Canadese terrorist rijdt opzettelijk in op moslimgezin: vier doden, jongetje (9) zwaargewond

In London, een stad in het zuiden van de Canadese provincie Ontario, wordt een twintigjarige man aangeklaagd voor de moord op vier leden van een moslimgezin, en de poging tot moord op een vijfde gezinslid. Volgens de politie reed hij gisteravond met zijn pick-uptruck opzettelijk op het gezin in.

De kans is aanzienlijk dat de twintigjarige verdachte Nathanial Veltman ook wordt aangeklaagd voor terrorisme, deelde politie-inspecteur Paul Waight maandag mee tijdens een persconferentie. “Er is bewijs dat dit een geplande, voorbedachte daad was en dat de familie geviseerd werd omwille van hun islamitisch geloof.”

Zondagavond omstreeks 20.40 uur lokale tijd reed hij met zijn pick-uptruck in op het gezin dat langs de weg wandelde. Daarbij kwamen een vrouw van 74, een man van 46, een vrouw van 44 en een meisje van 15 om het leven. Een negenjarig jongetje ligt nog in het ziekenhuis met ernstige verwondingen.

Veltman werd even verderop gearresteerd. Hij droeg volgens de politie een vest die leek op een kogelvrije vest. De politie vertelde niet wat de man bij zijn arrestatie mogelijk aan hen had verteld, of waarom ze vermoeden dat hij de familie viseerde omwille van hun geloof. De verdachte verscheen vandaag via een videoverbinding voor de rechter.

Een belangenorganisatie voor Canadese moslims meldt dat er geen relatie was tussen de slachtoffers en dader. “Hij kende ze niet. Dit is een terroristische aanval op Canadees grondgebied en zou ook zo moeten worden behandeld”, aldus de voorzitter.

“Laat me duidelijk zijn, dit was een daad van massamoord gepleegd tegen moslims”, zegt burgemeester Ed Holder over de aanrijding in zijn stad. Premier Doug Ford van de provincie Ontario schrijft op Twitter dat gerechtigheid nodig is na de “gruwelijke daad van haat” en dat er einde moet komen aan dit soort daden.

De aanval in London was de ergste tegen Canadese moslims sinds 2017. In januari dat jaar drong een gewapende man een moskee in Quebec binnen en schoot daar om zich heen. Zes mensen stierven, bijna twintig anderen raakten gewond.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/canadees-rijdt-opzettelijk-in-op-moslimgezin-vier-doden-jongetje-9-zwaargewond~af7a8fde/

The alleged Christian terrorist who mowed down a Muslim family was laughing as he got out of his blood covered truck, according to a witness.

“He’s Christian and has a great relationship with God … He was always pretty calm towards other people,” added the unnamed friend.

Bron: https://www.yahoo.com/news/christian-terrorist-mowed-down-muslim-180540029.html

Afgehakt hoofd in stemlokaal gegooid op verkiezingsdag in Mexico

In Mexico waar zondag verkiezingen worden gehouden, is bij een stemlokaal een afgehakt hoofd naar binnen gegooid. Ook zijn in de buurt plastictassen gevonden met daarin ledematen, meldden de autoriteiten in Terrazas del Valle, vlak bij de noordwestelijke stad Tijuana.

De dader zou zijn gevlucht. Het is niet duidelijk of hij uiteindelijk is aangehouden. Ook is niet bekend of de actie te maken had met de verkiezingen, waarvan de afgelopen campagneperiode een van de bloedigste was uit de recente geschiedenis. Elders in het land werd zondag ook een granaat, die weliswaar niet op scherp stond, naar een stembureau gegooid.

In Mexico worden zondag meer dan 20.000 politieke posten ingevuld, zowel lokaal, regionaal als in het parlement. Daarnaast worden 15 van de 31 gouverneurs gekozen. Tientallen kandidaten, maar ook hun familieleden en leden van campagneteams, zijn in de aanloop naar de verkiezingen omgebracht door criminele groeperingen of politieke tegenstanders.

Volgens het onderzoeksbureau Etellekt gaat het om zeker 35 politieke moorden in de afgelopen acht maanden. Vrijdagavond nog werd een burgemeesterskandidaat voor het stadje Cazones de Herrera in de provincie Veracruz vermoord door een groep gemaskerde mannen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6137930/afgehakt-hoofd-in-stemlokaal-gegooid-op-verkiezingsdag-in-mexico.html

Acht doden door schietpartij bij werkplaats in Californië, schutter blijkt ex-medewerker

Bij een schietpartij in de Amerikaanse stad San Jose zijn acht doden gevallen. De schutter heeft zichzelf doodgeschoten, meldt de politie in Californië.

