De dood van de 11-jarige Louise, die vermoord werd op weg van school naar huis, roept veel vragen en heftige emoties op bij bewoners uit de wijde omgeving. Het levenloze lichaam van het Franse meisje, dat sinds vrijdagmiddag vermist was, werd in de nacht van vrijdag op zaterdag gevonden in een bos op de grens tussen de gemeenten Épinay-sur-Orge en Longjumeau, in het departement Essonne.
Toen de scholiere niet thuiskwam van school op vrijdagmiddag 7 februari, schakelden haar ouders de politie in, die direct een onderzoek instelden naar de „zorgwekkende verdwijning” van de tiener. Tegelijkertijd plaatste de oudere zus van Louise een opsporingsbericht op sociale media, waarin ze verklaarde dat haar zusje voor het laatst was gezien bij een zebrapad in de rue Lavoisier, in de naburige gemeente Longjumeau, waar de familie van Louise woont. Ze droeg een zwarte pet, een blauw donsjack en witte schoenen ten tijde van haar verdwijning.
Er werden honden, drones en een politiehelikopter ingezet om het gebied te doorzoeken. Ook werden camerabeelden onderzocht, waaruit bleek dat Louise voor het laatst gezien was bij de ingang van de bossen van Templiers, op steenworp afstand van haar school. Om 21.40 uur stopte één van de speurhonden in het bos, waar vervolgens een zoekactie op touw werd gezet. De hoop om Louise levend terug te vinden, was helaas van korte duur. Om half drie ’s nachts werd het lichaam van de 11-jarige scholiere gevonden.
De inwoners van Épinay-sur-Orge leefden enorm mee met de verdwijning. Iedereen was bezig met de vraag waar de verdwenen Louise gebleven was. Kort na tienen werd hun grootste vrees waarheid, toen Grégoire Dulin, de officier van justitie in Évry, officieel verklaarde dat het meisje dood aangetroffen was en dat er „onderzoek naar de moord op een minderjarige” geopend was.
Hoewel het moordwapen nog niet gevonden is, heeft de officier van justitie bekendgemaakt dat Louise meerdere keren gestoken is met een scherp voorwerp. De autopsie onthulde de aanwezigheid van „talrijke wonden, gemaakt met een scherp voorwerp op vitale plaatsen”, bevestigde Dulin in een persbericht op zaterdagavond. Hij voegde daaraan toe dat er in dit stadium „geen bewijs is dat er seksueel geweld in het spel was.” Onderzoekers blijven de camerabeelden nauwkeurig bestuderen.
De oudergemeenschap van Louises school verkeert in shock. „In mijn binnenste ben ik woedend”, vertelde één van de moeders geëmotioneerd. „Onze kinderen nemen allemaal dezelfde route van school naar huis. Het had een van onze kinderen kunnen zijn. Het ergste is dat we ze altijd vragen om deze route te nemen, omdat de weg verlicht is.” Een andere moeder heeft nog steeds moeite om te verwerken wat er is gebeurd. „We maken ons zorgen als onze kinderen pas om 18.00 uur thuiskomen van school, maar dit was op klaarlichte dag. Het was 14.00 uur toen Louise vertrok”, zegt ze verslagen.
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1501053401/louise-11-vermoord-op-weg-van-school-naar-huis-we-vragen-kinderen-juist-om-deze-route-te-nemen