Lerares steekt 8-jarige leerling dood op school in Zuid-Korea

Op een basisschool in de Zuid-Koreaanse stad Daejeon is een 8-jarige leerling doodgestoken door een lerares. De vrouw heeft bekend.

Het meisje was op de naschoolse opvang in de school. Daarna had ze een andere les, maar toen ze daar niet kwam opdagen sloegen haar ouders alarm.

De politie vond het kind en de vrouw in het schoolgebouw. Het meisje had steekwonden en was bewusteloos. Ze overleed later in het ziekenhuis.

Ook de lerares had steekwonden, aan haar arm en nek. Voordat ze daaraan werd geopereerd, bekende ze aan de politie dat zij het meisje had gestoken. Haar eigen steekwonden heeft ze zichzelf waarschijnlijk toegebracht nadat ze het meisje had gestoken, zegt de politie van Daejeon. De medische toestand van de lerares is stabiel.

Over de toedracht van de steekpartij is nog weinig bekend. Koreaanse media melden dat de vrouw langere tijd niet had gewerkt vanwege een depressie. Ze was eind vorig jaar weer aan het werk gegaan. De school is morgen gesloten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2555316-lerares-steekt-8-jarige-leerling-dood-op-school-in-zuid-korea

Man zwaargewond door mishandeling bij show van zanger Django Wagner

In Son en Breugel is gisteravond een man ernstig mishandeld bij een show van zanger Django Wagner. Het slachtoffer is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Het incident gebeurde in een tent bij een café. Het slachtoffer zou onder meer klappen hebben gekregen op het hoofd. Rond de tent en het café was het erg druk. Volgens de politie hadden veel mensen te veel alcohol gedronken, wat leidde tot een grimmige sfeer.

Een man is aangehouden omdat hij de aanwijzingen van een agent niet wilde opvolgen. Of die persoon iets te maken heeft met de mishandeling, is niet bekend.

Nadat het slachtoffer naar het ziekenhuis is gebracht, werd de tent afgesloten. De politie doet onderzoek naar de oorzaak van de mishandeling. Zo wordt er gesproken met getuigen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2555248-man-zwaargewond-door-mishandeling-bij-show-van-zanger-django-wagner

Enquête: Nederlanders willen terugkeer alcoholslot

De overgrote meerderheid van de Nederlanders wil strengere regels om alcoholgebruik in het verkeer tegen te gaan. Uit een enquête die Ipsos I&O uitvoerde in opdracht van Fonds Slachtofferhulp blijkt dat 84 procent de invoering van een alcoholslot voor veelplegers steunt.

Bijna driekwart van de ondervraagden vindt dat alcohol volledig verboden moet worden voor bestuurders van auto’s, motoren en fatbikes. Nu zijn twee glazen alcohol in de meeste gevallen nog toegestaan.

Marijke Brouwer van Fonds Slachtofferhulp grijpt de enquête aan om te pleiten voor strengere regels. “Het is tijd om een duidelijke grens te stellen.” Ook ziet ze graag meer technologische oplossingen ingevoerd om veel leed te kunnen besparen.

Ieder jaar komen tussen de 75 en 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer. Dat aantal verkeersdoden moet naar beneden, vindt Brouwer. “We willen zoveel mogelijk leed voorkomen.”

Het fonds zegt dat uit gesprekken met nabestaanden blijkt dat ook zij willen dat anderen het leed bespaard blijft dat hen is overkomen.

Brouwer wil dat de aanpak zich vooral richt op veelplegers en niet op zerotolerancebeleid. “Het is een kleine groep veelplegers die voor veel ellende zorgt.” Dat blijkt ook uit de enquête: de steun voor een alcoholslot voor mensen die voor het eerst worden betrapt ligt lager, op 43 procent.

Bij auto’s met een alcoholslot moet voor het starten een blaastest gedaan worden. Wanneer het alcoholgehalte te hoog is, start de auto niet.

Het alcoholslot bestond al in Nederland, maar werd in 2016 afgeschaft. De Raad van State en de Hoge Raad oordeelden toen dat de maatregel te ingrijpend was en geen rekening hield met persoonlijke omstandigheden. Zo kon een alcoholslot niet ingebouwd worden in alle auto’s en niet iedereen kon het alcoholslot betalen.

Daardoor raakten sommige gestraften hun rijbewijs kwijt, terwijl anderen met een alcoholslot gewoon konden doorrijden. Volgens Brouwer is de technologie inmiddels verbeterd, waardoor de maatregel nu wel goed ingevoerd kan worden.

Fonds Slachtofferhulp roept de Tweede Kamer op om snel effectieve maatregelen te nemen tegen alcoholgebruik in het verkeer en het alcoholslot opnieuw in te voeren.

