Twee agenten gewond na achtervolging 17-jarig meisje in Houten

Twee politiemensen zijn vannacht gewond geraakt bij de aanhouding van een 17-jarige meisje dat slingerend door Houten reed. Ze reed zonder rijbewijs en was onder invloed van alcohol en drugs.

De agenten zagen rond 02.30 uur de auto rijden met opvallend rijgedrag. De politiemensen probeerden de auto te achtervolgen, maar omdat de 17-jarige zo hard reed door de Utrechtse gemeente raakten ze haar kwijt.

Niet veel later vonden ze de auto in een woonwijk. Toen de politiemensen het meisje wilden benaderen, reed ze tegen geparkeerde auto’s en de politieauto aan. Hierbij raakten de agenten gewond.

De politie doet onderzoek naar het incident. De bestuurster is aangehouden.

Bron: https://nos.nl/artikel/2556982-twee-agenten-gewond-na-achtervolging-17-jarig-meisje-in-houten

De geheime pragmatische vriendschap tussen Iran en Israël

Jaren na de revolutie van 1979, die Ayatollah Khomeini aan de macht bracht, hielden de twee ogenschijnlijke vijanden een wederzijds voordelige relatie in stand.

Het is misschien verrassend dat Iran en Israël hun banden niet volledig verbraken na de Islamitische Revolutie van 1979, die Ayatollah Ruhollah Khomeini aan de macht bracht. Uit archieven blijkt dat sleutelfiguren in beide landen vonden dat het handhaven van een geheime relatie strategisch voordelig zou zijn. Als gevolg hiervan bleven Iran en Israël, zelfs nadat de Iraanse monarch Shah Mohammad Reza Pahlavi was afgezet, handel drijven ter waarde van miljoenen dollars per jaar—dit terwijl Teheran publiekelijk het bestaansrecht van Israël ontkende.

Dit toont aan dat het Iraanse regime, ondanks zijn publieke retoriek, diep pragmatisch is: het voortbestaan van de Islamitische Republiek Iran na 1979 is de hoogste prioriteit. De leiders van het land gaan ver om dit doel te waarborgen.

Toen het leger van Saddam Hoessein in 1980 Iran binnenviel—gesteund door enkele van de grootste wereldmachten, waaronder Saoedi-Arabië, de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie—had Teheran weinig bondgenoten en een dringende behoefte om de pas gevormde islamitische republiek te behouden. Op dat moment wendde de Iraanse leiding zich tot Israël, ogenschijnlijk een van zijn grootste vijanden, voor hulp.

Israël en Iran, die onder de afgezette sjah nog goede betrekkingen hadden, raakten in een bittere vete verwikkeld nadat Khomeini aan de macht kwam. De oude geestelijke noemde Israël de “kleine Satan”, slechts ondergeschikt aan de VS, die hij de “grote Satan” noemde. Dit maakt hun geheime samenwerking des te opmerkelijker.

De revolutionairen die de sjah afzetten, waren fel tegen diens beleid—waaronder de monarchie’s relatie met Israël. Veel revolutionairen zagen die relatie als uitbuiting en onevenredig voordelig voor westerse belangen ten koste van Iran. Zo begon de officiële vijandigheid tussen Iran en Israël na de revolutie van 1979, en die vijandschap duurt tot op de dag van vandaag voort.

De meest prominente leider van de revolutie, Khomeini, verklaarde in een interview aan het begin van zijn heerschappij dat zijn islamitische republiek “de betrekkingen met Israël zou verbreken omdat [het] geen enkele wettelijke rechtvaardiging voor zijn bestaan ziet. Palestina behoort tot de islamitische wereld en moet worden teruggegeven aan de moslims.”

Wapenleveringen en Geheime Samenwerking
De verwoestende achtjarige oorlog die volgde op de Iraakse invasie van Iran eindigde in een patstelling, met naar schatting 1 tot 2 miljoen slachtoffers. Het is belangrijk te begrijpen dat Iran in de jaren ‘70, vóór de revolutie, beschikte over een buitengewoon sterk, door het Westen gesteund leger, gefinancierd door olie-inkomsten. Irak, onder leiding van Saddam Hoessein en de Ba’ath-partij, was ondertussen zijn eigen militaire macht aan het uitbreiden. De machtsbalans verschoof drastisch nadat Khomeini in 1979 de macht greep en zijn aanhangers uit wantrouwen en angst het leger van de sjah zuiverden. Irak zag een kans om Iran’s militaire zwakte uit te buiten en viel zijn historische rivaal minder dan een jaar na de revolutie binnen. Om soldaten te motiveren, beloofde het nieuwe Iraanse regime dat, na de verovering van Bagdad, de “bevrijding van Jeruzalem” de volgende stap zou zijn. En toch bereikte tijdens deze periode de clandestiene relatie tussen Teheran en Tel Aviv haar hoogtepunt.

