Twee Belarussen aangehouden voor betrokkenheid bij dood Russische Poetin-criticus

In Polen zijn twee mannen aangehouden in verband met de aanslag waarbij de Poetin-kritische Russische performancekunstenaar Semjon Skrepetski werd gedood. De twee mannen komen uit Belarus en zijn 33 en 37 jaar oud, maakte de Poolse aanklager bekend.

Gisteren even na 10.00 uur kregen de autoriteiten een melding dat iemand op straat was neergeschoten op een parkeerplaats in de stad Biala Podlaska, dicht bij de grens met Belarus. In de middag werd bekendgemaakt dat het slachtoffer een 44-jarige Rus was die in de stad woonde.

Poolse aanklagers hebben inmiddels gemeld dat het gaat om Skrepetski. Zij zeggen dat een nog onbekende schutter twee keer op hem schoot, waarna Skrepetski op de grond viel. Vervolgens vuurde de schutter nog drie kogels op hem af, die terechtkwamen in zijn hoofd, borst en rug. Daarop stierf hij.

Het is nog onduidelijk of er meerdere daders waren en of degenen die vandaag zijn aangehouden direct betrokken waren bij de beschieting. Het Belarussische Telegramkanaal Dzik Media schreef gisteren dat er meerdere daders zouden zijn, die door een taxichauffeur uit Belarus waren vervoerd. Die chauffeur zou na de aanslag naar het consulaat van Belarus in de stad zijn gevlucht, maar de autoriteiten hebben dat niet bevestigd.

Justitie zegt dat de aangehouden mannen in de buurt van het consulaat werden gearresteerd. Er is nog geen aanklacht tegen hen ingediend.

Over een motief van de dader of daders is niets bekendgemaakt. De politie zei gisteren rekening te houden met meerdere scenario’s.

Skrepetski was in 2021 vanuit Rusland naar Polen verhuisd en reisde door Europese landen voor zijn performancekunst. Daarin nam hij geregeld de Russische president Poetin en de Belarussische president Loekasjenko op de korrel. Ook was hij in kunstuitingen kritisch op de Russische invasie van Oekraïne en bespotte hij de Tsjetsjeense leider Kadyrov.

Afgelopen vrijdag, op de Russische feestdag Dag van Rusland, hield Skrepetski een protestactie voor de Russische ambassade in Berlijn. Daarbij trok hij een Russische vlag uit zijn broek, waarop hij de vlag in een vuilnisbak gooide.

Naar aanleiding van deze actie werd hij op sociale media bedreigd door “Russische patriotten”, zoals hij zijn online belagers noemde.

Zij dreigden onder meer dat ze hem binnen zes seconden konden vinden. In een andere reactie is te lezen dat “de Tsjetsjeense leider Kadyrov Skrepetski in opdracht van Poetin zou verkrachten”.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618847-twee-belarussen-aangehouden-voor-betrokkenheid-bij-dood-russische-poetin-criticus

Zanger Oliver Tree (32) overleden na helikopterbotsing boven Rio de Janeiro

De Amerikaanse singer-songwriter Oliver Tree is op 32-jarige leeftijd overleden bij een botsing tussen twee helikopters boven de Braziliaanse stad Rio de Janeiro. Dat meldt persbureau AFP.

De twee toestellen botsten boven de wijk Recreio dos Bandeirantes, in het westen van de stad. Tot nu toe zijn zes doden bevestigd, allen waren inzittenden van de twee helikopters.

De helikopters stortten neer op een parkeerterrein van een autohandelaar, waarna een grote brand ontstond, aldus de brandweer. Twintig auto’s werden in de as gelegd.

Oliver Tree was in Brazilië voor een wereldtournee. In juli stonden concerten in Europa gepland. Hij was bekend van nummers als Life goes on, Miss You en Alien Boy die honderden miljoenen keren zijn beluisterd op Spotify.