De enquête werd gehouden onder ruim 2100 Nederlanders. Volgens Ipsos I&O is het onderzoek representatief.

Bron: https://nos.nl/artikel/2555243-enquete-nederlanders-willen-terugkeer-alcoholslot

Louise (11) vermoord op weg van school naar huis: ’We vragen kinderen juist om deze route te nemen’

De dood van de 11-jarige Louise, die vermoord werd op weg van school naar huis, roept veel vragen en heftige emoties op bij bewoners uit de wijde omgeving. Het levenloze lichaam van het Franse meisje, dat sinds vrijdagmiddag vermist was, werd in de nacht van vrijdag op zaterdag gevonden in een bos op de grens tussen de gemeenten Épinay-sur-Orge en Longjumeau, in het departement Essonne.

Toen de scholiere niet thuiskwam van school op vrijdagmiddag 7 februari, schakelden haar ouders de politie in, die direct een onderzoek instelden naar de „zorgwekkende verdwijning” van de tiener. Tegelijkertijd plaatste de oudere zus van Louise een opsporingsbericht op sociale media, waarin ze verklaarde dat haar zusje voor het laatst was gezien bij een zebrapad in de rue Lavoisier, in de naburige gemeente Longjumeau, waar de familie van Louise woont. Ze droeg een zwarte pet, een blauw donsjack en witte schoenen ten tijde van haar verdwijning.

Er werden honden, drones en een politiehelikopter ingezet om het gebied te doorzoeken. Ook werden camerabeelden onderzocht, waaruit bleek dat Louise voor het laatst gezien was bij de ingang van de bossen van Templiers, op steenworp afstand van haar school. Om 21.40 uur stopte één van de speurhonden in het bos, waar vervolgens een zoekactie op touw werd gezet. De hoop om Louise levend terug te vinden, was helaas van korte duur. Om half drie ’s nachts werd het lichaam van de 11-jarige scholiere gevonden.

De inwoners van Épinay-sur-Orge leefden enorm mee met de verdwijning. Iedereen was bezig met de vraag waar de verdwenen Louise gebleven was. Kort na tienen werd hun grootste vrees waarheid, toen Grégoire Dulin, de officier van justitie in Évry, officieel verklaarde dat het meisje dood aangetroffen was en dat er „onderzoek naar de moord op een minderjarige” geopend was.

Hoewel het moordwapen nog niet gevonden is, heeft de officier van justitie bekendgemaakt dat Louise meerdere keren gestoken is met een scherp voorwerp. De autopsie onthulde de aanwezigheid van „talrijke wonden, gemaakt met een scherp voorwerp op vitale plaatsen”, bevestigde Dulin in een persbericht op zaterdagavond. Hij voegde daaraan toe dat er in dit stadium „geen bewijs is dat er seksueel geweld in het spel was.” Onderzoekers blijven de camerabeelden nauwkeurig bestuderen.

De oudergemeenschap van Louises school verkeert in shock. „In mijn binnenste ben ik woedend”, vertelde één van de moeders geëmotioneerd. „Onze kinderen nemen allemaal dezelfde route van school naar huis. Het had een van onze kinderen kunnen zijn. Het ergste is dat we ze altijd vragen om deze route te nemen, omdat de weg verlicht is.” Een andere moeder heeft nog steeds moeite om te verwerken wat er is gebeurd. „We maken ons zorgen als onze kinderen pas om 18.00 uur thuiskomen van school, maar dit was op klaarlichte dag. Het was 14.00 uur toen Louise vertrok”, zegt ze verslagen.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1501053401/louise-11-vermoord-op-weg-van-school-naar-huis-we-vragen-kinderen-juist-om-deze-route-te-nemen

Auto crasht bij politie-achtervolging door centrum Rotterdam

Een automobilist is vanmorgen na een politieachtervolging in Rotterdam met hoge snelheid tegen een paal gebotst.

De achtervolging begon bij de Maasboulevard, waar surveillerende agenten de bestuurder een stopteken gaven. De man negeerde dit, waarop de achtervolging werd ingezet.

Agenten verloren hem kort uit het zicht maar een stukje verderop, bij het Oostplein, botste hij met hoge snelheid tegen een paal.

De auto raakte zwaar beschadigd en brokstukken lagen verspreid over de weg. De bestuurder kwam bekneld te zitten. De brandweer heeft de auto opengeknipt om de man te bevrijden. Dit duurde volgens de regionale omroep Rijnmond zeker een uur.

De man is naar het ziekenhuis gebracht. Hij was volgens de politie aanspreekbaar.