Een nadere blik op deze periode maakt duidelijk waarom Khomeini ervoor koos geheime banden met Israël te onderhouden. De afgezette sjah had de controle over het zesde grootste leger ter wereld, $26 miljard aan buitenlandse reserves, een olie-industrie die dagelijks $105 miljoen opbracht en nauwe banden met Israël. De nieuwe machthebbers namen dit rijke erfgoed dankbaar over—behalve de vriendschap met Israël, althans in het openbaar. Officieel liet de nieuwe islamitische republiek haar afkeer van Israël blijken door de Israëlische ambassade in Teheran over te dragen aan de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO), die destijds het bestaan van Israël verwierp.

De realiteit is echter dat elke pas gevormde revolutionaire regering die direct in een oorlog terechtkomt, compromissen moet sluiten om te overleven—zelfs een die prat gaat op haar non-alignment politiek. Geheime samenwerking met Israël was voor het Iraanse regime aantrekkelijker dan samenwerking met de VS of de Sovjet-Unie.

Toen de sjah nog aan de macht was, brachten gemeenschappelijke veiligheidsdreigingen vanuit Egypte onder Nasser en de Sovjet-Unie Iran en Israël dichter bij elkaar. Onder Khomeini zorgden de Iraakse agressie en Iran’s isolatie ervoor dat deze samenwerking opnieuw opbloeide, voornamelijk omdat Iran wapens nodig had.

Aan het begin van de oorlog verkeerde het Iraanse leger in een crisis. Tussen 1979 en 1980 verliet naar schatting 60% van het leger het land, terwijl duizenden anderen werden geëxecuteerd of gevangengezet. Door de chaos en zuiveringen waren er naar verluidt slechts 28 tanks aanwezig in de provincie Khuzestan, die aan Irak grensde. De luchtmacht, die onder de sjah een van de sterkste van de regio was, verkeerde in een nog slechtere staat—slechts 40% van de vloot was nog bruikbaar.

Israël vulde dit vacuüm door in 1983 voor meer dan $100 miljoen aan wapens aan Teheran te leveren. In 1985 vervoerden Deense vrachtschepen, gecharterd door de Israëlische regering en privé-wapenhandelaren, meer dan 600 ladingen Amerikaans gemaakte wapens via de Perzische Golf naar de Iraanse haven Bandar Abbas. Gedurende de oorlog hield Israël Iraanse militaire vliegtuigen operationeel en trainden Israëlische militaire instructeurs de commandanten van het Iraanse leger.

Ideologie Versus Realiteit
Hoewel de sjah diplomatiek voorzichtiger omging met zijn betrekkingen met Israël, konden noch hij noch Khomeini hun samenwerking met Israël ideologisch rechtvaardigen. Israël’s “periferie-doctrine,” geïntroduceerd door premier David Ben-Gurion kort na de oprichting van de staat in 1948, legde de nadruk op sterke relaties met Iran, Turkije en Ethiopië om de Arabische wereld in evenwicht te houden. Tegen de jaren ‘80 verloor deze doctrine echter aan belang.

Voor Iran was de samenwerking met Israël minder van strategisch belang, maar het land wilde koste wat kost zijn regionale machtspositie behouden. Israël, op zijn beurt, had weinig vrienden in de regio en hoopte dat Khomeini slechts een tijdelijke afwijking zou zijn in de Iraans-Israëlische betrekkingen. Israëlische leiders waren van mening dat Iran niet permanent in de vijandige Arabische hoek zou blijven en beschouwden de Iraanse revolutie als een kortstondige afwijking.

Khomeini’s felle retoriek tegen Israël in de jaren ‘80 was eerder een gepassioneerde vertoning dan een vastomlijnde buitenlandse politiek. Israël leek dit onderscheid tussen retoriek en beleid al vroeg te herkennen en bleef Iran behandelen als een potentiële regionale bondgenoot, zelfs terwijl de islamitische republiek Israël een “kankerachtige tumor” noemde. Dit was grotendeels te danken aan Shimon Peres, destijds Israëls premier en minister van Buitenlandse Zaken, die geloofde dat Khomeini slechts een tijdelijk obstakel was en dat de VS Iran weer in de westerse invloedssfeer moest brengen.