Bron: https://www.ad.nl/show/zanger-oliver-tree-32-overleden-na-helikopterbotsing-boven-rio-de-janeiro~a7fbdfff/

Handlanger van Bashar al Assad in Nederland krijgt 26 jaar cel voor marteling en seksueel geweld

De rechtbank heeft een 58-jarige man uit Druten, oorspronkelijk afkomstig uit Syrië, veroordeeld tot 26 jaar cel. Rafik A. maakte zich in zijn vaderland in 2013 en 2014 schuldig aan foltering, marteling, seksueel geweld en verkrachting.

Het Openbaar Ministerie had dertig jaar cel geëist, maar A. werd van enkele feiten vrijgesproken wegens een gebrek aan bewijs.

A. zou een hoge functie hebben bekleed binnen de paramilitaire NDF, die banden had met het gewelddadige regime van Al Assad. De NDF knapte vaak het vuile werk van het regime op, zoals het arresteren, opsluiten en verhoren van Syrische burgers.

De 58-jarige man was betrokken bij het keihard neerslaan van vreedzame protesten tegen de regering van toenmalig president Al Assad. Als verhoorder zou hij slachtoffers onder meer hebben geslagen met een kabel, hebben opgehangen of onder stroom hebben gezet. Ook zou hij bij de verhoren seksueel geweld hebben gebruikt.

“De verdachte heeft de slachtoffers ontmenselijkt en tot het diepst vernederd”, zei de rechtbank. “Er kwam een beeld naar voren dat de verdachte plezier haalde uit het pijnigen en vernederen van de slachtoffers.”

A. vluchtte in 2021 naar het Gelderse Druten, waar hij in december 2023 werd aangehouden na een tip van een mensenrechtenadvocaat. Hij ontkent de beschuldigingen en beweert dat hij juist een tegenstander was van het regime. Bij het begin van zijn proces zei A. dat de zaak tegen hem een “samenzwering” was.

Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6399485/drutense-syrier-krijgt-26-jaar-cel-voor-marteling-en-seksueel-geweld-in-syrie.html

Discriminatiewaakhond vraagt FIFA arbiter weg te sturen na ‘extreemrechts’ handgebaar

De organisatie die namens de FIFA waakt voor racisme en discriminatie in het voetbal, Fare network, heeft opgeroepen tot de verwijdering van scheidsrechter Shaun Evans van het WK 2026. De Australiër zou een handgebaar hebben gemaakt dat ook door witte supremacisten wordt gebruikt.

Evans was gisteren assistent-VAR tijdens Duitsland – Curaçao (7-1). Toen hij en de andere videoscheidsrechters kort voor de aftrap aan de tv-kijkers werden voorgesteld, maakte hij met zijn rechterhand een gebaar dat in sommige kringen een racistische betekenis heeft.

“De kijk van onze experts is dat het gebaar duidelijk een omgekeerd ‘oké-handgebaar’ is dat wereldwijd in extreemrechtse kringen wordt gebruikt als symbool van White Power”, zegt Fare network. “Overduidelijk heeft deze official geen rol meer te spelen op dit WK.”

Het gebaar, waarbij de duim en wijsvinger een cirkel maken en de andere vingers gestrekt worden, is door de Amerikaanse Anti Defamation League in 2019 beoordeeld als een symbool van haat.

Bij de Olympische Spelen in Parijs van 2024 werd de accreditatie ingenomen van een man die werkte als onderaannemer van het Olympic Broadcast Center (OBC). Bij een skateboardfinale had hij tweemaal het bewuste gebaar gemaakt terwijl hij in beeld was.

Een Australische terrorist die in het Nieuw-Zeelandse Christchurch in 2019 vijftig bezoekers van een moskee doodde, maakte hetzelfde gebaar toen hij in de rechtbank werd voorgeleid.

Bij de wedstrijden die na Duitsland-Curaçao gespeeld werden, kwamen de VAR-arbiters niet meer in beeld voor de wedstrijd. De FIFA heeft The Athletic laten weten zich bewust te zijn van het incident, maar wilde nog niet verder reageren. Ook Evans zelf heeft nog niet gereageerd op de ontstane ophef.