In de auto zat ook nog een bijrijder. Hij wist na het ongeluk zelf uit de auto te komen en vluchtte. De politie is naar hem op zoek. In de auto zijn lachgas en alcohol gevonden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2555140-auto-crasht-bij-politie-achtervolging-door-centrum-rotterdam

Man scheurt onder invloed tankstation langs A1 binnen en veroorzaakt ongeluk

Een elektrische auto is zondagochtend in brand gevlogen na een botsing met een geparkeerde auto bij tankstation Honswijck langs de A1 in Muiden. De bestuurder van de auto is aangehouden.

De elektrische auto reed rond 7.00 uur op volle snelheid het tankstation langs de A1 binnen en raakte een geparkeerde auto, zegt een woordvoerder van de politie tegen NU.nl. “Daarna raakte de auto het tankstation zelf en is de auto in brand gevlogen.”

Niemand raakte gewond. De bestuurder van de geparkeerde auto was vlak voor de botsing uitgestapt en bleef daarom ongedeerd. De inzittenden van de elektrische auto zijn nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefden niet mee naar het ziekenhuis.

De bestuurder van de elektrische auto, een 33-jarige man uit Almere, is aangehouden voor rijden onder invloed. Hij testte positief op zowel drank als drugs, zegt de politiewoordvoerder.

Het tankstation is na het ongeluk een paar uur ontruimd en afgezet. De brandende auto vormde namelijk een gevaar. De politie doet onderzoek naar het ongeval. Rond 10.15 uur was het nog onduidelijk of het tankstation alweer open was.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6345292/man-scheurt-onder-invloed-tankstation-langs-a1-binnen-en-veroorzaakt-ongeluk.html

Regisseur David Lynch overleed aan hartstilstand en uitdroging

Regisseur David Lynch is overleden aan een hartstilstand als gevolg van zijn chronische longziekte. Ook uitdroging droeg bij aan zijn dood, is volgens Amerikaanse media te lezen in de overlijdensakte die vrijdag is vrijgegeven.

Lynch overleed in januari op 78-jarige leeftijd. De regisseur was bekend van films als Mulholland Drive en Dune en de tv-serie Twin Peaks.

Eind vorig jaar werd bekend dat Lynch een longemfyseem had door jarenlang roken. Door die ziekte was hij aan huis gebonden. “Het is zwaar leven met longemfyseem. Ik kan nauwelijks een kamer oversteken”, zei Lynch in november.

Bron: https://www.nu.nl/film/6345213/regisseur-david-lynch-overleed-aan-hartstilstand-en-uitdroging.html

Franse stad Biarritz moet van rechter racistische naam van wijk veranderen

De Franse stad Biarritz moet van de hoge rechter in Bordeaux de naam van de wijk La Negresse veranderen. Volgens de rechtbank is het waarschijnlijk dat de naam de waardigheid van mensen ondermijnt.

Taalkundig gezien is la negresse de vertaling van ‘negerin’. De wijk zou die naam hebben gekregen als verwijzing naar een vrouw van Haïtiaanse afkomst, die in de negentiende eeuw een kroeg in de wijk zou hebben beheerd. Soldaten van Napoleon zouden de wijk daarom La Negresse hebben genoemd. Die naam nam de kuststad in het zuidwesten van Frankrijk later officieel over, ter vervanging van het Baskische Harausta.

Sinds 2013 vroegen lokale politici en activisten al om de buurt te hernoemen, meldt Le Parisien. Ze vinden de naam een verouderde herinnering aan het kolonialisme. Omdat het gemeentebestuur een verandering niet zag zitten, brachten activisten de zaak voor de rechter.

De rechtbank van Pau wees de eis eind december 2023 af. Die rechtbank zag de naam als een “gedenkwaardig eerbetoon” aan de vrouw. Maar de activisten gingen in hoger beroep en hadden bij de hoge rechter van Bordeaux wel succes.

Een belangrijk twistpunt in de huidige discussie is of de betreffende vrouw een tot slaaf gemaakte was. Maar de hoge rechter vindt die vraag niet eens zo relevant voor de uitspraak. “De term La Negresse doet tegenwoordig op een vernederende manier denken aan de raciale afkomst van een vrouw van wie identiteit niet formeel is vastgesteld.” Daarom is het volgens de rechter waarschijnlijk dat de menselijke waardigheid wordt ondermijnd.

De rechter geeft Biarritz drie maanden om de naam te veranderen. Het stadsbestuur heeft laten weten in beroep te gaan bij de Franse Raad van State.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6345225/franse-stad-biarritz-moet-van-rechter-racistische-naam-van-wijk-veranderen.html

Schietpartijen in Brussel waren volgens justitie drugsoorlog tussen bendes

De schietpartijen in Brussel deze week waren volgens de Belgische justitie afrekeningen in het drugsmilieu. “Het gaat om een drugsoorlog tussen criminele bendes”, zei de procureur-generaal vrijdag op een persconferentie.

