Twee medewerkers Zweedse school gedood, 18-jarige leerling opgepakt

De politie heeft maandagavond een 18-jarige student van een middelbare school in het Zweedse Malmö opgepakt in verband met de dood van twee medewerkers van de school. Het gaat om twee vrouwen van rond de 50 jaar oud die er werkten, zo maakte de politie bekend.

Volgens Zweedse media kreeg de politie iets na 17.00 uur maandagmiddag een melding over een ernstig incident op Malmö Latinskola. Op dat moment waren er nog zo’n vijftig mensen aanwezig in de school. De verdachte zou zelf de nooddiensten hebben gebeld en zijn schuilplaats aan de politie hebben doorgegeven. Hij bekende ook dat hij twee mensen had gedood. Toen de politie hem aantrof, had hij een mes en een hakbijl bij zich.

De school werd vervolgens volledig doorzocht, waarna de politie concludeerde dat er geen verder gevaar meer was en dat de verdachte alleen handelde. Over het motief bestaat nog geen duidelijkheid. Ook de manier waarop de leerling te werk is gegaan is nog niet bekend gemaakt door de politie.

Bron: https://www.ad.nl/buitenland/twee-medewerkers-zweedse-school-gedood-18-jarige-leerling-opgepakt~ae53bdb9/

Het was de 18-jarige Fabian Cederholm die maandag achter de dubbele moord op de Latijnse school in Malmö zat toen twee vrouwelijke leraren van in de vijftig werden vermoord.

Fabian Cederholm heeft tijdens het politieverhoor de misdaad toegegeven en berouw getoond. Hij werd maandagavond gearresteerd op verdenking van twee moorden, maar zit nog niet vast.

Bron: https://samnytt.se/18-arige-fabian-bakom-brutala-skolattacken-i-malmo/

Witte terrorist doodt mensen met getinte huidskleur in Zweden

On 22 October 2015, 21-year-old Anton Lundin Pettersson attacked Kronan School in Trollhättan, Sweden, with a sword. He killed a teaching assistant and a male student, stabbed another male student and a teacher, and died later of the gunshot wounds he received during his apprehension. The second teacher who was wounded died in the hospital six weeks after the attack, on 3 December.

It was Sweden’s first deadly attack on a school since the 1961 Kungälv school shooting when one person was killed and six injured.

Pettersson entered the school in a German World War II helmet and a mask similar to that of those worn by police in Jin-Roh: The Wolf Brigade. At first, eyewitnesses believed it was a Halloween prank. Pettersson immediately attacked 20-year-old teaching assistant Lavin Eskandar. Eskandar, a Feyli Kurd from Iraq, was stabbed and died at the scene. Pettersson then stabbed the abdomen of Ahmed Hassan, a 15-year-old born in Somalia. Hassan died in the hospital. After that, while wandering the halls, Pettersson posed with two students who thought he was playing a prank, and took a picture of Pettersson with blood dripping from his sword. Shortly after, when 42-year-old teacher Nazir Amso asked Pettersson to remove his mask, Amso was stabbed. He died due to his injuries six weeks later at the hospital on 3 December. At 10.16 A.M., Pettersson was shot by police. He died in the hospital.

On the morning of 23 October, Swedish police and media confirmed that the attack had “racist motives” and that it was a “hate crime”. Niclas Hallgren, the city’s police chief, stated that all of the victims were “dark-skinned”. Head of investigation Thord Haraldsson said that CCTV footage showed that Pettersson spared the lives of students with white skin.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Trollh%C3%A4ttan_school_attack

Verdachte van dodelijke brand in Japans kantoorpand overleden in ziekenhuis

Morio Tanimoto, de 61-jarige Japanner die verdacht wordt van brandstichting in een kantoorpand in de Japanse stad Osaka is donderdag in het ziekenhuis overleden. Bij de brand halverwege december kwamen 25 mensen om het leven.

Tanimoto lag sinds de brand in kritieke toestand in het ziekenhuis vanwege brandwonden en koolmonoxidevergiftiging. De politie heeft hem niet kunnen verhoren, meldt omroep NHK.