Alternatieve verklaringen voor Evans’ gebaar doen daarom ook de ronde. Het handgebaar van Evans wordt bijvoorbeeld door scholieren wereldwijd gebruikt in een spelletje dat verder onschuldig is en geen omstreden betekenis heeft.

Verder zou het ook kunnen dat de Australische videoscheidsrechter simpelweg het oké-gebaar maakte en zich niet bewust was van de betekenis die het in sommige kringen heeft.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618680-discriminatiewaakhond-vraagt-fifa-arbiter-weg-te-sturen-na-extreemrechts-handgebaar

21-jarige vrouw omgekomen bij bungeejumpen in Brazilië omdat touw niet vastzat

Een 21-jarige vrouw is zaterdag omgekomen bij een noodlottig ongeval tijdens een bungeejump in Brazilië. Ze werd door instructeurs van een brug geduwd, maar op dat moment zat de vrouw niet vast aan een touw.

De vrouw maakte een val van veertig meter van een brug in de provincie São Paulo. De vrouw kwam in het dal terecht en overleed ter plaatse. De toegesnelde hulpdiensten konden niets meer voor haar betekenen.

De politie is een onderzoek gestart. Een getuige verklaarde tegen de politie dat medewerkers van het bungeejumpbedrijf vergeten waren de uitrusting bij het slachtoffer aan te trekken, schrijft Globo.

Van het ongeluk verschenen verschillende beelden op sociale media. Op een van de video’s is te horen dat mensen op de brug de fout opmerkten. “Jongens, het touw!”, riepen mensen, vlak nadat de vrouw in het diepe was geduwd.

Zes personen zijn aangehouden en verhoord, meldt CNN Brasil. Twee personen waren weggevlucht van de brug. De politie kon hen na een zoektocht met een helikopter aanhouden in het bos. Drie verdachten zitten nog vast.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6399340/21-jarige-vrouw-omgekomen-bij-bungeejumpen-in-brazilie-omdat-touw-niet-vastzat.html

Zwitserland naar stembus voor referendum bevolkingslimiet: ‘Ronduit xenofoob’

Zwitserland gaat zondag naar de stembus voor een referendum over een wettelijke bevolkingslimiet. Als de wet wordt aangenomen, moet het bevolkingsaantal in het land worden beperkt tot tien miljoen inwoners. Critici noemen het referendum xenofobisch en vrezen dat het land geïsoleerd raakt van de EU.

Op dit moment wonen er iets meer dan negen miljoen mensen in Zwitserland, tegenover 8,3 miljoen tien jaar geleden. Ongeveer een kwart van de bevolking is in het buitenland geboren, blijkt uit cijfers van de overheid.

Het referendum komt uit de koker van de grootste partij van het land, de Zwitserse Volkspartij (SVP). Volgens hen zorgt “ongecontroleerde migratie” ervoor dat het land “veel te snel groeit” en voelen veel inwoners zich steeds meer als “vreemden in hun eigen land”. Ook gebruikt de partij anti-moslimretoriek om het plan te onderbouwen.

“Het is ronduit xenofoob”, zegt Delphine Klopfenstein, een parlementslid van Groen, tegen Reuters. “Uiteindelijk maakt het van buitenlanders een zondebok, alsof zij de oorzaak zijn van alle problemen in de samenleving. Het is gevaarlijk omdat dat misleidend is.”

Hoewel er veel kritiek vanuit de oppositie is, mag er op een referendum worden gestemd als er binnen achttien maanden meer dan 100.000 handtekeningen voor zijn verzameld. Volgens recente opiniepeilingen wordt het spannend. Tegenstanders van het referendum vormen met 52 procent een kleine meerderheid.

Als de wet wordt aangenomen, zal de overheid geen nieuwkomers meer het land in kunnen laten als het bevolkingsaantal de 9,5 miljoen bereikt. Daaronder vallen ook vluchtelingen en familieleden van inwoners die in het buitenland wonen. Wanneer er tien miljoen mensen in Zwitserland wonen, zal het land de overeenkomst van vrij verkeer van mensen met de EU moeten opschorten.