Evenzo verklaarde de Israëlische minister van Defensie Ariel Sharon in 1982 op televisie dat Israël ondanks Amerikaanse tegenstand wapens aan Iran zou blijven verkopen. Iran reageerde met ontkenningen, spot en een resolutie om Israël uit de VN te zetten. Toch liet de Israëlische minister van Defensie Yitzhak Rabin in 1987 doorschemeren hoe diep de geheime band zat: “Iran is Israël’s beste vriend, en we zijn niet van plan om onze houding ten opzichte van Teheran te veranderen, want Khomeini’s regime zal niet eeuwig duren.”

Hieronder het origineel in het Engels:

Iran and Israel’s Covert Pragmatic Friendship

For years after the 1979 revolution that brought Ayatollah Khomeini to power, the two supposedly enemy states maintained a mutually beneficial relationship

It is perhaps a surprising fact that Iran and Israel did not cut ties after the former’s 1979 Islamic Revolution that brought Ayatollah Ruhollah Khomeini to power. Records show that key actors in both countries felt that maintaining a secret relationship would be strategically beneficial. As a result, Iran and Israel continued to engage in trade worth millions of dollars per year after the fall of Iran’s monarch, Shah Mohammad Reza Pahlavi, even as Tehran publicly denied Israel’s right to exist.

This shows that the Iranian regime, for all its public zealotry, is deeply pragmatic: The raison d’etre of the Islamic Republic of Iran, post-1979, is regime preservation. The country’s leaders will go to great lengths to ensure that this goal is met.

When Saddam Hussein’s army, aided by some of the world’s greatest powers, including Saudi Arabia, the United States and the Soviet Union, invaded Iran from Iraq in 1980, Tehran was left with few friends and a frantic desire to preserve the newly formed Islamic republic. It was then that the Iranian leadership turned to Israel, purportedly one of its foremost foes, for assistance.

Israel and Iran, once friendly under the deposed shah, had a bitter fallout when Khomeini took over. The aging cleric referred to Israel as the “Little Satan,” second only to the U.S., which was the “Great Satan.” This makes their secret relationship even more interesting.

The revolutionaries who overthrew the shah were deeply opposed to the former ruler’s policies — including the monarchy’s relationship with Israel. The perception among many revolutionaries was that that relationship was exploitative and disproportionately favored Western interests at Iran’s expense. Thus, the official animosity between Iran and Israel began after the 1979 revolution, and it remains fervent to this day.

The most prominent face of the revolution, Khomeini, said in an interview at the beginning of his tenure that his Islamic republic would “break off relations with Israel because [it does not] believe there is any legal justification for its existence. Palestine belongs to the Islamic space and must be returned to the Muslims.”

The devastating eight-year war sparked by Iraq’s invasion of Iran ended in stalemate and an estimated 1 to 2 million casualties. It is important to understand that in the 1970s, prior to the revolution, Iran had a remarkably strong military backed by the West and funded by oil wealth. Iraq, meanwhile, was expanding its own military power under the rule of Saddam and the Baath Party. The balance of power shifted once Khomeini came to power in 1979 and his partisans purged the shah’s army out of fear and distrust. Iraq saw an opportunity to exploit Iran’s new military weakness and decided to attack its historical foe less than a year after the revolution took place. In an attempt to galvanize troops, the new Iranian regime promised soldiers and prospective “martyrs” that the next stop after conquering Baghdad would be the “liberation of Jerusalem.” And yet, during this same period, the clandestine relationship between Tehran and Tel Aviv reached its peak.

A closer look at the events of this period makes clear Khomeini’s rationale for maintaining covert ties with Israel. The deposed shah had controlled the world’s sixth-largest army, $26 billion in foreign reserves, an oil industry producing $105 million a day and a close relationship with Israel. The new regime gladly accepted all of this rich legacy, except for the friendly relations with Israel — at least publicly. Officially, the new Islamic republic’s feelings about Israel were conveyed by its decision to hand over the Israeli Embassy in Tehran to the Palestine Liberation Organization, which, at the time, rejected Israel’s existence.

The truth is that any newly formed revolutionary government that is immediately thrown into a war will naturally need to compromise to survive — even one that prides itself on nonalignment. Covert cooperation with Israel was more attractive to the Iranian regime than allying with the U.S. or the Soviet Union.

When the shah was in power, common security threats from President Gamal Abdel Nasser’s Egypt and the Soviet Union brought Iran and Israel closer. Under Khomeini, Iraq’s aggression, combined with Iran’s isolation from the international community, made room for a renewal of such cooperation, largely because Iran needed weapons.