De 57-jarige Samuel Cassidy begon te schieten bij een werkplaats voor treinen in de stad niet ver van San Francisco in de staat Californië. Zijn motief is onduidelijk. De doden en gewonden waren allemaal medewerkers van het onderhoudsbedrijf, waar de schutter voorheen had gewerkt.

Het Witte Huis reageerde al kort op de schietpartij. ,,We houden de situatie in de gaten. Het is duidelijk dat we te maken hebben met een epidemie van vuurwapengeweld.”

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/acht-doden-door-schietpartij-bij-werkplaats-in-californie-schutter-blijkt-ex-medewerker~ae058727/

Vijftien jaar na racistische raid van Hans Van Themsche: “Hij heeft nooit excuses aangeboden aan onze familie”

Ze kunnen het zelf amper geloven, de oom en tante van Oulematou ‘N’Doye’ Niangadou, dat het alweer 15 jaar geleden is dat hun lievelingsnichtje samen met haar oppaskindje Luna Drowart (2,5) werd vermoord door Hans Van Themsche. “N’Doyes dochter Bintou is intussen 22 jaar oud, ze zou graag naar Antwerpen komen”, zegt tante Fatoumata.

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210511_91598050

Hans Van Themsche kocht een Marlin-jachtgeweer, type 336W en trok vervolgens op moordtocht. Het eerste slachtoffer dat hij die dag trof was de Turkse Songül Koç, een vrouw die op een bankje in de buurt een boek zat te lezen. Ze geraakte ernstig gewond, maar overleefde de aanslag.

Even later kruiste zijn pad dat van de Malinese au pair Oulematou Niangadou (1981) die aan het wandelen was met de tweejarige peuter Luna Drowart in de Zwartzustersstraat. Beiden werden vermoord. Op het moment van haar overlijden was Oulematou Niangadou 24 jaar oud. Op 19 mei werd Oulematou Niangadou begraven in Bamako, de hoofdstad van Mali.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Van_Themsche

Doden bij aanslag op school in Russische stad Kazan

Bij een aanslag op een school in de Russische stad Kazan, 800 kilometer ten oosten van Moskou, zijn zeker negen mensen om het leven gekomen. Volgens gouverneur Minnikhanov gaat het om zeven leerlingen (vier jongens, drie meisjes) een leraar en nog een medewerker van de school. Russische media spraken eerder van 11 doden.

De schutter is aangehouden. Russische media melden dat het een 19-jarige ex-leerling van de school is. Over een motief is nog niets officieel bekend.

Volgens lokale media staat de verdachte bekend als een ‘lone wolf’ die geen goede relatie zou hebben gehad met zijn leraren en klasgenoten. Er wordt ook gezegd dat hij mogelijk wraak wilde nemen op de school en dat hij online heeft gekeken hoe hij een bom moest maken.

Over een mogelijke tweede aanvaller bestaat nog onduidelijkheid. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken in Tatarstan (een autonome republiek in Rusland) heeft de schutter alleen gehandeld en was er geen tweede aanvaller. Daarmee worden eerdere berichten tegengesproken. Russische persbureaus hadden melding gemaakt van een tweede aanvaller die mensen in gijzeling hield. Hij zou door de politie zijn gedood.

Op sociale media circuleert een video waarop te zien is dat kinderen tijdens de aanslag vanaf de bovenste verdiepingen naar beneden zijn gesprongen.

Er zijn zeker 21 gewonden naar het ziekenhuis gebracht, melden lokale autoriteiten, onder wie 18 kinderen. Zes gewonden liggen op de intensive care.

In een reactie op de schietpartij condoleert de Russische president Poetin de nabestaanden. Hij wil opnieuw kijken naar de vuurwapenwetten in het land.

De aangehouden schutter zou bij zijn arrestatie hebben gezegd dat hij ook nog ergens een bom heeft geplaatst.

Ooggetuigen zeggen tegen Russische media dat ze een explosie hebben gehoord voor er werd geschoten. Wat voor explosie dat was, is nog niet duidelijk.