Daar ligt een belangrijk pijnpunt. Het grootste deel van de migranten komt uit EU-landen, zoals Frankrijk, Italië, Duitsland en Portugal. Hoewel Zwitserland geen onderdeel is van de EU, is het wel haar grootste handelspartner. Dit heeft een grote invloed op de economische stabiliteit in het land.

Beat Jans, lid van het Zwitserse bestuursorgaan, spreekt van “het Brexit-moment voor Zwitserland”. “Een ja-stem zou ons isoleren.” Daarnaast waarschuwen bedrijfseigenaren dat het beperken van het bevolkingsaantal de economie zou schaden en ervoor zou zorgen dat bedrijven moeilijk aan nieuw personeel kunnen komen.

“Aanzienlijk meer mensen zullen met pensioen gaan dan dat er jongeren tot de beroepsbevolking toetreden”, schreef Rudolf Minsch, het hoofd van de parapluorganisatie voor het Zwitserse bedrijfsleven, vorig jaar al. “Als de immigratie van dringend benodigde werknemers stopt, komt Zwitserland in een vicieuze cirkel terecht: er zal overal een tekort aan buitenlandse werknemers zijn.”

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6399321/zwitserland-naar-stembus-voor-referendum-bevolkingslimiet-ronduit-xenofoob.html

Trump deporteert o.a. een Iraanse prodemocratieactivist naar de Centraal-Afrikaanse Republiek

Het eerste Amerikaanse vliegtuig met uitgezette migranten is vrijdagavond geland in Bangui, de hoofdstad van de Centraal-Afrikaanse Republiek. Dat blijkt uit gegevens van de ICE Flight Monitor van de Amerikaanse organisatie Human Rights First.

Onder de migranten is een Iraanse prodemocratieactivist, zei haar advocaat vrijdag tegen persbureau Reuters. Ze omschrijft de uitzetting als “uiterst gevaarlijk”, omdat de activist geen enkele band met de Centraal-Afrikaanse Republiek heeft.

Het is niet bekend om hoeveel uitgezette personen het gaat. Reuters meldde donderdag dat het om ruim twintig mensen zou gaan, onder wie Afghanen en Syriërs.

“Deze mensen worden door de VS uitgezet en achtergelaten in landen waar ze geen status hebben, geen binding mee hebben en waar hulpverlening ontbreekt”, zei de advocaat. Ze vreest dat de migranten op termijn worden gedwongen terug te keren naar de landen die ze ontvlucht zijn.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6399250/vs-zet-afghaanse-en-syrische-migranten-uit-naar-centraal-afrikaanse-republiek.html

Volledig mannelijk college Roermond geïnstalleerd, onder protest van vrouwen

In Roermond zijn de nieuwe – louter mannelijke – wethouders onder protest geïnstalleerd. Op de publiekstribune zaten tientallen in het wit geklede vrouwen die niet blij zijn met het weinig diverse college. “Echte kerels zijn niet bang voor sterke vrouwen”, stond in Limburgs dialect op borden die de actievoerders bij zich hadden.

Een deel van de raadsleden kwam gisteravond uit solidariteit met de actie ook in het wit gekleed naar de plechtigheid. Op de tribune zat ook Marianne Smitsmans, tot voor kort wethouder van Roermond. Haar partij Pro behaalde zeven zetels in de gemeente, maar toch maakt de partij geen deel uit van de nieuwe coalitie.

Ze is teleurgesteld in een volledig mannelijk college: “Het is gewoon niet van deze tijd dat er alleen nog mannen wethouders zijn in de colleges. Het gaat om de diversiteit en om de andere perspectieven in het college. Het gaat om samen het gesprek voeren.”

Smitsmans is van mening dat een mannelijk college een negatieve impact kan hebben op de besluitvorming. “Het gaat in dit geval helemaal niet om politieke voorkeur. Of het nu rechts of links georiënteerde vrouwen zijn, maakt niks uit. Vrouwen hebben gewoon een andere kijk op zaken.”