At the start of the war, Iran’s military was in dire condition. Between 1979 and 1980, an estimated 60% of Iran’s military personnel quit, while the new regime killed or arrested thousands more. As a result of the chaos and purges, there were reportedly only 28 tanks in the entirety of Iran’s Khuzestan province, which bordered Iraq. The air force, which under the shah had been one of the region’s strongest, was in even worse shape; only 40% of the entire fleet was salvageable. Israel helped fill the vacuum during this period by selling more than $100 million dollars’ worth of arms to Tehran in 1983. By 1985, Danish cargo ships chartered by the Israeli government and private arms dealers made over 600 trips carrying American-made arms through the Persian Gulf to the Iranian port of Bandar Abbas. As the war continued, Israel kept Iranian military planes flying, while Israeli military instructors trained the Islamic republic’s army commanders.

Although the shah was better at maintaining a diplomatic front when it came to publicly discussing ties with Israel, neither he nor Khomeini could realistically cite “ideological alignment” with Israel as a factor in their cooperation. Israel’s “periphery doctrine,” introduced by Prime Minister David Ben-Gurion shortly after the state was established in 1948, prioritized strong relationships with Iran, Turkey and Ethiopia as a balance-of-power strategy against the Arab world. By the 1980s, however, this doctrine was dwindling in importance.

Although the partnership was less relevant to Iran, the country remained determined to uphold its status as a major regional power, while Israel still craved security. With limited friends in the region at the time, Israeli leaders hoped Khomeini represented a deviation rather than a lasting shift for Iran, as they couldn’t afford to lose more regional allies.

Khomeini’s harsh rhetoric toward Israel during the 1980s was more of an impassioned charade than a foreign policy doctrine. Israel seemed to recognize this discrepancy between rhetoric and policy early on and continued to treat Iran as a potential regional ally even as the Islamic regime classified Israel as a “cancerous tumor.” This was largely because Shimon Peres — Israel’s prime minister and foreign minister at the time — believed that Khomeini was only a temporary setback for Iran-Israel relations, and that the U.S. should work to bring Iran back into the Western sphere of influence.

Similarly, in 1982, Israeli Defense Minister Ariel Sharon announced on television that Israel would continue selling weapons to Iran despite American opposition. Iran responded to Sharon’s announcement with denials, ridicule and the introduction of a resolution to expel Israel from the United Nations. Yet in 1987, Yitzhak Rabin, then Israel’s minister of defense, belied their denials when he said that “Iran is Israel’s best friend and we do not intend to change our position in relation to Tehran, because Khomeini’s regime will not last forever.”

Bron: https://newlinesmag.com/argument/iran-and-israels-covert-pragmatic-friendship/

Dronken bestuurder verkleed als bierflesje rijdt vrouw aan en botst tegen boom

Een automobilist met te veel alcohol op heeft zaterdag in Zoetermeer een vrouw aangereden en is uiteindelijk tegen een boom tot stilstand gekomen. De man was verkleed als bierflesje en de politie vermoedt dat hij kort ervoor een feest had bijgewoond in SnowWorld.

De 26-jarige man uit Zoetermeer reed de vrouw aan op een parkeerterrein aan de Buytenparklaan. De vrouw is naar een ziekenhuis gebracht. Hoe het nu met haar gaat, is niet duidelijk. De man reed na de aanrijding door. Omstanders zetten de achtervolging in, bevestigde een politiewoordvoerder zondag berichtgeving van Hart van Nederland.

Uiteindelijk botste de man tegen een boom. Of dat kwam door de achtervolging door de omstanders, wordt nog onderzocht. De 26-jarige ging te voet verder, maar werd uiteindelijk door de politie aangehouden. De man moest zelf ook naar het ziekenhuis. Een blaastest wees uit dat hij onder invloed was, aldus de woordvoerder.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/15258893/dronken-bestuurder-verkleed-als-bierflesje-rijdt-vrouw-aan-en-botst-tegen-boom

Automobilist zonder rijbewijs is hardleers: voor twintigste keer achter stuur betrapt

Een 32-jarige automobilist uit Bergen op Zoom is in de nacht van zaterdag op zondag voor de twintigste keer betrapt op het rijden zonder rijbewijs. Ook verdenkt de politie de bestuurder ervan dat hij onder invloed van cocaïne reed.

De politie hield hem rond 1.50 uur op De Boulevard Noord in zijn woonplaats staande. Daar bleek dat hij in de afgelopen zeven jaar al negentien keer eerder was gepakt voor rijden zonder rijbewijs.

De bestuurder doorstond de alcoholcontrole van de politie, maar de speekseltest toonde aan dat hij vermoedelijk onder invloed van cocaïne reed.

De eigenares van de auto, die naast hem zat, moest de wagen inleveren. Ze raakt het voertuig kwijt, omdat zij de auto de voorlaatste keer ook aan hem had uitgeleend.