De politie onderzoek onder meer of er nog ergens een explosief ligt, zegt NOS-correspondent Iris de Graaf. De school is ontruimd en gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Bron: https://nos.nl/artikel/2380253-doden-bij-aanslag-op-school-in-russische-stad-kazan

Schutter aanslag bij FedEx in Indianapolis was negentienjarige oud-werknemer Scott Hole

De verdachte van het bloedbad in een vestiging van FedEx in het Amerikaanse Indianapolis is een negentienjarige oud-werknemer van de pakketbezorger. De autoriteiten hadden hem eerder al op de radar, meldt CNN op basis van anonieme politiebronnen.

Wat de reden is geweest voor de aanslag is niet bekend. De autoriteiten hebben nog niets meegedeeld over de mogelijke motieven van Brandon Scott Hole, zoals de dader heet. Een familielid zou volgens CNN de autoriteiten eerder hebben gewaarschuwd voor het mogelijk gewelddadige karakter van Hole.

President Biden spreekt in een verklaring zijn afschuw uit over de schietpartij. Hij gaf vrijdag de opdracht om vlaggen op het Witte Huis en overheidsgebouwen halfstok te hangen. Volgens de president gaan er elke dag te veel Amerikanen dood door vuurwapens. “We kunnen en moeten meer doen om levens te redden”, aldus Biden die onlangs al maatregelen aankondigde om het wapengeweld aan te pakken.

Hole schoot donderdagavond (lokale tijd) acht mensen dood en sloeg daarna de hand aan zichzelf. Meerdere mensen raakten gewond. Onder de slachtoffers zijn naar verluidt meerdere sikhs, die bij de vestiging werkten. Volgens de politie duurde het voorval hooguit enkele minuten en was het al voorbij toen agenten eenmaal ter plaatse waren.

De VS worden vaak opgeschrikt door dergelijke schietpartijen. In Indianapolis is het dit jaar al meerdere keren voorgekomen. Vrijdag is het ook 14 jaar geleden dat de dodelijkste schietpartij op een Amerikaanse school plaatshad. Op de campus van de universiteit Virginia Tech in Blacksburg kwamen meer dan dertig mensen om het leven.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6128199/schutter-aanslag-bij-fedex-in-indianapolis-was-negentienjarige-oud-werknemer.html

Zeker acht doden na schietpartijen in drie massagesalons in Atlanta

Zeker acht mensen zijn dinsdag om het leven gekomen bij schietpartijen in drie massagesalons in de Amerikaanse stad Atlanta. De politie heeft een man opgepakt.

Volgens de autoriteiten overleden voornamelijk Aziatisch-Amerikaanse vrouwen bij de schietpartijen.

Drie personen kwamen om het leven bij een massagesalon in een voorstad ten noordoosten van de stad in de staat Georgia. Een andere dode werd aangetroffen in een salon in dezelfde straat.

In een wellnesscentrum elders in de stad werden kort daarna nog eens twee doden en drie gewonden aangetroffen. Twee van hen overleden later in het ziekenhuis.

De vermoedelijke schutter is volgens de politie de 21-jarige Robert Aaron Long. Hij kon na een urenlange klopjacht worden opgepakt op zo’n 240 kilometer ten zuiden van de miljoenenstad. Zijn motief is nog onduidelijk.

De politie controleert momenteel andere massagesalons in Atlanta om te zien of er op meer plekken slachtoffers zijn gevallen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6122284/zeker-acht-doden-na-schietpartijen-in-drie-massagesalons-in-atlanta.html

Syrische vluchteling vrijgesproken van terrorisme: ‘Hij beschermde eigen huis en haard’

De Syrische vluchteling Abdulrazak B. maakte deel uit van een terroristische organisatie in Syrië, maar hij is zélf geen terrorist. Dat is het opmerkelijke vonnis van de rechtbank Rotterdam vandaag in de strafzaak tegen B. Maar, zegt de rechtbank ook, als een Nederlander zich bij diezelfde groep had aangesloten, was die persoon weer wel een terrorist geweest.

Abdulrazak B. werd vorig jaar zomer in het azc in Balk (Friesland) opgepakt. Justitie verdacht hem ervan tussen 2013 en 2016 in Syrië deel te hebben uitgemaakt van de strijdgroep Ahrar al-Sham. Die is door de Nederlandse rechter al meerdere keren als een terroristische groepering beoordeeld.