De brand brak op 17 december uit op de vierde verdieping van het kantoorpand, waar een medische kliniek zit voor onder meer psychiatrische patiënten. Volgens de politie had de man twee zakken met brandbare vloeistof bij zich die hij in het gebouw heeft aangestoken.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6175794/verdachte-van-dodelijke-brand-in-japans-kantoorpand-overleden-in-ziekenhuis.html

Vijftien jaar cel voor Duitse verpleegkundige die vier patiënten doodde

Een Duitse verpleegkundige heeft woensdag vijftien jaar celstraf gekregen wegens het doden van vier bewoners van een verzorgingstehuis voor mensen met een beperking.

Ines Andrea R. probeerde op 29 april 2021 eerst twee bewoners van het Thusnelda-von-Saldern-Haus in de stad Potsdam te wurgen. Bij een van de twee dacht ze dat diegene al overleden was toen ze stopte, bij de ander gaf ze op omdat het te lastig bleek. Hierna trok de verpleegkundige een mes uit haar tas en doodde ze vier mensen.

De vrouw probeerde daarna nog drie anderen te doden. R. stak ook in op een vijfde persoon, maar die overleefde de ernstige verwondingen.

De vrouw draaide op het moment van de aanvallen een late dienst. Ze viel de bewoners aan toen haar collega’s druk waren. De slachtoffers werden later in hun kamers gevonden. De politie wist de vrouw vrijwel direct aan te houden. Ze zegt spijt te hebben en niet te kunnen geloven wat ze gedaan heeft.

Naast de celstraf moet ze van de rechtbank ook voor een onbepaalde duur naar een beveiligde psychiatrische kliniek. Daarnaast mag ze de rest van haar leven niet meer in verzorgingstehuizen komen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6174565/vijftien-jaar-cel-voor-duitse-verpleegkundige-die-vier-patienten-doodde.html

Levenslang voor aanslag met auto bij carnavalsoptocht in Duitsland

Een Duitse man moet levenslang de cel in omdat hij vorig jaar met een auto bewust inreed op een carnavalsoptocht in de Duitse plaats Volkmarsen. Ongeveer negentig mensen raakten bij de aanslag gewond, onder wie tientallen kinderen.

De 31-jarige Duitser wilde volgens de openbaar aanklagers op 24 februari 2020 zo veel mogelijk mensen doden. Hij reed met een snelheid van 50 tot 60 kilometer per uur in op zijn slachtoffers in de plaats in het midden van Duitsland. Zijn voertuig kwam na 42 meter tot stilstand. De bestuurder werd door getuigen overmeesterd.

De rechtbank in Kassel heeft de man schuldig bevonden aan pogingen tot moord, het toebrengen van lichamelijk letsel en gevaarlijk gedrag in het verkeer.

Bijna twee jaar later is nog steeds niet bekend waarom de man op de optocht inreed. Duitse media melden dat hij in de rechtbank zweeg en ook weigerde te praten met een psychiatrisch expert. Die kwam wel tot de conclusie dat de man tekenen van een persoonlijkheidsstoornis met onder meer narcistische, paranoïde en schizofrene kenmerken vertoonde.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6173475/levenslang-voor-aanslag-met-auto-bij-carnavalsoptocht-in-duitsland.html

Vijftienjarige aangeklaagd voor terrorisme en moord na schietpartij school VS

De vijftienjarige jongen die ervan wordt verdacht dat hij dinsdag zeker vier leerlingen heeft doodgeschoten op een middelbare school in de Verenigde Staten, is aangeklaagd voor terrorisme en moord. Mogelijk wordt de vader van de jongen ook aangeklaagd. Dat is volgens de openbaar aanklager ongebruikelijk, maar noodzakelijk om vuurwapengeweld onder minderjarigen hard aan te pakken.

De aanklachten volgen op een schietpartij in de Amerikaanse staat Michigan. De vijftienjarige Ethan Crumbley wordt ervan verdacht het vuur te hebben geopend op zijn school in Oxford, zo’n 65 kilometer van Detroit. Amerikaanse media melden dat het de dodelijkste schietpartij van dit jaar is op een school in de VS. Daarnaast raakten zeven mensen gewond, van wie er nog drie in het ziekenhuis liggen. Twee van hen verkeren in kritieke toestand.

Crumbley zou het vuur hebben geopend met een semiautomatisch pistool, dat later door agenten in beslag werd genomen. Het wapen was volgens de politie vier dagen eerder door de vader van de schutter gekocht.