Toen was haar verteld wat er zou gebeuren als de automobilist nog een keer zou worden gepakt, meldt de politie in een verklaring.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6346931/automobilist-zonder-rijbewijs-is-hardleers-voor-twintigste-keer-achter-stuur-betrapt.html

Een agent dood, meerdere gewonden gemeld bij schietpartij in ziekenhuis in Pennsylvania

Eén agent is omgekomen en meerdere anderen zijn naar verluidt gewond geraakt bij een schietpartij in een ziekenhuis in York County, Pennsylvania (VS), op zaterdag, volgens bronnen binnen de politie.

De gemeente West York Borough heeft aangekondigd dat politieagent Andrew Duarte om het leven is gekomen bij de schietpartij in UPMC Memorial in West Manchester Township.

Volgens politiebronnen raakten een andere agent en een verpleegkundige gewond door schoten. Het is onduidelijk hoeveel mensen in totaal gewond zijn geraakt.

De schutter is overleden en er is geen gevaar meer voor het publiek, aldus de staatspolitie op zaterdagmiddag.

Bron: https://abcnews.go.com/US/multiple-injuries-reported-shooting-pennsylvania-hospital-law-enforcement/story?id=119079367

Meer details:

Man gijzelt ziekenhuispersoneel in Pennsylvania

In de Amerikaanse staat Pennsylvania heeft een man mensen gegijzeld gehouden op de intensive care van een ziekenhuis. Hij schoot een agent dood en verwondde vijf anderen voordat hij zelf om het leven werd gebracht.

De gijzeling vond gisterochtend lokale tijd plaats in het UPMC Memorial-ziekenhuis in de plaats York. De 49-jarige man stapte gewapend met een pistool het gebouw binnen en liep direct op de IC af. Daar gijzelde hij meerdere medewerkers van het ziekenhuis. Hij schoot een verpleegkundige en een bewaker neer. Een dokter werd geschampt door een kogel uit het pistool.

De verdachte bond de handen van een vrouwelijke medewerker vast met een tiewrap en duwde haar vervolgens de gang op, terwijl hij haar onder schot hield. Op de gang liep hij agenten tegen het lijf en werd er over en weer geschoten. Eén agent werd gedood en twee andere raakten gewond. De schutter zelf werd ook gedood.

De openbaar aanklager zegt dat de 49-jarige verdachte eerder in de week al contact had gehad met de intensive care van het ziekenhuis. Dat had te maken met de medische toestand van een andere persoon, aldus de aanklager, al is er vooralsnog niets bekend over een motief.

Gouverneur Shapiro van Pennsylvania zegt dat hij vannacht contact heeft gehad met de ouders van de omgekomen agent en met agenten die gewond in het ziekenhuis liggen. Hij heeft ze bedankt. “Hun bereidheid om op het gevaar af te gaan, heeft levens gered.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2556955-man-gijzelt-ziekenhuispersoneel-in-pennsylvania

Franse dr. Joël heeft honderden kinderen misbruikt: “vanochtend rookte ik een sigaret en dacht na over het feit dat ik een grote perverseling ben, een exhibitionist, een sadist, een pedofiel. En daar ben ik blij mee”

In Frankrijk begint maandag een rechtszaak rond een van de grootste ontuchtschandalen die het land ooit heeft gekend. Een chirurg wordt ervan verdacht in 25 jaar tijd 299 kinderen seksueel te hebben misbruikt. Hij deed dat meestal voor of na operaties, als de kinderen onder narcose waren, zegt justitie.

De gemiddelde leeftijd van de slachtoffers was 11 jaar. De dader heeft een gedeeltelijke bekentenis afgelegd.

De rechtszaak in Vannes (Bretagne) gaat vier maanden duren. In die West-Franse regio maakte de chirurg de meeste slachtoffers. Als hij schuldig wordt bevonden, kan hij maximaal 20 jaar cel krijgen.

De betreffende arts is de 74-jarige Joël Le Scouarnec. Hij is officieel aangeklaagd voor verkrachting en seksueel geweld. Dat zou zijn begonnen in de jaren 80 en hebben geduurd tot 2017, toen hij werd opgepakt.

De slachtoffers zijn 158 jongens en 141 meisjes. Veel van hen zijn inmiddels volwassen en zullen het proces bijwonen als civiele partij.

Le Scouarnec werkte vanaf de jaren 80 als chirurg in zeker vijf verschillende ziekenhuizen, in het midden en westen van Frankrijk. Hij was getrouwd en vader van drie zonen. In de beginjaren kwam hij er naar eigen zeggen achter dat hij pedofiel was. Toen zou het misbruik zijn begonnen.