Er zijn ook al Nederlanders veroordeeld omdat ze naar Syrië reisden en zich bij die groep aansloten. Van B. is bekend dat hij zeker vier keer wacht liep voor Ahrar al-Sham in zijn woonplaats Binnish, bij de stad Idlib in noordwest-Syrië. Ook zijn er beelden waarop hij gewapend te zien is en zichzelf een voormalige soldaat noemt.

Maar B. is dus, in tegenstelling tot de Nederlanders, geen terrorist, volgens de rechtbank.

‘De Syriër en zijn familie werden in hun stad getroffen door terreurbombardementen van het regime. Ter verdediging liep hij gewapend wacht in zijn stad. Daarmee maakte hij deel uit van de terroristische organisatie Ahrar al-Sham, die in die stad de scepter zwaaide. Dat betekent niet automatisch dat hij ook een bijdrage leverde aan het terrorisme van Ahrar al-Sham. Het beschermen van eigen huis en haard tegen terreur kan en mag geen terrorisme heten’, zo stelt de rechtbank in het vonnis.

Volgens de rechtbank is er geen bewijs dat hij daadwerkelijk een schot heeft gelost en is er eveneens geen bewijs dat hij de ideologie van Ahrar al-Sham aanhing.

De opmerkelijke uitspraak tekende zich twee weken geleden tijdens de rechtszaak al af. Toen eiste het Openbaar Ministerie (OM) in eerste instantie drie jaar cel tegen B. Maar na het pleidooi van de advocaat maakte het OM een draai en eiste het in tweede instantie vrijspraak.

Dat iemand wel lid was van de organisatie, maar daarmee zelf geen terrorist, gaat volgens de rechtbank niet op voor Nederlanders die naar Syrië zijn gegaan.

,,Als het gaat om buitenlandse strijders die zich bij zo’n organisatie aansluiten, is bewijs van deelname aan de organisatie op zich al voldoende voor bewijs van een rechtstreekse bijdrage aan de verwezenlijking van het terroristische oogmerk. Zij zorgen immers voor getalsmatige versterking en sluiten zich aan bij de ideologie van die organisatie.”

Twee weken geleden kregen twee Amsterdamse Syriëgangers dan ook in hoger beroep nog ruim vijf jaar cel omdat ze zich (onder andere) bij Ahrar al-Sham hadden aangesloten.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/syrische-vluchteling-vrijgesproken-van-terrorisme-hij-beschermde-eigen-huis-en-haard~a5a9bd0b/

Neonazi krijgt levenslang voor moord op Duitse politicus Walter Lübcke

De Duitse neonazi Stephan Ernst heeft een levenslange celstraf gekregen voor de moord op politicus Walter Lübcke. De christendemocraat werd in 2019 in zijn tuin doodgeschoten. Hij maakte zich sterk voor hulp aan vluchtelingen. Het was de eerste politieke moord met een extreemrechts motief in Duitsland sinds de Tweede Wereldoorlog.

De 47-jarige dader is in het verleden herhaaldelijk met justitie in aanraking geweest wegens misdrijven die gemotiveerd waren door vreemdelingenhaat en rechts-extremisme. Ernst heeft in deze zaak lang tegenstrijdige verklaringen afgelegd maar legde uiteindelijk een bekentenis af en betuigde spijt.

De aanklagers hadden levenslang geëist met maatregelen om hem niet vervroegd vrij te laten. Ze stelden daarom dat er van zeer zware schuld sprake is en de rechters vonden dat ook. Ernst is daarmee vrijwel kansloos als hij na vijftien jaar een verzoek om vervoegde vrijlating indient.

Toen Lübcke dood was aangetroffen, kwam het nieuws langzaam op gang, vertelt correspondent Jeroen Akkermans.

“De politie in Duitsland wil nooit veel kwijt over moordzaken. En hier ging het ook nog eens over een lokale politicus van het CDU. De bekendheid van Walter Lübcke in Duitsland was beperkt. Maar toen eenmaal bleek dat de kogel van rechts kwam, ging er een schokgolf door het land. En eerlijk gezegd was ook ik in shock.”

Die avond in juni 2019 zit Lübcke op de veranda van z’n huis in Istha en leest wat op z’n telefoon. Stephan Ernst loopt met een geladen pistool op de politicus af. Het licht dat schijnt is blauw, vertelt hij later tijdens de politieverhoren.

”Lübcke wilde opkijken en toen schoot ik. Hij kan alleen een schim van me hebben gezien.” Het is dan 23.00 uur; anderhalf uur later wordt het lichaam van Lübcke gevonden door een buurman. Hij heeft één kogelgat in z’n hoofd.