Een maand geleden werd ook al in Heerlen gedemonstreerd(opent in nieuw venster), omdat ook daar het college alleen uit mannen bestond. Niet lang daarna trad toch nog een vrouw(opent in nieuw venster) toe tot het college.

Mannelijke colleges zijn overigens niet voorbehouden aan Limburgse gemeenten. Recente cijfers ontbreken, maar in 2022 bleek dat er 92 gemeenten waren waar het wethoudersbestand uitsluitend uit mannen bestond.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618274-volledig-mannelijk-college-roermond-geinstalleerd-onder-protest-van-vrouwen

Explosie Amsterdam was de zoveelste in woonwijk: ‘Onveiligheid neemt toe’

Opnieuw was er gisternacht een zware explosie midden in een woonwijk, dit keer in Amsterdam-Osdorp. Bij de ontploffing raakten zeven mensen gewond en ontstond een enorme ravage.

De politie hield meerdere mensen aan en nam een aantal auto’s in beslag. Buurtbewoners zeggen(opent in nieuw venster) tegen Het Parool dat een groep tieners en twintigers in een kelderbox bezig was met het inpakken van explosieven. Die zouden bedoeld zijn om een plofkraak in Duitsland mee te plegen.

De explosie in Amsterdam is niet de eerste in een woonwijk. In Rotterdam-Zuid explodeerde in januari 2024 een drugslab, waarbij drie doden vielen en tientallen woningen zwaar beschadigd raakten. Aan het einde van datzelfde jaar was de verwoestende explosie aan de Tarwekamp in Den Haag. Zes mensen kwamen om het leven en meerdere woningen stortten in. Ook afgelopen jaar was het aantal aanslagen met explosieven onverminderd hoog.

“De onveiligheid in woonwijken is toegenomen”, zegt criminoloog Emile Kolthoff, verbonden aan de Open Universiteit. “Door bijvoorbeeld plofkrakers, maar ook door drugslabs en opslagplaatsen voor spullen die daarvoor nodig zijn.”

Drugscriminelen gaan steeds onvoorzichtiger te werk, zegt Kolthoff. De criminoloog wijt dat aan toegenomen concurrentie. “De bendes beconcurreren elkaar, dus ze verliezen nog weleens wat.”

Om die reden nemen drugscriminelen volgens hem grote risico’s. “De hoeveelheden drugs zijn steeds groter en de methodes gevaarlijker.”

Plofkrakers zijn een heel andere categorie criminelen, zegt Kolthoff. “Zij zijn veel minder professioneel georganiseerd. Het zijn amateurs, jongens die gaan voor het snelle geld.”

Zij gaan vaak slordig te werk bij het maken van explosieven, zegt criminoloog Jasper van der Kemp van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Ze halen flitspoeder uit illegaal vuurwerk en bundelen dat. Als je poeder van verschillende soorten vuurwerk bij elkaar stopt, heb je natuurlijk geen idee hoe groot die explosie wordt.”

Bovendien is er tegenwoordig vanwege de beveiliging veel meer explosief materiaal nodig dan vroeger om een pinautomaat op te blazen, zegt Van der Kemp.

Ook explosieven bij andere aanslagen worden vaak gemaakt met flitspoeder, zegt Van der Kemp. Er zou volgens hem meer opsporing moeten komen naar illegaal vuurwerk om het aantal explosies terug te dringen.

“Het probleem is dat er nu te weinig zicht is op illegaal vuurwerk. Vaak ligt het waarschijnlijk gewoon opgeslagen in kelderboxen en woningen.”

Toch heeft opsporing hiervan nog niet de hoogste prioriteit, zegt hij. “Deels vanwege een gebrek aan capaciteit, deels omdat bezit van illegaal vuurwerk op zichzelf geen zware overtreding is.”

Ook gemeenten hebben een rol bij het terugdringen van criminaliteit in woonwijken, zegt Kolthoff. Zo kan goede verlichting en straatmeubilair al helpen, stelt hij.