De chirurg ging bijna altijd op dezelfde manier te werk. Als hij kinderen moest opereren, probeerde hij kort voor of na de operatie met hen alleen te zijn. De patiënten waren dan onder narcose. En op die momenten sloeg hij toe. In de meeste gevallen waren de kinderen zich achteraf nergens bewust van, omdat ze onder anesthesie waren geweest.

Volgens eerste schattingen van justitie zou Le Scouarnec van halverwege de jaren 80 tot 2017 zeker 349 slachtoffers hebben gemaakt. Maar in een aantal gevallen bleek het seksueel misbruikt verjaard en in andere gevallen was er onvoldoende bewijs. Uiteindelijk bleven er 299 patiënten over waarvan het Openbaar Ministerie denkt dat ze tussen 1989 en 2014 zijn misbruikt door de arts. Daarvoor wordt hij nu berecht.

In 2020 werd de chirurg al veroordeeld tot 15 jaar cel wegens verkrachting en seksueel geweld. De slachtoffers waren toen twee van zijn eigen nichtjes, een buurmeisje en een patiënte, allemaal in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. Die zaak kon vrij snel voor de rechter worden gebracht. Maar de grote zaak met honderden patiënten als slachtoffers kostte meer tijd om uit te zoeken en leidt daarom nu pas tot een proces.

Het buurmeisje was degene die in 2017 alarm sloeg. Daarna werd Le Scouarnec opgepakt. Het meisje vertelde aan haar vader en moeder dat de buurman zich had ontbloot en haar had betast. De ouders stapten naar de politie en die deed daarna huiszoeking bij de chirurg.

In zijn huis in Jonzac, ten noorden van Bordeaux, werden 300.000 foto’s en video’s met kinderporno gevonden en ook kinderpoppen en pruiken. Ook werden er dagboeken gevonden die hij bijhield van 1990 tot 2017. Daarin beschreef hij nauwgezet wat hij deed, hoe hij het deed en waarom hij het deed.

De inhoud lekte uit in de Franse pers. In 2004 schreef Le Scouarnec: “Vanochtend rookte ik een sigaret en dacht na over het feit dat ik een grote perverseling ben, een exhibitionist, een sadist, een pedofiel. En daar ben ik blij mee.”

In zijn dagboeken beschreef de chirurg ook chronologisch welke kinderen hij in welk ziekenhuis misbruikte. Daardoor konden politie en justitie veel slachtoffers traceren. “Hij beschreef hoe hij bijna dagelijks patiënten betastte en penetreerde, kort voor of kort na een operatie. Als er collega’s of ouders bij waren, deed hij alsof het om een medische handeling ging”, lieten de onderzoeksrechters in deze zaak weten.

Voor veel van de ten laste gelegde feiten heeft Le Scouarnec een bekentenis afgelegd. “Hij heeft uitgelegd hoe hij te werk ging en ook hoe hij voorzorgsmaatregelen nam om te voorkomen dat het ontdekt zou worden”, aldus de Franse justitie in een verklaring.

Opvallend is dat Joël Le Scouarnec 20 jaar geleden tot vier maanden voorwaardelijk werd veroordeeld wegens het bezit van kinderporno. Daarna mocht hij toch doorgaan met zijn werk in verschillende ziekenhuizen, zelfs nadat een collega-arts aan de bel had getrokken over ‘ongepast gedrag’ van de chirurg.

In de 12 jaar na die veroordeling zou Le Scouarnec volgens berichten in de Franse pers nog zeker 45 nieuwe slachtoffers hebben gemaakt.

Bron: https://nos.nl/artikel/2556922-honderden-kinderen-misbruikt-door-franse-chirurg

Update, 27 februari 2025:

Ex-vrouw Franse chirurg ‘wist niets van seksueel misbruik’

Uit het strafdossier zou blijken dat de ex-echtgenote wel wist dat haar man pedofiel was. Dat zou staan in een brief die ze in de jaren 90 schreef.

De chirurg wist dat zijn vrouw op de hoogte was. Hij noteerde in 1996 in zijn dagboek dat zijn vrouw “erachter was gekomen”. Zijn broer zei in de rechtbank over de ex-echtgenote: “Ze wist wat hij deed maar greep niet in. Ze was alleen bij hem vanwege z’n geld.”

In de rechtbank zei de ex-vrouw met weinig empathische woorden dat ze nooit iets had gemerkt. “Het stond niet op z’n voorhoofd geschreven, hè?”.

