hebben geroepen.

De omgeving is afgezet. Er is niemand aangehouden. Ook is er geen signalement van de verdachte of verdachten gegeven.

Bron: https://nos.nl/artikel/2603649-man-34-gedood-bij-schietincident-in-zwolle

Man (34) doodgeschoten in Rotterdam na woordenwisseling op straat

In het Rotterdamse stadsdeel Delfshaven is donderdagmiddag een man omgekomen bij een schietpartij. Dat gebeurde na een woordenwisseling op straat. De politie is op zoek naar twee verdachten die in een zwarte auto wegreden.

De schietpartij vond rond 17.00 uur plaats in een portiek aan de Indrapoerastraat, meldt een politiewoordvoerder aan NU.nl. Kort voor de schietpartij vond een woordenwisseling plaats op straat, vertelden getuigen aan de politie.

Het slachtoffer is een 34-jarige man uit Capelle aan den IJssel. Er is nog niemand aangehouden. De politie is op zoek naar twee verdachten die zijn weggereden in een zwarte auto.

Hulpdiensten hebben de man nog gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten. De politie is bezig met onderzoek in en rond het portiek waar de man is neergeschoten. De politiewoordvoerder kon niet zeggen of de getuigen van de woordenwisseling ook de schietpartij hebben gezien.

De politie roept mensen op zich te melden als ze iets hebben gezien of gehoord.

Bron: https://www.nu.nl/misdaad/6386724/man-34-doodgeschoten-in-rotterdam-na-woordenwisseling-op-straat.html

Vijf tieners dood bij brand in appartementencomplex Spanje

Bij een brand in een appartementencomplex in het Spaanse Manlleu, 60 kilometer ten noorden van Barcelona, zijn maandagavond vijf tieners omgekomen. De tieners zaten in een krappe berging op de bovenste verdieping en konden niet ontsnappen toen daar brand uitbrak.

Op andere verdiepingen van het complex raakten nog eens vier mensen lichtgewond. De brand ontstond rond 21.00 uur.

Bij de brand kwamen een 14-jarige, twee 15-jarigen, een 16-jarige en een 17-jarige om het leven. De precieze oorzaak van de brand wordt onderzocht, evenals waarom de kinderen niet konden ontsnappen. Lokale media schrijven dat een matras dat in de berging lag, vlam zou hebben gevat.

Volgens lokale autoriteiten is het aannemelijk dat de tieners zijn gestorven na het inademen van rook. Een explosie is uitgesloten, de politie heeft daar geen sporen van gevonden.

Aanvankelijk schreven Spaanse media dat de ruimte werd gebruikt als woning, maar daar is de lokale brandweer van teruggekomen. In het appartementencomplex waren meerdere soortgelijke opslagruimtes, die allemaal al enige tijd leegstonden. Vrienden van de tieners zeggen tegen Spaanse media dat de jongeren er vaak rondhingen.

Een woordvoerder van de Catalaanse regering noemt de gebeurtenis tragisch. Vanmiddag werd er bij het stadhuis in Manlleu een minuut stilte gehouden voor de slachtoffers.

De burgemeester van het stadje met 21.000 inwoners heeft drie dagen rouw afgekondigd: “De vlaggen zullen halfstok hangen als teken van respect en herinnering aan de slachtoffers.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2602926-vijf-tieners-dood-bij-brand-in-appartementencomplex-spanje