Daarnaast is het volgens de criminoloog belangrijk dat jongerenwerkers vaker aanwezig zijn op straat. Hierop werd flink bezuinigd in de afgelopen tien jaar, zegt hij. “Er zat vreselijk de klad in. Daardoor was er nog maar weinig zicht op de netwerken waar jongeren in zitten.”

Een ander probleem is volgens Kolthoff dat handhavers en andere ambtenaren bepaalde wijken liever meden. Inmiddels is het besef wel doorgedrongen dat aanwezigheid in die wijken echt nodig is, constateert hij. “Maar wat je hebt afgebroken, bouw je niet zomaar weer op.”

Wat precies de oorzaak van de explosie in Amsterdam-Osdorp is, is vooralsnog niet bevestigd. De politie zegt nog rekening te houden met alle scenario’s.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618364-explosie-amsterdam-was-de-zoveelste-in-woonwijk-onveiligheid-neemt-toe

Vermoorde Franse tiener Lyhanna begraven, protest tegen blunders van justitie

In Frankrijk is het 11-jarige meisje Lyhanna begraven dat twee weken geleden vermoord werd teruggevonden in een graansilo.

De moord op Lyhanna veroorzaakte een golf van afschuw in Frankrijk, vooral nadat bekend was geworden dat tegen de verdachte, de 41-jarige Jérôme Barella, al eerder aangifte was gedaan vanwege herhaaldelijk seksueel misbruik van een meisje van 10.

Uit medisch onderzoek bleek dat de aantijgingen van het meisje klopten, maar justitie deed negen maanden niets, er werd zelfs geen contact opgenomen met Barella. Voorafgaand aan de aangifte was hij volgens Franse media al betrokken geweest bij drie andere gevallen van seksueel misbruik.

De Franse krant Le Monde meldt dat ook de Amerikaanse autoriteiten de politie hadden gewaarschuwd dat Barella mogelijk online beelden bekeek van kindermisbruik. Dat zou in 2023 zijn gebeurd. De beschuldiging werd als “zwak” beoordeeld en er werd verder geen actie ondernomen.

Ook anderen binnen de familie van Barella zijn beschuldigd van seksueel misbruik. Woensdag is een onderzoek gestart naar zijn broer Yannick. Hij wordt verdacht van verkrachting; twee vrouwen hebben aangifte tegen hem gedaan. Een van hen was minderjarig toen ze werd misbruikt, de andere vrouw is zijn ex-partner.

Ook Barella’s 71-jarige vader Joël is beschuldigd van seksueel misbruik, door een kleindochter van zijn toenmalige partner. Na acht jaar werd hij vrijgesproken in deze zaak wegens gebrek aan bewijs. Ook de zus van deze kleindochter diende een klacht tegen hem in, maar die zaak werd na een vooronderzoek zonder verdere actie gesloten.

Er is veel kritiek op het rechtssysteem in Frankrijk. Veel Fransen vinden het onbegrijpelijk dat dit heeft kunnen gebeuren.

Minister Darmanin van Justitie zegt dat de blunders niet het gevolg zijn van een gebrek aan middelen of mankracht, maar van “niet de juiste prioriteit geven aan wat duidelijk een ernstige zaak was”. Hij wil dat nu alle 70.000 zaken die te maken hebben met seksueel misbruik of verkrachting zo snel mogelijk worden behandeld.

Premier Lecornu zegt dat hij de gevangenisstraffen voor kinderverkrachters zwaarder wil maken en een tijdslimiet wil stellen aan onderzoeken na een beschuldiging van seksueel misbruik van minderjarigen.

Actiegroepen vinden dat niet genoeg. Ze willen een nieuwe wet die seksueel geweld tegen kinderen en vrouwen regelt. Ze hebben aangekondigd iedere maandag te protesteren voor rechtbanken in het hele land, net zo lang tot die wet er is.

Bron: https://nos.nl/artikel/2618311-vermoorde-franse-tiener-lyhanna-begraven-protest-tegen-blunders-van-justitie