Bron: https://nos.nl/artikel/2557500-ex-vrouw-franse-chirurg-wist-niets-van-seksueel-misbruik

Amerikaanse man kiest voor vuurpeloton als executie, eerste in VS in 15 jaar

Een terdoodveroordeelde man uit South Carolina in de Verenigde Staten heeft ervoor gekozen om door een vuurpeloton te worden geëxecuteerd. Mocht de executie van de 67-jarige Brad Sigmon doorgaan, is dat de eerste keer in 15 jaar dat deze methode wordt gebruikt.

De elektrische stoel zou hem “levend verbranden en koken”, schrijft zijn advocaat in een verklaring. Ook het alternatief, een dodelijke injectie, zou volgens de advocaat “net zo monsterlijk” zijn. Sinds september heeft de staat South Carolina drie mannen geëxecuteerd met een dodelijke injectie.

“Als hij voor een dodelijke injectie zou kiezen, riskeert hij een langdurige dood net zoals de drie mannen – die Brad kende – ondergingen”, aldus zijn advocaat. Volgens de raadsman bleven de terdoodveroordeelden meer dan twintig minuten in leven. Zijn advocaten doen nog een poging de executie te stoppen, ze zijn in beroep gegaan bij het Hooggerechtshof.

Sigmon werd in 2002 veroordeeld voor de moord op de ouders van zijn ex-vriendin. Hij zou de twee met een honkbalknuppel hebben vermoord. Vervolgens probeerde hij zijn ex-vriendin te ontvoeren, maar zij wist te ontsnappen. “Als ik haar niet kon krijgen, dan zou niemand anders haar mogen krijgen”, verklaarde hij later in een bekentenis.

Sinds de herinvoering van de doodstraf in de VS in 1976 zijn slechts drie gevangenen door een vuurpeloton geëxecuteerd. Alle keren gebeurde dat in de staat Utah, de laatste keer in 2010. Momenteel staan vijf staten in de VS het vuurpeloton toe: Idaho, Utah, South Carolina, Oklahoma en Mississippi.

De executie van Sigmon staat gepland op vrijdag 7 maart. Hij wordt vastgebonden aan een stoel en krijgt een kap over zijn hoofd. Op zijn borst wordt een doelwit geplaatst, waarna drie vrijwilligers vanaf een afstand van ongeveer 4,5 meter op hem schieten.

Bron: https://nos.nl/artikel/2556836-amerikaanse-man-kiest-voor-vuurpeloton-als-executie-eerste-in-vs-in-15-jaar

Kleindochter (22) die tachtigjarige oma doodstak veroordeeld tot zes jaar cel

Een 22-jarige vrouw uit Amsterdam is vrijdag veroordeeld tot zes jaar cel voor het doodsteken van haar oma in maart 2024. Berfin Ç. had eerder al bekend dat ze de bejaarde vrouw met messteken om het leven heeft gebracht.

Omdat de verdachte spijt heeft betuigd en zelf 112 heeft gebeld, valt de straf twee jaar lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

Ç. raakte vorig jaar in paniek toen ze door haar oma werd betrapt met haar vriendje. Dat gebeurde in het huis van de grootmoeder in het Amsterdamse stadsdeel West. De jonge vrouw zorgde destijds voor haar oma, die net was teruggekeerd uit het ziekenhuis na een operatie.

De oma dreigde Ç.’s moeder in te lichten over de stiekeme relatie. Ç. vreesde de reactie van haar familie, en vooral die van haar broer. Hij hield strenge controle over haar. Onderzoekers hebben later ook gerapporteerd dat Ç. bang was dat haar broer haar of haar vriend iets zou (laten) aandoen. De rechtbank van Amsterdam heeft bij het bepalen van de straf rekening gehouden met de door de deskundigen omschreven “familiedynamiek”.

“Ik heb nooit gedacht mijn oma iets aan te doen”, zei Ç. twee weken geleden in tranen. Volgens de rechtbank was “de verdachte op zoek naar manieren om het slachtoffer te laten vergeten wat zij die nacht had waargenomen”. Ze was dermate in paniek dat ze zichzelf van het leven wilde beroven. “Op enig moment heeft verdachte een andere keuze gemaakt en heeft zij het slachtoffer twaalf keer met een mes in haar bovenlichaam gestoken.”

Dat Ç. de dood van haar oma nooit heeft gewild, blijkt volgens de rechtbank ook uit haar verklaringen. “Maar de rechtbank kan er niet omheen dat de dood van het slachtoffer een oplossing was voor het probleem van verdachte en dat verdachte daarom op een (heel) kort moment toch de opzet heeft gehad op de dood van het slachtoffer”, zo staat in het vonnis.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6346789/kleindochter-22-die-tachtigjarige-oma-doodstak-veroordeeld-tot-zes-jaar-cel.html

Franse radicaal-rechtse politicus zegt toespraak CPAC af na ‘nazigebaar’ Bannon

De rechts-radicale Franse politicus Jordan Bardella heeft zijn toespraak op de Conservative Political Action Conference (CPAC) in Washington afgezegd vanwege “een provocerend gebaar dat verwijst naar de nazi-ideologie”.