In verband met de dood van vier scholieren, in de leeftijd van veertien tot en met zeventien jaar, is Crumbley aangeklaagd voor moord. Daarnaast zijn er aanklachten voor terrorisme, wapenbezit en zeven pogingen tot moord. “Na het zien van het bewijsmateriaal ben ik er absoluut van overtuigd dat het hier gaat om moord met voorbedachten rade”, aldus de openbaar aanklager.

In gesprek met The Washington Post vertelt de aanklager dat ze overweegt ook de vader van de jongen aan te klagen. Hoewel het nog onduidelijk is hoe Crumbley het wapen van zijn vader heeft gekregen, zei de aanklager dat wapenbezitters “de verantwoordelijkheid hebben om hun wapens te beveiligen”, vooral wanneer er jonge mensen bij betrokken zijn. “Wie dat niet doet, moet en zal verantwoordelijk worden gehouden.”

Tijdens een online voorgeleiding besloot de rechter woensdag dat de verdachte voorlopig vast blijft zitten. Volgens de politie filmde de verdachte zichzelf de nacht voor de schietpartij en sprak hij over het doden van schoolgenoten. Ook vonden agenten in zijn rugtas een dagboek waarin hij gedetailleerd beschreef hoe hij op de school om zich heen wilde schieten. Enkele uren voor de schietpartij waren de ouders van Crumbley nog op school om te praten over het “verontrustende gedrag” van hun zoon.

Schietpartijen op scholen komen vaker voor in de Verenigde Staten. Leerlingen in Oxford reageerden dan ook onmiddellijk toen ze schoten hoorden. Ze zochten dekking en blokkeerden deuren van klaslokalen met stoelen.

De zestienjarige Tate Myre, die bij de schietpartij om het leven kwam, zou voor zijn dood geprobeerd hebben de schutter te ontwapenen. Tienduizenden Amerikanen hebben een online petitie ondertekend om het stadion van de school naar hem te vernoemen.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6170875/vijftienjarige-aangeklaagd-voor-terrorisme-en-moord-na-schietpartij-school-vs.html

Vijf doden en zeker veertig gewonden doordat auto inrijdt op parade Wisconsin

Een automobilist is zondagmiddag (lokale tijd) in het Amerikaanse Waukesha ingereden op een kerstparade. Volgens de politie zijn in de plaats in de staat Wisconsin zeker vijf mensen om het leven gekomen en minstens veertig anderen gewond geraakt.

In een video die op sociale media rondgaat, is te zien dat een rode auto van achteren inrijdt op een fanfare. Een tweede video laat zien dat de politie op het voertuig schiet, terwijl de wagen door een wegversperring breekt.

Volgens de politie is de auto inmiddels gevonden en is er een verdachte opgepakt. Het motief van de automobilist is nog niet duidelijk. De politie had inwoners van het stadscentrum gevraagd thuis te blijven vanwege het lopende onderzoek. Dit bevel is niet langer van kracht.

Uit beelden blijkt dat er na het incident veel hulpverleners aanwezig waren. Elf volwassenen en twaalf kinderen zijn overgebracht naar het ziekenhuis.

Een vrouw liet aan nieuwszender FOX6 weten dat de auto een dansteam van meisjes tussen de negen en vijftien heeft geraakt. De eerste reactie was stilte, gevolgd door geschreeuw en het verzorgen van gewonden, aldus de getuige.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6169077/vijf-doden-en-zeker-veertig-gewonden-doordat-auto-inrijdt-op-parade-wisconsin.html

Tien jaar na schietdrama Ridderhof krijgen slachtoffers schadevergoeding

Tien jaar nadat Tristan van der Vlis een bloedbad aanrichtte in winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn, krijgen slachtoffers een schadevergoeding uitgekeerd. Dat meldt De Telegraaf.

Op 9 april 2011 schoot Van der Vlis vijf mensen dood, waarna hij zelfmoord pleegde. Ook overleed een man tijdens het incident aan een hartaanval en vielen er zeventien gewonden.