De Brusselse justitie komt tot deze conclusie na onderzoek in de gemeente Anderlecht. Daar vond in de nacht van donderdag op vrijdag de derde schietpartij van deze week plaats. Daarbij kwam een man om het leven. Hij werd doodgeschoten voor de ingang van een portiekflat. Eerder vielen geen doden, maar raakte wel iemand gewond.

Volgens mediaberichten was het slachtoffer actief in de drugswereld. De politie maakte verder nog niets bekend. Wel vonden agenten op de plek van de schietpartij ongeveer twintig kogelhulzen. Politie linkt de derde schietpartij aan de andere incidenten.

De politie is een klopjacht begonnen aar de daders. Er worden huiszoekingen gedaan. Daarbij zijn kalasjnikovs en auto’s in beslag genomen. Vooralsnog zijn er geen verdachten aangehouden.

Er worden ook meer agenten ingezet in de gemeente Anderlecht. Het gaat om het “maximaal aantal zichtbare eenheden” in dat gebied, aldus het gemeentebestuur. Om meer politie te kunnen inzetten, worden agenten uit andere gemeenten rond Brussel verplaatst naar Anderlecht om daar toezicht te houden.

De afgelopen dagen waren er meerdere schietpartijen in Anderlecht. In de nacht van dinsdag op woensdag was er een schietpartij in de Brusselse gemeente Sint-Joost-ten-Node. In de Weidestraat raakten twee mensen gewond.

Woensdagochtend schoten twee mannen met zware vuurwapens bij het metrostation Clemenceau. Niemand raakte daarbij gewond. De mannen vluchtten na de schietpartij de metrotunnels in. De politie opende vervolgens een klopjacht op de mannen, maar kon ze niet vinden.

In de nacht van woensdag op donderdag vond opnieuw een schietpartij plaats bij het metrostation. Daarbij raakte één persoon gewond. Na die schietpartij zei burgemeester Fabrice Cumps van Anderlecht dat het geweld vrijwel zeker te maken heeft met een oorlog van Brusselse drugsbendes.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6345188/schietpartijen-in-brussel-waren-volgens-justitie-drugsoorlog-tussen-bendes.html

Meer dan honderd vrouwen verkracht en verbrand in gevangenis Congo door Tutsi M23-rebellen

Tijdens de overname van de Congolese stad Goma door rebellen zijn meer dan honderd vrouwen verkracht en vervolgens levend verbrand. Dat gebeurde in een gevangenis nadat er chaos ontstond door de oprukkende Tutsi M23-rebellen.

De vrouwelijke gevangenen zijn allemaal verkracht en omgekomen nadat hun vleugel van de gevangenis in brand was gezet. Dat schrijft The Guardian woensdag na een gesprek met Vivian van de Perre. De Nederlandse leidt als plaatsvervangend hoofd de vredesmissie van de Verenigde Naties in de regio. Zij spreekt van “honderden doden”.

Vorige week werd Goma, de grootste stad in het oosten van de Democratische Republiek Congo, ingenomen door de M23-rebellen. Bij dat geweld vielen volgens de Congolese regering ruim tweeduizend doden. De VN heeft het over minstens negenhonderd doden en drieduizend gewonden.

De vrouwelijke gevangenen werden aangevallen in hun vleugel van de Munzenze-gevangenis tijdens een massale uitbraak. Er probeerden zo’n vierduizend gevangenen te ontsnappen in de chaos die ontstond tijdens de gevechten.

Het onderschrijft de humanitaire ramp die in de stad aan de gang is. In een interview met de Volkskrant spreekt Van de Perre van “chaos”. “Er is geen eten, geen elektriciteit en er zijn geen medische voorzieningen.”

De rebellen zijn in het oosten van het land een nieuw offensief begonnen. Ze veroverden de plaats Nyabibwe, op zo’n 100 kilometer van de regionale hoofdstad Bukavu.

Eerder werd een humanitair bestand aangekondigd, maar daar lijkt M23 zich niet aan te houden. “Dit bewijst dat het eenzijdige bestand dat ze hadden afgekondigd weer een list was”, zei een regeringswoordvoerder tegen persbureau AFP.

Lokale bronnen verklaarden de afgelopen dagen al dat alle strijdende partijen versterkingen laten aanrukken.

De aanhoudende strijd in het grondstofrijke gebied zorgt ook voor internationale onrust. De leiders van Rwanda en Congo worden zaterdag verwacht bij regionaal overleg in Tanzania.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6344884/meer-dan-honderd-vrouwen-verkracht-en-verbrand-in-gevangenis-congo.html

De Tutsi-minderheid regeert in Rwanda, zij waren ook het slachtoffer van genocide in Rwanda in 1994 waarbij zeker een half miljoen (tot wel 800.000) van hen werden gedood in enkele maanden tijd.