Gisteren maakte Steve Bannon, voormalig topadviseur van de Amerikaanse president Trump, tijdens zijn toespraak op de politieke bijeenkomst van conservatieve activisten en politici een armgebaar dat tot ophef heeft geleid, omdat het sterke gelijkenis vertoont met de Hitlergroet. Bannon zelf zegt dat hij naar het publiek zwaaide.

Bannon sloot zijn toespraak gisteren af door driemaal “fight, fight, fight”, te roepen, de woorden die Trump vorig jaar zomer uitsprak nadat hij tijdens een campagnebijeenkomst was beschoten. Vervolgens strekte Bannon zijn rechterarm, waarna het publiek applaudisseerde en juichte. “Amen”, reageerde Bannon.

Bardella, de partijvoorzitter van de Franse partij Rassemblement National, was gisteren ook al op de conferentie, maar was op het moment van het armgebaar niet aanwezig in de zaal, laat hij weten in een verklaring.

Bannon noemt Bardella “een lafaard”. Bannon zegt dat hij dit gebaar vaker maakt, waaronder tijdens een toespraak bij de partij van Bardella zelf in 2018.

Het is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat over de lichaamstaal van mensen in de omgeving van Trump. Techmiljardair en topadviseur van Trump Elon Musk strekte twee keer zijn rechterarm bij een toespraak tijdens de inauguratie van Trump. Musk noemde de vergelijkingen met Hitler “vermoeiend”.

Bron: https://nos.nl/artikel/2556797-franse-radicaal-rechtse-politicus-zegt-toespraak-cpac-af-na-nazigebaar-bannon

Vrouw in VS klaagt ivf-kliniek aan voor plaatsen verkeerde embryo

Een Amerikaanse vrouw uit de staat Georgia heeft een rechtszaak aangespannen tegen de ivf-kliniek waar zij was behandeld. De kliniek had een embryo van een ander stel bij haar teruggeplaatst, meldt de vrouw in een persconferentie.

De vrouw, Krystena Murray, kwam achter de vergissing toen zij beviel van een zwarte baby, terwijl zij en de spermadonor die zij had uitgekozen wit zijn.

“De geboorte van mijn kind had het gelukkigste moment van mijn leven moeten zijn. En dat was het ook”, zegt zij in een persconferentie. Maar al gauw daarna kwamen de zorgen. Aanvankelijk dacht ze dat alleen de spermadonor niet de juiste was, maar dat het wel om haar eitje ging dat was bevrucht.

DNA-onderzoek wees echter uit dat de baby niet biologisch aan haar verwant is. Toen dat duidelijk werd nam ze contact op met de kliniek. Die vonden de biologische ouders van het kindje en namen contact met hen op. Met een DNA-test bewezen zij dat het kind van hen was, waarna Murray het jongetje teruggaf aan hen.

Ze had inmiddels een band met hem opgebouwd, zegt ze. Tegen NBC News sprak ze over de dag dat ze het jongetje aan zijn biologische ouders moest geven. “Ik kwam binnen als een moeder met een kind. Een baby die van mij hield en die van mij was en aan mij gehecht was. Ik liep het gebouw uit met een lege kinderwagen, zij gingen weg met mijn zoon”.

De rechtszaak is niet gericht tegen de biologische ouders, maar tegen de kliniek. Ze eist onder meer een schadevergoeding, wil weten waar haar embryo’s zijn gebleven en hoe deze fout heeft kunnen gebeuren. De kliniek zegt dat het gaat om een “geïsoleerd geval”.

“Toen deze fout werd ontdekt, hebben we meteen een grondig onderzoek gedaan en extra maatregelen genomen om patiënten nog beter te beschermen en uit te sluiten dat zo’n incident nogmaals voorkomt.”

Het komt vrijwel nooit voor dat klinieken embryo’s verwisselen, maar af en toe gaat het in de VS mis. Zo klaagde een echtpaar in New York in 2019 een kliniek aan die embryo’s van andere stellen had teruggeplaatst, meldt NBC News.

En in 2021 sleepten twee stellen een kliniek in Californië voor de rechter omdat hun embryo’s waren verwisseld, waardoor ze zonder het te weten enkele maanden elkaars biologische kinderen hadden verzorgd. In deze zaken is een schikking getroffen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2556566-vrouw-in-vs-klaagt-ivf-kliniek-aan-voor-plaatsen-verkeerde-embryo