Belangenbehartiger Orlando Kadir laat aan De Telegraaf weten dat aan 21 van zijn cliënten een schadevergoeding is uitgekeerd. 66 andere slachtoffers kunnen dit jaar nog een regeling verwachten. Het zou gaan om tot wel tienmaal het gevraagde bedrag.

In 2018 oordeelde het gerechtshof in Den Haag dat de politie deels verantwoordelijk is voor het schietdrama in de Zuid-Hollandse gemeente. De geesteszieke Van der Vlis was namelijk een wapenvergunning verstrekt, wat tegen de norm ingaat en het korps dus wordt aangerekend.

Volgens Kadir “wordt er eindelijk met sympathie en de menselijke maat uitgekeerd”, schrijft De Telegraaf. Veel van zijn cliënten lijden nog altijd onder de effecten die het schietdrama op hen heeft gehad.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6165282/tien-jaar-na-schietdrama-ridderhof-krijgen-slachtoffers-schadevergoeding.html

Man in The Joker-kostuum steekt treinpassagiers neer in Tokio en sticht brand

Zeker zeventien mensen in Tokio zijn gewond geraakt toen een als The Joker verklede man treinpassagiers aanviel met een mes. Ook probeerde hij brand te stichten in de trein. Een van de gewonde passagiers zou in zeer kritieke toestand verkeren.

De man is aangehouden door de politie. Er wordt nog onderzoek gedaan naar wat er precies is gebeurd en waarom de verdachte om zich heen begon te steken.

Volgens Japanse media sprenkelde de man een vloeistof in een treinstel, waarna mensen in paniek door de ramen naar buiten probeerden te klimmen. Beelden van het incident worden veelvuldig gedeeld op sociale media.

Veel passagiers zouden zijn verkleed vanwege Halloween. De verdachte zelf zou een paars pak en groen shirt hebben gedragen. Dat is een outfit van The Joker, de aartsvijand van Batman in de beroemde filmserie.

Geweldsmisdrijven zijn zeldzaam in Japan. Toch is het land in de afgelopen jaren meerdere malen opgeschrikt door aanvallen met messen waarbij willekeurige slachtoffers vielen. In augustus raakten negen mensen gewond toen een man reizigers aanviel in een forensentrein in Tokio. In juni 2008 reed een man met een vrachtwagen in op een menigte in Tokio, sprong uit het voertuig en begon op voetgangers in te steken. Daarbij vielen zeven doden.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6165266/man-in-the-joker-kostuum-steekt-treinpassagiers-neer-in-tokio-en-sticht-brand.html

Levenslang voor bloedbad bij Amerikaanse krant Capital Gazette

Een man heeft in de Verenigde Staten een levenslange gevangenisstraf opgelegd gekregen voor een schietpartij bij een krant in Annapolis in de staat Maryland. Er kwamen vijf mensen om het leven toen Jarrod Ramos in 2018 de redactie van de Capital Gazette binnenviel en begon te schieten.

De schietpartij was een van de dodelijkste aanslagen op een nieuwsmedium in de Amerikaanse geschiedenis. De 41-jarige Ramos bekende schuld, maar vond ook dat hij niet toerekeningsvatbaar was toen hij de vier journalisten en een andere medewerker van de krant doodde. De jury dacht daar anders over.

Overlevenden en nabestaanden kregen bij de zitting van dinsdag de kans om hun verhaal te doen. Ramos toonde volgens aanwezige journalisten geen emotie, ook niet toen hij zijn straf hoorde. De advocaat van de schutter heeft verklaard dat haar cliënt kampt met psychische problemen.

Ramos had al jaren een moeilijke relatie met de krant. Die had in 2011 een artikel gepubliceerd over de manier waarop hij een jonge vrouw had lastiggevallen op internet. Ramos vond dat de Capital Gazette zich schuldig had gemaakt aan laster en stapte tevergeefs naar de rechter.

De man zou uiteindelijk zo’n twee jaar bezig zijn geweest met het voorbereiden van de moordpartij. Hij ging in die periode onder meer op verkenning uit.

De rechter zei dinsdag dat de zaak een enorme impact heeft gehad. “Ik vind het schokkend dat hij verklaarde dat de tijd die hij stak in het voorbereiden van de aanslag de beste jaren van zijn leven waren.”

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6159555/levenslang-voor-bloedbad-bij-amerikaanse-krant-capital-gazette.html