Al snel is het de politie duidelijk dat het om moord gaat. Bij de politicus ligt geen wapen. Zelfmoord wordt uitgesloten. Forensisch rechercheurs vinden DNA-sporen op zijn kleding. En die sporen leiden naar Stephan Ernst. Hij woont in de buurt en heeft een gewelddadig verleden.

De Duitse veiligheidsdienst heeft de neonazi al sinds de jaren 90 in het vizier. Ernst heeft een strafblad voor extreem racistisch geweld.

Hij werd eerder veroordeeld voor het in brand steken van een huis van Turkse mensen, stak een vluchteling neer en zat achter een mislukte aanslag met een brandbom op een asielzoekerscentrum.

In oktober 2015 – als de vluchtelingencrisis in Europa een hoogtepunt bereikt – kruisen Ernst en Lübcke elkaars pad. Dat gebeurt op een bijeenkomst over vluchtelingen in Lohfelden.

Lübcke is een vooraanstaand politicus in de regio. Hij vindt net als bondskanselier Angela Merkel dat Duitsland zoveel mogelijk vluchtelingen moet opvangen. Lübcke pleit dan ook voor een opvangcentrum. Het komt hem bij de bijeenkomst op een hoop boegeroep te staan.

Lübcke: ”Als christen moet je mensen in nood helpen. Wie tegen opvang is, staat het vrij Duitsland te verlaten”. Uit het publiek klinkt luid het woord ‘Verschwinde!’. Verdwijn! De man die dat roept is Stephan Ernst.

Ernst hield de jaren daarna minutieus bij wat Lübcke in de politiek doet. Tijdens politieverhoren vertelt de neonazi dat hij meerdere keren naar het huis van Lübcke reed om hem te observeren, een autorit van zo’n twintig minuten. Ernst wist dat de politicus ’s avonds vaak buiten zat en schoot hem op een zomeravond bijna twee jaar geleden dood.

Deze politieke aanslag is anders dan het geweld van bijvoorbeeld de linkse Rote Armee Fraktion in de jaren 70 en 80, legt Akkermans uit. ”Deze aanslag kwam van rechts. Dat was sinds 1945 niet meer gebeurd. Walter Lübcke is afgeknald om een uitspraak die hij deed in een zaaltje. Dat is nogal wat.”

Lübcke stond op een zwarte lijst van de NSU, de Nationalsozialistische Untergrund. De politicus ontving honderden doodsbedreigingen uit rechts-extremistische hoek.

Zoals eerder vermeld, na de oproep van Lübcke om vluchtelingen te helpen, riep Stephan Ernst luidkeels ‘Verschwinde’. Nu ‘verdwijnt’ de neonazi zelf. Levenslang achter de tralies.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5211232/moord-duitsland-neonazi-politicus-celstraf-lubke-stephan-ernst

Katholieke terreuraanslag in Frankrijk

Een 35-jarige man wordt er van verdacht zaterdag in Frankrijk op straat twee mensen te hebben gedood. Dat gebeurde in de plaats Cholet, ten zuidoosten van Nantes.

De verdachte viel eerst een bejaard echtpaar aan. De man van het paar raakte zwaargewond en bezweek op weg naar het ziekenhuis. Zijn 81-jarige vrouw raakte zwaargewond maar overleefde de aanval. Ongeveer 20 minuten later viel de verdachte een 50-jarige man aan die dat niet overleefde.

Kort daarna werd de man opgepakt. De man is een bekende van justitie en komt uit de omgeving.

Bron: https://www.transport-online.nl/site/120756/man-doodt-twee-mensen-op-straat-in-frankrijk

De officier van justitie van Angers, Éric Bouillard, geeft aan dat de dader heeft aangegeven deze aanslag uitgevoerd te hebben “uit naam van zijn katholieke god om ongelovigen te straffen”. De dader droeg een kruis.

Er wordt onderzocht of hij “in contact is met religieuze of mystieke groepen”. Ondanks het voorgaande wordt dit incident niet als “terrorisme” geclassificeerd door de Franse autoriteiten (want de dader is geen moslim natuurlijk).

Bron: https://france3-regions.francetvinfo.fr/pays-de-la-loire/maine-et-loire/cholet-homme-interpelle-se-decrit-prophete-catholique-punir-incroyants-1895076.html